søndag 1. mai 2016

Samlergenet fornekter seg ikke...

Her for en stund siden kjøpte jeg noen hoya (stueplanter) av en dame.  Hun har mye spennende av andre planter også, og når jeg så bilder av noen variegerte St. Paulia måtte jeg jo bare kjøpe noen stiklinger for å prøve de. De er ikke av de enkleste å få til synes jeg, men prøves måtte de.
Se bare på disse :)



Denne har i tillegg krøllete blader

Det var denne lille mini St. Paulia som fikk meg til å gå amok... 

Jaja, hva blir det neste...?  ;)

79 kommentarer:

  1. Så flott bladverk å med snart noen blomster er de jo kjempefine å spennende.
    Når en først har fått samlergen går det vist ikke an å bli kvitt det he he.
    Du får det til du Marit, god maidag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er virkelig spennende, og det blir gøy å se blomster på de. Det er helt sikkert! ;)
      Håper på det!

      God søndag, Marit!

      Slett
  2. Hei! Så utrolig flotte St.Pauliavarianter! Den lille mini St.Pauliaen var helt fantastisk!! Ha em fin 1.mai Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, ikke sant! Det er den virkelig, og jeg måtte bare ha to av den... ;)

      Ha en fin 1 mai du også, Inger Johanne!

      Slett
  3. For years we have St Paulia at home, Marit, they are strong and give beautiful flowers. These varieties I have not seen before. Very special. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have also have many of the ordernary St. Paulia, but no one like these.

      Slett
  4. Det forstår jeg godt, hvor er den fin - især den sidste. Min mor havde mange Sct. Pauli, hun var god til at få dem i gang, men det var kun de almindelige.
    Marit jeg er ved at skaffe navnet på en mand i Norge, som er samlingssted for køb af rhododendron fra Rhododendronhaven. De har sendt til ham flere gange, det kommer lige så snart, jeg får fat i det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fin! Det synes jeg også. Ja, det er jo de vanlige som er å få kjøpt i butikkene, og gar aldri sett disse der.
      Så fint da!
      Klem

      Slett
  5. Hello, it is a pretty plant, I like the leaves. Happy May! Happy Sunday, enjoy your new week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, the leaves are very pretty.

      Happy May, and have a nice new week!

      Slett
  6. very nice - i like the last variegated.

    SvarSlett
  7. St.Pauli er en av mine favoritter, men jeg har aldri sett de varigerte.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig fine planter, og jeg har aldri sett disse før jeg heller.

      Ha en fin dag!

      Slett
  8. Wow! Vilka snyggingar, har aldrig sett sådana förut!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre! Jeg har heller ikke sett de før.

      Klem!

      Slett
  9. Du får til det du vil har eg sett !!
    St. Paulia er nydelege, og i så mange varianter.

    Ynskjer deg fine maidagar !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen ganger ;)
      De er helt utrolige!

      Gode maidager til deg også!

      Slett
  10. Hej Marit
    Gå du bare helt amok det er da forståeligt for hold da op hvor er de flotte især den sidste. Håber du viser dem igen når der kommer blomster i.
    Her er det skønt forårsvejr idag. Det har vi også længdes efter.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, det kommer jeg også til å gjøre, for det finnes ma ge flere sorter enn de som jeg viser her. Har bestilt flere i dag. Det skal jeg gjøre!
      Så deilig da, og håper at vi også snart får fint vær!
      Klem

      Slett
  11. Så söta, jag har aldrig sett med sådant bladverk. Du kommer alldeles säkert lyckas jättebra med dem, du kan det där med växter.
    Stor kram till dig Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så søte, og jeg har heller ikke sett de før. Jeg håper det!

      Stor klem til deg også, Maria!

      Slett
  12. Hei Marit

    Spændemnde med en ny planteslægt;) Og nu lover de tilmed sommer snart!

    Gode nyheder på en 1maj!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er det da alltid. Må ha litt å hygge seg med innendørs også :)

      Jeg har fått det med meg, så jeg venter bare på varmen nå! Absolutt!

      Ha en deilig aften

      Slett
  13. Ikke noe rart at du falt for disse!
    Så flott den lyseste av de:)
    Gøy når en kommer over nye og alt må testets ut...kjenner meg igjen der:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det synes jeg også :)
      Det er bare sånn det er!

      Slett
  14. Spennende varianter du har fått! Lekker den siste! Ikke rart samlergenet slo til :)

    Kjøpte et par på turen (bare et blad) - gjenstår å se om jeg får rot på dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er spennende, og jeg er ikke sikker på blomsterfargen. Disse har jeg først og fremt for bladene. Spennende om du får røtter på ditt blad!

      Slett
  15. Så fine disse var. Mamma er veldig glad i St. Paulia,og har vinduene fulle.
    - Nyt kvelden.
    Klem Christina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er fine, og det er mange som liker St. Paulia :)
      Ha en fin kveld!

      Klem, Marit

      Slett
  16. Kønne planter du har fået ud af det. Det bliver spændende at se, hvilken blomsterfarve de har.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det blir spennende.

      Slett
  17. Hei Marit!
    Jeg har ikke et godt utvikla samlergen, men dette fikk jeg hakeslepp av. Fantastisk flotte, spesielt den siste.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Hehe, det er ikke alle som har det ;)
      Men vi som har det samler på alt mulig. Den er flott, ja, og de måtte jeg bare ha... ;)

      Klem, Marit

      Slett
  18. St. Paulia hadde jeg ganske mange av som barn. Jeg likte å holde på med potteplanter på den tiden og St. Paulia var jo lette å ta stiklinger av. Så fine disse variegerte var og den siste der var jo bare utrolig lekker!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er som regel lette å ta stiklinger av, men hvordan det er med disse som mangler så mye klorofyll vet jeg ikke. Ja, de er fine!

