mandag 8. januar 2018

Vinterlandskap...

Jeg har ennå ikke fått sådd noe, men jeg har sortert frøene. Da vet jeg hvem jeg skal så når jeg kommer så langt. Nede i kjelleren er det veldig kaldt, og det frister ikke å være der akkurat nå. I går kl.09.00 var det -21,2 grader her, og da holder det med kulde for min del. Jeg satt oppå ovnen i hele går og bare fyrte med masse ved.
I dag er det mye bedre med bare -7.

Jeg har også fått med en til som vil være med på Rhododendronimport fra Danmark, så det er jo morsomt. Må "smitte" noen flere med denne dillen ;)

På lørdag gikk jeg min første skitur på veldig mange år, og brukte muskler jeg ikke visste at jeg hadde ;)
Det var uvant for å si det mildt, men forfriskende. Da var det -5. I går pga. kulden ble det ingen skitur, men i dag var det -7 og da tok jeg sjansen. Vinterlandskapet er så vakkert nå, og jeg deler noen bilder med dere som ikke har snø :)

Her er området som jeg går i. 

Bortover her kan jeg også gå...

Her er min nye skiløype som jeg lagde i dag...

Så gikk solen plutselig  ned...

I går var det en fantastisk solnegang her med de mest utrolige farger. Jeg var ute i noen få minutter i kulden og fikk tatt noen bilder med kamera. De kommer en annen dag. 

50 kommentarer:

  1. Hei Marit!

    Så flotte vinterbilder fra turen din! Veldig moro at du har begynt å gå på ski igjen:) Og god trening er det også. Fint med sånne småturer i nærmiljøet.
    Godt når temperaturen går litt opp om en skal drive i en kald kjeller. Du kommer vel snart i gang, vil jeg tro.

    Ha en fin fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!

      Tusen takk! Ja, det er faktisk overraskende gøy å gå på ski igjen. Veldig fin trening, ja. Det er bare to minutter å gå dit, og det er så godt å ha den muligheten. Om vinteren er ikke jordet i bruk likevel. Ja, i går var det alt for kaldt her på alle måter, og håper at det blir bedre i kjelleren også. Men akkurat nå synker temperaturen som en stein ute, så det ernok minst -15 i morgen.
      Ja, jeg gjør nok det.

      Ha en fin dag du også! :)

      Slett
  2. Hello, your winter landscapes are beautiful. It is great you were able to go out skiing. The sky looks pretty too. I am still looking forward to Spring. Happy Monday, enjoy your day and new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! I look forward to spring too, but it's nok coming for a long time here I think.
      Happy Monday!

      Slett
  3. Hei Marit

    Ja, det er netop det jeg husker, man bruger nogen andre muskler, ikke sådan at man bliver slidt, men man bliver lidt øm, på den gode måde:)

    Det er da et velegnet område du har der: Fladt, med supersne, med udsyn til dalsiderne og samtidigt helt for dig selv - fantastiskt!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er jo nettopp sånn det er! :)

      Jeg er veldig heldig her ja, for det tar kun to minutter å gå dit på ski. Det er supersnø her nå ja, og mer er på vei. Tror dette kan bli en snørik vinter.

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  4. Så deilig det ser ut med snø og solskinn og fine skispor :)
    Minner meg om fine påskedager :)

    Æ har heller ikke hatt ski på beina på mange mange år.

    Har lyst til og kjøpe mæ sko og ski vær vinter, men det blir bare snakk :p

    Har ikke begynt og planlegge hagesesongen ennu, det er for tidlig her i nord, blir nokk ikke oppstart i drivhuset før i slutten av Mars, men æ lengter etter og starte :)

    Ha ei fin uek.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det er veldig fint her nå. Det var fint påskevær her i dag, ja, men mye kaldere enn det pleier å være i påsken.

      Ja, det blir ofte bare med tanken.

      Det er veldig tidlig her også, men blodbeger trenger så lang tid på seg.

