torsdag 18. januar 2018

Jeg har lagt i vann frø...

Om ikke noe annet har skjedd på hagefronten, så har jeg i hvertfall fått lagt i vann div. Cyclamen frø. Det er frø av coum og hederifolium. Den ene sorten het hederifolium 'Silver Arrow' og en annen heter 'Silver Leaf'. Den tredje heter coum 'Silver White'

Mye "silver" i disse navnene, men det er jo de jeg synes er så fine. Jeg vet jo ennå ikke om de jeg sådde og kjøpte i fjor av cyclamen har overlevd, men de skulle jo ha en god sjanse til å overleve under en meter med snø.

Til min store fortvilelse melder yr i neste uke om inntil 40 mm med snø og regn. Min mann har derfor vært oppe på taket av huset i dag og har måket ned masse snø. Nå har det vært kuldegrader i et par dager, og derfor var snøen i dag veldig lett å ta bort. Men skulle det begynne å regne på alt som lå på taket så kunne det bli skummelt. Det er jo grenser for hva tak kan tåle. Huset er solid bygget, men en vet jo aldri.

Dette er snøen som ble måket ned i dag, og som jeg fjernet mesteparten av etterpå. Nå har jeg fått laget den nye "tippeveien" mye lengre. Til slutt vannet jeg den med masse vann i fra vannkanne og håper at den vil fryse seg til et hardt isdekke som jeg kan gå på. Her om dagen sank jeg langt ned i den bløte snøen, og det var så vidt at jeg fikk beinet opp igjen. Ikke morsomt i det hele tatt. Så her må alt utprøves ;)

Så lang kom han i dag, og resten skal bort en annen dag. Mye jobb med snø ja...
Hvis det blir mildvær og regn kommer det ned uansett pga.takras, men da er det mye mindre det som kommer ned.

50 kommentarer:

  1. Ja for lidt og for meget, I har godt nok fået vældige mængder af sne, hvis I så skal have mere, kan jeg godt forstå, at I er bekymrede for taget og for, hvor I skal gøre af det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Veldige mengder er et godt utrykk :)
      Det er nettopp det som er saken, og da er det bedre å fjerne mest mulig snø nå mens det er tørt vær og tørr snø. Siden jeg nå har laget en ny vei hvor vi kan bli kvitt snøen, er jeg ikke så bekymret for akkurat det.
      Klem

      Slett
  2. Forstår at dere har svært mye snø i år. Passer vel bra at dere kjøpte ski også da :) Spennende å kunne begynne å tenke på å så igjen. Det går jo mot lysere tider. Ha det fint. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig mye snø her nå. Ja, det passer jo godt, men akkurat nå er det for mye snø her nå. Jeg gikk opp en egen løype, men den ligger nå under 50-70 cm med snø ;)
      Ja, en må jo prøve å få sådd litt i år også. Ja, heldigvis går det mot lysere tider igjen.
      Ha det godt!

      Slett
  3. Hej Marit

    Ja, alle os der har skovlet sne ved hvad forskellen på våd og tør sne er, godt i fik det ned og bort!
    Jeg snakkede lige med vennerne i Värmland - der forventer de også 2 hele døgn med tø og regn i næste uge. Vejret er godt nok kaotiskt!

    Så er det godt du også har energi til at hygge med at så frø, det er så positivt og fremadrettet:)

    Og 2018 bliver fantastisk!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, ikke sant, for det vet vi hvor stor forskjell det er på det. Ja, det var veldig godt å få det bort etterpå.

      Været er helt umulig for tiden. Jeg håper egentlig på mildvær her også, for da vil nok snøen synke litt i sammen. Men hvis det kommer masse regn og etterpå kaldt vær blir det veldig glatt. Jeg vet ikke hva som er verst ;)

      Ja, jeg skal prøve å få sådd litt i morgen. Jeg vil så gjerne få til disse cyclamen, og det er så hyggelig å se noen nye spirer :)

      Det satser vi på!

      Ha en deilig aften

      Slett
  4. Hei Marit.
    Tung snø på tak kan være skummelt. Tenk at vi kan begynne å så. Skjønt at det går mot lysere tider. God kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Ja, det kan det være. Det er jo bare så bra, og det er så deilig at det begynner å bli lysere.
      God kveld til deg også.

