torsdag 23. mars 2017

Månedens bilde(r)...

Blommig fredag igjen...

Jeg var ute i hagen og gikk en tur i går, og tok noen bilder av snøen...

Det er jo noe snø igjen, ja...


Det ser ut som sollyset spilte meg et puss, og pekte ut et tre i hagen... ;)

Dette er fra det området jeg gjorde så mye i fjor. Jeg gleder meg til å kunne komme i gang igjen der!

Her er den utsikten som jeg har tatt bilde av to ganger tidligere


For en måned siden var det mye mer snø enn det er nå, men stadig ligger det mer snø og ikke minst is her enn jeg liker...
Men jeg håper at den også snart blir borte. Varmen kommer fra helgen i følge yr, og da skal temperaturene bli som dette fremover:
Lørdag 9, søndag 14,  mandag 13,  tirsdag 1, onsdag 11,  torsdag 11 og fredag 10. Hvis dette slår til, så må det da skje mye i hagen fremover!

I går vasket jeg hele drivhuset, og nå er det klart til en ny sesong.
Hentet frem potter med hepaticaspirer som spirte fjor, og de pottene med hepaticafrø som ikke har spirt enda som jeg sådde i fjor sommer. Altså sådd i 2015 og 2016.

 Jeg venter til i morgen med å flytte camellia ut i drivhuset.  Det var faktisk så kaldt som -5 i dag tidlig, så det er ennå veldig kaldt om natten her fortsatt. Men i løpet av noen dager skal det bli slutt på nattefrost i følge yr . Jeg tror det når jeg ser det, ja ;)

Se flere bilder her


God helg!

58 kommentarer:

  1. Med de temperaturer i weekenden vil der uden tvivl ske ting og sager. Jeg har også svært ved at tro på, at det snart er slut med nattefrosten, selvom det kunne være herligt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vil nok det. Nei, det er nettopp sånn det er, for kulden har en tendens til å vare ved. Det er jo lov å håpe!

      Slett
  2. Ja vi får glede oss til helga :-). Her er det også kaldt om natta, -3 forrige natt og allerede 0,7 nå. Men tror jeg skal sette ned stemor til helga likevel, de tåler jo litt kulde:-).

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må vi gjøre! Ja, jeg tror også at det blir kjølig i natt. Kulden vil liksom ikke slippe helt om natten. Jeg har sådd stemor, men vil nok ha de inne en stund til. Ja, de tåler ned til -5 hvis de er herdet :)

      Slett
  3. Mon ikke de højere dagstemperaturer kan få sneen til at smelte snart, så du også kan få vår. Det håber jeg.
    Klem

    SvarSlett
  4. Hei. Det skal bli varmere. Vi har ikke snø, men i natt var det flere minusgrader. Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, de påstår det. Ha en fin kveld.

      Slett
  5. Hello, we are expecting a warmer weekend. It is cold here today. You have lovely views from your place. I like the first scene and photo. Have a happy day and weekend ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      I hope we both get warmer weather. Thank you!
      Happy weekend!

      Slett
  6. Hoppas snön din försvinner snart! Här är den faktiskt helt borta nu. Men inte tjälen.
    Trevlig helg!/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også. Telen sitter lenge i her også etter at snøen er borte.
      God helg!

      Slett
  7. Hei Marit

    Ja, det kunne være ved en af dalene i Sverige når du viser billeder fra omgivelserne.
    Flotte temperaturer de lover, jeg tror de er højere end her, men du får måske nattefrost?

    Alletiders at dit drivhus er klart, så kommer di igang!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er jo ikke så langt unna her der som du er i Sverige. Dalene rundt her er jo temmelig likebåde i Norge og Sverige.
      Ja, det ser lovende ut. Det blir nok det flere netter ennå, for det kan vi ha helt til langt ut i mai måned.
      Ja, det er så godt å ha det klart!

