torsdag 8. juni 2017

Skjønnhet i det små...

Blommig fredag igjen...

Det ble endelig opphold,og jeg tok en kort runde i hagen for å se på det som blomstrer nå. Blomstene har fått gjennomgå av alt regnet, så flere av de ganske elendig ut for å si det mildt. Andre igjen så veldig fine ut. Her kommer noen små og noen store blomster...

Starter dagens bilder med en syrin jeg har kjøpt på planteauksjon for noen år siden. 
Jeg har nå funnet navnet på den, og den heter Ungarsk syrin/Syringa josikaea

Skumblomst/Tiarella

Små søte hjerter...

Denne er min favoritt akkurat nå. Rødkattebusk/Actindia kolomikta

Epimedium har små, men vakre blader...

Lyseblå iris med limefarget marikåpe i bakgrunnen

En Iris variant som ikke blir så høy, men som har en intens blålilla farge

Lys lilla iris

Geum 'Tai Mai' denne gangen uten regndråper...

Angående regn så har det kommet 70 mm på to døgn her, og det er meldt om nye 20 mm som er på vei... På ganske nøyaktig to måneder siden jeg kjøpte min nye værstasjon med regnmåler har det kommet 303 mm med regn...

Nå jeg gikk over gresset før i dag, så måtte jeg bare ta bilde av dette...

Her sto det i fjor en syrinhortensia som ble flyttet, og dette hullet blir hver gang det regner så mye fylt med vann. Bakken klarer ikke å trekke til seg alt vannet, og når jeg gikk der i dag hørtes det ut som en myr... Slurp, slurp sa det i gresset

Nå holder det med regn her!

God helg!



56 kommentarer:

  1. Så mange flotte du viser, Geum 'Tai Mai...falt litt i staver av den.Ukjent for meg men lekker farge:)
    Sjupp,supp..sier det i min hage...så vått og jeg tror det er mer på vei også.
    God helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er første gang den blomstrer for meg, og jeg er så glad for den vakre blomsten.
      Ja, det er absolutt mer regn på gang...
      God helg!

      Slett
  2. Så fine bilder av irisene! Nydelige farger :-)

    SvarSlett
  3. Absolutely gorgeous, Marit! Thank you so much for sharing!

    SvarSlett
  4. Men kjære vene - over 300 mm regn?? Her har vi fått totalt 60 mm siden 1. april, kunne godt tenkt meg litt mer.
    Så flotte bilder du viser! Irisene er jo bare så skjønne!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant... 60 mm i samme periode er jo veldig lite, men 300 mm er veldig mye...
      Det forstår jeg. Tusen takk! De er det, ja :)
      Klem, Marit

      Slett
  5. Geum Tai Mai oj, vilken läcker färg. Irisarna är också fina. Vi har fått nästan 50 mm regn här de senaste två dagarna, vilket vi tacksamt tagit emot.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har en lekker farge. Det kan jeg forstå, for dete har ikke fått mye regn tidligere i vår.

      Slett
  6. Hello, some lovely beauties! The irises and bleeding heart are some favorites.. But, the Tai May is simply beautiful. Happy Thursday, enjoy your day and weekend ahead

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you so much!
      Happy Thursday!

      Slett
  7. Hei Marit

    Ja det er ofte i detailerne det spændende er.
    70mm på 2 døgn, det tror jeg ikke mange haver kunne klare uden at der kommer stående vand.

    Mon ikke tørken er afblæst for denne gang?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er jo sånn det er :)
      Nei, det er sant. Det er fryktelig mye regn på kort tid.

      Ja, det tror jeg vi kan si!

      Ha en deilig aften

      Slett
  8. Ja den lyd kender jeg, men den er ikke hos os i øjeblikket, I har da godt nok også fået meget regn. Her regner det nu, det er helt fint. Smukt løv på din Epimedium. Jeg har netop klippet de visne blomster af min skumblomst.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Du har også det problemet til tider. Det er så det holder, ja. Så bra da! Epimedium har også flotte blader, ja. Ok, det skal jeg også gjøre senere.
      Klem

      Slett
  9. Berre lekkert :-)) Ser ut som om du har fått skikkelig Bergensvær! Ikke for det, det regner her også :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja,jeg tenkte på Bergensvær i dag når det øste ned. Jeg er mer enn forsynt med regn ;)

      Slett
  10. Det er da en masse regn, I har fået. Er det over gennemsnittet for årstiden? Vi får ikke nær så meget,

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig mye regn, og det er veldig mye mer enn gjennomsnittet av nedbør her.

      Slett
  11. Trist med så mycket regn, hoppas det vänder snart. Snyggt med den blå irisen ihop med daggkåpan.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper jo at det slutter snart. Tusen takk!
      Klem, Marit

      Slett
  12. Ja, det er litt rart, men nå har jeg blitt mere oppmerksom på de små i hagen.
    Nå blir det litt morsomt å krabbe rundt i bedene,)
    Det var et merkelig hull. Du må vel ha noe som passer oppi der?
    Rødkattebusk er så fine!
    Det har vært så varmt til oss, men heldigvis vind:) Jeg er ikke så sterk i varmen jeg, eller katten. Bare slit. Så vinden har berget meg(oss).

    Ha en fin kveld, Marit :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,en må få med seg både de små og store. Ja, ikke sant :)
      Det skal fylles igjen når vi skal grave her.
      Det er de! Jeg liker den så godt.
      Her er det kjølig, bare 12 grader. Så du har det godt og varmt nå :) Vind er deilig ja.

