søndag 25. juni 2017

Et rom tar form...Bilder fra nedre del av hagen del 3 2017

Som jeg skrev om i går så har jeg altså begynt å flytte hosta fra en bratt skråning og opp i hagen. Mye jobb og ikke uten store utfordringer. Ikke minst for hostaene!

Aller først noen oversiktsbilder

Jeg viste før i denne uken noen oversiktsbilder av surjordsbedet som ligger til høyre på dette bildet.  Nå viser jeg begge sider av grusgangen. I bedet til venstre finnes det trillium,  hepatica, cypripedium, blodurt, gule løyntnantshjerter, valmuer, iris, geranium, akeleier og roser. To vidt forskjellige bed på hver sin side :)

Her er fra øvre del av bedet. Jeg måtte jo bare prøve å få til roser der, og mens rosene frøys helt ned alle andre steder i hagen, så klarte samtlige minus en rose å overleve veldig godt her. De er så fulle av knopper! Jeg er så og si ferdig med begge disse store to bedene og er godt fornøyd med de. Da er det bare å gå over til neste side bostavelig talt... :)

Men først må vi tilbake i tid...

Sånn så det ut 25. august i fjor. Et "nytt" område i hagen lå der ubrukt og ventet på at noe skulle skje. Disse to bedene som jeg nå er ferdig med ligger altså bak thujahekken som er rett frem på bildet. Det var derfor det var så viktig å få plantet disse tidlig i utforming av dette "nye" rommet som jeg så for meg i hodet i fjor sommer.
Her er beskrivelsen av det.

Her ser dere litt av begge "verdener" Thujahekken deler de i to. Det er mest skygge i den delen til venstre, og mest sol i den til høyre.

Sånn ser det ut akkurat nå og det er stor forskjell fra 25.august i fjor og til nå :)
Det ble plantet inn trær der sent i fjor høst, og i år har jeg plantet en lønn og 5 rhododendron der. Alle de hostaene som synes på bikdet er flyttet dit i løpet av 14 dager. 

Dette bildet er fra i fjor høst. Hengeblodbøk, syrinhortensia, dvergsyrin og magnolia ble flyttet dit fra andre steder i hagen. De måtte jo på plass først før jeg kunne begynne med å flytte hosta dit.

I fjor beskrev jeg denne jobben jeg begynte på 1. juni i fjor som en 3 års plan, og det er det minst, hvis ikke  en 4 års plan... Ting tar mye mer tid enn planlagt, og jeg er jo en mester i å finne på nye ting underveis som gjør at alt tar enda lenger tid... ;)

For de stakkars hostaene som har blitt flyttet hit opp fra skyggen nede i skråningen som jeg viste i går, så har det blitt en mildt sagt brutal overgang.
De kommerfra nesten en total skyggefull tilværelse til full sol... Og ikke nok med det, i noen tilfeller har jeg ikke klart å få med hele rotklumpen heller. De har blitt infiltrert av gråorrøtter som ikke er samarbeidsvillige i det hele tatt...
Jeg har ikke krefter nok i armene mine til å få de røsket ut, og da blir resultatet noen ganger sånn...
En mildt sagt slapp hosta midt i sola... Bare så det er sagt, så skal hosta egentlig ikke stå rett i sola. Men på våre breddegrader kan hosta tåle ganske mye sol. Marco Fransen lærte meg det at når det står i hostabøker at hosta ikke tåler sol er det beregnet for USA og mellom Europa. Så her i nord kan hosta tåle mye mer sol enn andre steder. Noen fordeler skal vi i nord ha også ;)

Men hosta er noen tøffinger, og de tåler utrolig mye. 
Her er en hosta som også er min ultimate yndlingshosta som jeg var redd at jeg hadde klart å ta livet av. Den var like slapp som den på forrige bilde, men er nå på vei til å friskne til igjen. Lite rot fikk jeg med, men jeg håper at restene som sitter igjen i skråningen kan til neste år frembringe en til av denne unike hostaen som heter 'Confused Angel' Den er en sport av 'Blue Angel' og denne er variegert i bladene og den er stabil i variegasjonen. Det er mange hosta som "sporter", men som går tilbake til sin opprinnelige form. Det gjør ikke denne. Jeg kommer aldri til å dele denne igjen uansett, for den er den vakreste hosta jeg vet om, og vil ikke utsette den for mer enn jeg allerede har gjort...

Ha en fin søndag!

