tirsdag 27. juni 2017

Lett blanding, og ny krysning igjen..

I dag kommer et innlegg med litt av hvert, for jeg er litt på etterskudd med bildene.
Iris sibirica har blomstret siden slutten av mai, og de holder på utrolig lenge når en har så mange forskjellige som jeg har. I år har det plutselig vært veldig mange hvite, og det har det ikke vært før.



Denne har aldri blomstret før, og den er jo så vakker! Jeg begynner å tro at de krysser seg hele tiden her, for i år har tre ulike blomstret for første gang. Ikke meg i mot at nye varianter dukker opp!

Denne "no name" har jeg hatt i mange år, men i år har den vært ekstra flott. Den har veldig tykke og kraftige stilker i forhold til andre sibirica.

Knoppen på denne I. germanica ser svart ut, men når den åpner seg ser den sånn ut

Her er en blå variant

Denne heter Iris x robusta 'Gerald Darby' Den blir en meter høy og har svarte stilker

Denne skulle ikke hatt denne fargen i det hele tatt, men som vanlig når en kjøper valmuer kan en få litt av hvert ;) Den skulle ha vært rosalilla, men det er den jo ikke. Vanlighvis pleier jeg å spa de opp som er oransje,  men den passet så godt sammen med de gulbladede løyntnantshjertene. Den får stå der enn så lenge... ;)

Denne er en nær slektning av Epimedium. Kjøpt som det, men det var det ikke nei. Denne heter Vancuveria hexandrum og er litt mer "vill" enn epimedium. Denne brer seg nesten mer en godt er, men vakker er den og lett å se slektskapet til epimedium.

Clematis integrifolia 'Rooguchi' med en stygg bakgrunn. For flere år siden kjøpte jeg et stort hagetelt. Stativet begynte å ruste etter et år, så jeg fikk et annet. Vi kunne bare beholde stativet så han, og det bruker jeg som klatrestativ nede i hagen for clematis og humle. Får håpe den svarte malingen snart detter av så det blir helt rustent. Ikke sånn halveis som nå. Gjenbruk er en god ting synes jeg!

For alle som har ventet på denne, så har jeg ikke glemt den bort :)

Her er hun den skjønne 'Aïcha'

44 kommentarer:

  1. Gillar också återbruk :) Aicha är urläcker liksom dina Iris. Roligt att ha så lång blomning. Jag går runt och kikar eftersom några är lagom att blomma för första gången.

    Ligger också efter med bilderna...

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bra! Tusen takk! Ja, det er fint med lang irisblomstring, og nå er det like før USA irisene starter :)
      Det blir spennende å se dine!

      Ja, sånn blir det bare midt på sommeren...

      Klem, Marit

      Slett
  2. Aïcha and the bee, that's my favorite of all other great pictures, Marit. Beautiful post today. Gr Jan W

    SvarSlett
  3. Good afternoon dear Marit,
    What a lovely Irisses. I could not make a choice if I had to I love them all. Yes and what to say about your Aicha, it's breathtaking beautiful.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,

      Thank you so much! Aïcha is breathaking rose!

      Have a wonderful evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  4. Lækre iris du viser, og tak for navnet på Gerald Darby, jeg havde glemt, hvad den hed :) min blomstrer også endnu, ja de holder længe, det gør ikke noget.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er fort gjort å glemme navn på de enkelte.
      De holder lenge, ja, og det er jo fint.
      Klem

      Slett
  5. Hei Marit. Nydelige bilder av iris. Dårlig med blomstring hos meg, tror noen står for mørkt. Bra at du tenker gjenbruk, det har jeg sans for. Aicha er helt nydelig. Det skjer så mye i hagen at jeg klarer ikke å henge helt med jeg heller. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Tusen takk! Ja, de blomstrer best hvis de får mye sol. Gjenbruk bør alle tenke på. Ja, den er så nydelig. Det er vanskelig å henge med, ja.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  6. Åj, du hadde flotte iris! Aïcha står på innkjøpslista, men det skal jammen flere iris gjøre også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en nydelig rose, men den behøver stor plass. Det forstår jeg :)

      Slett
  7. Mange flotte iriser du har og det blir jo litt ekstra spennende når det oppstår spontan romanse som byr på nye og lekre blomster :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig spennende, og morsomt å se hva som dukker opp :)

      Slett
  8. Fantastic photos of these beautiful flowers!!!

    SvarSlett
  9. Irisane dine er som små kunstverk.
    Nydeleg den gule Aicha

    fin kveld frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er fine :)
      Fin ny uke til deg!

