lørdag 24. juni 2017

Sisyfos x 2...

Jeg drar stadig frem fortellingen om Sisyfos, for i mine selvpålagte arbeidsoppgaver føler jeg meg noen ganger som han. Ja, jeg må innrømme at den jobben jeg har begynt på nå er krevende. For 6 år siden begynte jeg på et hostabed ned mot bekken. Den bakken ned der er veldig bratt for å si det mildt. Jeg syntes jo at det var en god idé den gangen jeg lagde bedet, men siden har det bare blitt mer og mer igjengrodd av kratt og trær. Skogen tar over med en gang en ikke passer på å holde det åpent.

Her skrev jeg om det i 2011. ( Igjen et eksempel på hvor kjekt det er å ha bloggen som et arkiv )


Som det synes på bildet fra 2011 så er det veldig bratt der, og det er mildt sagt et slit å både grave opp hosta og få de med seg opp. Som ikke det var nok,  så skal jeg hente opp alle de steinene som jeg kantet det bedet med.  Frem og tilbake er dobbelt så langt.
Det er heller ikke få steiner som har rast ned i bunnen av bakken, og de må jeg hente helt til slutt...

Det finnes omtrent ikke en eneste stein her, så alle de steinene jeg har brukt her er kjøpt.  Det var en gang et "lite"lass på 13 tonn, og nå er omtrent alle brukt opp. Jeg har brukt mesteparten rundt dammen, men også andre steder. Jeg har stadig bruk for stein til kanting av grusgangene, så der for må jeg nå bære de opp igjen. Jeg har nemlig ikke tenkt å kjøpe et nytt lass med stein på 13 tonn hvis jeg kan slippe ;)

Jeg begynte på dette prosjektet tidligere i uka, og da så detsånn ut der. Kratt av alle slag. Bringebær, gråor, bjørk og hegg vokser her. Jeg må jo også nevne at jeg jobber med nervene i helspenn mens jeg jobber meg nedover. Dette er i "ormeland" og en av grunnene til at jeg ikke har vært der nede noe mer. Men det har gått bra så langt!

Det er så vidt at en kan skimte hostaene der

Etter nedklipping av div. kratt blir det endelig en åpning

Sånn ser det ut akkurat nå. Enden på bedet synes ikke en gang. Jeg har nok gravd opp ca 1/3 av hostaene, så jeg har mye arbeide igjen.

Et annet "problem" der nede er at det renner en bekk der, men den synes ikke på bildet fordi det er så gjengrodd der. Dette er myggens område, og jeg har fått minst 20 myggestikk :(

Her er noen av steinene som er hentet opp.

Fortsettelse følger!  :)

36 kommentarer:

  1. Det er helt utrolig hvor fort naturen tar over hvis en ikke passer på. Nå er jo Hosta noen hardhauser og har sikkert klart seg fint til tross for at det har vært litt trangt om plassen. Hva skal du gjøre med Hostaene? Skal de fortsatt vokse på samme sted eller skal de flyttes? Skal bli spennnende å følge med på dette!
    God helg!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, det er så en nesten ikke tror hvor fort det faktisk skjer. Det kommer opp igjen med en gang!
      Ja, de tåler mye, og de fleste har klart seg ganske bra.
      Nei, de skal flyttes til et annet sted i hagen.
      Det skal jeg vise neste gang :)

      God helg!

      Klem, Marit

      Slett
  2. Hei Marit

    Uha ja, sikken et arbejde!
    Og et dejligt område, så jeg kan godt forstå den oprindelige plan!

    Glæder mig meget til at høre hvad du så vil bruge dette stykke til:)
    Har du jorden på begge sider af kløften og den lille bæk?

    IU Sverige har jeg samme problem med at naturen presser sig på, der praktiserer jeg en "styret invasion" hvor visse planter får lov. bringebær (hindbær) og gråor (elletræer) det dur ikke! måske en enkelt birk...

    Glæder mig til at se dit nye hostabed, det fra 2011 ser lovende ud!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det skal jeg love for at det er. Ja, det er fint der, men det er håpløst med alle røttene som disse store trærne har. Jeg klippet ned alt når jeg lagde bedet, men det kommer opp igjen omtrent med en gang.
      Stykket der skal få lov å gro igjen, for jeg makter ikke å holde det oppe i det lange løp.
      Jeg eier omtrent ned til bekken, og også litt på den andre siden av bekken. Men der nede vokser det store trær og det er også en bratt skråning opp på den andre siden. Når er kommer opp der er det dyrket mark. Naboen min eier det, og der dyrker han korn. Så jeg bor i en liten oase av trær og skog på alle kanter :)

      Ja, jeg vil jo at du kjenner til problemet, for sånn er det jo overalt hvor det er skog. Nei, det nytter ikke med de, for de er invasive alle sammen. Spesielt gråor er helt umulig, for den setter rotskudd overalt.

      Ja, det var lovende en gang, men et håpløst prosjekt. Jeg skal i neste innlegg vise hvor jeg gjør av alle disse hosta :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  3. Hej Marit!
    Det är inga små projekt du tar dig för. Hostorna blir nog glada över att få komma ut i ljuset.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Nei, jeg har visst fått for vane å starte på store proskjeter... :)
      Ja, men det er både og, for de er vant til å stå i total skygge, og nå er de kommet opp i solen. Men hosta tåler veldig mye, så jeg tror det går bra.

      God helg!

