lørdag 4. mai 2013

Glassbær...

I høst så jeg en nydelig busk på en dansk blogg som jeg falt pladask for... Jeg ringte til Kongsberg hagesenter som alltid er behjelpelige med å skaffe det jeg ønsker (så sant det er mulig) av planter. Jeg husket knapt hva jeg hadde bestilt, men det ble jeg jo minnet på når de ringte meg ;-)) I dag var jeg og hentet 3 stk.
Callicarpa bodinieri 'Profusion'   Jeg har ikke store forhåpninger om at de skal overleve ute her siden de er merket H3, så jeg har nok skaffet meg nok noen planter som må overleve inne i kjelleren... Jaja, sånn er det med den saken. De hadde så vidt åpnet hagesenteret der pga. at det ligger skyggefullt til, og snøen lå fortsatt flere steder. Så det ble ikke med hjem flere fristelser, men jeg så at de hadde mange flotte statuer der som fristet veldig. Må nok se nærmere på de en annen gang ;-)

Det har regnet her i dag og etter all vinden vi har hatt denne uken så var jeg glad for at det kom litt nedbør så det ikke blir så tørt. Hagen står ellers på stedet hvil, og det skjer veldig lite akkurat nå. Men i følge yr skal varmen komme i morgen, og på tirsdag melder yr om 17 grader. Det skal ellers ligge på rundt 15 grader, og det er helt slutt på nattefrost. Endelog kommer varmen hit også! Jeg bar ut alt av stauder fra drivhuset i går, og det var ikke mindre enn 9 kasser fulle av planter.

Her står de 9 kassene, og fortsatt er det nesten like fullt inne i drivhuset. Ikke skjønner jeg hvordan jeg fikk plass til alt sammen, men må en så må en... ;-)

Friskt skudd på en trepeon som jeg fikk i gave for 3 år siden. Den er ikke høyere enn 15 cm, men den lever om ikke annet!

Siste bilde av snø for i år håper jeg! Dette er fra bak huset på nordsiden i skyggen hvor takraset faller ned fra hovedtaket gjennom hele vinteren. Så det er der hvor snøen ligger lengst bestandig. Ellers er det helt snøfritt i hele hagen nå!

Ha en fin kveld!

35 kommentarer:

  1. ja nå er det lov å glede seg til varmere vær. Godt at det har regnet, måtte ellers frem med hageslangen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det får vi håpe at stemmer nå, for det er virkelig på tide med varmere vær.

      Ja, alt regn er velkomment nå! Det blir fort alt for tørt.

      Slett
  2. Godt med regnet vi fikk...hos meg var det tørt etter all vinden.
    Masse flott du skal plante..og det blir fort fullt...:)
    God helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det blitt her også, så litt vårregn gjør godt!

      Ja, det er mye som skal ned i bakken her hver vår :-)

      God helg!

      Slett
  3. Hei Marit.
    Så spennende busker du har bestilt noen ganger faller en pladask og bare må ha det.
    Jeg blir så lykkelig hvis varmen kommer nå, det hadde vært så fint å begynne å plante ut litt stauder, knoller og grønsaker.
    Drivhuset mitt flyter over det også og tomater og paprika venter på større potte og mer plass.
    Ha en fin lørdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noen ganger helt umulig å stå i mot enkelte fristelser.
      Det hadde vært fint med varme nå ja. Det er fullt inne nå ja, så nå må noe ut.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  4. Hei Marit!
    Dette var en kjempe fint tre. Skjønner veldig godt at du ville ha et slik.
    Jeg må nok vente litt med å plante ut, for her har det blitt vinter igjen. Jeg koser meg i lysthuset med plantene mine, men de begynner jo å bli store. Håper på bedre vær nå over helga.

    Klem vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg så at du hadde fått snø. Det er nok litt tidlig her også, for i natt var det frost igjen :-(

      Klem Marit

      Slett
  5. Jag googlade lite på busken du köpte, den såg verkligen spännande ut! Hoppas du lyckas bra med den! Ha en skön helg!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en spennende busk med utrolig flotte bær som ser helt lilla ut. Ha en skjønn helg du også!
      Klem Marit

      Slett
  6. Men wow, glasbärsbuske. Det blir kul att följa! Supersnygg. :-)

    SvarSlett
  7. Callicarpa er spennende med klaser av bær i en nærmest metallisk lillafarge. Det skal bli godt at det endelig blir litt mildere framover. Tenker det er mange som er glad for at det går an å flytte planter ut av drivhuset etterhvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fargene på bærene som har fått meg til å falle pladask. Ja, vi får håpe at det stemmer nå!