      Slett
  5. Det er godt med nogle indendørs sysler, som kan fjerne tankerne fra snebekymringerne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er godt å gjøre litt annet enn å bare fjerne snø.

      Slett
  6. Var nok deilig å få snøen ned fra taket. Cyclamen er flott. Jeg har en høst og en vår, de er foreløpig veldig små og ingen av dem blomstret i fjor, men jeg håper igjen i år. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig godt å få snøen ned.
      De er så søte, og jeg vil gjøre alt for å få de til her. Ha en fortsatt fin kveld du også.

      Slett
  7. Puha...ja våd sne er godt nok tungt at danse med. Godt I fik en masse sne ned fra taget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg love for at den er. Det er jeg veldig glad for.

      Slett
  8. if there is a good side to all this snow, it is the fact that your house is obviously well insulated since the snow is not melting off the roof. Actually the snow we have here is probably going to disappear over the weekend when it is supposed to warm up and rain is in the forecast.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true. This house have been insulated several times, so it's warm house. So sad that the snow will be melting. The forecast here is the same, so it will be warmer weather here too.

      Slett
  9. Hello, it is good to take all that snow off your roof. That is a lot of snow! I hope your husband is safe while working with the snow on the roof. Enjoy and have a happy day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, I'm so glad for it, and it was a lot of snow. Yes, he was safe. Happy Thursday!

      Slett
  10. Hei Marit!
    I dag har jeg hatt hjemmedag fra jobb. Jeg har måkt snø i flere timer. Til og med en vei for Miso så hun kan komme seg til utedoen under linda. Midt i høyvinteren er det sjelefred å så. Til helga skal jeg så bl.a blodbeger.
    Ha det godt!
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det tar lang tid å måke snø. Vi holdt på her om kvelden i flere timer. Så bra! Det skal jeg også gjøre nå.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  11. Hej Marit!

    Ja, nog blir det arbete med all snö, tungt arbete är det också. Bra att ni fått ner en del från taket, blöt snö är jättetung. Och som det låter när det rasar ner, jag vänjer mig aldrig.

    Jag har några vårcyclamen som jag planterade för några år sedan. Innan snön kom såg jag de gröna, vackra bladen så de har överlevt i flera år. Jag har prövat tidigare men då har de inte klarat sig.

    Lycka till med sådderna!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det blir jo det, og det første vi tok bort var veldig tungt. Det var nettopp derfor vi gjorde det, for hvis det kommer masse regn eller mer tung snø så blir det veldig tungt for taket.

      Så fint at den har klart seg hos deg! Ja, det er nettopp bladene som er så fine på de.

      Tusen takk!

      Klem!

      Slett
  12. Vilket jättejobb ni fått! Och som ni gör :) Jag hade 42 graders lutning på taket så det var aldrig någon fara. Däremot lät det som en jordbävning när tung snö rasade ner. Blev livrädd första gången när jag inte förstog vad som hände.

    Jag ska betala medlemsavgiften till Cyclamensällskapet igen och sen beställa frön i vår tänker jag. När jag tittar på foton från förra hösten ser jag frökapslar inrullade runt mina hederifolium men har inte tagit vara på dem.

    Fick ett mail om frörea hos den nygamla trilliumlistan... Gissa vad som hände? :)

    Lycka till med sådderna! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye jobb :)
      Jeg er ikke sikker på gradene på taket her, men det er ganske bratt. Ja, det høres ut som et jordskjelv, og jeg venner meg aldri til den lyden! Jeg hopper høyt hver gang det skjer.

      Cyclamensällskapet, har de mye spennende der? Jeg har kjøpt mine fra fra England.

      Jeg fikk den mailen jeg også, men lot være å se på den ;)

      Jeg gjetter på at du bestilte en hel del! Er de enkle å få til fra frø? Jeg har prøvd før, men ingen spirte.

      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  13. Hej Marit!
    Det behövs inte mer snö hos er, hoppas de har fel i prognosen.
    Nu skall jag gå ut och skotta bort snön från växthuset, det är inte mycket men bäst att göra det innan det blir för mycket.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Nei, det er helt sikkert. Det håper jeg også. Ja,det er veldig smart å gjøre på forhånd.
      Ha det godt.

