lørdag 17. juni 2017

Endelig en rose i blomst, en liten gåte og litt plantehistorie...

Ja, det tar sin tid på mine kanter, men endelig er det noen på gang. Den aller første er Rosa glauca. Jeg fikk den som en liten stikling for noen år siden, og nå er den langt fra liten! Nydelig rose med blaverk som virkelig er flott.

Søt liten rose

Jeg liker så godt den gråblå fargen på bladene, og det er det nettopp glauca betyr = blågrå :)

Så litt annet som blomstrer akkurat nå, og det er faktisk en bortgjemt og glemt plante som jeg plutselig kjente duften av. Den står litt innevokst, men det skal ryddes rundt den slik at den kommer til sin rett igjen :)

Noen som kjenner denne? Jeg hadde den der jeg bodde før, og måtte bare ha en ny med meg hit. En syrin ser nok de fleste at det er, men hvilken?

Den heter på norsk Fjellsyrin, og på latin Syringa wolfii. Navnesorten er 'San'. Denne navnesorten er oppkalt etter normannen Jan Erik Sanda som fant den i fjellene i Korea i 1972. Sandas planteskole eksisterer stadig vekk utenfor Tønsberg. 

Den dufter utrolig godt og mer intenst enn vanlig syrin.

Siden jeg er inne på syriner, så må jeg ta med denne som også blomstrer akkurat nå, og som har også en  herlig duft. 

Nemlig denne her, Dverg syrin/Syringa meyeri 'Palibin

Noe annet som blomstrer nå er denne Junimagniolia/Magnolia sieboldii

Rhododendron 'Charles Dickens'  som er mørk og nydelig :)


























Denne kjøpte jeg i fjor høst. Cypripedium 'Ulla Silkens'  Jeg har den fra før, men den har ikke blomstret enda, men den ble flyttet i fjor så det er kanskje ikke så rart.



36 kommentarer:

  1. God morgen, Marit. Her har ennå ikke noen rose kommet i blomst, men det er ikke så langt unna. Første daglilje sprang ut i går, så det skjer da noe. Nydelig syrin, godt den får komme fram i lyset. Ha en fin lørdag. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin! De kommer nok snart i blomst hos deg også. Her har dagliljene blomstret lenge, men mine står rett i sola. Ja, det skal den få gjøre.
      Ha en fin kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Å, så flott da at første rose er i blomst! Fin var den også, og nydelig syrin. Fruesko har jeg ikke funnet i salg her enda, men håper den kommer i salg her også. Fin!
    Ha en flott helg, Marit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er flott når rosene endelig har begynt å blomstre :) Tusen takk! De fant jeg i salg hos en dame på nett. De er dessverre veldig dyre.
      God helg, Kathrine!

      Slett
  3. Hei Marit

    Rosa glauca er en favorit!
    Jeg synes jeg har set denne type tætblomstrede syren i Danmark, men der er så mange fine arter!
    Magnolia sieboldii er bare så lækker, ren og fin!
    Flot Cypripedium - jeg tør ikke have dem her, er bange for at forurene den vilde, hvis der ellers er nogen tilbage...?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er en flott rose, og den er dekorativ uten blomster også.
      Ja, det har du sikkert. Den selges nok mange steder.
      Den er veldig fin, ja. Den har veldig mange knopper i år.
      Jeg tror ikke disse forurenser de ville, for de er skapt i et labratorie. De ville vokser ikke langt herfra. De er utrolig vakre.

      Ha en deilig aften

      Slett
  4. Hello, I love the pretty rose, lovely color. The lilac, magnolia and rhododendron are beautiful. I love the lady slipper orchid, it is one of my favorites. Happy Saturday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
  5. Flott rose i blomst, og så nydelig dvergsyrin. Ha en fin lørdag Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin lørdag du også, Inger Johanne!

      Slett
  6. I like the smells of Syringa and hyacinths, Marit, but sometimes they smell too much and get me headaches. Beautiful pictures, Charles Dickens is today's favorite. Have a nice weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, me too! Yes, too much can give headaches, but I never take them inside in a vase. Thank you, Jan!
      Have a nice weekend you too!

      Slett
  7. En yndig og sart rose. Både blomster og blade har noglet fint over sig.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  8. Syriner er så fantastisk vakkert. Artig historie også. Ha en flott helg!

    SvarSlett
  9. Ahh..takk! Du har nettopp navngitt syrintreet mitt som jeg lurte på hva var, nemlig "Dverg syrin/Syringa meyeri 'Palibin" :-) Og utrolig vakker fjellsyrin! Tror aldri jeg har sett denne før.
    Jeg venter spent på rosene mine. Ingen idé om hvilke det er, så kanskje du kan hjelpe meg med kategorisering når det blir blomstringstid. Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da! Nei, de er nok ganske sjeldne i salg.
      Jeg skal prøve, men kan ikke love noe for det finnes så utrolig mange sorter.
      God helg!

      Slett
  10. Absolutely gorgeous, Marit! So much beauty, colour and joy here!

    SvarSlett
  11. Nydelig rose! Her er rosene heller ikke kommet helt i gang, men det er rett før. Syrinene dine var flotte. Det er så deilig å spasere under duftende syriner :-) Magnolia sieboldii er vakker, her står den på ønskelista, men det var det med plass da :-)

    Ha en fin helg!

    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, dine kommer nok snart i gang. Duften av syriner hører sommeren til :) Den blir etterhvert veldig stor, men det går an å beskjære den :)

      God helg!

      Slett
  12. Spennende historie til Fjellsyrinen. Deilig med sånt som dufter i hagen :-)

    SvarSlett
  13. Så mye lekkert som blomstrer hos deg nå :-)) Jeg kjente at jeg ble interessert i den dvergsyrinen :-)) Fin helg til deg Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er en flott syrin, og den dufter så godt.
      God helg, Marit :)

      Slett
  14. Hej Marit
    Mon ikke billedet snyder på din Charles Dickens, min er meget mørkere i farven. Din Rosa Glauca har desværre cikader ligesom mine har, de suger farven ud af bladene, prøv at kigge på bagsiden af bladet, der sidder en masse små hvide "fluer", tror jeg ganske bestemt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth,

      Jo, den er litt mørkere enn på bildet, men det er også tatt rett i solen. Så da er den jo lysere enn hvis den hadde stått nede i hagen. Ok, det skal jeg se etter! Huff, alle disse skadedyrene!
      Klem

      Slett
  15. Ingenting er så sommer når sieboldi'ene blomstrer! Deilig tur i haven din - tusen takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er sant! Takk skal du ha for besøket ditt :)

      Slett
  16. Mange flotte bilder av det som blomstrer hos deg nå. Syrinen er vakker når den blomstrer.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er de.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  17. Likte det flotte gråblå bladverket på rosa og med grus rundt! Flott syrin! Har også en del planter som har blitt inneklemt. Noen planter vokser mer enn en trur av og til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg også. Passer godt til grusen :)
      Det er helt sikkert at de gjør!

      Slett
  18. Good afternoon dear Marit,
    I love your rose!! The color of the flowers and the combi with the grey-blue foliage is fantastic. I love your magnolia too!! Fantastic to have so much space to plant everything your want.
    Have a wonderful rest of the sunday. I am inside because it's to hot for an old woman (fun). Always something to complain about. Hahahahah.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
  19. Good morning dear Marijke,
    I did not see your comment until now. Thank you! Yes, I know that I'm lucky to have enough space here.
    It have been very warm here too this weekend, too hot. I'm a old woman too ;) Yes, that's true.
    We are never satisfied... ;)
    Have a wonderful day.
    Rosehugs, Marit

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...