torsdag 25. mai 2017

Uventet...

Blommig fredag igjen...

I en hage skjer det alltid noe uventet.

Her om dagen ble jeg så overrasket når jeg så en ny rhododendron som hadde sprunget ut. Den er fra importen, og jeg har jo derfor ikke sett den før.


Den heter 'Sonnenkopfen' og er virkelig en plante som lyser opp! Den er dobbel i blomsten og ligner litt på en stjerne.
Det som var uventet var at jeg likte den så godt siden den var knall gul... ;)
I vekst minner den mer om en azalea enn rhododendron, men det spiller ingen rolle. Morsomt med en litt annen vekstform enn de kompakte rhodedendronene!

Her om dagen så var vi ute i hagen, og det var rett ved der hvor jeg forer fuglene. De som spiser mest mat der nå er ikke fuglene, men ekornene. Plutselig kommet et ekorn nesten bort til oss. Det er ca bare 1,5 meter i fra oss. Jeg har ikke noe kamera med meg, men mobilen er jo alltid med. Mobil er ikke det beste å ta sånne bilder med, for det blir så uskarpt når motivet blir for langt unna og det er så lite som et ekorn.
 Det var en artig opplevelse å se hvor tamme de er blitt. Det er tre stykker her, og det hender også at de banker på vinduet hvis det ikke er noe mat :)

Er jeg ikke søt? Morsomt med sånne uventede besøk :)

Denne var i høyeste grad uventet! Har hatt den i ti år uten at de har blomstret, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett etter om det kommer noen blomster på den...

Nesten utsprunget i dag, og på det stadiet er blomsten nesten vakrest synes jeg. 
Paeonia obovata var. alba.  Har ikke noe norsk navn på den. Ser at på engelsk heter den Japanese forest peony.

Se flere uventede ting her :)

56 kommentarer:

  1. What a beautiful flowers that Sonnenkopf Rhododendron has,
    but my favorite of today is Paeoniea.
    I wish you a nice sunny weekend, Marit!
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! Yes, it's my favorite too. I wish you a sunny weekend too!

      Slett
  2. Den øverste rhododenderonen var jo skikkelig stilig! Så gøy når man venter så lenge på blomster også plutselig er de bare der. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Det er veldig gøy, ja :)
      God helg!

      Slett
  3. Hello, the yellow rhododendron is pretty. Lovely blooms. Happy Thursday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Happy Thursday!

      Slett
  4. I love the yellow Rhododendron, Marit, and the squirrel is adorable! :)

    SvarSlett
  5. Nydelig både rhododendron og peon!
    Bra at du likte gulfargen :-)

    SvarSlett
  6. Søde både egernet og den fine pæon, sikken en overraskelse. Din Sonnekopfe minder om min, men jeg tror ikke, at det er den samme, jeg sætter et billede ind af min i morgen. Min er løvfældende, det der før hen hed Azalie, er din ikke det? Og så dufter min skønt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, det er sikkert ikke den samme som jeg har. Men løvfellende er min også, for den hadde ikke blader til å begynne med. Min heter Rhododendron, så den heter ikke Azalea, nei. Det har jeg ikke lagt merke til, så jeg må ut og kjenne etter.
      Klem

      Slett
  7. Så vakker peon! Hyggelige overraskelser alle tre. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er jo det :)
      Ha en fin kveld!

      Slett
  8. Hei Marit!
    Peonen din ligner på svovelpeon. Utrolig vakker farge.
    Har tenkt å dra til Botanisk hage mandag ettermiddag for å se etter den. Klarer aldri å treffe blomstringstidspunktet. Prøver igjen.
    Det er så morsomt med ekorn. Nå er det ett som har oppdaget fugleforingen, liker det ikke så godt fordi Miso er i overkant interessert.
    Merkelig med blodbegeret av en hel haug med planter er det 7-8 stykker igjen. Et eller annet har vi gjort galt.

    Ha det godt!
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Pleier ikke de å være gule? Ja, den er vakker. Håper du får se den da!
      Ekorn er morsomme, ja,og mine katter er innekatter. Så ekornet får stor sett være i fred bortsett når nabokatten er ute.
      Så rart da! Kanskje de har hatt det for kaldt?

      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett
  9. Mange fine ting du viser frem! Pæonen er utrolig smuk, og den knaldgule er en dejlig overraskelse. Både formen og farven på blomsten giver godt humør. Og det gør det lille egern da også. Hyg dig med blomster og dyreliv i din have!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er så fint å få en sånn overaskelse. Ekorn er så morsomme, ja. Det gjør jeg :)

      Slett
  10. Hei Marit'

    Dejlige overraskelser -
    Paeonia obovata var. alba er bare lækker`- ren, enkel og fin! Godt billede af blomsten!
    Din Sonnenkopfen kan minde noget om Lisbeths R. "Narcissiflora"....?
    Sjovt med egern tæt på - de ser så søde ud de små skurke!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, ikke sant! Den er så fin, og jeg håper at den vil komme igjen til neste år. Tusen takk!
      Ja, det sa jeg til Lisbeth også. Jeg har fått min fra Rhododendronhaven, så jeg antar at navnet er riktig.
      Det var så morsomt å se det så tett på, men de begynner å bli tamme. Små skurker er de, men søte er de :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  11. Fantastisk Rhododendron :-). Tror ikke jeg har sett en gul sådan før. Og likeledes den vakre peonen. Jeg har noen fylte peoner, men de enkle er vakrest! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ikke jeg heller. Enkle blomsterer veldig fint det også. Jeg liker begge deler :)
      Ha en fin kveld!

