lørdag 18. mai 2013

Helgegleder # 26...

I går var vi en kjapp handletur til Sverige på selveste 17. mai. Vi dro 06.30 og var hjemme igjen kl.13.00. Jeg har en mann som jobber så mye, og da er det ikke så lett å få gjort sånt på hverdager. Det var så stille når vi var og handlet der, og vi rakk hjem før mange andre gjorde det samme som oss. Bilene vi møtte på veien hjem fortalt at det var ganske mange nordmenn som dro til Sverige i går. Kanskje det var polet i Strømstad som lokket... ;-)

Etter vi kom hjem gikk jeg ut i hagen og bare koste meg. På ettermiddagen og kvelden var jeg på besøk hos naboen som var så hyggelig og inviterte alle naboene rundt her til bløtkakespising og kaffe/te. Det var kjempekoselig, og jeg var der i mange timer. Det er veldig trivelig med gode naboer :-)

I dag skal dagen tilbringes ute i hagen. Det er jo nesten ikke til å tro, men solen skinner i dag! I hvertfall innimellom ;-) 18 grader i skrivende stund, og det skal bli riktig godt og varmt i dag.

Her kommer noen duggfriske bilder tatt akkurat nå.

Stemorsblomster på trappa. Jeg kjøpte disse i påsken, og først  nå har det blitt ordentlig blomstring på de! Men den som venter på noe godt osv... Jeg liker den fargen veldig godt :-)

Frøkapsel på helleborus kjøpt på hagemessa. Jeg håper at jeg får riktig mange frøplanter ut av disse!

Fortsatt blomstring på de

En narciss jeg plantet for 6 år siden i et nord bed har plutselig funnet ut at den vil blomstre. Den ligner på 'Obdam' men vet ikke om det er den.

Lilla navnløs primula.  Den er så lett å få til, og den sprer seg sakte utover.

Endelig kom det en eneste blomst! Blodurten som jeg trodde hadde gått ut, men som hadde overlevd likevel.

Gulveis, Anemone ranunculoides

Trillium grandiflorum med to knopper

En trillium som jeg trodde var død kommer med to blomster! Jeg husker ikke navnet i farten, men det får være det samme akkurat nå.

Ha en deilig dag, nå skal jeg ut og jobbe i hagen!

Se flere helgegleder hos Vivi


44 kommentarer:

  1. Smukke, smukke billeder og det glæder mig, at varmen endelig er nået op til dig, Marit - og sikke en dejlig dag, du havde med tur til Sverige. Her får vi 25 grader i dag, og jeg skal på skovtur med et par venner. Ønsker dig en dejlig pinselørdag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, i dag har det vært veldig varmt her også. Det er så deilig :-)

      Klem, og ha en deilig aften!

      Slett
  2. Så flott at det endelig har blitt orden på temperaturen hos deg. Og med all den nedbörden dere har fått i det siste må det vel bare "eksplodere" i bedene dine nå.
    Kos deg i hagen!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det var jammen på tide. Det eksploderer nok nå ja. Alt er veldig grønt og frodig nå :-) Håper at det fortsetter med varmt vær fremover.

      Klem!

      Slett
  3. Så vackra vårbilder! Vad skönt att värmen och torrare väder äntligen kommit till dig, Marit! Jag undrar hur du gör när du planterar Helleborus-fröna, planterar du dem färska eller torkar du dem först? Och när är bästa tiden för att så dem? Mina har fullt med frökapslar och det vore roligt att kunna dra upp fler plantor själv. Ha en skön helg!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er så deilig med varme nå. Helleborus skal helst såes helt ferske, så jeg bare lar de så seg selv der de står. Jeg pleier å ta bare litt jord over frøene når de har falt ned på bakken. Lykke til med frøene!

      Klem Marit

      Slett
    2. Tack, Marit! Jag ska följa ditt råd, jag hoppas på att få ett helt hav av Julrosor så småningom!/ Kram Titti

      Slett
  4. Dejlig dag i går, lyder det til. Godt det er blevet solskin hos jer. Skønne billeder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er deilig med sommervær nå :-)

      Slett
  5. Julerose med frøkapsel høres spennende ut. Mange fine blomster i hagen din nå, den fylte Blodurten var lekker.

    Ha en fin pinseaften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper at det blir noen nye juleroser ut av frøene. Den dukket opp til slutt heldigvis. Den er lekker, ja.
      Ha en fin helg!

      Slett
  6. Vad fint det blommar hos dig, ha en skön helg /Marika

    SvarSlett
  7. Ohhhh 18C thats wonderful. Tomorrow we will have some better temperatures I hope. Wonderful to see what is blooming in your garden. I am going to prune the flowers with seed from my Helleborus. They are growing to big and in a small garden you have to be sparingly with the space.
    Have a wonderful saturday Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, 18 C in the morning is wonderful. In the evening it was 27 C
      I hope you get many plants of your seeds.
      Have a nice weekend, Marijke.

      Slett
  8. Nu är det varmt och skönt ute,
    vad skönt att hinna handla innan alla andra att få gå i affären i lugn och ro,
    vad mycket fint som blommar hos dej
    ha det så bra
    maggan

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så deilig med varmen akkurat nå. Ja, det er mye bedre det enn når det er masse folk der. Takk :-)

      Ha det godt.