      Klem, Marit

      Slett
  19. New plants we never had before are always attracting us gardeners. The excitement to try is the fun.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's nice to try something new :)

      Slett
  20. Jøss, disse har jeg verken sett eller hørt om før. Jeg skjønner godt at du ble betatt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke jeg heller før! De er så en blir betatt ja :)

      Slett
  21. Den där sista är ju helt otrolig! Förstår att du fick dåndimpen!
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den siste fikk meg helt vill :)

      Ha det godt!

      Slett
  22. Åhh, de er bare så nydelig med de bladene! Jeg kjøpte en på Plantasjen for noen år siden, men den er borte for lenge siden! Håper du får de til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Jeg håper jeg får de til ja, men innser at de mangler mye klorofyll, så enkle er de nok ikke.

      Slett
  23. Underbara små St Paulia du har skaffat! Den sista lilla brokiga får mitt hjärta att sjunga:-)
    Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så søte! Den siste er helt spesiell ja :)

      Slett
  24. Oj, oj, oj ... vilka fina St Paulia, i synnerhet den nedersta. Jag förstår att du blev helt såld på den. Så snygg! Jag har slutat med St Paulia för jag får dom aldrig att överleva. Har du något knep? Jag har prövat med olika metoder när det gäller jord och vatten men inget lyckas. Bladen bara vissnar ett efter ett :) Jag håller tummarna att alla dina kommer att stortrivas hos dig!

    Önskar dig en fin måndag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den nederste er virkelig spesiell. Jeg har blitt rådet til å vanne de på skålen, ikke sol, tørke mellom vanningene. Jeg har blandet vermiculite i jorden for å få den mer porøs. Håper på det, ja!

      Ha en fin mandag du også, Anita!

      Klem, Marit

      Slett
  25. Store. Pauli er så søte☺ Har ikke sett den sorten før.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er søte alle sammen synes jeg :)
      Ikke jeg heller...

      Slett
    2. Autokorrektur...... St. skal det Være.

      Slett
  26. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  27. Skjønner samlergenet:-) Og at du falt helt for den siste !
    Tror nok jeg hadde kommet hjem med endel derfra jeg også.
    Håper varmen kommer til deg snart.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Vi er nok flere som har det ;)
      Det håper jeg også, for nå er jeg lei av å fryse!

      Ha en fin dag!

      Slett
  28. Åå, så søte! Den nederste med nesten helt hvite blad var jo utrolig flott, skjønner godt at dette trigget samlergenet ditt ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! Det var den jeg forelsket meg i, ja ;)
      Samlergen er ikke bare-bare å ha skal jeg si!

      Slett
  29. Så många varianter, men den sista är otrolig med sina vita blad.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes enda flere varianter enn det jeg viser her! :)
      Den er utrolig, ja :)

      Ha det godt!

      Slett
  30. En ny dille? Skjønner veldig godt du falt for den nederste! Griselekker rett og slett!
    Fin vårdag til deg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Den er fin, ja :)

      Fin vårdag til deg også!

      Slett
  31. What an interesting variety Saintpaulia.
    I regret that I do not have that kind.
    Good night.
    Greetings.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's very special. I have bought if from a Polish woman who lives in Norway.
      Good night!

      Slett
  32. De der er annerledes ja Marit.
    Det slår aldri feil........det dukker alltid opp noe nytt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! Nei, sånn er det bare :)

      Slett
  33. Disse blomstrene minner mæ om bestemor ,ho hadde dem i mange varianter .
    De er så nydelig :)

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  34. Hej igen Marit
    Nu har jeg skaffet navn, adresse og e-mail på ham i Norge, som er mellemmand, hvis man vil købe danske rhodoer.
    skriv til mig på min mail: lisbethklastrup@gmail.com
    hvis du er interesseret i at få det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej igjen Lisbeth

      Takk, jeg har sendt deg en mail nå nettopp.
      Klem

      Slett
  35. Hello.

    Brilliant works.
    Thank you for your visiting always.

    I wish You all the best.
    Greeting and hug.

    From Japan, ruma ❃

    SvarSlett
  36. Hello Ruma,

    Thank you!

    Greetings and hugs

    SvarSlett
  37. Hej Marit.Fine små blomster.Kan huske min mor havde dem.
    Men den sidste variation har jeg da aldrig set før.
    God dag i det nordlige Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja, det er noen gammeldagse planter, og min mor har også de. Den har heller ikke jeg sett før.

      God dag i sør!

      Klem, Marit

      Slett
  38. St.Paulia er barndomsblomsteren min. Vi hadde mange forskjellig sorter hjemme. Men jeg har aldri sett den variegerte typen. Artig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange som husker den. Det er en koselig blomst. Ikke jeg heller!

      Slett
  39. Mmm... har kommit på att det är samlaren i mig som gör det förhållandevis lätt att ta förluster av växter. Samlaren ser möjligheten till nytt ;)

    Underbart vackra blad på St Pauliorna du har hittat. Tyvärr kommer vi inte överens de och jag.

    Kram, Carina

    SvarSlett
  40. Ja, ikke sant...! Vi er nok mange som har det sånn ;) Det er stadig noe nytt å samle på.

    Jeg har også varierende erfaringer med St. Paulia, men disse måtte jeg bare prøve... ;)

    Klem, Marit

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...