tirsdag 30. mai 2017

Litt nytt, og mye som blomstrer...

I går var jeg og ei venninne på en liten shoppingtur på Kongsberg.  Det var to hagesentere som var målet, og det ble med litt hjem. På det ene hagesenteret var det ikke så mye spennende, men de hadde nettopp flyttet inn i et nytt lokale der så de hadde litt annerledes ting der. Blandt annet et stort grått "trau" i et sånt glassfibermateriale så den veide lite i forhold til hvis den hadde vært støpt. Noe å tenke på...

Jeg er på jakt etter grå planter og fant to Artemisia schmidtiana 'Nana'. Fant også en blå scabiosa, en hvit Veronicastrum, en clematis 'Nelly Moser', en storbladet eføy, en Primula florindae og en Acer palmatum var.dissectum 'Garnet', og en Gentiana sino ornata som jeg ikke husker sortsnavnet på i farten. Men den var avbildet hvit og blå og omtrent som denne. Jeg holder på med så mange prosjekter på en gang her, men det store bedet som jeg lagde i fjor hvor jeg har plantet inn så mange rhododendron begynner å bli ferdig.  Det er i det bedet som er et surjordbed hvor jeg har plantet inn disse Gentiana, for jeg har fått kjøpt flere i det siste hvor en bl.a var hvit. I fjor høst kjøpte jeg noen Gentiana 'Rocky Diamond' på salg sent på høsten, og utrolig nok så har de fleste overlevd. Så disse gentiana trives godt i sur jord.

Bilde fra i fjor høst

Disse prosjektene jeg holder på med skal jeg vise bilder av en annen dag.

Her kommer noen ferske bilder av div. blomstrende planter :)

Tar med et siste bilde av Paeonia obovata var.alba, for nå begynner den å bli ferdig. Kort og intens blomstring, men den var absolutt verdt å vente 10 år på... :)

Clematis 'Brunette'

Gul klokkebusk /Weigela 'Middendorfi' som blekner og blir nesten hvit etterhvert

Rhododendron som jeg kjøpte i fjor og som har overlevd uten frostskader er denne, nemlig 'Great Dane'


Hvit gammeldags syrin med små blomster

Denne er min favorittsyrin, og det er 'Syringa vulgaris 'Aucubaefolia'

Bladene ser sånn ut

Denne ble flyttet i fjor og trive godt på sin nye plass. Gulbladet løyntnantshjerte/
Lamprocapnos spectabilis 'Gold Heart'

Tar med til slutt denne som jeg var meget spent på hvordan blomsterfargen ville være siden den het 'Little Red'. Jeg kjøpte den egentlig pga. bladene som er ganske mørke. Jeg ble egentlig glad når jeg så fargen, for den var jo nesten rosa :)

58 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Så mycket fint du har som blommar, vi har haft rena sommarvärmen en längre tid, men det är tulpanerna som ger lite färg just nu. Idag ser det ut att kunna bli lite regn, och det behövs.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, nå er det mye som blomstrer her! Veldig godt og varmt her også nå, og rundt 20 grader. Helt herlig! Vi skal få regn til helgen, og det skal bli godt.
      Ha det fint.

      Slett
  2. Kjekt med en tur til hagesentre og alltid noe som frister. Så mange fine planter som blomstrer hos deg nå.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, der er det mye som frister. Tusen takk!

      Ha en fin dag!

      Slett
  3. 'Syringa vulgaris 'Aucubaefolia' gillar jag verkligen. Har inte sett den på plantskolorna här i Sverige. Rhododendron 'Great Dane' är också fin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fin. Jeg er så glad både i blomstene og bladene. Det er den :)

      Slett
  4. Fint med tur til hagesentre, og det blir jo alltid med noe hjem. Nydelig den blå!
    Og skjønner at du har den syrinen som favoritt, så flotte blader det var på den!
    Ha en fin tirsdag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jo det. Ja, gentiana er en plante med intense blå blomster. Det er bare så lett å glemme å kjøpe de på denne tiden, for nå er de bare en grønn liten plante :)
      Ja, den har så fine blader.
      Ha en fin dag!

      Slett
  5. Hei Marit

    10 år - det var en lang tid ja, men alletiders at der blev gevinst og at den er så lækker!

    Her har vi netop fået 3mm regn - bedre end ingenting og de lover mere til helgen...

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er jo det, men den var verdt ventingen :) Den er lekker, ja.

      Her er det veldig tørt nå, men her skal det også komme til helgen. Både lørdag og søndag, så det er jo fint hvis det stemmer.

      Ha en deilig dag

      Slett
  6. Hei. Alltid moro å dra på tur til hagesentre. For min del blir det alltid noe med hjem som jeg ikke hadde tenkt. Flotte bilder. 10 år. Men verd å vente på. Den var lekker..Nydelig den blå syrinen. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja sånn er det med meg også. Ti år er lenge, men det var verdt det. Tusen takk!
      Ha en fin dag.

      Slett
  7. Good morning dear Marit,
    Well you have a great dosis of patience to wait for a flower. But I think it was wurth waiting for. It's gorgeous. I love the Gentiana. It's spectaculair. If my garden was bigger I should have buy a lot of Syringa's. They are lovely.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear, Marijke!

      Yes, I have a lot of patiense for flowers, and it's not the first time I have waitet so long ;) Yes, it was wurt it.
      Syringas is very beautiful, but they take a lot of space.
      Have a wonderful day!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  8. Flot pæon, weigelaen har jeg også Middendorffiana. Jeg tror ikke, at den Gentiana jeg købte sidste år til høst har overlevet, det må jeg da lige se efter.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for navn. Når jeg ser på bilder av den har noen av de oransje i midten av blomsten, og det har ikke min.
      Det har ikke mine pleid å gjøre heller, så jeg er glad for at de har klart seg.
      Klem

      Slett
  9. Hello, your flowers beds must look lovely in person. The flowers and photos are gorgeous. I am going today to look for some annual flowers for my deck pots. I wish I could take you with me. Happy Tuesday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! I would have lived to be with you. I hope you found some lovely flowers.
      Have a nice day!