      Slett
  9. Vi pleir også dra over grensen av og til , vi har bare en times kjøretur til grensen .
    Så masse nydelige blomster på bildene dine.
    Nu ligg vi på Rica Hotell i Harstad idag, har handlet litt på felleskjøpet og så skal vi dra opp på travbanen senere ikveld og se på travløp, og spise en middag der .
    Godt og ta ei helg borte av og til <:)


    Ha ei fin pinse.

    Lisbeth :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du også har den muligheten! Ja, det er godt å komme seg vekk innimellom. Ha en fin pinse du også :-)

      Slett
  10. Vilka underbara bilder...=)

    Trevlig Pingst !!!

    Kram Ninni

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)

      Ha en fin pinse du også.

      Klem Marit

      Slett
  11. Welcome Marit!
    It is with great pleasure to watch with your spring flowers.
    They are very beautiful!
    For me, overblown long time ... I am sorry. The remaining photos and memories.
    I wish you have a nice weekend.
    Regards:)
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia!

      Yes, the spring flowers is beautiful. There are flowering earlier in Poland than here. Have a nice weekend you too!

      Slett
  12. Så flotte vårplanter. Trillium har jeg lyst på - og den blodurten var utrolig flott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, trillium er en spennende plante, og lett å få til. Blodurten har jeg i enkel og dobbel, men liker best den doble :-)

      Slett
  13. Hei Marit.
    Jeg regner med at du har hatt en strålende dag i hagen med alle de fine vårblomstene dine.
    Ingen bør lure på hvor jeg er i det fine været heller, jeg sitter på huk ett eller annet sted i hagen med jord på hendene og nesa ned i ett bed he he.
    Ha en fin pinseaften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, jeg hadde en nydelig dag ute i hele går. Det ble mye jobbing og frisk luft :-)

      Nei, jeg kan tenke meg at du også var ute og koste deg i hagen :-)

      Ha en fin pinse du også!

      Slett
  14. Mye fint som blomstrer hos deg nå : ) Vi har også fått sommertemperaturer godt pver 20 varme. Herlig! God pinsehelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en skal ikke klage på blomstringen nå som varmen kom. Det eksploderer overalt nå. Den ene blomstene etter den andre kommer frem.

      God pinse!

      Slett
  15. Helt vidunderligt at du fik varme i dag til dine mange smukke blomster. Lyder rigtig hyggeligt med dine ture både til sverige og naboen. Troede også jeg havde mistet mine trillium men de kom også.
    Rigtig god pinse, klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, varmen er veldig etterlengtet her, det er helt sikkert. Trillium kan være litt sene, men i år var de ekstra sene pga. all kulden. Fint at dine kom også.

      God pinse til deg også! Klem Marit

      Slett
  16. Hei Marit

    Det var da dejligt at du nu har sol! idag havde jeg 28 grader - det var for varmt syners jeg...

    Godt at den døde Trillium lever - glæder mig til at se dem alle i blomst!

    En dejlig pinse ønskes herfra:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Her ble det 28,2 i går, og det er nesten for varmt. Men jeg kan ikke klage på varmen etter en dag ;-) Det er meldt om dårlig vær til neste uke, så jeg får nyte det mens det er her.

      Ja, du kommer snart til å få sett trilliumene i blomst, for nå står riktig mange med knopper.

      Håper du har en fin pinse også :-)

      Slett
  17. Hyggelig med gode naboer! Så fin den blodurten er :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gode naboer er godt å ha. Ja, den er veldig fin :-)

      Slett
  18. Goda grannar är en skatt! Och så blir jag ju nyfiken på vad du handlade med dig förstås. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Denne gangen ble det bare mat vi handlet, for vi dro bare til Svinesund og ikke til Strømstad. Men enste gang skal vi dit, for der er det et flott hagesenter :-)

      Slett
  19. Oj, no har det virkelig starta for fullt hjå deg med blomstring.
    Ja, no er det herlig tempratur og slikt blir det haging av :)
    Ha fine dagar i hagen, frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det bare å nyte varmen så lenge den er her. Jeg har kost meg i hagen i hele går.

      Ha en fin pinsehelg!

      Klem fra Marit

      Slett
  20. Høres ut som en koselig 17.mai=) Så fint at dere endelig har fint vær. Det fortjener du=) Koselig å se at det blomster så mye hos deg=) Kos deg resten av pinsa=) VIbeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en koselig 17. mai. Ja, det er så deilig med høye temperaturer, endelig! Kos deg du også :-)

      Slett
  21. The pansies are very sweet looking, even if they missed the April flowering. I didn't get as many blooms on my Helleborus this year, maybe because of the long winter, but they were well covered with snow. Your double Sanguinaria Canadensis is gorgeous. How fortunate that it survived after all. They always look so special with the extra petals. It looks like you will have trillium flowers very soon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, pansies are great to look at. They're so cute. Most of my helleborus is dead, so the ones I show I recently purchased. Mine has not been covered in snow, so that is probably why they have died. I really like the double Sanguinaria Canadensis. I have the simple as well, but it seems that this is beautiful. I have many trillium standing with buds, so it is not long before they bloom.

      Slett
  22. Hei Marit. Høres veldig deilig ut å reise over til Sverige, når andre stresser med bunad og tog. Jeg har unger enda som går i tog, så jeg var må være tilskuer noen år til.
    Kjempe flotte blomster du viser. Jeg er veldig spent på min julerose nå, for nå ser det ut til at det den kommer med blomst.
    Kjempe hyggelig, som alltid at du deler din glede.

    Klem

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...