søndag 28. mai 2017

Uvanlig mye gult, og en ukjent...

Ja, til meg å være må jeg si at det er mye gult her akkurat nå. Jeg er mest glad i rosa, hvitt, lilla og blått, men må jo innrømme at gult også er fint.


Rhododendron 'Millenium Gold' er helt lysegul og veldig vakker :)

Årets første daglilje som jeg ikke vet navnet på, men det er en gammel sort. Fargen er oransjegul.

Tilbake til denne jeg viste her om dagen. Den er kjøpt fra Rhododendronhaven, og jeg synes jo det er litt merkelig at den er feilmerket. Men jeg heller til at den egentlig heter Azalea 'Narcissflora' enn Rhododendron 'Sonnenkopfen'

Denne skulle jeg gjerne vite navnet på. Med en gang den åpner seg er den nesten ferskenfarget/lys oransje, men siden blir den nesten lys gul.
Lisbeth, vet du hvem det er?

Tar med et nytt bilde av P. obovata var.alba som mange kaller for svovelpeon. Den ser kanskje lysegul ut på bildet, men den er det jeg vil kalle for kremhvit. Gul er den absolutt ikke! :)

Prydeple/ Malus purpurea 'Profusion'  i full blomst. Dette treet kjøpte jeg for mange år siden, men så fikk det plutselig en sykdom og bladene falt av. Jeg bestemte meg for å grave det opp, men har vanskelig for å kaste planter generelt. Så det ble flyttet nederst i hagen i påvente av om det overlevde eller ikke. I år er det helt oversådd med blomster, så det var verdt å redde det :)

Rhododendron 'Makiyak'

Jeg har oppdaget at jeg har bestilt mange rhododendron som ser ganske like ut, for de er rosa/lyserosa mange av de. Men det gjør ikke noe for de er jo vakre når de blomstrer og jeg er jo så glad i nettopp rosa 

Men en som er veldig ulik de andre er denne som åpnet sin første blomst i går
Den heter 'Metallica' og den kommer det nok flere bilder av :)

28 grader her i går, og det var nesten for varmt for meg. Jeg sto midt i sola og plantet to roser og en clematis. Det var nok ikke så smart, men jeg har så mange planter som må i bakken at jeg må bare få gjort det når jeg har ork til det. Jeg drakk mange liter med vann, og det må en jo gjøre når det blir så varmt og en ikke har vett på å sitte i skyggen... ;)

I dag er det meldt om tordenvær, og det er 17 grader og det er skyet nå. Min mann fikk koblet til "Lågenvannet" i går, så jeg fikk endelig vannet litt rundt omkring. Hvis det blir torden så kommer det kanskje litt regn, og det er knase tørt på overflaten i allefall. Rart hvor fort tørt det blir, men når det blåser så mye som det har gjort i det siste tørker det veldig fort opp.

60 kommentarer:

  1. Hei Marit. Det er deilig når sommeren kommer, jeg fikk ikke registrert hvor varmt det var i går, for jeg varalt for opptatt med hagekosen. Den svovelpeonen din var virkelig nydelig! jeg synes ogsådet er så vakkert med støvbærerne på rhododendronene som ser ut som de er av sølv. Ha en fin søndag! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin. Ja, det er helt sikkert. Tusen takk!

      Ha en fin søndag!

      Klem fra Marit

      Slett
  2. Hei Marit

    Ja, en gods nats regn - gerne en 20mm ville være rigtig godt - og det lover de jo hernede, om en uge - altid:)
    Jeg ved ikke hvem der kalder P. obovata var.alba for svovelpeon - den betegnelse bruger man ellers om den gule Paeonia daurica subsp. mlokosewitschii...?
    Men flot er den - ren fin og hvid:)

    lækker ukendt Rhododendron!
    Her lover de varmt, med lidt regn nu ved middagstide, og så "normalt"vejr igen i næste uge...

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det hadde vært akmurat passe! Sånn er det her også ;)

      Ja, det er jo mlokosewitschii som blir kalt for det. Jeg tror det må være at de oppfatter blomsten som gul på bildet, men det er den slettes ikke! Ja, den er helt nydelig!

      Ja, det synes jeg også med en spesiell blomst.
      Det er meldt om det samme her, og rundt 17 grader til uken. Bedre enn 28 grader synes jeg... ;)

      Ha en deilig dag

      Slett
  3. Hello. Beautiful flowers! Yellow is one of my favorite colors in flowers.
    Happy Sunday!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, it's a beautiful color.
      Happy Sunday!