      Slett
  10. Så fin pion, den var värd att vänta på. Det är alltid lika trevligt med utflykter till plantskolor. Du hittade flera snygga växter, hoppas de ska trivas hos dig.
    Kram Kristina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var verdt å vente på. Utflukter til planteskoler er alltid kult :)
      Det gjør jeg også.
      Klem, Marit

      Slett
  11. Hej Marit!

    Gentiana sino-ornata är en av höstens höjdpunkter, ingen lyser så fint i höstträdgården som dessa små juveler.

    Lyckliga du som har en vit P.obovata, den är underbar!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det er helt sant, for de blomstrer når mye annet har gitt seg. Ja, det er jeg, og den er så vakker. Dessverre er den avblomstret nå.

      Klem!

      Slett
  12. Det er altid spændende at gå rundt på havecentret og se, hvilke lækkerier der vil med hjem i bilen. Syrentiden er smuk, jeg holder af både de lilla og de hvide - og duften er jo vidunderlig.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Syriner er så vakre ja, og de dufter helt nydelig akkurat nå.

      Slett
  13. Du viser så mange fine planter,
    men den kvit peonen går av med seieren for meg.
    Den er aldeles nydeleg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er helt nydelig.

      Slett
  14. Absolutely brilliant, Marit!

    SvarSlett
  15. Flott brunette da :-)
    Syns de hvite syrinene er så fine. Naboen har en som står i blomst nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! :)
      De er veldig fine, og egentlig alle sammen. Jeg har en fylt hvit også som også dufter helt nydelig.

      Slett
  16. Så mye vakkert. Likte spesielt godt Gentiana på første bilde. Men den flotte syrinen med de vakre bladene kunne jeg også tenke meg ;-). Tror nok du har en del mer enn meg ja, og mange av dem blir satt på ønskelista :-). Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja,de er veldig fine, og jeg har hatt de før uten å lykkes. Men etter at jeg satte de i surjordsbedet har de likt seg. De første kjøpte jeg faktisk på matbutikken ;)
      Det er bare å skrive liste :)
      Ha en fin dag!

      Slett
  17. Så fin din pion är. Hoppas dina gentiana ska trivas, jag har inte lyckats med mina men de kräver nog en surjordsbädd kanske.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg tror de må stå i et surjordsbed for å trives, ja. Det er der jeg får de til.

      Slett
  18. Alltid noe å finne for den som leter?! Flotte bilder :-))

    SvarSlett
  19. Beautiful flowers, Marit. You have a nice variety of species.
    Yellow/green Weigela is super, though actually all are super.
    Gr Jan W

    SvarSlett
  20. Grattis till roliga inköp. Jag försöker hålla mig hemma nu... men irisarna som jag hade med hem är planterade och jag är så tacksam för regnet som började falla för ett par dagar sedan. Tänk det gulbladiga löjtnanshjärtat skulle jag vilja ha men med vita blommor :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er nok best om jeg gjorde også ;)
      Så bra, og regn behøver vi også. Ja, ikke sant. Det skulle jeg ønske at den hadde også.

      Klem, Marit

      Slett
  21. Det tog tid, men nu verkar våren ha kommit till dej. Härligt att se.
    Önskar dej en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig er det vår her også!
      Ha en fin dag,

      Slett
  22. Morsomt med planteshopping av og til... nei, alltid :) Så mye fint som blomstrer hos deg nå, selv om våren kom sent. Ønsker deg fine sommerdager fremover:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er mye nå ja. Ha en fin dag!

      Slett
  23. Hei Marit!
    Nå blomstrer det vakkert hos deg. Syrinen er nydelig med både knopper og utsprungne blomster. Vakre fargenyanser og vakre blader.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk!

      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  24. Veldig lekker den favorittsyrinen din!!!

    SvarSlett
  25. De specielle pæoner sætter virkelig tålmodigheden på prøve, men de er det værd. Du har mange smukke blomster at glædes over.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert, men det er verdt det. Det er helt sikkert!

      Slett
  26. Skjønner at den peonen var verd å vente på :-)
    Det er herlig med duften av syrin på kveldene nå, her er det ganske intenst.
    Ellers er hagesenter et yndet besøks-sted nå. Vi har noen bed som skal beplantes, og i morgen , på vei fra Oslo til Tønsberg, har jeg tenkt meg innom Vegge gartneri. Gleder meg:-)
    Ha en fortsatt fin uke.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var den! De dufter så herlig nå, ja. Hagesentere er topp underholdning nå. Håper dere fant mye fint på Vegge!
      Ha en fin dag.

      Slett
  27. To steder? Jeg har et jeg drar til på din side av byen. Hva er det andre? Du har virkelig en utrolig plantesamling og mer blir det. Kan snart ikke være mye plen kvar hos deg heller :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi varpå Steglet blomster og Kongsberg hagesenter. Det blir stadig mindre plen her også, ja ;)

      Slett
  28. Helt underbar peon!! Ti års venting, og då kom belønningen ja. Helt spesielt!! Nydelig:)

    SvarSlett
  29. Ja, men det var verdt det :)

    SvarSlett
  30. Hello Marit, such wonderful photos of truly enchanting flowers. You have chosen lovely plants for a (woodland) garden.
    Have a happy weekend! Klem! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sara,

      Thank you! Yes, I love woodland plants.

      Happy Weekend! Halaus! :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...