mandag 19. juni 2017

Litt for mange jern i ilden, og en ny iris...

På lørdag var det timesalg på det lokale garteriet Rønneberg, og det var 30 % rabatt  på alt av busker, trær og stauder. Jeg dro dit kl .09.00, men det var jeg ikke alene om nei... De har en stor parkeringsplass, og den var full av folk.  Jeg holdt meg i skinnet og kjøpte bare et tre ;) Jeg kjøpte meg en av mine mange favoritt trær, nemlig Acer palmatum 'Atropurpureum'. Jeg har minst to fra før, men nede i hagen hvor jeg nå (igjen) holder på hadde jeg ingen.  Så på lørdag midt i solsteiken sto jeg og gravde ned det og en rhododendron fra importen. Da jeg var ferdig med det begynte jeg å beskjære en rhododendron før jeg flyttet den også. Den var gammel og hadde bare noen få greiner. Nå er den beskåret hardt, og så får jeg se om den overlever. Jeg har flyttet fire hosta som sto på samme område, for der skal det tippes masse jord bare det blir gravd her. Når det blir vet vi stadig ikke, men jeg flytter og flytter planter hele tiden som må bort. Jeg har jobbet som en gal i hele helgen, og det kjennes i armer og rygg. I går hadde jeg så vondt at jeg måtte sitte med en ryggmassasjepute. Men etterpå fortsatte jeg igjen. Jeg fikk plantet resten av div. sommerblomster og fikk samlet de. Klipte ned stemor til halvparten av lengden, og håper at de kan blomstre litt til.

Der som jeg har flyttet hosta nå er der hvor jeg har plantet inn flere rhododendron. Jeg skal ta bilder av det så det er enklere å forstå. Planen er å flytte opp alle hosta fra nede ved bekken opp i hagen og lage et lappeteppe av de som bunndekke. Det blir mye jobb, og tiden går så utrolig fort.  Jeg har allerede to store tuer med hosta 'Lunar Orbit' til overs. Folk har kontaktet meg mer enn en gang og spurt om jeg selger hosta, og jeg har svart en gang i fremtiden... Jeg får se når jeg blir ferdig om jeg får somlet meg til det. Jeg har så utrolig mange sorter, så vi får se. En ting som er sikkert er at de kan ikke sendes. Den ene tuen måtte jeg dele i tre, for den var gigantisk. De har stått i bakken i mange år, og det synes... Alle disse er importert fra Nederland, og var bittesmå når jeg kjøpte de. Det er forskjell på de og ikke alle blir like store. Jeg får prøve å lage en liste av overskuddet en gang ;)   Det er litt for mange jern i ilden akkurat nå ja...

Mens jeg jobber har jeg med meg mobilen, og jeg tar bilder i full fart. Jeg prøver å nyte den fine blomstringen også. Det er så mange iris som blomstrer nå, og her kommer noen bilder av de.

Iris pseudacorus

Iris sibirica

Iris chrysographes

Tror denne også er en chrysographes, men husker ikke navnet i farten. Den har vært "borte" i noen år, men nå blomstrer den igjen. Kom på navnet nå, og den heter 'Rubella'

En helt ny iris som er fra USA importen, og det er aller første gang den blomstrer. 

Iris sibirica 'Frilly Vanilly'



32 kommentarer:

  1. Skal si du har mye å stå i med ja:) Det var en utrolig lekker iris den mørke! Nydelig!
    Ja, en kjenner det i kroppen når en har jobbet i hagen, og det er veldig godt med en sånn massasjepute. Bruker min jeg også.
    Jeg må ofte begrense meg på gartneriene, men det er mest for prisene er så høye på det jeg har lyst på. I går fant jeg en liten kristtornbusk som hadde herdighet 5, til 500.- . Jeg trodde de bare hadde lav herdighet. Fant også en vakker japanlønn til 600.-
    Det er mulig det ikke er så dyrt, men vips så er kontoen tom,)Godt når det er salg og rabatter. Det må en benytte seg av.
    Kos deg videre i hagen, Marit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå har det vært mye å gjøre en stund. Ja, det er mange lekre iriser. Den mørke har jeg faktisk kjøpt fra Zimtrade.
      Det er helt sikkert, og massasjeputen er flittig i bruk her og. Kjekk oppfinnelse!
      Ja, det er vel sånn det er, og det må jeg også. Kristtorn hadde jeg i min forrige hage, og jeg har det her også. De nye sortene tåler mer enn de gamle. Moro med sånne kupp!
      Det gjelder å passe på når det er tilbud, ja.
      Kos deg i hagen du også, Katrine! :)

      Slett
  2. Hei. Alltid moro med noe som blomstrer for første gang. Skal si du har jern i ilden. Trær og planter er dyrt. Altfor dyrt. Da må en benytte seg av de rabattene en kan få. Pass på helsa. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, det er helt sikkert. Det gjelder å passe på når det er tilbud, ja. Det må en gjøre, ja.
      Ha en fin dag.

