mandag 22. mai 2017

Nesten bare hvite blomster og mye trillium...

Det hender det er hjørner av hagen som blir "glemt bort" og i dag måtte jeg bare se etter om min hvite Glaucidium hadde overlevd. Det hadde den faktisk! Skulle tro jeg hadde mange mål med tomt her, men det er to mål og det hender at det er noen som blir oversett ;)

Vakker ikke sant?


Jeg fikk før i dag plantet ut så og si alt av nyinnkjøpte planter, så nå er det bare 3 igjen. Jeg fikk plantet alt nede i nedre del av hagen, og fikk til og med beskåret rosene jeg plantet der i fjor. De har nemlig overlevd! Utrolig, men sant...

Her er litt annet av det som blomstrer nå

Rosa glaucidium palmatum

Rhododendron Cunninghams White. Den er en av de første som blomstrer her.

Trillium simile

Trillium flexipies x erectum?

Trillium grandiflorum

Pulsatilla vulgaris ( tror jeg )med sine dunete hoder. De er bare så søte :)

I kveld har jeg vært på planteauksjon og for en gangs skyld ble det ikke med like mye hjem som det jeg hadde med meg.  Vi tar alle med oss litt av overskuddsplanter og selger det til inntekt for det lokale hagelager. Det var mange folk og vi solgte faktisk alt som folk hadde med! På meg ble det ble med hjem en hvit høstphlox,  en fagerbusk /Kolkwitzia amabilis, tre lilla lave primula og en Paeonia obovata. Så nå har jeg tre stk. av den inklusiv en med knopp :) P.obovata har så vakker farge på de nye bladene, for de ser nesten brune ut.

46 kommentarer:

  1. Jeg kender godt det med ikke at få set det hele, det er svært, når man har meget. Smukke Glaucidium og Trillium, du har styr op navnene.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe med det. Tusen takk! Ja, jeg prøver, men det er ikke alltid så lett med å huske på alle.
      Klem

      Slett
  2. So beautiful, Marit! Thank you so much for sharing.

    SvarSlett
  3. Hei Marit

    Sikken en masse flot du kan vise!

    Lækker hvid Glaucidium - jeg har den selv i Danmark men har aldrig fået blomster med den, måske den får for meget sol?

    P. obovata har den samme renhed i blomsten, den står klart på ønskelisten!
    Trillium er favoritter og du viser nogen ualmindelig flotte eksemplarer! Her bliver det svært at vælge en favorit:)

    Ha en dejlig tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk!
      Ja, den er så lekker. Du bør flytte din, for den trives best i halvskygge. Den er en typisk "woodlandplante" og liker nok ikke for mye sol.

      Ja, den er også så vakker, og jeg gleder meg vilt til den knoppen på den eldste jeg har vil springe ut.

      Trillium er en favoritt her også. Etter at jeg flyttet mange i fjor blomstrer de veldig fint. De får mer lys nå, og det liker de.

      Ha en deilig tirsdag du også!

      Slett
  4. Vakkert, ja!
    Du trenger ikke 2 mål for å overse planter. "Oppdaget" ikke Glaucidium'en min før den var i ferd med å avblomstre...
    Så godt at rosene overlevde :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Nei, det er sant. Det går så fort nå, så det er vanskelig å henge med i svingene :)
      Ja, de nederst i hagen overlevde utrolig nok :)

      Slett
  5. Good morning dear Marit,
    How great to see that it is partytime in your garden too!!! How great your roses did survive!!! Enjoy the beauty your garden brings today.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,

      Thank you! Yes, now it's partytime here too :)
      Yes, I'm very glad for it.
      Enjoy your garden too!

      Have a wonderful day.

      Rosehugs, Marit

      Slett
  6. Det var mange vakre hvite planter som blomstrer i hagen din nå. Pulsatilla er så søte når de blomstrer.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er veldig søte. Jeg synes de er så vakre, og spesielt den hvite.

      Ha en fin tirsdag du også!

      Slett
  7. Hei. En trenger ikke stor tomt for å overse noe. Flotte bilder av trillium. Navnene har du styr på.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, det er sant. Tusen takk! Jeg prøver :)

      Slett
  8. Så nydelege blomster i hagen din.
    Det er ei fantastisk tid no og alt skjer i rasande fart.