      Ha en fin uke du også! :)

      Slett
  5. Hej Marit
    Tak for at du deler lækre snebilleder med os. Jeg glæder mig til at se billederne af din solnedgang :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Så godt at du likte det :)
      Ja, den skal du få se en annen gang. Det skjer så sjeldent her, at da må jeg ut og ta bilder.
      Klem

      Slett
  6. Jag har inte heller sått något ännu. Har ingen riktig lust - kanske för jag behövde så lite i december. Härligt med skidturerna. Träning är bra för själen också har jag märkt. Jag åkte bara utför medan jag var i Hemsedal. Snöfallet som var de flesta dagarna lockade inte till längdåkning men blir väldigt sugen när jag ser dina bilder.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en må ha lyst og ork til det. Jeg skal nok komme i gang snart.
      Det er det! Det er vel egentlig bra for det meste tror jeg, men jeg må tvinge meg selv til det, for det går ikke av seg selv. Men det er så herlig når en bare kommer seg ut. Det er vel lite snø på dine kanter? Forstår godt at du reiser avgårde for å gå på ski. Men det er jo langt til Hemsedal fra deg, så en innendørs hall i Göteborg er jo mye nærmere.

      Klem, Marit

      Slett
  7. Virkelig vakkertvintervær du har :-)) Og grøsselig kaldt! Fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :)
      Det er til tider alt for kaldt her :(
      Fin uke til deg også!

      Slett
  8. Beautiful cold pictures, Marit. They give me a warm feeling looking at them. Your way of skiing is still very good, very straight. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! I guess you do.
      I'm Glad you are sitting warm and comfortly. It was easy to make my way straight, because it followed the wood here.

      Slett
  9. Så vacker det är! Underbart med en skidtur i det underbara landskapet.
    Skönt att det blev lite "varmare" hos dig, -21,2 är ju lite väl kallt:).
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, det er så vakkert med all snøen nå. Det er jo det,ja. Hehe, ja nå er det "bare" -10 grader :)
      -21 grader er altfor kaldt, for da vil jeg ikke være ute.
      Klem, Marit

      Slett
  10. Hvor er der altså smukt hos jer, Marit! Tak fordi du deler! Her har vi haft rimfrost i dag. Det er det nærmeste vi er kommet vinter :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Nana! Ja,det har jeg sett på forskjellige danske blogger. Det er jo flott å se på det også! :)

      Slett
  11. Tak for de smukke billeder, dem nød jeg rigtigt meget. Hvor dejligt at du kan stå på ski og komme ud i den flotte natur.
    Spennende hvor mange du får med på at købe rhododendron i Danmark - det hører vi nok mere om når du får købt.
    God dag til dig :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre! Ja, jeg er veldig heldig som har sånne muligheter her. Jeg har fått med to, men det er jo ikke så mange. Ja, dere hører helt sikkert om det :)
      God dag til deg også!
      Klem

      Slett
  12. Hej Marit!

    Ojsan så kallt ni har det men vackert är det i naturen.

    Jag åker inte skidor längre, här finns numera dåligt med snö men jag ser till att röra mig mycket. När våren kommer och trädgårdsarbetet startar behöver man ha musklerna i trim, annars blir det jobbigt.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, her er det veldig kaldt, og det er -19,5 akkurat nå. Brrr... Men det er veldig vakkert ute med masse snø, og når solen kommer frem er det jo så fint.
      Jeg har akkurat begynt etter mange års pause. Det viktigste er å beveve seg ja, for eller gjør det veldig vondt når en begynner ute i hagen, ja.

      Klem!

      Slett
  13. Jeg har også sortert frøene mine og ser frem til frøsåingen.
    Vakre bilder fra nærområdet ditt der det er snø, her har vi grønne plener.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en god start! Kjekt å vite hvem som skal i jorden først.

      Ha en fin tirsdag!

      Slett
  14. Hei Marit.
    Flotte bilder. Tenk å kunne ha terrenget rett utenfor stuedøra. Våren har jeg ikke begynt å tenke på enda. Må bli bedre først. God dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Ja, det er så fint å ha det så nærme. Det forstår jeg godt.
      Ha en fin dag.

      Slett
  15. Så deilig med en skitur!
    Ja, det dukker gjerne opp "nye" muskler da :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig forfriskende!
      Det har jeg merket, ja ;)

      Slett
  16. Se, det er hvad jeg forstår ved et rigtigt vinterlandskab!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, med all snøen som er her, så er jo hele landskapet dekket av snø. Nå er det meldt om enda mer snø fremover, så det er ikke slutt på vinteren på lenge enda :)

      Slett
  17. Wow, very nice ! My favourite is is last photo!