      Slett
  3. Hej Marit
    Hvor du dog slider, pas nu på dig selv. Ja hostaer bliver store, så det er sikkert nogle kæmper, du skal grave op. Jeg kan godt forstå, at du får ondt. Irisne er så lækre.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er mye å gjøre i en hage, og det vet du alt om. Jeg prøver jo på det. Hosta kan bli veldig store og ikke alle er til å få opp. Ja, sånn er det bare. Det er de,ja!
      Klem

      Slett
  4. Hej Marit!
    Dina Iris är otroligt vackra, den mörkt lila ser ut som sammet.
    Fick en stor hosta för några år sedan, vi kämpade med dottern för att kunna dela den. Det var inte lätt men vi lyckades få många nya plantor. Hoppas du har tid att vila ryggen lite mellan arbetspassen.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!

      Tusen takk! Ja, den kan minne om det. Jeg måtte google det ordet, og det er det samme som vi kaller fløyel :)
      Hosta kan bli veldig store, ja. Jeg prøver på det.
      Ha det fint!

      Slett
  5. Nydelige Iris som blomstrer hos deg nå. Rygg og armer får gjennomgå ved hagearbeid.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er helt sikkert.

      Ha en fin mandag!

      Slett
  6. Hello, your irises are all beautiful. I like the idea of a patchwork of hosta. Sounds lovely. I hope your back is feeling better. Happy Monday, enjoy your new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! I hope it will be ok. It's better this afternoon.
      Happy Monday,and enjoy your week ahead!

      Slett
  7. Hei Marit

    Jeg blev helt forpustet over al det du får klaret!
    Lækre Iris!
    Ja, det kunne godt ligne en chrysographes - den "sorte" er jo en selektion.
    Iris sibirica 'Frilly Vanilly' er en rigtig flot sag!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Huff da,jeg håper du klarer deg ;)
      Det er mye å gjøre i en hage, og noen ganger skulle hagen vært mindre. Men det er bare å ta det med ro, for hagen går ingen steder :)
      Ja, de er lekre. Den "sorte" er kjøpt som 'Black Form' og den røde kom jeg på navnet på. Den heter I.c. 'Rubella'
      Det er den, ja! Hvite sibirica er ikke så ofte å se synes jeg.
      Ha en deilig uke du også.

      Slett
  8. Fantastisk flotte iris! Selv har jeg kun hatt sibiriris i gamlehagen. Likte særlig godt den mørke iris chrysographes. Aldeles spesiell.
    Du får da utrolig mye gjort på kort tid! Nesten så jeg får dårlig samvittighet her ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er er veldig fin og mørk. Det vil jeg nå ikke påstå, men jeg prøver. Ingen grunn til det :)

      Slett
  9. Beautiful close ups Marit, the deep purple coloured Iris is my favorite.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! It's a beautiful iris.

      Slett
  10. Absolutely gorgeous captures, Marit!!!

    SvarSlett
  11. Det er mye å gjøre nå, skjønner jeg. Flotte bilder av iriser :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye å gjøre i hagen nå. Ugress og gress kappes om å vokse mest :) Tusen takk!

      Slett
  12. Jeg fatter ikke, alt det du når. Pas nu godt på dig selv og husk at tage nogle pauser. Det er nogle meget smukke iris, bare det ikke er så varmt, at de får for hurtigt afblomstret.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes ikke selv at jeg når så meget som jeg gjerne ville. Men jeg får være fornøyd likevel :)
      Tusen takk! Jo, det har vært veldig varmt i det siste,så de varer ikke så lenge dessverre.

      Slett
  13. Otroligt snygga iris, den mörka var ju bara to die for! :) Beundrar dig som "bara" kom hem med ett träd när det var så bra rabatt. Japanska lönnar är så fina.
    Kram Kristina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en fin iris, og i solen ser den nesten svart ut. Hehe, jeg synes også jeg var flink som bare kom hjem med et tre ;)
      Det er de, ja!
      Klem, Marit

      Slett
  14. Hei Marit!

    Sitter med ryggmassasjeputa. Himla deilig for en sliten kropp. Det er mye som skal gjøres på denne tida. Nydelige iris.
    Ha det så godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Så du har en sånn du også, og det er visst mange som har de. Den hjelper utrolig mye. Ja, det er helt sikkert. Tusen takk!
      Klem, Marit

      Slett
  15. Good morning dear Marit,
    It's lovely to see all your beautiful irises. Take care a little bit of your self. Overhere it's too hot!! I started to do something in my little garden but soon my head was like I was drunk.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,

      Thank you! I'll try to do it.
      That's not ok. We had very warm weather this weekend, butnow it's only 8 degreees here. Brrr... :) I'll try to send some cooler weather to you! ;)
      Have a wonderful day, and take care.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  16. Ja ideer og prosjekter tar tid og krefter, og så er det det med å ta det i passe økter... noe vi hagefolk kanskje ikke er så flinke til:-) Og, det er skikkelig tungt å dele store hosta.
    Kjenner oss igjen.
    Irisene dine er flotte!
    Ha en fin dag.
    Eirin

    SvarSlett
  17. Att börja lista och dela växterna samtidigt tar oerhört mycket tid. Jag vet för jag började göra det när jag flyttade växterna till åkern. Ta det när du får lite mer tid. Men jag ser spänt fram emot en hostalista :)

    Kram, Carina

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...