44 kommentarer:

  1. Digger den grusgangen! Ser ut som det blir veldig fint. Du er flink!

    SvarSlett
  2. Jammen bra hostaer flest er tøffe... De skal vel ikke stå i sola, vel? I skygge fra trær, kjenner jeg deg rett! Vakker i farger og mønster, den yndlingshostaen. Fint navn også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Nei, ikke egentlig, men de har ikke alle sammen fått sin egentlige plass enda. Så noen av de må flyttes igjen...
      Det er manko på skygge, så noen må jeg bare se hvordan takler solen...
      Ja, det er den, og navnet er også flott, ja :)

      Slett
  3. Wow, litt av en jobb du har hatt! Forstår godt at det tar på armene med sånne tunge tak. Den hostaen var bare griselekker!
    Hos meg står de også med mye sol, og det trives de flott med.
    De har blitt noen alvorlig store tuer, som nok må deles til høsten.
    Ønsker deg en fliott søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært og er litt av en jobb dette her :)
      Det er den, ja!
      Jeg tror at hosta klarer seg fint i sola bare de får det fra de dukker opp av bakjen om våren. De jeg har flyttet nå kommer i fra skyggen, og da blir det noe annet når bladene har kommet ut. Men de tåler det også!
      Ja, høsten er helt klart den beste tiden å dele de på.
      God søndag til deg også, Rigmor!

      Slett
  4. Hei Marit. Hostaer klarer seg godt i full sol. Jeg har flere store krukker i sol, bare huske å vanne. Jeg er dårlig til å dele. Liker at de er litt store. Å sette sammen store bed er ikke lett. Den balansen klarer du utmerket. Flott blir det. Viktig å huske at ting ikke blir ferdig på en, to, tre. Ønsker deg en fin søndag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise! Ja, de gjørdet bare de er vant til deg. De behøver mye vann når de står i jrukker, ja. Nei, det er ikke så enkelt. Tusen takk!
      Ikke sant, for det er lett å glemme midt oppe i det hele.
      Ha en fin søndag du også.

      Slett
  5. Jeg har også konstateret, at hostaer tåler ret meget, mine er blevet meget store de sidste to år, det gør ikke noget :) Jeg synes nu, du er nået ret langt med dine planer. Godt at du har fundet et sted, hvor roserne kan klare vinteren.
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nettopp det de gjør. Ikke sant, ogdet gjør ikke noe, nei! :)
      Jada, det begynner å hjelpe. Det er jeg glad for, og snart begynner de å blomstre der.
      Klem

      Slett
  6. Så moro å se oversiktsbilder, Marit! Dette blir jamen meg fint! Hostaer er noen tøffinger som tåler det meste. Vår hage blir mer og mer en Hostahage etterhvert og det er jeg glad for. Det eneste minuset med Hostaene er at de er usynlige på våren, men ellers har de bare fordeler!
    Gleder meg til å lese mer om dette prosjektet etterhvert.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gir jo et inntrykk av hvordan det er her. Tusen takk! De tåler veldig mye, ja. Ja, hosta er flotte planter. De synes litt lite på våren, ja, men de tar det igjen!

      Klem, Marit

      Slett
  7. Hello, wow the before and after photos are just amazing. That is a big project and you have done a beautiful job. So glad the hostas are recovering. Gorgeous gardens. Happy Sunday, enjoy your day and the new week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, it's a big project.

      Happy Sunday!

      Slett
  8. Her har du virkelig planlagt Marit ! Må være moro å ha kommet så langt i gjennomføringen som du har gjort nå, du har fått gjort mye:-)
    Vi er litt hostagale her også. Fantastiske planter med store variasjoner i bladverk, størrelse og farger. Godt at de er noen tøffinger :-)
    Ha en fortsatt fin søndag.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Nja, litt har vært planlagt, men mye blir også gjort ettersom verket skrider frem. Ja, det er veldig moro :)
      De er tøffe planter som er helt fantastiske, ja.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  9. hello dear Marit,
    My complements and respect. What a work you did!!
    But it looks so gorgeous.
    Have a wonderful sunday
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Marijke,

      Thank you!

      Have a wonderful evening!

      Rosehugs, Marit

      Slett
  10. I love the before and after photos, Marit! How beautiful! :)

    SvarSlett
  11. Det har blitt kjempefint!
    Så bra at de rosene overlevde :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det synes jeg også :)

      Slett
  12. Jeg er virkelig imponeret af dine planlægningsevner. Så gør det jo ikke noget, at der kommer en afstikker ind imellem. Nej her nordpå er der mange skyggeplanter, som trives udmærket i fuld sol, bare de får fugt nok. De hænger naturligt nok med bladene lige nu, dine hostaer, men de retter sig utvivlsomt hurtigt op igen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, det gjør ikke noe. Ja, vi har ikke så sterk sol at det gjørnoe. De tåler det godt, bare de ikke tørker, ja. Det tror jeg også.