    Fin dag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, det er helt sikkert.

      Ha en fin kveld.

      Slett
  9. Very nice series, Marit. Today I go for the Pulsatilla, nice and fluffy.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! Yes, it's a beautiful flower.

      Slett
  10. Hello, I was hoping to see a real pygmy owl. Your flowers are all beautiful. I love the trillium. Happy Tuesday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you!
      Happy Tuesday :)

      Slett
  11. Hei, nå skjer det mye på en gang, så det blir mye å følge med på. Vakker Trillium! Ha en fin dag Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, det er sant. Tusen takk!

      Ha en fin kveld, Inger Johanne!

      Slett
  12. 2 mål er ganske mye. Mine foreldre har det, og får plass til mer enn en skulle tro :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er i grunnen det, og det er plass til mye her ja :)

      Slett
  13. Det er virkelig en fin samling trillium, du viser. Men den hvide kobjælde er nu min favorit. Den vil kunne passe fint til min hvide have. Er den ligeså nem som den almindelige lilla?

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den liker jeg også veldig godt. Det er den, ja. Den blomster litt etter den lilla.

      Slett
  14. Jag är faktiskt avundsjuk på din underbara vita Glaucidium. Min vita frösådd blev alla olika lila toner. Nu har jag sått frön ytterligare en gång så om ett par år får vi se :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg forstå :)
      Min er kjøpt og jeg er så glad for den. Får håpe at du lykkes!

      Klem, Marit

      Slett
  15. Smukke billeder og smukke blomster. Tænk at have hele tre planter af obovata!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er jo ren luksus :)

      Slett
  16. Så vackra bilder. jag älskar verkligen vita blommor, det har jag mycket av. Glaucidium palmatum är snigelfavorit här men dina verkar ha klarat sig. De är verkligen fina.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det gjør jeg også. Jeg har ikke sett noen snegler så langt.

      Slett
  17. Nå har jeg gitt opp trilliumene mine for i år. De har ikke vist seg på to år, så da gikk det ikke på første forsøk. Jeg skal prøve igjen, for de er så fine!
    Ha en fin dag, Marit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så synd da, men en skal ikke gi de opp. Plutselig så kommer de. Det er moro å få de til for de er så fine, ja.
      Ha en fin dag, Kathrine! :)

      Slett
  18. Nydelige hvite blomster du har! Flotte Glaucidium. Den får stå på ønskelista til neste år :-). Og flotte Trillium. Den hvite kubjella var også flott. Den går nok rett på ønskelista den også! Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er mye som går inn på ønskelisten når en leser på div.blogger :)
      Ha en fin dag!

      Slett
  19. Så flotte Trillium! Jeg kjøpte noen Trillium for et par år siden og de lever så vidt. Kommer nok til å ta lang tid før de blir noe:-)
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de kan være veldig trege, men så plutselig kommer de i blomst. Ikke gi de opp.
      Klem, Marit

      Slett
  20. Hva stilig Glaucidium og så fint den klart vinteren hos deg, da er det kanskje litt håp om det her og. Hvordan har du plantet den, i skygge?
    Trilium er så fint men den eneste jeg har ser ikke ut å trives. og hos deg trives alt. Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,jeg er veldig glad for at den har overlevd. Den er plantet i halvskygge, og den har morgensol. Å nei Mia, her trives ikke alt ;)
      Hadde du sett alle mine døde roser etter denne vinteren hadde du ment noe annet! ;)
      Ha en fin dag!

      Slett
  21. Glaucidium er virkelig lekker. Har prøvd den et par ganger her, men den dør ut. Så mange nydelige hvite blomster du har. De lyser opp :-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Så synd at du ikke får den til. Tusen takk!
      Ha en fin dag!

      Slett
  22. Hvide blomster er såsmukke og lyser sådejligt op. Beklager manglende mellemrum. Skriver på ipad.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør de. Jeg kjenner til det :)

      Slett
  23. Wonderful photos, Marit!
    I almost bought a 'Cunningham's White', but unfortunately it wouldn't survive here.
    Have a happy weekend! Klem! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Sara!
      So sad that it don't survive in your garden.
      I wish you a Happy Weekend too!

      Hugs! :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...