      Ha en deilig aften

      Slett
  8. Beautiful vieuws out of your lovely garden Marit.
    Have a wonderful weekend.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Marijke! Have a wonderful weekend you too.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  9. Flott å se bilder fra hagen din, selv om det er is og snø, har litt av det her også. Med de temperaturene der blir det sving på sakene. God vårhelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er vel litt av det flere steder. Det får vi håpe på!
      God vårhelg til deg også :)

      Slett
  10. Det må være deilig å innvie drivuset for sesongen :-)) Her har det snødd i hele dag og jeg kan styre min begeistring ;-) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det virkelig! Huff, ja det forstår jeg veldig godt ;)
      God helg!

      Slett
  11. Hei. Jeg har vært ute i flere timer i dag og puslet i hagen, men det er litt skummelt å gå for hardt til verks så tidlig, så lenge det er fare for nattefrost i alle fall. Men det går fint å gjøre endel "overflatearbeid". Fint hagevær her i dag, men det kan fort snu! Ha en fin kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Så herlig da! Ja, en bør nok ikke fjerne for mye med en gang, nei. Her har vi nok nattefrost mer enn en måned. Været skifter hele tiden, ja.
      Ha en fin kveld!

      Slett
  12. Det har smeltet betraktelig hos deg allerede. Får satse på mildvær i helga :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det smelter litt hver dag, og satser på at snøen snart er borte :)

      Slett
  13. Hei Marit!
    Det er meldt om nesten sommertemperaturer til helgen. Jeg tror at muligheter for nattefrost må vi regne med i lang tid framover. Blir det bare noen få minusgrader, skal det gå greit med litt varme i velsthuset.

    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det kan virke sånn i følge yr. Det får vi håpe at stemmer.
      Ja, det er jo sånn det er tidlig på våren. Ja, det går bra ned til -4, men etter det blir det for kaldt.

      Klem, Marit

      Slett
  14. Hej Marit!

    Lite vinter har du kvar men värmen kommer nu, hoppas du får plusgrader dygnet runt så tjälen släpper ur marken.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla!

      Ja, sånn er det bare, men håper at mye vil smelte nå i helgen. Tele her også, men de melder om plussgrader omtrent hele døgnet fremover så da blir den nok snart borte.

      Klem!

      Slett
  15. Så fint at du endelig har fått sol:) Jeg vet ikke om du pleier å strø på litt aske på snøen. Min erfaring er at vips, så er snøen borte. Vi fyrer endel med sånne sammenpressede briketter, og de gir en aske uten biter i. Og med den sure leirjorden her, så gjør det kanskje litt godt med aske også.
    Artig solstråle:) Er det noe treet vil tro? Det blir fine dager til deg fremover med vårværet. Her blir det nok regn noen dager, og håper jeg har måkt snø for siste gang i dag.
    Ha en fin fin helg, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig ble det sol her, og snart kommer varmen! Jo, jeg har gjort det før, men nå har jeg glemt det bort. Så takk for påminnelse! Ja, aske er bra men det må helt ligge snø på bakken så det blir litt blandet ut. Peoner er veldig glad i aske.

      Ja, kanskje det er noe treet vil :)
      Jeg håper at du også får fint vær etterhvert. Ja, nå vil vi ikke ha mer snø!

      God helg til deg også, Kathrine! :)

      Slett
  16. Når du nu stadig har så meget sne...så er det da altid noget at solen er dukket op...ellers ville det da nærmest ikke være til at holde ud.

    Håber for dig at de lovede temperaturer holder, så sne og is kan forsvinde hurtigt.

    Hav en god fredag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er da noe at det er sol her nå! Det er jo sånn det er her på denne tiden av året. Dere får jo foråret mye tidligere i Danmark.
      Jeg håper og tror at det blir varmt her fremover nå,ja!

      Ha en god fredag du med

      Slett
  17. Kjekt å se bilder fra hagen din, jeg håper også at det blir varmere neste uke.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det får vi håpe på!

      Ha en god helg!

      Slett
  18. What a beautiful place - and clearly spring is on its way to where you live! :)
    I'm very much looking forward to seeing your garden in spring and summer. Have a lovely weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, finally spring is on it's way, and I hope you will get it too. Have a nice weekend!

      Slett
  19. Hej Marit!
    Hoppas värmen smälter bort snön hos dig, så du får komma ut i trädgården. Har rensat i rabatterna hela dagen, är så skönt att äntligen komma igång.
    Ha en skön helg/Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!

