onsdag 28. juni 2017

Mye gult i et bed...

Det er ikke blomstene som spiller hovedrollen i dag...

Før likte jeg ikke gult i det hele tatt verken på blomster eller blader.  Gule blader syntes jeg så ut som om de manglet næring eller noe sånt... ;)

Men plutselig endret smaken seg, og jeg husker at jeg kjøpte noen gule thuja på salg som de første planter her med gult bladverk. Det hadde jeg aldri trodd at jeg ville like de ;)

Siden det har det kommet mye gult bladverk inn i hagen.

I dette bedet er det akeleier med gule blader

Løyntnantshjerte/ Lamprocapnos spectabilis 'Gold Heart' som stadig blomstrer i samme bed. Den kommer senere i gang enn den vanlige, og siden den står i halvskygge blomstrer den lenge.

Ny i år, Geranium 'Blue Sunrise' som har blå blomster, og den står også i samme bedet

Jeg har samlet disse i et bed, og de gule forskjellige nyansene kler hverandre

Litt lengre bort har jeg variegert hyll og syrin, og også en gul humle/Humulus lupulus 'Aurea'

Gult bladverk har jeg fått dilla på, og jeg har også mange gule hosta. Morsomt med smak som endrer seg :)

På mandag kveld var det en flott solnedgang, og det er ikke så ofte det skjer her i innlandet.  Så da måtte jeg jo ut selv om klokken  var 22.40 for å ta bildet. Deilig med lange lyse netter akkurat nå.

Været her er mildt sagt vekslende. Bare  4,7 grader 03.30 i natt, og 23 grader nå.  Jeg liker ikke at det nesten er frost om natten. Slik har det vært hver natt siden sist helg. Ikke tropenetter her, nei...

28 kommentarer:

  1. Sådan som du havde det med gult løv i sin tid, sådan har min mand det med variegerede blade. Jeg er frisk på det hele, men hvis planten har gult løv og samtidig hænger lidt, så kommer den hurtigt til at se ufrisk ud. Flot solnedgang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi har alle forskjellig smak, og noen liker det ene og andre ikke. Ja, du liker alt :)
      Gult er litt skummelt hvis de ikke plantene er helt på topp, ja.

      Slett
  2. Gyllent bladverk er flott! Spennende å samle disse plantene i samme bed! Nei, hvor blir det av tropenettene? Med en gang sola forsvinner (vakkert hos deg, forresten), må ulljakka på...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det! Jeg begynte med det i fjor, og har fått plantet litt flere i år.
      Tusen takk! Ja, hvor blir det av de? Det er jo iskaldt om natten. Jeg sitter med teppe om kvelden inne... :(

      Slett
  3. Veldig fint med gult bladverk. Ja, smaken endrer seg når det gjelder farger :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fint, og heldigvis så endrer smaken seg med tiden :)

      Slett
  4. Jag är som du börjar gilla gult bladverk mer och mer. Väldigt fin solnedgång! Nu vill vi ha varmare nätter. Det är ju sommar.
    Kram Luna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da er vi nok flere som gjør det :)
      Tusen takk! Ja, det er absolutt på tide å få det nå!
      Klem, Marit

      Slett
  5. Nej det er da ikke godt med så lave temperaturer om natten. Her venter vi og venter på regn, alt trænger så meget. De nye skud på rhodoerne hænger, det er så trist :(
    Det gule bladværk er fint, jeg har også en del af dem.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg synes ikke det er godt i det hele tatt. Ja,det har jeg fått med meg. Det var meningen at vi også skulle få det, men nå kommer det mest sannsynelig ikke noe. Det er veldig tørt her også. Trist at rhodoene opplever sånn tørke, for det er ikke bra. Jeg må vanne i flere timer hver dag.
      Ja, det er fint.
      Klem

      Slett
  6. Hei Marit. Det er kaldt her også. I går natt var det 5 grader, i natt 6. I morgen skal det blåse opptil liten storm. Jeg liker ikke vind. Veldig fint med gule blader. Godt at en kan forandre seg. Flott solnedgang. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Huff ja, det er alt for kaldt til å være midt på sommeren. Liten storm høres ikke trivelig ut. Ikke jeg heller. Det synes jeg også, og godt at en kan det ja.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  7. Hei Marit

    Jeg forstår at der var markfrost i Värmland natten til idag. Mit hus og haven gik fri den ligger jo højt...

    Helt gult løv synes jeg ser sygt ud, der skal være noget grønt i farven, og gulgrøn er helt ok!
    Så dem du viser er udmærkede:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det kan jeg tenke meg siden det var så kaldt her. Så bra at du slapp det. Noen ganger er det kaldere lengre nede ja.

      Som regel er det noe grønt med, så det er sjelden bare gule blader. Jeg har en Cornus alba'Aurea' som på våren er gulgrønn, men nå er den helt gul :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  8. Hej Marit!
    Visst är det härligt när man kan ändra sig, har många växter som jag inte tyckte om, men har ändrat mig och de har kommit in i trädgården. Spännande kombinationer, du har. Bilden med klematisen är riktigt fin, med olika nyanser av grönt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, ikke sant! Sånn er det bare, og da får en plutselig flere spennende planter. Tusen takk!
      Ha det fint!

      Slett
  9. Fint med alle de gule blade! Jeg holder meget af variation i bladværket, fra det næsten blå, over grønt til gult. De gule giver et indtryk af forår også midt på sommeren og det er jo altid skønt.
    Håber da virkelig ikke du får frost igen! Synes bestemt at 3 grader må være et absolut minimum her ved midsommer.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det gjør jeg også. Ja, ikke sant, ogvår får vi aldri nok av. Nei, det håper jeg ikke, for det var jo så lenge kjølig tidligere i vår. Nå vil vi ha varme, takk!

      Slett
  10. Godt at smaken utvikler seg. Hadde vært kjedelig eller. :-) Så innmari kaldt det er hos dere. Krysser fingrene for varmere tider.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! :) Nå har varmen kommet tilbake, for det var 13 grader i natt. Håper at det holder seg!

      Slett
  11. Hello dear Marit,
    How lovely to see the colored foliage. Very special!
    Have a lovely rest of the day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Marijke,
      Thank you!
      Have a wonderful evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  12. Smaken forandrer seg med tiden, i sommer er gulgrønt favoritten min:) ha en fin kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis så gjør den det :)
      Det er fint med gulgrønt, ja.

      Ha en fin dag!

      Slett
  13. Det har blivit lite samma visa här... Sen jag skaffade Acer negundo Odessanum och ser hur otroligt vackert den lyser i skugga och kvällssol tillsammans med Acer shirasawenum Aurem så blir det mer och mer gula blad. Men nu försöker jag styrsla mig för för mycket och de kommer inte synas mer :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lett å få dilla på de, for de lyser så fint opp. Acer shirasawenum 'Aureum' står øverst på min ønskeliste!
      Jeg hadde den i potte der jeg bodde før, men det tålte den ikke. Siden har jeg ikke sett noen som har hatt den til salgs.
      Nei, det er noe med den balansen ;)

      Klem, Marit

      Slett
  14. Interessant hvordan smaken endrer seg, eller kanskje utvikles? Nydelige bilder var det i alle fall :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...