      Slett
  14. Another great post, Marit. Not only for your pictures and text, but also all the reactions of your followers. I cannot imagine how life is, having so much snow. Your winter wonderland pictures and the way all of you speak about it say it must be great.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! I can understand that you can't imagine all that snow. I must live with it, and it goes very well :)

      Slett
  15. Det er et stort arbejde, I har med sneen, men man skal jo passe på sit hus.
    Ja, kan man ikke arbejde i haven, er der jo altid noget man kan lave indendørs. Det er så hyggeligt at arbejde med frø.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og det må man. Her kan det ikke arbeides i hagen på lenge, men inne kan jeg forberede våren. Det er det!

      Slett
  16. There is a lot of snow on you, probably even too much. You even have to throw it from the roof for safety. I think that the flowers will survive under such a thick feathers. Regards.

    SvarSlett
  17. Yes, it's a lot of snow here, and yes, it's too much snow here now.
    I hope it too. Regards.

    SvarSlett
  18. Hei Marit, nei vi vil ikke ha regn eller sludd nå... Her i Drammen hvor jeg bor har vi nok snø nå,like mye som hos dere. Vakkert er det jo, men.
    Hyggelig med frøsåing,
    Ha en fin helg,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ida,

      Nei, vi vil jo ikke ha det, men det kan se ut som det er sånt vær vi kan få. Vakkert, men mye jobb.
      Det er veldig hyggelig, ja.
      God helg.
      Klem, Marit

      Slett
  19. Tenker at 40 mm snø er jo bare 4 cm, er det ikke? Uansett er det ille med mye snø for oss som egentlig vil ha vår NÅ! Her har det ikke kommet snø på lenge, men det har vært kuldegrader og is, med de utfordringene det fører med seg. Glatt å kjøre, og glatt å gå! Mange som har falt og brekt både bein og armer.
    Ønsker deg ei fin helg Marit :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er faktisk 40 cm.1 mm =1 cm :)
      Våren er veldig langt unna her men den kommer nok tidligere hos deg. Is og glatte veier er helt fryktelig!
      Ønsker deg også en fin helg, Rigemor!

      Slett
  20. What a snowy experience.
    That is hard work and cold, freezing cold.

    SvarSlett
  21. Yes,it was a lot of hard work. Today it's snowing again, but it's not so cold.

    SvarSlett
  22. Spennende med frø :-)
    Ja, sikkert lurt å ta snøen som var på taket. Våt snø er fryktelig tungt!

    SvarSlett
  23. Ja, det er alltid spennende med frø!
    Jeg tror det var lurt, for nå snør det igjen her... ;)

    SvarSlett
  24. Hi Marit. A great snowfall! Pretty but dangerous.
    Greetings

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania,

      Yes, it's a lot of snow. It's very pretty, but now I'm tired of it. It comes snow all the time.
      Greetings.

      Slett
  25. Omg what a lot of snow ! What is going to happen when it melts ? A large river ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's very much snow. I'm not sure. It have never been so much snow here before. I hope it will melt slowly.

      Slett
  26. Vad mycket snö du har!
    Alltid aktiv med växter, beundrar din energi och entusiasm!
    Önskar dej en fin söndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig mye snø her nå. Jeg prøver :)
      Ønsker deg en fortsatt fin søndag!

      Slett
  27. Oj, oj oj vad snö, och vilket jobb för din man att få bort den från hustaket. Tur det inte är jag som behöver upp där med tanke på hur höjdrädd jag är.

    Hoppas dina cyklamen från i fjol mår gott där under snön, och att de nya sådderna bli bra de också.

    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
  28. Ja, det er veldig mye snø her nå! Det var veldig mye jobb, ja, for han holdt på oppe der i flere timer.

    Det håper jeg også!

    Klem, Marit

    SvarSlett
  29. Roligt att börja med fröer Marit. Du skrev ditt inlägg i torsdags. Hoppas att inte snön och regnet kommit nu och ställt till med besvär. Fast jag har inte hunnit läsa dina senaste inlägg, håller på och läser ikapp. Kanske har du skrivit något där om hur det gått. Men det var rejält med snö som din man skottat ned. Vilken vinter ni har. Det är likadant på flera håll i Sverige också. Vi har fortfarande bara ca 7 cm och här ska det blir plus 5 grader på onsdag så då blir det slask och grått och trist igen.

    Kram Anita

    SvarSlett
  30. Ja, det er alltid spennende med frø!
    Jeg tror det var lurt, for nå snør det igjen her... ;)

    หนังฝรั่ง

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...