    SvarSlett
  18. Skønne vinterlandskaber! Dejligt du nyder dine nye ski, selvom der bliver ømme muskler i starten.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men det er sånt en må regne med :)

      Slett
  19. Nydelege bilder.
    Ser at du har rikeleg med snø og kulde.
    Kjekt å gå på ski. Eg var på skitur i helga, men det snøa mesteparten av tida.
    Håpe på betre ver neste helg når me er på hytta.
    Her heime er lite snø og mykje is i gardsvegane. Piggsko er nødvendig !

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, her er det nok av begge deler.
      Dere er jo heldige som har den muligheten på hytta. Is og glatt føre er ikke bra,nei, så brodder må en jo ha.
      Klem fra Marit

      Slett
  20. Hej Marit! Nu fungerar äntligen vårt internet igen men jag har mycket att ta igen. Men jag ser att du köpt skidor. Vilken vinter ni har. Minus 21,2, jag vet inte när vi hade så kallt. Och ingen snö har vi så jag njuter extra mycket av dina vackra vinterbilder. Idag var det i varje fall lite rimfrost på träden och minus 9 grader. Men inga prognoser om snö. Jag är orolig för växterna då det dessutom kommit väldigt mycket vatten under hösten och i julhelgen.

    Jag har läst dina årskrönikor och det var så intressant att de den som handlade om er stenläggning och hur du gjorde gångarna. Så jättefint det blev. Ni kan verkligen vara nöjda. När man lagt ner så där mycket jobb känner man sig extra nöjd när man är klar :)

    Önskar dig en skön onsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!

      Så bra da!

      Ja, vi kjøpte oss ski, og jeg har ikke gått på det siden 9.klasse på ungdomsskolen. Så det var veldig merkelig å gå på ski igjen :)
      Ja, her har vi skikkelig vinter nå, og det er første gang på flere år. Det var -19 i går, men nå er det -6 og det skal komme mer snø her.

      Jeg forstår godt at du er urolig for plantene dine i kulden! Sånne vintre er det verste som er for plantene.

      Tusen takk! Vi er veldig fornøyd med steinleggingen, ja.

      Ønsker deg også en fin onsdag!

      Klem, Marit

      Slett
  21. Vi er heldige som har fint turterreng rett ved huset! Jeg må innrømme at jeg foretrekker piggsko fremfor ski, da. Håper det blir litt varmere i kjelleren snart!

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det ersånn jeg også har det. Det er jo godt å ha det så nærme. Det kan jeg forstå. Det var -19 i går,så det er ikke så varmt her for tiden ;)
      Bare -6 nå, så det går opp og ned.

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  22. Hei Marit!
    Vakre vinterbilder du har tatt. Jeg vet ikke om du ble det, men jeg blir litt barnslig stolt av å lage egne skispor.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk!
      Det er jo litt gøy å gjøre det, ja :)
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  23. Å så underbart att se dina foton med den vackra naturen och all snö. Längtar till min barndoms vintrar då vi hade snö på vintern och alltid åkte skidor eller skridskor. Den lilla snö vi fått i år smälte snabbt bort och nu är det barmark och frost. Planerar en tur norröver till sportlovet för att få åka lite skidor och uppleva snön på riktigt.

    Härligt att se skidspåren som du gjort. Det är en speciell känsla att spåra själv.

    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du synes det. Ja, det forstår jeg veldig godt. I flere år har vi hatt sånne vintre uten snø her også. Jeg er veldig glad for en skikkelig vinter igjen med masse snø.
      Ja, det er jo det :)

      Klem, Marit

      Slett
  24. Härliga vinterkrispiga foton :) va länge sen jag tog en tur på skidor jag bor trots allt i Göteborg haha :)

    Min sovrumsmakeover idag på bloggen:)

    Ha en kanon vecka! LOVE Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vil jeg tro er lenge siden, for dere har nok ikke mye vinter :)

      Ok!

      Ha en fin ny uke!

      Slett
  25. Great series of winter images. Could be right here in Ontario!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, we have much of the same weather. Today we got a lot of snow, and it's too much here right now.

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...