onsdag 30. juli 2014

Rosebue, og løyntnantshjerter nå...

I går ble det like varmt som dagen før, altså 31 grader. Jeg måtte også vanne igjen i går og klippe av råtne roser etter regnværet. Jeg gjødslet de når jeg plantet de, og det tror jeg var smart. Nå remonterer alle sammen og kommer med mange nye knopper. Så det er bare å glede seg til roseblomstring i august også :-)

I går hørte jeg at brannvesenet var oppe i åsen med en firehjuling, og så på brannstedet. Det er nemlig det eneste de kan bruke for å komme opp dit, og det tar omtrent en halv time å kjøre opp dit, så det er temmelig ufremkommelig der. Jeg er så glad for at de sjekker stedet flere ganger om dagen med fly også. Da sover jeg litt bedre ;-)

I forrige uke fortalt jeg om en rosebue som vi har fått montert og satt opp. Her kommer noen bilder av den.

Dette er på "veien" mot der den andre rosebuen står. Planen er å lage en illusjon av en tunell med blomster. Får se etterhvert om det lykkes ;-)

Det var her jeg gravde ut i forrige uke og fjernet gress.

Det har vært mye jobb og styr for å få tak i denne rosebuen. Jeg kjøpte den første på det lokale gartneriet for tre år siden. Jeg trodde kanskje den var å få tak i her fortsatt, men det var ikke mulig nei. Til slutt bestilte jeg den fra USA, og med en dyr frakt. Men sånn er det når en vil ha maken til den en har fra før.... ;-)

Her er et bilde fra 2011 av den første rosebuen. I dag ser en nesten ikke buen for der vokser det både roser og clematis 

Jeg kan jo ikke nevne rosebuer uten å ta med noen roser/clematis bilder som vokser i den og ved siden av den :-)

'Burgundy Ice' vokser på begge sider av rosebuen i bedene der

'Blue Angel' klatrer opp i den

det samme gjør 'Penny Lane'

og 'Dr. Ruppel'

Denne vokser ikke rett ved siden av rosebuen, men ved steinsirkelen som er etter rosebuen. Måtte bare ta med dette bildet av en stor roseklase som var så tung at den la seg nesten ned på bakken. Rosen er en dansk rose som heter 'Egeskov'

Så til en litt sliten 'Mordens Blush' som jeg kjøpte i mai når vi var på tur med hagelaget til Hagemo blomster. Den har blomstret i ett sett siden jeg plantet den, og nå er den igjen helt full av knopper. Moro med så blomstervillige roser. Den er for øvrig en Canadisk rose og skal være veldig hardfør. 

Så over til løyntnantshjerte som blomstrer nå. I vår kjøpte jeg to planter av den sorten som heter 'Goldheart'
Den er litt sen av seg, men det gjør jo ikke noe om den blomstrer nå :-)

Sånn er bladverket nå, men det var mye mer gult tidligere i sommer

Her er den i blomst, og den er full av knopper så den kommer nok til å blomstre lenge håper jeg :-)

36 kommentarer:

  1. Så flotte hage- og blomsterbilder du legger inn. Her hod meg er det ikke så mange roser igjen, men de få som er har til gjengjeld blomstret masse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Her kommer alle rosene på nytt igjen nå :-)

      Slett
  2. Fantastiska projekt du har Marit, det kommer att bli så fint.Trevligt att få läsa om de olika rosorna, vilka som är tåliga och blommar bra. Ha det gott !

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg prøver å skrive om mine erfaringer med rosene, for det kan jo komme til nytte for andre som vil ha herdige roser i hagen.

      Ha det godt!

      Slett
  3. Det var noen lekre rosebuer og må være et syn med Roser og Klematis. Vakker Løyntnants som blomstrer nå.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg likte godt det løyntnantshjertet, for det har jeg ikke hatt før med gule blader.

      Ha en fin torsdag!

      Slett
  4. Så fina rosbågar! Det är svårt att få tag på snygga rosbågar som dessutom är stabila, de flesta är så rangliga och klarar inte att bära upp rosor när de blir stora. Fin stenläggning runt bågarna också. Nu regnar det hos oss...toppen:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det var nettopp derfor jeg ville ha den samme, for den er veldig stabil. Jeg har en annen som neppe tåler neste vinter, og den er jeg ikke fornøyd med.
      Så heldig du er som får regn!

      Klem, Marit

      Slett
  5. Vilka fina rosenbågar! En tunnel med blommor låter fantastisk vackert. Spännande med blommande löjtnantshjärta nu:)
    Tänk så läskigt med branden, vilken tur att de är där och kontrollerar med jämna mellanrum.
    Ha det gott Marit och hoppas temperaturen sjunker hos dig.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg håper at det skal bli fint. Ja, den er litt sen, men det at den blomstrer nå gjør jo ikke noe.
      Ja, det er godt å vite at de kontrollerer brannstedet ofte, for det er så tørt her.

      Nå har temperaturen sunket ja, og det var ikke så varmt i går.

      Klem, Marit

      Slett
  6. Hold da op en rosenbue fra USA, ja det må være dyrt at få den sendt, men flot er den og et fint bed, du har fået lavet. En fin lille løjtnantshjerte, du har fået fat i.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble veldig dyrt, for frakten var det som kostet mest av alt, men jeg ville ha maken, og da ble det bare sånn ;-)
      Tusen takk!

