lørdag 11. mai 2013

Helgegleder 25#

I flere år nå har jeg hatt gleden av å ha en fylt blodurt her, Sanguinaria canadensis 'Multiplex'. Men i år ser jeg bare den enkle.  Jeg har en forkjærlighet for fylte blomster, men den enkle er jo ikke stygg den heller.
Det står fortsatt flere knopper der, men knoppene ser helt like ut så det gjenstår å se om alle en enkle eller om det er gjemt en fylt blant de. Uansett er jeg veldig glad i disse blomstene enten de er enkle eller fylte, for de er en litt spesiell vårblomst å ha i hagen.


Sanguinaria canadensis

Ellers så er blåstjerne, Scilla siberica så vakker nå. Jeg har den flere steder her, og de er jo så flinke til å spre seg. Jeg har den også i hvit utgave, men det har ikke begynt å blomstre enda.


Dagens gjettekonkurranse. Hva er dette?

Det er nok mange som kjenner de igjen hvis de har de i hagen sin. I fjor var det to, men i år er det tre stengler.
Sånn ser den ut til slutt, altså er dette Fritillaria imperialis, keiserkrone. Dette er et bilde fra i fjor, så jeg håper at de vil blomstre i år igjen. De er nemlig ikke av de enkleste å få til å blomstre, for de er veldig grådige på næring. Får de ikke nok gjødsel kan de nekte å blomstre. Disse finnes i tre farger, enten rød, oransje eller gul. Jeg har de ikke pga. fargene, men fordi at løkene stinker ;-))  Når vi flyttet hit var hagen helt perforert av vånd. Det var hull overalt, og det så ikke pent ut. Jeg fikk det tipset at hvis jeg plantet disse ville de forsvinne da de ikke tåler lukten av løken. Jeg har ikke sett hull av vånd etter det, men det kan selvsagt også skyldes andre ting. Jeg klipper gresset relativt ofte, og den bråker og vibrerer. Det er ikke sikkert de liker det heller ;-)

Se flere helgegleder hos Vivi og se innom Rosegården i Malevik

Ha en fin helg!

49 kommentarer:

  1. Tenk at man kan plante spesielle ting så forsvinner våndene. Det er egentlig veldig fasinerende. Koselige helgegleder=) Håper du får ei super helg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er ikke det spennende? Det er mye som er spennende når en har hage :-) Ha en fin helg du også!

      Slett
  2. Åh ja, Sanguinaria canadensis 'Multiplex' er en vidunderlig smuk plante. Jeg har lige som dig blåstjerner flere steder i haven. Din gule blomst nederst ligner en kejserkrone - er det mon det?
    Klem og ha' en rigtig god lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett, det er keiserkrone! :-) Ja, det er mye fint å se på i hagene nå. Klem, og ha en deilig lørdag du også!

      Slett
  3. Nog finns det mycket att glädjas över den här helgen! Så skönt att kejsarkronorna fungerar som skrämsel när de dessutom är så vackra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig mye å glede seg over nå. Det er kjekt at enkelte planter har flere funksjoner enn bare å være pene å se på :-)

      Slett
  4. Good morning Marit. It is amazing how fast everything is growing in your garden. Lovely to have colour in the garden.
    Have a wonderful saturday.

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning, Marijke! Yes, it grows very fast now, because of the heat we had early in this week. Everything comes so fast, and I have to take pictures every day or else I miss many flowers :-)
      Yes, it is so nice to see so many colors.

      Have a wonderful saturday you too!

      Slett
  5. Good morning Marit!
    Lovely spring flowers. I regret that as soon wither.
    But give us a lot of joy ...
    I wish you have a nice weekend.
    I send greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia!

      Yes, there is plenty with lovely spring flowers now. Do not speak about winter ;-))

      Have a nice weekend you too. Greetings Marit

      Slett
  6. Mon vinteren har været hård ved blodurt? Mine de fyldte er slet ikke dukket op i år og kun 1 eneste af de enkelte har vist sig.
    Jeg købte nogle nye på plantemarked i går, for undvære dem kan jeg ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan godt være at det er den kalde vinteren som har skylden for at de ikke kommer opp. Jeg håper i det lengste at de lever, for det er flere knopper der. Men jeg får ikke sett om de er enkle eller doble. Jeg er enig med deg, de kan en ikke unnvære!

      Slett
  7. Så vackra vårblommor du har! Bra att du sade att Kejsarkronorna vill ha mycket gödsel, jag visste inte att de var sådana godis-älskare! Måste tänka på det nästa år, för jag vill ju att de ska blomma vackert!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal de virkelig ha. Du kan godt gi de gjødsel etter blomstring, for det er da de trenger det for å danne nye knopper som skal blomstre til neste år.