      Slett
  4. Det er da noget af et arbejde, du er i gang med. Jeg kender det lidt, men jeg lader det være. Ved hegnet ud til vejen er der også meget tilgroet hos mig, man kan simpelt hen ikke når at passe det hele, så det får være. Når du har fået fjernet hostaerne, kan ormene muntre sig som de vil i alt krattet, du behøver ikke at gå der ned ;)
    Jeg har også elletræer, de er pæne, men hvor de rodskyder.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, men det blir ikke gjort på en dag ;)
      Nei, en kan ikke passe det hele, for det går ikke.
      Ikke sant! Jeg skal aldri ned i der igjen etter at jeg er ferdig med å hente hosta. Ja, det er pene trær, men de setter veldig mye rotskudd, ja.
      Klem

      Slett
  5. Vilket jättejobb du gör! Hostorna ser ut som de behöver räddas till en bättre plats. Jag brukar tänka på hur många bra steg jag får tagit och hur bra kroppen mår av att röra på sig. De frågade eller påstog på sjukhuset att jag var vältränad pga min låga vilopuls. Jag har inte tränat på gymmet regelbundet sen två år :)

    Ha en fortsatt fin midsommarhelg! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de behøver absolutt reddes fra der de står nå. Ja, det er helt sant, for det blir mange skritt hver dag om sommeren. Jeg er bare ikke like flink om vinteren, og det burde jeg helt sikkert være.

      Så bra da! Jeg har aldri gjort det ;)

      Ha en fin midtsommerhelg, Carina!

      Klem, Marit

      Slett
  6. Vad fint du gör!
    Jag firade inte heller midsommar/St Hans, men hade ändå en trevlig kväll.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Nei, men det går fint å ha det hyggelig likevel :)

      Slett
  7. Det er et spændende område, du arbejder i. Sådan et sted er det sikkert klogt at arbejde sammen med naturen og ikke imod den. Så er spørgsmålet selvfølgelig bare, hvordan man lige gør det så 🤔

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe med det. Det fungerer ikke å motarbeide naturen, og da er det bedre å flytte hostaene til et bedre sted. Ja, det er jo et spørsmål om det :)

      Slett
  8. Ja, det å grense mot skogen har sine spesielle sider (kan jeg skrive under på). Har mer en nok med å holde krattfremveksten på naturdelen av tomten i sjakk, og dra opp trespirer av alle slag fra alle bed og kasser hele sesongen. Skulle ha ansatt en geit eller to ;) Heldige meg, da, som har jorda full av "gratis" stein som gjenbrukes direkte som kantstein :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Sånn er det her også, for alt dette spirer i omtrent alle bed. De er flinke til å spre seg ;)
      Ja, da er du heldig. Her er det opprinnelig havbunn, og det finnes ikke en stein noe sted. Bare leire eller sand :)

      Slett
  9. Wow, that looks like a big project to take on. The hostas are pretty, I like the path lined with the rocks. 20 mosquito bites, that is bad. Do you wear any bug spray? Happy Saturday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it's a big project. Hostas is one of my favorites. No, I have not used it, but I will buy it.
      Happy Weekend!

      Slett
  10. Mosquitoes love the wet places, but the smell of citrus make them flee.
    So a citronella spray can do miracles, Marit. Your hosta field looks great, a lot of work it was, but you will be rewarded with beautiful flowers and leaves. Have e nice weeekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they love wet places. Ok, I'll remeber that. Thank you, Jan!
      Have a nice weekend you too!

      Slett
  11. Du verden for en jobb du gjør, men gøy å se alle Hostaene igjen. Liker dem godt jeg også, men enkelte blir fryktelig store og da har de en tendens til å kvele det som er rundt. Tenkte å sette noen av dem i krukker, for mange er jo så dekorative.
    Ha en fin helg!

    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye jobb :)
      Hosta kan bli veldig store ja. De er veldig fine i krukker, ja.
      God helg!

      Slett
  12. Beautiful greens in your photos, Marit!

    SvarSlett
  13. Hej Marit!

    Oja, naturen tränger sig på fortare än blixten ibland. Hela vår trädgård är anlagd på skogsmark och en förvildad natur så jag har ägnat mycket tid och arbete för att hitta lösningar så inte skogen återtar den mark som vi en gång tog från den. Det finns egentligen inga riktigt bra lösningar som håller för evigt, bara att kämpa på.
    Jag är lika skräckslagen för ormar som du och jag lämnar alltid det området till sist, området där jag senast såg en orm. Den är borta för längesedan men bara påminnelsen om den gör mig svettig. Idag tog jag äntligen itu med den platsen, ingen orm men hugaliga så jobbigt det var.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det er helt sikkert. Sånn er det her også, og skogen kommer veldig fort tilbake. Nei, det må jobbes hele tiden for å holde den borte.
      Ja, vi har det på samme måten. Jeg må kjempe med meg selv for å gå ned der og fjerne krattet. Det krever mye!

      Klem!

      Slett
  14. Hello dear Marit,
    Great to see your Hosta's again. So much work for you to do!!! I wish I could give you a hand to help. But the result will be beautiful, I know for sure.
    Have a wonderful weekend
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Marijke,

      Thank you! I would have loved to have your help here!
      Have a wonderful weekend you too.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  15. Oj, ja der er det nok å holde på med, ser det ut til. Håper du tar deg en pust i bakken innimellom :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, men stort sett er det jeg som finner på det. Nye idéer dukker stadig opp :)
      Jeg prøver på det, ja.

      Slett
  16. Det er et spændende område med muligheder for at skabe noget unikt. Men jeg forstår godt, det er et stort arbejde. Pas på dig selv.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo muligheter for det her. Det er mye arbeide, ja.
      Takk for din omtanje. Jeg prøver jo på det.

      Slett
  17. Hei Marit. Skal si du holder på. For en jobb. I "ormeland". Jeg hadde vært livredd. Flink er du. Pass på helsa. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, det er mye jobb. Jeg er det jeg også, for jeg hater orm.
      Ha en fin helg.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...