torsdag 22. juni 2017

God midtsommer!

Blommig fredag igjen...

Jeg feirer ikke St. Hans / midtsommer, for jeg liker ikke at sola snur igjen.  Jeg ferier kun når sola snur 21. desember! ;)

Men den snudde i går 06.24 her, og det får jeg dessverre ikke gjort noe med...

Det gjelder å nyte de siste to månedene av sommeren!

Her kommer det noen rykende ferske bilder fra i dag


Clematis 'Nelly Moser' med besøk av en humle

Hurdalsrosen i dag :) Den blomstrer kun en gang, men er jo  full av blomster nå. Så da er den tilgitt! Ser når jeg googler at det står bare Rosa x hybdrida. Tilhører nok albarosene tror jeg.  Det fortelles at det var en prest fra Tyskland som tok den med seg til Hurdal. Den tåler alt, til og med å bli brent. Første året vi bodde her felte vi mange trær, og det ble brent bål nesten der står. Den er merket H 7, så den fryser ikke ned om vinteren, nei... ;)

Felix fylte nettopp 1 år :)

Ønsker dere alle en god midtsommer/ St. Hans, og en god helg/weekend!


53 kommentarer:

  1. Flott klematis og rose! Min Hurdal har store knopper i dag. Vi får lovprise sommeren selv om vi ikke liker solsnuen og ønske oss mange deilige sommerdager. God midtsommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er tiden for de nå. Ja, det er jo deilig med midtsommer uansett. Det får vi gjøre.
      God midtsommer!

      Slett
  2. Sötaste Felix :) Grattis på 1:års dagen.
    Så fint det blommar hos dig.
    Glad Midsommar
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Glad midtsommer,
      Klem, Marit

      Slett
  3. Smuk rose og dejlig kat! Til lykke med det første år til Felix!
    Næh, der er da ingen grund til at fejre at det bliver mørkere igen ... men det er værd at fejre at det lige nu er allerlysest :-)
    God midsommer til dig, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Nei, det er jo egentlig ikke det, men det er jo veldig fint akkurat nå. :)
      God midtsommer, Nana!

      Slett
  4. Hei Marit

    Det ser rigtig godt ud med den rose, og så har den jo robust og har en spændende historie, en præst fra Tyskland! Så kan selv en præst have noget godt med sig;)
    Nu har vi lige en masse dejlige måneder frem for os, dem vil jeg glædes over:) !

    Men jeg har faktisk lidt svært ved at sove i al det lys!

    Ha en glad midsommer

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, den er veldig fin i år og er veldig robust. Hehe, ja de har som regel ikke det ;)
      Js, det er sant!

      I år har jeg kjøpt meg lystette gardiner, og det hjelper veldig!

      Ha en god midtsommer!

      Slett
  5. Det er noe spesielt med disse gamle rosene som overlever alt og byr på herlig blomstring. Da tilgir man dem lett at de kun blomstrer en kort periode.
    Akkurat som deg så liker jeg ikke at det går mot mørkere tider allerede. Heldigvis går det en stund før man merker det om kveldene og idag var jeg ute til klokken 23 i hagen:-)
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert for de har som regel en overdådig blomstring. Da får det ikke hjelpe at de ikke blomstrer mer enn en gang.
      Nei, hvem gjør vel det. Ja, heldigvis tar det lang tid før en merker noe til det. Det høres deilig ut!
      Klem, Marit

      Slett
  6. Hei. Sola har snudd, men vi har flere måneder foran oss med forhåpentlig fint hagevær. Jeg kjøpte hurdalrose for litt siden. Det tar nok noen år før den blir som din. Ønsker deg en fin midtsommer Marit.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, det får vi håpe på. Ja, denne her er minst 20 år hvis ikke mer. Sto her nå vi flyttet hit..
      Ha en fin midtsommer, Hanne-Lise.

      Slett
  7. Her regner det stort sett alltid på St Hans så det er ikke den store grilldagen akkurat :-)) Litt vemodig at solen har snudd før vi har fått følelse av at det er sommer, men vi satser på at godværet kommer snart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, dere har jo regn hele tiden! Det forstår jeg at du synes. Her har vi tross alt hatt flere uker med sommer...
      Ja, det håper jeg på for deres skyld!

      Slett
  8. For the first time in years, I wasn't able to take pictures of our Nelly Moser. Now I'm enjoying your photos, Marit. Thanks!! They have beautiful colors and sharpness. Have a nice Midsummer. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. That's sad to hear, Jan. Thank you!
      Have a nice Midsummer you too.

      Slett
  9. Good morning dear Marit,
    What a lovely rose you have. So many flowers!!!
    Have a wonderful friday.
    Rosehugs marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,

      Thank you! Yes, it have very many flowers this year, and I'm very glad for it.
      Have a wonderful weekend.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  10. Lovely photos, Marit! And what a beautiful cat! :)

    SvarSlett
  11. Such gorgeous flowers in your garden, Marit, and Felix is indeed one of the most beautiful cats I have ever seen!
    God midtsommer! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Sara!

      Hyvää juhannusta! :)

      Slett
  12. Hurdal rosen er helt overdådig, og det er interessant at se og læse om lokale varianter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den. Det finnes sikkert flere sånne lokale varianter. Den kalles sikker noe annet i Danmark.

