onsdag 8. mai 2013

Jeg trenger hjelp (i hagen med froskeegg)!

Ja, i går var det virkelig varmt her. Min værstasjon stoppet på 24,5 grader. Det er jo deilig når en tenker på at jeg fyrte i ovnen senest på lørdag...

Nå kommer vårtegnene på rekke og rad i hagen. Primula blomstrer, blodurten (Sanguinaria) har store knopper, og det har en trillium også. Et vårtegn som jeg ikke er så glad i er dette som er på bildet.

Froskeegg i dammen

Nå lurer jeg på om noen kan fortelle meg hva som er best å gjøre. Jeg har lest at frosker er fredet, og jeg har ikke lyst til å ta livet av de. Hva kan jeg gjøre med eggene? For et par år siden opplevde jeg akkurat det for  første gang og da lot jeg de klekke i dammen. På kort tid var hagen invadert av bittesmå frosker. Med det resultat at når jeg klippet gresset så klippet jeg sikkert mange frosker også... Men jeg kan ikke la være å klippe gresset, så jeg må prøve å flytte de.

Jeg har en liten bekk som renner nede i hagen. Kan jeg helle ut eggene der hvis jeg tar de opp i en bøtte eller vil de dø da? 
Når vi flyttet hit var det masse frosker her, men da var det jo ingen hagedam her. Så de må jo ha blitt klekket ut i bekken eller i nærheten? 

Kan noen som vet noe om dette hjelpe meg?

19 kommentarer:

  1. Wow, endelig fik I sommervejr! Jeg håber, du kan flytte æggene hen i bækken og kan godt forstå, de ikke kan være i din have. Det vil være den sikre død, når du slår græs. Her har vi også frøer og tudser, men der er ingen havedam, så det undrer mig meget. Klem og ha' en dejlig dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig ble det sommer her også! Men den blir kortvarig i følge yr.no, for allerede i kveld kan det bli kraftig regn og tordenvær :-(

      Ja, jeg håper noen som vet noe om dette kan svare meg, men jeg antar at de må kunne flyttes. Ja, de må jo kunne legge eggene sine et annet sted enn en hagedam, siden det er frosker og padder hos deg også. Klem, og ha flott dag!

      Slett
  2. Sikkert en god ide å flytte dem i bekken, så har de bedre mulighet for å overleve.
    Fantastisk temperatur du har fått på noen dager og alt spretter sikkert ut.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
  3. Skønt at I har det så varmt og at det hele kommer hos dig også nu. Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med dit problem, jeg har ingen erfaring.

    SvarSlett
  4. Jeg har ingen froskeråd å gi deg for vi har ikke frosker selv, men jeg tror ikke de klekker i rennende vann?

    SvarSlett
  5. Skal ikke si hva jeg gjør ;o) men er det ikke ei grøft el.lignende med stillestående vann i som du kan tømme dem i.Selvfølgelig kan vi ikke ha alle froskeeggene og froskene i dammen isj.Jeg har fisk i dammen så da må di bort så ikke fiskene får slimet på seg og kveles.
    Lykke til med leting etter "fosterhjem" og kos deg i hagen.Ligger en mnd.etter med hageryddingen huff og huff ;o)

    SvarSlett
  6. Grodor är det yttersta beviset på en god miljö! Njut och låt ynglen kläckas. Jag brukar ta en promenad på gräsmattan innan jag klipper, och kanske lite brutalt schasa bort grodorna (slänga i diket till och med). Sedan klipper jag. Dör någon så är det ändå en yttepyttedel av alla som fått chansen att kläckas i vattnet hos dig. Rinnande vatten tar död på äggen.

    SvarSlett
  7. Jeg lader græsset være langt de ca. 14 dage, hvor de små frøer er i græsset. De er så søde de små frøer ogtudser.

    SvarSlett
  8. Tusen takk for alle gode og hjelpsomme forslag. Løsningen ble å flytte de til en liten dam som vi lagde på siden av bekken. Det var en naturlig liten kulp der som vi forsterket slik at vannet ikke rant vekk. I kveld har det regnet og det er bra, for da tørker de ikke ut. Det er heller ikke noe problem, for det er veldig fuktig der. Så nå håper jeg at de vil klekke ut og trives der nede ved bekken. Jeg er glad for at jeg ikke helte de ut i bekken, for det hadde de nok ikke tålt, nei.

    SvarSlett
  9. Jeg er ganske sikker på at du kan flytte dem i alle fall, for det høre jeg fra en mann med frosker i hagen som hadde hentet egg til sin! Håper du finner en god løsning=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det går nok bra å flytte de :-)

      Slett
  10. Håper det går bra å flytte de eggene. Ikke noe hyggelig med å få sånt i gressklipperen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det var jo det jeg helst ville unngå. Nå håper jeg de klarer seg fint i den nye kulpen.

      Slett
  11. Vad roligt med grodägg, så gulligt med grodbebisar:). Hoppas flytten av dem går bra.
    Lycka till.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo så søte, men de passer best nede ved bekken. Der er ikke jeg med gressklipperen ;-)

      Klem Marit

      Slett
  12. You can replace the eggs by I heard when they are older they come back to te place where they were born. You maybe proud of yourself having frogs in your garden, they are the best eaters to get rid of the snails.
    In my country they are protectet.
    Have a wonderful day Marit.

    SvarSlett
  13. Så bra at småfroskene snart er på plass i nærheten og kan spise snegler "en masse":)

    SvarSlett
  14. Kan man spise froskeegg?

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...