      Slett
  4. Den lysegule Millennium rhodo er bare så lækker :) Jeg er nu og meget glæde for rosa og lilla farver, men gult er dejligt som en ekstra farve i haven.
    Her var det også varmt i går, men vi nød sommerdagen meget. Her til morgen har det regnet lidt.
    God søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Liker veldig godt lysegult :)
      Det er sant, og da blir det mer variasjon. Veldig godt med sånne dager, og det er jo få dager som blir så varme. Det har det gjort her også.
      God søndag!

      Slett
  5. Hvis ikke de gule blomster, du viser i dag, kan flytte på dine farvefordomme😋, så er der vist ikke noget, der kan. Jeg vil også gerne bestille en omgang stille, silende regn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er sant. De lysegule liker jeg veldig godt :)
      Det hadde vært akkurat passe, ja.

      Slett
  6. Så flotte bilder. Jeg liker jo gult og synes de du viser er alldeles nydelige. Tenk at du har en Daglilje som blomstrer allerede - er ikke det veldig tidlig? Mine er ikke i nærheten av å blomstre ennå men så er det jo ekstremt tørt her også og det kan jo ha med saken å gjøre også.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det vet jeg at du gjør, og gult er jo fint :)
      Den er alltid så tidlig, og den må være en helt spesiell tidlig sort. Jeg tror den kommer fra Nord Norge.

      Klem, Marit

      Slett
  7. Hello Marit, such wonderful photos!
    Pink and purple colours are also my favourites, but I must say your 'Millennium Gold' looks gorgeous, dream-like and so elegant.
    I was especially charmed by your ornamental apple too.
    28 degrees C is really too much. :) The warm air hasn't reached us yet, and the rains neither. We really could do with some rain here.
    Happy Sunday! Klem! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sara,

      Thank you! Yes, it's a beautiful plant and color. Light yellow is very nice. The ornamental apple is very pretty. I like the dark colored leaves and the dark flowers.
      Yes, it's too hot for me. We who lives in the North don't like it so warm.

      Happy Sunday! Halaus!

      Slett
  8. Har lett for å bli en del gult sånn tidlig i sesongen ;)
    En god ting å la plantene få en ny sjanse! Hender jo at de kvitterer :) Falt litt for Rh. 'Metallica' Tøff!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe med det! :) Absolutt, for så lenge det er liv er det håp, og noen ganger går det bra, ja.
      Det er den :)

      Slett
  9. Hello, they are all beautiful blooms and colors. I like the yellow flowers, they are all bright and cheery. The apple blossom tree is gorgeous. Happy Sunday, enjoy your day and the new week ahead!

    SvarSlett
  10. Det blir ju gärna s att man köper fler av de färger man tycker om. Ljusa färger lyser så fint i trädgården. Gillar din R. 'Makiyak* mycket, har funderat på en sådan länge. Här har vi fått ett par ordentliga regnskurar idag, nu sol igen.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nettopp sånn det blir. Ja, de lyser veldig opp, og den har en fin rosa farge. Det hørtes herlig ut!

      Slett
  11. Beautiful pictures, Marit. At the moment it's very hot, last night we had a lot of rain and thunder. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! Yes, the warm weather gives thunder.

      Slett
  12. Våren skal jo være gul. :)

    Den lysegule rhododendronen var utrolig fin. Den har jeg aldri sett før.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, våren skal jo være litt gul :)
      Tusen takk! Den er importert fra Danmark.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  13. Absolutely gorgeous! I can almost smell them! :)

    SvarSlett
  14. Den lysegule i første bildet har en flott gulfarge, synes jeg. Du så fin svovelpeonen er inni. Ha en god kveld, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ha en fin kveld, Vigdis!

      Slett
  15. Det er så vakkert med gult som går nesten mot hvitt!
    Veldig tørt her også. Har akkurat vannet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant!

      Det har jeg også :)

      Slett
  16. Jeg kjenner på at jeg blir mer og mer glad i gult, og særlig nå etter å ha sett dette nydelige innlegget:) Ha en fin kveld Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig da! Ha en fin kveld du også, Inger Johanne!

      Slett
  17. Hej Marit
    Ja det kan også blive for varmt :) Godt du reddede det lille træ, jeg smider heller ikke noget ud, før jeg er sikker på, at det er dødt.
    Den rhododendron ligner min R. Peggy, så det er mit bud på navnet.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, ikke sant. 28 grader er i meste laget for meg, men jeg klager ikke. Det er tross alt ikke så mange dager som er sånn ;)
      Ja, det var bra at det overlevde. Takk, da vet jeg det. De ligner veldig ja.
      Klem

      Slett
  18. Hej Marit .Så er jeg her igen.Har jo savnet rigtig meget at blogge.
    Og sikke nogle smukke blomster du viser.Synes også at alle mine rhodoer er så flotte i år.Men savner godt nok noget regn.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja, og det er så hyggelig at du er tilbake i bloggland igjen. Tusen takk! Ja, rhodoene dine er også fine. Regn om natten hadde vært fint nå, ja.
      Ha en god dag.
      Klem, Marit

      Slett
  19. Hei. Nydelige bilder du viser. Jeg er glad i gult. Det frisker opp. Metallica er nydelig. Har vært borte et par dager, men ser det har regnet. Men det er tørt. Ønsker deg en fin uke.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tusen takk! Ja, det er en farge som frisker opp. Nå kunne vi behøve litt regn, ja, for her er det også tørt.
      Ha en fin ny uke!