      Slett
  13. Hej Marit!
    Vacker klematis och ros. Har en liknande som bara blommar en gång, den har nästan blommat över nu.
    Ha en Glad Midsommar!
    Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk! Ja, det finnes mange roser som ligner på denne.
      Glad midtsommer!

      Slett
  14. Vi tar det lugnt i år av förklarliga skäl...
    Önskar dig en fin midsommar!
    Kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det forstår jeg veldig godt!
      Glad midtsommer!
      Klem

      Slett
  15. Härliga bilder och en fin Hurdalsros - den har jag läst om genom åren. Grattis till katten - förbaskat synd att jag inte kan ha katt. Men jag blir så trött och dålig när jag besöker min dotter som har katt.

    Ha en härlig helg och fira något annat - Hurdalsrosen till exempel ;) Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en kjent rose, og som sikkert finnes i Sverige også.
      Så synd da! Jeg antar at du er allergisk mot katter :(
      Det er jeg glad for at jeg ikke er!

      Ja, jeg kan feire rosen ;)

      Ha en skjønn midtsommer, Carina!

      Klem, Marit

      Slett
  16. God St.Hans til deg også, er enig at solsnu i desember er viktige å feire.
    Klematisen "Nelly Moser" hadde jeg også i min forrige parsell.

    God helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den viktigste dagen i året. Det er en søt clematis.

      God helg!

      Slett
  17. Jeg liker Hurdalsrosen veldig godt, selv om den blomstrer bare en gang(en sommer blomstret den litt på høsten igjen)
    Kjenner til historien ja. Opprinnelig het den Giessenrose, fra området i Tyskland med samme navn. Den kalles også Moelvenrose og Nannestadrose.
    Men først kom den til Hurdal med en prestesønn.
    Gratulerer til Felix! Du så flott han har blitt!
    Ha en fin midtsommerdag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg også, for den er fin når den er i full blomst. Stor og herdig er den også. Ja, den er virkelig en kjent rose :)
      Tusen takk!

      Ha en fin sommerdag du også!

      Slett
  18. Hello, pretty blooms. I love the clematis and the gorgeous roses. Happy birthday to Felix, he is a cutie. Happy Friday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, he is a cutie :)

      Happy Friday, and enjoy your weekend ahead!

      Slett
    2. Hello Marit! I wanted to stop back and say thank you for linking up and sharing your post. Love your sweet kitty. Happy Saturday, enjoy your weekend!

      Slett
    3. Hello Eileen,

      Thank you for having this link up!
      Happy Sunday!

      Slett
  19. Nydelig! Jeg har vært på shopping i dag. Ble tre nye roser og en clematis. Juhuu!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige deg! Det er lett å gå amok på hageshopping :)

      Slett
  20. Såpass! Jeg feirer den lyseste tida på året så mye jeg kan...
    Fine blomtrende busker, klatrere og en pus kan jo feires litt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Såpass ja! Jeg er uvenner med den mørke årstiden, så da skjønner du sikkert tegningen ;)
      Jada, det er nok å feire ellers om dagen :)

      Slett
  21. Hei Marit
    Gratulerer med overstått til fine Felix! Jeg pleier heller ikke å feire St. Hans, men fordi Enerhagen ligger i Sverige blir man jo dratt inn i tradisjonene:) Jeg vil heller feire lyse dager. Synes liksom vi ikke fikk det beste ut av den lyseste tiden i år, men vi får nyte det som er igjen.
    Hurdalsrosen er jo bare helt vidunderlig med et vell av blomster. Ikke minst kjekt at den er så hardfør. Den skulle passe godt hos meg.

    Ha en fortsatt god sommer Marit og nyt den fantastiske hagen din.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke!

      Tusen takk! Det forstår jeg veldig godt. Vi har noen naboer som har svenske venner, og de har feiret så en hører det. Morsomt med litt svenske tradisjoner! Ja, ikke sant. Våren i år var kranglete, men det har blitt både sol og varme til slutt. Ja, den kunne du nok godt ha hos deg, for den tåler alt!

      Fortsatt god sommer til deg også, Jannicke, og kos deg i Enerhagen i sommer!

      Slett
  22. God midtsommer! Hurdalsrosa vår døde etter en flytting. Første året etter flyttinga blomstra den helt fantastisk og så døde den. Men den rakk å sette en stikling og den venter jeg på nå!

    SvarSlett
    Svar
    1. God midtsommer! Så bra at du fikk en stikling til å overleve. Da blir det nok blomster på deg igjen :)

      Slett
  23. Åh, den hurdalsrosen er vakker! Og så stor :-)

    SvarSlett
  24. Tusen takk! Ja, den er kjempestor :)

    SvarSlett
  25. Hej Marit!

    Det har du faktiskt rätt i , inte så mycket att fira när vi går mot mörkare tider.

    Och din Felix är så fin, påminner mycket om min egen Rambo katt som nu sover i trädgården.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Nei, jeg synes ikke det er så mye å feire, for vi går mot det enten vi vil eller ikke.
      Tusen takk! Jeg har også to katter som sover i hagen, og det er litt trist å tenke på de.

      Klem!

      Slett
  26. Hi Marit. I really like clematis.
    I love Felix. My cats also sleep in the garden...

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Tania!
      Me too. That is nice :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...