      Slett
  12. Håller med om att din Rhod liknar en azalea. Gillar P. obovata mycket. Verkligt fina närilder på blommorna.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den gjør da det. Obovata er vakker, ja. Tusen takk!

      Slett
  13. Det stod en gul azalea her før, men det forsvant da vi utvidet gårdsplassen. Jeg liker gule blomster, spesielt de lysegule som peonen din. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Lysegule blomster er veldig vakkert, ja. Ha en fin kveld.

      Slett
  14. For en nydelig peon!så kjekt at den endelig blomstrer etter så mange år! Klem til deg fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er så gøy at den endelig blomstrer.
      Klem fra Marit

      Slett
  15. Så flott den rhododendronen var! Jeg liker jo gule blomster, så denne falt i smak. Den likner litt på en lilje, syns jeg.
    Artig med ekornene! De vet hvor maten kommer fra,)
    Spennende med uventede hendelser i hagen, være seg blomster eller dyr.
    Ha en fin kveld:-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vet jeg at du gjør :)
      Gult er jo flott i mange sammenhenger. Dyr er alltid velkomne når de er så små og søte :)

      Ha en fin kveld!

      Slett
  16. Hei. Den gule rhododendron var nydelig. Spennende med uventede ting som skjer i hagen. Ønsker deg en god helg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tusen takk! Ja, det er alltid spennende :)
      God helg!

      Slett
  17. Likte godt den gule rododendronen - og trepeonen! Det er moro med tamme ekorn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er helt sikkert :)

      Slett
  18. Dejlige overraskelser alle tre. Azalea bliver vel kaldt rhododendron nu, så det kan vel godt være en azalea, du har fået, især når vækstformen også er anderledes. Pæonen er fantastisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Det er nok en azalea, ja. Den ligner i alle fall på det. Det er den!

      Slett
  19. Så nydelig den gule sonnenkopfen var! Og så morsomt at Peonen blomstrer for første gang på ti år, og at Ekornet dukket opp helt uventet! Ha en riktig god helg Marit:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en god helg du også, Inger Johanne!

      Slett
  20. Rart med det der, at planter med "feil" farge ofte er så attraktive. Gule peoner, for eksempel. Gule roser er forresten vakre, synes jeg...
    Paeonia obovata er jo skjønn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det noen ganger! Gule peoner er helt nydelige!
      Det er den :)

      Slett
  21. Mycket vackert som vanligt. Men azalean är väldigt speciell. Ser ut som en narciss. Ha en bra helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den ligner på det.
      God helg!

      Slett
  22. For en flott Rhododendron!
    Paeonia obovata har jeg også og iår har den to knupper for første gangen. Gleder meg til den blomstrer for den er jo bare så lekker!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Så gøy da. To knopper er jo fantastisk. Ja, det er den:)
      Klem, Marit

      Slett
  23. Hello dear Marit,
    I am so jealouse about the squirrel in your garden.
    The yellow flowers are so beautiful. So is your special peony.
    Enjoy the beautiful weather.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Marijke,

      I can understand it. They are so cute. Thank you!
      Enjoy the good weather you too.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  24. Tror ikke jeg har sett en så gul rhododendron før, den var vakker og spesiell! En du kan være stolt av å eie! Ekornene er morsomme dyr, og så gøy når de blir så tamme :) Klart de må gi beskjed når det er tomt for mat :)
    God helg, Marit!

    SvarSlett
  25. Ikke jeg heller. Tusen takk! Ja, de er morsomme dyr, og har blitt veldig tamme i år. Klart de må si i fra :)

    God helg, Rigmor!

    SvarSlett
  26. Det er den sterkeste gulfargen jeg har sett på en vintergrønn rhododendron Marit.
    Aldeles forførende :-)
    Jeg ble så nysgjerrig at jeg googlet, men det er bare din side som kommer opp.
    Kan den kanskje ha et annet navn som er mere brukt ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig kraftig i gulfargen, men den er ikke vintergrønn. Den er det jeg vil kalle en Azalea, men på lappen står det rhododendron. Ja, den er så fin!
      Jeg har sett en som er veldig lik, og den heter 'Narcissflora', så jeg tror nok at det er riktig navn.

      Slett
  27. Men Marit! Vilken ovanlig rhododendron. Som du säger, den påminner mer om en azalea, jag kommer att tänka på den doftande gula Azalea luteum. Så roligt med ekorren. Ibland kan dom bli väldigt närgångna. Och grattis till din knopp på svavelpionen. Den som väntar på något gott heter det ju :)

    Ha en fin helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Anita, den minner veldig om Azalea. Jeg tror den er feilmerket, og at den heter A. 'Narcissflora'
      Ja, de er veldig nærgående, og klager når det ikke er mer mat igjen. Tusen takk!
      Ja, det heter jo det :)

      God helg!

      Klem, Marit

      Slett
  28. Hej Marit!
    Det var en vacker Rhododendron, och Ekorren är söt. De är så välkomna, men visar sig sällan hos mig.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Her er det 3 stykker :)
      God helg!

      Slett
  29. De är kvar här också, de och hackspetten :) Pionen är ljuvlig och jag kan förstå tiden. De jag sådde av obovata 2012 är pyttesmå och långsamma jämfört med alla andra arter. Men nu blev jag hoppfull igen :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det her også. Hakkespetten ser jeg veldig ofte. De vokser sakte ja, men hos deg kan det jo gå hurtigere? Bedre klima og vintre så tror jeg at du vul få tidligere blomstring enn meg. Men min har bare et skudd, så den er sen på den måten også :)

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...