      Slett
  10. Så flotte Iriser! Nydelige farger. Ha en fin Juniuke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin ny uke du også :)

      Slett
  11. De irisene på bilde nr. 3 og 4 ser ut til å være i slekt. Veldig vakre begge to.
    Fantastiske farger på Aicha!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan godt hende de har krysset seg de to der,og kanskje med de hvite også. Tusen takk! :)

      Slett
  12. Väldigt fina iris. Blått och vitt är alltid snyggt och passar överallt och med de flesta andra färger, tycker jag.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de passer inn overalt. De går godt i sammen med de fleste farger, ja. De er enkle å plassere.

      Slett
  13. Hej Marit!
    Dina Iris är så fina, jag får gräva upp mina och göra om, så de blommar, det var bara två som blommade i år. Har också en orange vallmo som skulle varit vit, har inte bestämt vad jag skall göra med den ännu. Plantan är stor och fin, men färgen passar inte riktigt in.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Tusen takk! Det kan hende de behøver mer sol? Mine får sol absolutt hele dagen, og de blomstrer veldig mye.
      Ja, sånn er det ofte med valmuer. Fargen er vanskelig å plassere, ja.
      Ha det fint.

      Slett
  14. Hei Marit


    Dejligt at se disse flotte Iris, din no name er da lækker!
    Og så fik vi set "the inside out flower" igen, alletiders, tror de vokser fint i Sverige også :)
    Flot form på 'Rooguchi' det er sådan noget jeg vil have hvis jeg går ind i Clematis!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er en lekker iris. Iris er vakre alle sammen, men jeg er mest glad i sibirica.
      Jeg tenkte på deg med den i dag ja, for den her blomstrer akkurat nå. Det er vel ikke sikkert at du får sett din mens den blomstrer i år.

      Ja, de har veldig fin form disse integrifolia. Det er kommet mange sorter i salg i de siste årene, og disse blomstrer fra nå og til langt ut i august. De er ikke så store og prangende som de andre, men veldig fine disse også.

      Ha en deilig aften

      Slett
  15. Dette har vært et flott år for Iris, vi har også hatt en utrolig blomstring dette året. Aicha er bare så vakker - flotte bilder du viser av den!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har det vært. Det er den, ja. Tusen takk!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Det er en flot række billeder, du havde gemt til os. Vancouveria ser så uskyldig ud, men er tæt på at være invasiv, synes jeg. Aichas blomster er noget af det smukkeste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den har tendenser til det, ja. Søt, men skummel å ha i et bed.
      Det er de så absolutt!

      Slett
  17. Så mange nydelige iris! Og at de krysser seg gjør det jo ekstra spennende ;-)
    Gjenbruk i hagen er superkult og Aicha er jo bare helt nydelig da!
    Ha en fortsatt fin sommeruke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det blir jo det. Gjenbruk erveldig bra ja, og det skulle det vært mer av!
      Det er den, ja!
      Ha en fin sommeruke du også!

      Slett
  18. Nydelige Iris i lekre farger, kjekt at de blomstrer lenge. Rosen Aicha hadde en nydelig gulfarge.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er kjekt at de blomstrer så lenge, ja.

      Ha en fin onsdag!

      Slett
  19. Åh, alla dina vackra irisar Marit! Som jag njuter av varje bild. Igår såg jag en vacker iris på plantskolan, den var vit och mörk med en dragning åt brunt nästan. Svårt att beskriva. Dessvärre glömde jag att fotografera namnetiketten så jag vet inte vad den hette. Och visst är det härligt att Aïcha äntligen har börjat blomma. Här dog hela den stora huvudstammen. Det kom massor med blad och knoppar men så dog dom bara. Nu har jag klippt ner dom och övriga grenar har tagit över och dom ser väldigt fina ut. Blev orolig att den skulle dö men den ser ut att klara sig. Aïcha vill jag inte vara utan.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Den hørtes spennende ut, men det var jo synd at du ikke fikk fotografert navnet på den! Det hørtes ut som en uvanlig kombinasjon av farger. Så synd at den nesten holdt på å dø da! Nei, den må vi bare ha i hagen. Jeg vurderer å flytte min, for den blir så stor.

      Ha en fortsatt fin uke!

      Klem, Marit

      Slett
  20. De øverste irisene var helt nydelige. Ønsker meg lilla iris. Synd de blomstrer så kort...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det finnes noen som er lilla av de.
      Hvis en bare har mange forskjellige sorter så varer blomstringen lenge likevel :)

      Slett
  21. Åhh, så mange fine Iris du har. De var nydelige alle sammen. Jeg pleier å plukke av frøstandene, men det bør jeg kanskje ikke gjøre? Tror aldri jeg kan få nok Iris :-)
    Ha en fin sommerkveld :-)

    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det gjør ikke jeg, og pkutselig dukker det opp en ny variant. De frør seg overalt.
      Nei, det tror jeg ikke går an :)

      Ha en fin sommerdag!

      Slett
  22. Ja til gjenbruk!! Så mye fint du har i blomst. Det er ei herlig tid:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er så viktig. Det er fint nå, ja!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...