      Slett
  7. i like your arches. i hope your roses will like it, too! :)

    SvarSlett
  8. Ja det ble fint :) Goldheart kjøpte jeg også i vår, men blir nok ikke noe blomstring før neste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Vi har sikkert kjøpt den fra samme sted ;-) Din kommer nok med blomster til neste år skal du se!

      Slett
  9. Kjempefin rosebue! Den er helt sikkert ekstra-arbeidet verdt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er verdt det ekstra arbeidet!

      Slett
  10. Skøn idé med rosenbuer, Marit! Det kunne jeg også godt tænke mig at få her. Og hvor er det godt, at der bliver holdt nøje øje med, om ilden blusser op igen.
    Ha' en dejlig aften! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det blir sikkert veldig fint i hagen din med en sånn, ja.
      Det er betryggende, ja.

      Ha en deilig dag, Gitte, klem!

      Slett
  11. Så fint, om det er noe en hagegal vil ha gir vi oss ikke så lett heller da:) Har ingen rosebuer i hagen, men funderer på noe ala pergola. Om jeg bare finner en ledig plass først :)
    Angående tørket chili er det ikke prøvd ut enda, men det står på timeplanen bare det blir flere modne chilier, og da blogges det tvert vet du ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg gir meg ikke så lett når det gjelder ting til hagen som jeg har bestemt meg for. Jeg prøvde alle leverandører her i landet, men det gikk ikke. Så da var valget enkelt ;-)
      Det ser jeg frem til å få høre, for her bugner det av chili ;-)

      Slett
  12. Hei Marit! Å skape en blomstertunell, gir en følelse av å forsvinne inn i hagen. Det gir en god følelse. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er en sånn illusjon jeg prøver å skape her. Hovedveien er ikke langt unna, men det går an å skape seg sin egen drømmeverden i hagen :-)

      Ha det godt!

      Slett
  13. Åhhh, det blir virkelig vakkert=) Så flink du er til å holde på i hagen. Skjønner godt at du ville ha den samme. Gleder meg til å se resultatet=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Du må vente litt med å se resultatet, for jeg må ha tak i noen planter først... ;-))

      Slett
  14. Ja, hva gjør man ikke! Veldig flott og bred rosebue, og du har vel plass til en blomstertunell.
    Flotte roser, og en herdig blomstringsmaskin er ikke å forakte...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Den har jeg plass til ja, og jeg liker at den er så bred og solid.
      Tusen takk! Nei, de kan vi like... ;-)

      Slett
  15. Hei Marit

    Kan godt forstå at du måtte have samme rosenbue. Den ser også solid og reel ud, ikke ligesom de tynde man så ofte ser.

    Sådan et år som i år er det bare godt med blomster som kommer senere, som din Dicentra.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er nettopp derfor jeg ville ha maken til den jeg hadde fra før, for den er utrolig solid. Det finnes så mange skrøpelige rosebuer å få kjøpt, men denne her tåler mye vekt.

      Ja, jeg kjøpte den i vår, og da var den ganske liten. Nå er det som du sier bare hyggelig at noe blomstrer litt senere. Skal bli spennende å se til neste vår om den kommer til "normal" tid da.

      Ha en deilig dag!

      Slett
  16. Rosebue er så fint og romantisk g det er så flott i en hage som din der det er mye plass.
    Jeg plundret med lus på rosene tidlig på sommeren men du og du som de har blomstret her også og kommer med nye knopper hele tiden.

    Rosene og blomstene dine er flotte Marit, ha atter en fin dag i juli.

    (skogbrann er skummelt, det er bra de sjekker nå som det er så tørt)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, heldigvis har jeg plass nok (enda) :-)
      Lus har jeg også hatt på mine, men de forsvinner etter hvert av seg selv. Jeg spyler bare de med hageslangen. Det har vært en flott rosesommer, for de har fått det de trenger mest av alt for å blomstre, nemlig sol og atter sol!

      Ha en fin sommerdag du også, Marit!

      Ja, det er så tørt, så det er betryggende at de sjekker det nøye.

      Slett
  17. Det er også en rigtig fin rosenbue. Tænk, at du måtte via USA for at skaffe den. Ak, ja, det er ikke altid lige billigt at være dedikeret til sin have :)

    Hvor er den nydelig, den lille løjtnantshjerte. Og at den så blomstrer på dette tidspunkt er et ekstra plus.

    Godt, at brandmyndighederne checker. Det er en uhyggelig tanke, at der kan opstå skovbrand

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg prøvde alle her i landet som kunne ha den, men de hadde den ikke mer. Så da var det bare å bestille den fra USA ;-) Nei, det er overhode ikke billig å bestille derfra, men må en så må en ;-)

      Ja, den er så søt, og jeg trodde ikke at den ville blomstre nå, men det er jo bare hyggelig.

      Ja, skogbrann er ikke til å spøke med, og spesielt ikke når det er så tørt som nå.

      Slett
  18. Så fint du har fått det, med bue og fine steiner på bakken. Rosene dine er virkelig lekre! Herlig å få på plass slike grunnelementer i hagen, da kommer vekstene enda mer til sin rett! Du er god du.

    SvarSlett
  19. Tusen takk! Ja, en rosebue gjør seg godt i hagen :-)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...