      Slett
  13. Hej Marit!
    Det blir riktigt fint, det du hunnit med på kort tid är otroligt. Ett stort jobb.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk!

      Ha det fint.

      Slett
  14. Imponerande! Du är så duktigt, det kommer bli hur fint som helst.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha det godt.
      Klem, Marit

      Slett
  15. Herre min! Du ha jo en park Marit! Det ser skikkelig fint ut! Nå tror jeg vi også skal få noe som ligner på sommer :-)) Fin ny uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det høres bra ut!

      Fin uke til deg også!

      Slett
  16. Hei Marit

    Jeg er jo ikke altid glad for de variegerede planter, men din 'Confused Angel' synes jeg faktisk ser rigtig godt ud!
    Alletiders at se forløbet, jeg kan jo huske billederne fra sidste år, og resultatet er jo flot o år.

    Igen ser vi hvor vigtigt det er med et grundigt forarbejde:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg vet at vi ikke er helt enig der, men det er jo hyggelig at du likte denne :)
      Det kan vel ikke understrekes nok. Grundig forarbeide er et fortrinn i det lange løp. Det har enigjen forsiden.

      Ha en deilig ny uke!

      Slett
  17. Confused Angel var mycket vacker. Jag har Blue Angel och i år börjar den visa den rätta storleken och jag gillar den.

    Du håller på med ett fantastiskt projekt och det är klokt att dela det över flera år. Annars blir det bara stress och tråkigt om man har en orealistisk plan.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig vakker. Jeg har også den, og det er også en vakker hosta, ja.

      Jeg må bare ta den tiden det tar enten det blir tre eller fem år. Jeg er ganske realist sånn, for kroppen må spille på lag ellers går det ikke bra.

      Jeg har delt av mange hosta som jeg skal selge i løpet av sommeren bare så du vet det ;)

      Klem, Marit

      Slett
  18. Hej Marit.Et lillepip fra mig.Har desværre ikke været så flittig på bloggen på det sidste.Men har jo travlt i hus og have.
    Er jo ve at sælge mit lille gods.Men har da lige lavettet indlæg fra CPH garden.
    Er imponeret over dit store arbejde med at flytte alle de hosta.Som du jo nok ved er jeg jo vild med hosta og har mage forskellige.De er bare enorme i år.Så dine skal nogk etablere sig.
    Rigtig god dag i det nordlige Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette!
      Hyggelig å høre i fra deg. Jeg forstår veldig godt at du har det travelt. Jeg skal se på ditt innlegg. Jeg hadde det så travelt i går at jeg fikk ikke tid til det.
      Ja, de gjør nok det.
      Riktig god dag i sør!
      Klem, Marit

      Slett
  19. Kjempeflotte bed Marit!
    Og gøy å se hvordan bedene dine blir til med før og etter bilder:)
    Det med at Hosta tåler mer sol en hva vi tror, har jeg også erfart.
    Har faktisk flyttet mange i år, for det ble faktisk for mørkt etterhvert, der de sto.
    Nå har jeg satt noen med ganske mye sol, og det går veldig bra.
    Ha en fin uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Inger Marie!
      Ja, før og etter bilder er morsomt å ha.
      De tåler mye mer enn mange tror, ja. Det er godt å høre!
      Ha en fin uke du også :)

      Slett
  20. Litt av en forbedring fra i fjor Marit.
    De hagefolka i NRK burde ta en tur innom hagen din for neste års programserie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skjer stadig noe her.
      Nei, ellers takk. Jeg trives best i hagen alene ;)

      Slett
  21. Så herlig med nye bed, men det ser ut som det er litt av jobb. Kjekt å høre at hostaene tåler endel sol. Her har vi faktisk fått litt sol i dag :-) Ha en fin uke!

    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt med nye bed, men det er mye jobb, ja. Det er ikke alle som vet det nei, for de er som regel sett på som en skyggeplante.
      Så bra!

      Ha en fin uke!

      Slett
  22. Det er blitt så utrolig fint med den grusen. Nesten utrolig stor forskjell!! Du har virkelig gjort en kjempejobb.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...