      Slett
  20. Narcissiflora låter sannolikt :) Millenium Gold och Metallica har jag också planterat i år och de är sagolikt vackra båda två :) Visst har många rhododendron rosa eller vita blommor men så har det blivit när jag letar efter buskar med vackert bladverk. Och bladen har vi ju hela året.

    Här har faktiskt kommit lite regn. Nu ska jag sätta ut sommarblommor och annat medan det är mulet några dagar och chans till regn.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er faktisk veldig fin! Det er de, ja :)
      Det er det jeg også har letet etter, og det er jo bra med pent bladverk.

      Heldige deg, for her kom det kun 5 drypp...

      Klem, Marit

      Slett
  21. Good morning dear Marit,
    So many beautiful flowers showing up in your garden!! I love it.
    Overhere for today more then 30C forecasted. Helas this heatperiods overhere always end up with heavy thunderstorms, including hail, and storm.I keep my fingers crossed noting will be damaged at the end of the day. Your 21C is more my thing. But that has to do with my age I think (fun).
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon dear, Marijke!
      Thank you!
      30C is far too much. Yes, 20 C is better. I hope your garden will stay unharmed today! Yes, I guess we don't like that when we are getting older ;)

      Have a wonderful evening!

      Rosehugs, Marit

      Slett
  22. Flott farge på prydeplet, ja, det var verdt å redde.
    Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det var helt klart verdt å redde!

      Ha en fin kveld!

      Slett
  23. Jeg tror ikke du skal være ked af de gule blomster. Én ting er hvad der lige er moderne, en anden ting er hvad der vil gro i ens have. Bare se hvor fine alle de gule blomster er i naturen. Lige nu er det smørblomsterne i grøftekanterne, og dem ville jeg slet ikke undvære.
    Jeg synes alle dine gule er meget smukke og helt livsbekræftende!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant, for de gule blomster er veldig livskraftige.
      Tusen takk!

      Slett
  24. Nei, det er jammen ikke lett å kaste planter. Og det viser seg jo at det ikke er så dumt å ta vare på de likevel:) Flott det var!
    I fravær av mye sol denne våren, er gule blomster et must, syns jeg:) Men så likte jeg godt den blomsten med mauren på. Vakker!
    Ha en flott dag, i varmen(?) Her trenger vi ikke vanne på en god stund iallefall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke så lett å gjøre det. Det var jo helt klart verdt det :)
      Ja, de lyser jo godt opp sammen med de hvite. Den liker jeg også :)
      Takk, her har det vært 22 grader i dag. Vi kan godt bytte for en dag ;)
      Ha en fin kveld!

      Slett
  25. Du har så overveldende mye lekkert i hagen din :-)) Og så tar du så flotte bilder av det! har kost meg med mange innlegg nedover :-)) Fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Hyggelig at du er tilbake, Marit :)
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  26. Flott med den svake gule 'Millenium Gold' ..enig med deg at litt svak gul innimellom er vakkert:)
    Mye som blomstrer hos deg nå.
    Litt sol og litt regn + tåke hos oss.
    Ha en fin uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de lysegule er så vakre. Ja, nå eksploderer alt :)
      Tåke har vi ikke så ofte her heldigvis :)
      Ha en fin uke!

      Slett
  27. Her kan en helt drømme seg bort i vakre Rhododendron. De gule er nydelige, men Metallica var den vakreste, synes jeg. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :)
      Den er veldig vakker den også, ja. De med "ganeflekker" er spesielt fine.
      Ha en fin kveld!

      Slett
  28. Mye lekkert som blomstrer hos deg nå. Det går slag i slag nå, fra den ene dagen til den andre er det noe nytt som blomstrer. Helt fantastisk tid. Godt at dere har fått litt varmere vær.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja,nå går det nesten for fort. Ja,
      det er så herlig!

      Ha en fin ny uke du også :)

      Slett
  29. I love your rhododendron collection! awesome!
    xoxo, Juliana | PJ’ Happies :)

    SvarSlett
  30. Gratulerer med første daglilje i blomst!! Tenk så herlig at den sesongen nå er her:)

    SvarSlett
  31. Ja, og det er helt herlig :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...