      Klem Marit

      Slett
  8. Jeg fik jo blodurt forærende, jeg håber den holder i min have :)
    Gættekonkurrencen er ingen med på, jeg kan kun gætte på liljer, gad vide om det er rigtigt, ellers kender jeg ikke planten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo å håpe at din vil klare seg hos deg. Jeg vet ikke hvorfor de er så vanskelige. Når den går ut hos Ulla, så må den jo være vanskelig. Det riktige svaret er keiserkrone, Fritellaria imperialis :-)

      Slett
  9. Blodurten er vakker! Tror den fylte må være litt mer krevende enn den enkle.
    Hos meg ble keiserkronene mindre og mindre år for år, og ingen blomstring ble det. Mistenker nok at jeg var for gniten med gjødselen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg også. De enkle blomstene er ofte enklere å ha med å gjøre. Med keiserkronene kan en ikke være gjerrig med gjødselen, for ellers straffer den deg med ingen blomster :-)

      Slett
  10. Beautiful photograph, I am pleased that I can admire such images:) I am greeting

    SvarSlett
  11. Vakre vårblomster, spesielt den hvite Blodurten var lekker.

    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, blodurten er vakker. Ha en fortsatt fin lørdag!

      Slett
  12. Flotte blomsterbilder i dine helgeglede:)
    Hva er vånd? Aldri hørt om.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Vånd er det samme som jordrotte eller vannrotte. Ukjært barn har mange navn... ;-)

      Slett
    2. Da håper jeg at jeg aldri får erfare hva det er;)

      Slett
    3. Nei, det får jeg håpe at du slipper :-)

      Slett
  13. Jeg tror den fylte varianten går lettere ut? det er i alle fall min erfaring. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du kan nok ha rett i det. Det er så synd, for det er den jeg liker best :-)

      God helg!

      Slett
  14. Det er så nydelig hos deg, Marit!
    Og så er du veldig flink med de
    latinske navnene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :-)

      Jeg synes det er enklere å forholde seg til de latinske navnene, for de er like i alle land .-)

      Slett
  15. Jeg vidste ikke at kejserkronens løg lugter! Fint at vide!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er nok ikke alle som vet det :-)

      Slett
  16. Keiserkronen er bare nydelig! Visste ikke at den luktet løk. Godt tips :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en flott løkblomst! Den lukter i alle fall ikke godt. Husker ikke om det lukter løk av den, men det viktigste er at vånden/jordrotta ikke liker den .-)

      Slett
  17. Du må ha mange forskjellige planter i hagen din. Stadig kommer det bilder av nydelige blomster, som jeg verken har sett eller hørt om.

    Keiserkronen er fantastisk flott! Veldig hyggelig at du ville dele din glede. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her er det mye rart som jeg har samlet gjennom mange år. Mange av de er nok ikke sånne som en finner i et vanlig hagesenter.

      Ja, keiserkronen er en spesiell plante. Den lignet ikke på andre løkblomster. Alltid hyggelig å være med å dele gleder hos deg, Vivi!

      Slett
  18. Ser ut som du får flotte keiserkroner i år! Jeg har bare fått dem til å blomstre en gang. Etterpå vil de ikke, uansett hvor mange "tonn" gjødsel jeg forer dem med...

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er andre året jeg har de, så da må jeg hatt flaks! Jeg husker at jeg ga den masse gjødsel på våren i fjor. Håper at du får din til å blomstre igjen da!

      Slett
  19. SÅ vacker den är kejsarkronan!! Härligt att vänta på dem:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er vakker. Den er verdt å vente på.

      Ha en fin kveld.

      Klem Marit

      Slett
  20. Det var en god ide med de pene keiserkronene mot vånd! Tror også mye på gressklipping :-). Men det er morsommere å plante keiserkroner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sikkert en kombinasjon av de. Vibrasjoner i bakken liker de nok ikke, og heller ikke vond lukt under bakken ;-))
      Keiserkroner har dobbel funksjon! De er jo fine å se på også.

      Slett
  21. Sanguinera canadensis är så nydelige synes jeg. Jeg har bare den fylte, men kan godt tenke meg den enkle også. Håper dine 'Multiplex' våkner til liv snart!

    Ha en fortsatt fin helg!

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig fine. Du er heldig som har fått tak i den fylte :-) Ja, jeg håper at jeg fortsatt har den.

      Klem!

      Slett
  22. Flotte planter du viser Marit. :) Anne Kari

    SvarSlett
  23. Fina blommor! Den där fyllda blodörten har jag sett, alldeles underbar. Hoppas den dyker upp hos dig igen. /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så vakker, så jeg håper fortsatt at den vil dukke opp igjen.

      Slett
  24. Flotte blomster du viser- kejserkronen er super flot. Ønsker dig en god søndag:) Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, keiserkronen er en flott blomst. Håper den vil blomstre i år. Ha en fin søndag du også. Klem Marit

      Slett
  25. Sanguinaria are great for blooming as soon as they emerge from the ground. Yesterday I had no sign of them in my garden, and then today the little white flowers appeared and opened overnight. Like you, I have both the single flowers and the doubles. It is too bad that your double ones haven't shown yet. At least the bees and pollinators will appreciate the single flowers, as the doubles don't have the reproductive parts. Although I like the look of both, the doubles do look extra showy.

    The little Scilla bulbs have such a bright blue colour, so beautiful with a little colour of the sky.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...