      Slett
  8. Wow, vilka fina buskar du köpt! Jag har inte sett sådana förut.
    Skönt att du snart har en snöfri trädgård! Oj, vad många småplantor, lyckliga du:)).
    Ha en fortsatt fin helg.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det hadde ikke jeg heller før jeg så de på en blogg i fjor høst. Ja, nå vil jeg ikke se mer snø før til jul igjen... ;-)

      Ha en fin helg!

      Klem Marit

      Slett
  9. Glasbær er helt vidunderlige - jeg har set dem i Arboretet her i Nordsjælland. Det lyder vel nok dejligt, at I har udsigt til varme i morgen og hele 17 grader på tirsdag - og godt at det har regnet! Her har vi haft 20 grader i dag. Ha' en dejlig lørdag aften, Marit, klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal bli så deilig. Så heldig du har vært som har hatt 20 graders varme allerede nå! Ha en deilig søndag, klem!

      Slett
  10. Fantastiskt fin, hoppas att du klarar den, och vad många härliga julrosor. Vi har haft sol och ganska varmt, men blåsigt. Ha en skön helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også at den klarer seg her. Det har vært mye vind her også i den siste uken. Ha en skjønn helg du også!

      Slett
  11. Hei Marit

    Sikken en masse planter - og noget af et arbejde at få alt i jorden;) Men vi kan jo lide det:)

    Dejligt at træpæonen lever! men 15cm på 3 år er ikke meget, vokser den kun lidt i år, ville jeg grave den op efter sæsonen, og se hvordan rødderne har det, den er jo podet sandsynligvis.

    Du må have en dejlig helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er mange planter som skal i jorden, men det er jo vi liker ja, så det går helt fint :-)

      Nei, det er veldig sakte den vokser. Jeg flyttet den for to år siden, så kanskje den vil vokse mer i år. Den er sikkert podet, ja, så de fleste er.

      Ha en deilig søndag!

      Slett
  12. Her er det tört nå etter noen dager med sol og varme og ganske mye vind. Det er ofte tört her hos oss i fjellskrenten ved havet. Lite jord og mye vind gjör at det törker opp veldig fort.

    Så moro med nye busker!

    Håper du får en fin söndag og at varmen kommer til dere også!

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det ganske vått akkurat nå etter endel regn den siste uken. Men vi har hatt mye vind vi også, så det tørker fort opp her også.

      Ja, det er alltid moro med nye busker :-)

      Ha en fin søndag, klem!

      Slett
  13. Så artig at du bestiller så mye=) Jeg er ikke så flink til det, er en skikkelig impuls-shopper, og det er jo egentlig ikke så bra. Takk for tips i forhold til de giftige=) Å plante noe foran er jo en god idé=) Tror jeg må la den stå inntil videre, har jo etter hvert fått et par andre giftige i hagen også! Fiiin lørdagskveld til deg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er nok alt for flink til å bestille planter... ;-)
      Jeg shopper på impuls også, så her blir det alltid mange planter.
      Bare hyggelig å kunne hjelpe deg. Håper du finner en løsning å det, men det er veldig mange planter som er giftige ja. Så en kan jo ikke fjerne alle heller :-)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  14. Jeg er også faldet for glasbær. Men det er da selvfølgelig ekstra arbejde, når den ikke er hårdfør hos dig.
    Smukt syn, med alle de planter der venter på at komme ud i haven.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en vakker plante. Her blir det endel ekstra arbeide ja, for det er meget usikkert om den klarer seg her. Ja, masse planter er alltid et flott syn :-)

      Slett
  15. Spennende med glassbær :-) Nå blir det varmere ser jeg, så da er snøen en saga blott.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en veldig spennende plante. Nå er jeg så lei av snø og kulde, at nå må det bare bli varmere her, mye varmere... ;-)

      Slett
  16. Glasbær er en fin plante, jeg har en lille bitte en, som jeg venter på skal blive større :)
    Du må have mere kælder og større drivhus til alle dine planter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fin med sine lilla bær. Jeg kan trenge mye større plass både inne og ute, men det lar seg nok ikke gjøre. Jeg må heller lære meg å begrense meg, men det er også ganske vanskelig... ;-)

      Slett
  17. Jøss, den planta var rålekker....Glasbær. Det var litt av ei ladning med stauder du har. Forstår at det må bli trangt om plassen i drivhuset med dobbelt så mange.
    Jammen på tide med varmare ver....det lengtar vi etter no.
    Fortsatt god helg, frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en lekker plante, og ganske ukjent for de fleste. Ja, her er det alltid trangt om plassen av en eller annen grunn... :-)
      Ja, nå må varmen bare komme! Ha en flott søndag, klem fra Marit

      Slett
  18. Dejligt at der er varmere vejr på vejr hos dig.
    I går plantede jeg blomster i alle mine havekrukker - håber ikke at vi får mere frost her. Dr. Ingrid pelargonier tåler jo ikke så godt frost.
    Ønsker dig en god søndag:) Knus!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...