      Ha en fin kveld, Kathrine! :)

      Slett
  13. Du tar så fine bilder fra hagen din! Mange nydelige Iriser du har. Jeg har bare 3 ulike, veldig spent på en sort jeg kjøpte i år, Stråleiris, den vil antagelig ikke blomstre i år.
    Ser jo ut som plantene har greid seg ganske bra tross mye regn. Jeg har ikke målt regn her i Sandefjord, bare tømt vann av alle potter og skåler på blomster jeg ikke har rukket å plante ut ennå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Iris er en spennende slekt. Ja,de tåler jo mye regn,men noen blir ødelagt.

      Slett
  14. Hei. Nå holder det. Nå vil vi ha sol, men i morgen skal det atter regne. Flotte iris. Jeg har også noen, men ikke noen blomster på de enda. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, nå er det nok! Sol vil vi ha, ja.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  15. Smukke nærbilleder. Hold op, hvor må der være meget vand i jorden på det sted i haven.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det har vært og er veldig mye vann i bakken nå. Det regner fortsatt, så det tar lang tid når dette skal tørke opp igjen.

      Slett
  16. Vacker syren, vad det än är. Ja nu räcker det med regn. Vi har fått 60 mm på några dagar och mer kommer idag.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vakker er den uansett navn. Det samme her, og det skal regne masse i natt her. Det holder nå, ja.

      Slett
  17. Så mycket regn, vi får cirka 5 mm varannan dag, lite mer lagom.
    Syrenen blir fin, tät blomklase.
    Actindia kolomikta sådde jag 2015, inget som hänt i krukan förrän i år. Nu har jag småplantor.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det erveldig mye regn vi har fått. 5 mm er jo for lite, men 70 mm er for mye.
      Ja, den ser fin ut. Spennende med syriner som blomstrer til forskjellige tider.
      Så kult med mange frøplanter av den. De er så fine!
      God helg!

      Slett
  18. Hej Marit!
    Vackra skönheter, vi har också fått mycket regn, det börjar bli lite mycket nu. Behövs lite sol och värme också.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Ja, nå behøver vi sol og varme igjen.
      Ha det fint!

      Slett
  19. Geum 'Tai mai' har jag inte sett förut. Så fin! Vattenhålet ser nästan designat ut. Snyggt i all sin enkelhet.
    Kram Luna

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er ny for meg også, for det er første gang den blomstrer her. Det er nok naturens sitt eget design :)
      Klem, Marit

      Slett
  20. Good morning dear Marit,
    Your Irises and Geum are making a showtime!!! I hope for you the rain will go away soon!! and the sun will shine the rest of the year. Also overhere it's very wet. I am wearing socks again and I thought I did not use it untill autumn. I came back from my walk with my dog and was cold and wet. Keep smiling. The Hydrangea's love this weather.
    Do you still have your Hosta's?
    Have a wonderful weekend Marit.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,

      Thank you! Me too :)
      I'm using socks all the time, because here it's usually not so warm. Yes, they do.
      Yes, I still got a lot of hosta's. My plan is to divide and move many of them this summer.
      Have a wonderful weekend!

      Rosehugs, Marit

      Slett
  21. Att du fått så mycket regn hos dig när hela Sverige lider av rekordlåga grundvattennivåer! Lite kunde du väl dela med dig? ;-)

    Många vackra blommor hos dig. Mest fascineras jag av att gå riktigt nära en iris för de är sagolika inuti! Det tycker jag syns på dina bilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo urettferdig. Jeg deler gjerne med dere :)

      Tusen takk! Irisene er så vakre, ja.

      Slett
  22. Så bra ämne. Viktigt att se tjusning i det lilla och inte bara i det stora, viktigt i många fall!
    Ha en trevlig helg!

    SvarSlett
  23. Kjedelig med så mye regn at det surkler under skoene og det dannes vanndammer. Fine bilder av litt av det som blomstrer hos deg nå.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjedelig med sånt regnvær. Tusen takk!

      God helg!

      Slett
  24. Regnet herjer med noen, og slår andre i bakken... Noen trives heldigvis med det. Ungarsk syrin er nydelig, men ikke så altfor vanlig å se. Vakre Iris!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare. Den er nydelig, ja. Veldig sjelden å se av en eller annen grunn.

      Slett
  25. Hi. Beautiful flowers, plants thanks the rain. I love Iris!
    Happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi. Thank you! Yes, plants loves the rain.
      Happy Weekend!

      Slett
  26. Tjusiga iris du har, mina började också slå ut i intensivt blått idag. Trevlig helg!
    /Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er tiden for de nå. God helg!

      Slett
  27. Nydelige iris du viser frem her. Det er absolutt en favoritt i hagen. Rødkattebusken er på sitt fineste nå når den har fått den fine rosa fargen. Det er helt utrolig hvor mye regn plantene tåler. Så snart solen dukker opp igjen, retter de seg opp igjen.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er de her også. Det synes jeg også, og det er flott fargespill i bladene. Ja, de tåler mye.
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  28. Lilla Mai Tai var ljuvlig det finns så många fina sorter. Att ha några olika sorters syrener som blommar vid lite olika tider är härligt och det gör inget om de doftar gott.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er en liten og søt blomst. Ja, ikke sant. Syriner kan fort bli en dille :)

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...