      Ja, det håper jeg også på! Så herlig at du allerede er i gang allerede. Jeg har begynt i drivhuset i dag, og det er så flott at det endelig er vår.
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  20. Här i södra Sverige har våren kommit ganska långt med nya vårblommor som dyker upp i rabatterna för varje dag. Hoppas den kommer till dig också snart. Trevlig helg! /Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg sett på flere blogger. Jeg håper at det snart skjer noe her også, ja!
      God helg!

      Slett
  21. Även om du har snö kvar så flödar dina bilder av det där härliga vårljuset som vi förknippar med mars. Och solen äter på snötäcket varje dag. Det är likadant här, snö kvar på gräsmattan men den smälter lite för var dag som går. Vi hade minus 6 grader imorse när jag gick upp men i helgen ska det tydligen kunna bli så varmt som + 14. Då ska det väl ändå hända något. Det var roligt med solstrålen som pekade rakt på ditt träd. Nästan som en strålkastare.

    Jag har just kommit hem från trädgårdsmässan och det blev några inköp, mest att ha inomhus. Letade efter fina små krukor med växter att ställa i köket och hittade en del trevliga fynd. Lite fröer blev det också. Det var härligt på mässan och jag träffade flera bekanta som jag åt lunch med. Det känns verkligen som våren är här nu :)

    Ha en fin helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og snøen er snart borte her også. Lyset ute er så fint nå ja. Mars er en herlig måned! Her var det -2, og i natt tror jeg det vil være rundt 0 grader. Herlig at det blir slutt på nattefrosten. 14 grader høres godt ut, og jeg tror vi får det samme her. Ja, det ser ut som en lyskaster!

      Det hørtes herlig ut å være på messe alt nå. Det er så hyggelig å treffe kjente på messer.
      Ja, endelig! :)

      God helg!

      Klem, Marit

      Slett
  22. Ja, i helgen skal det bli mer vår! Skjønner at du vil bli kvitt snøen nå. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er våren og varmen endelig kommet! Ja, nå vil jeg ikke se mer snø ;)
      God helg!

      Slett
  23. Nu hoppas vi på vår snart! HÄr har varit väldigt snöfattigt i år, ja de senaste vintrarna har inte varit till mycket vinter alls...

    Ha en trevlig helg!
    Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør vi! Det har ikke kommet mye snø i vinter her heller. Vintrene er ikke hva de en gangvar...
      God helg!

      Slett
  24. Ja det syns att du har mycket på gång under snötäcket. Det är ju så spännande varje vår, att se vad som klarat sig och att planera för nya projekt! Önskar nu dig riktigt varma vårdagar!/MOnica

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og snart får vi se hvordan det har gått med plantene våre :)
      Ønsker deg også fine vårdager!

      Slett
  25. Hoppas snön och isen smälter fort hos dig nu så du får börja ute igen. Det är kul med fröer och annat men ändå en speciell känsla när man kan börja på allvar :)

    Hepaticafröer låter ju jättespännande :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det ser sånn ut nå som varmen kommer. Ja, det er noe helt annet når en kan holde på ute!

      Ja,jeg kjøpte de fra en dansk dame som har mange flotte!
      De jeg sådde i fjor har ikke spirt ennå, men de andre fra 2015 har spirt :)

      Klem, Marit

      Slett
  26. Ja tänk om man tordes lita på prognoserna, så mycket enklare allt trädgårdsarbete vore då! Jag har redan flyttat ut en del sådder till växthuset är de börjar växa över alla breddar här inne. Hoppas att det inte kommer några riktiga kalla bakslag!

    http://vardagsnjutning.blogspot.se/2017/03/med-dottern-pa-stockholms-tradgardsmassa.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde jo vært herlig om de stemte! Det har jeg også, men jeg må ha på varme i drivhuset hver natt. Her er det nå - 0,5, så kulde må en bare regne med i lang tid fremover her.

      God helg!

      Slett
  27. Å, du får det varmt og godt! Jeg håper ting går fort framover nå!

    Ha en fortsatt fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så varmt i to dager,etter det har det blitt mer "normalt" her igjen :)

      Ha en fin kveld!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...