torsdag 16. mai 2013

Flom i bekken igjen...

Det kom heldigvis ikke så mye regn som det var meldt her, men det kom likevel nok. Bakken er så mettet med vann, at den klarer ikke å trekke til seg mer. Her er det bare leire i bakken, og bekken er i dag helt grå og full av vann. Hvordan det har gått med froskeeggene vites ikke, for det er helt umulig å komme seg over der. Vi hadde lagt europaller der som bru, men de var tatt av vannet og flyttet flere meter i løpet av natten. Det kom ikke "mer" enn 27 mm med regn, men når totalen på 15 dager av mai er på  86 mm så er det mye på så kort tid. Nå skal det bli to dager med nesten opphold, men så skal det regne igjen i hele neste uke :-( Yr gjør om værmeldingen fra dag til dag, så det beste er å se ut hvordan været er på morgenen selv ;-)

Her er bilder fra Laagendalsposten i dag. Rødberg som ligger øverst i Numedal har fått flom gjennom hele området. Jeg har ikke vært nede ved Numedalslågen og sett i dag, men jeg antar at det er mye vann der nå.

 I dag kom det et stort lastebillass med 9 tonn med 4mm subbus som vi skal ha som underlag under steinene vi skal legge bare det slutter å regne ;-) Jeg tok og dro over en kjempestor presenning over hele haugen, for det er ikke noe poeng i at den blir bare våtere og tyngre enn den allerede er ;-)

Det var dagens klage over været ;-))  Jeg tok noen få bilder mens jeg var nede ved bekken. Kamera og regn er ikke så lurt, så det ble ikke så mange bilder.

Sånn ser min "lille" bekk ut akkurat nå. Grå og stor!


Innerst der hvor dere kan se konturene av en liten "dam" er der hvor vi la froskeeggene. Der ser ut som det er en liten kant igjen mot bekken , men det gjenstår å se hvordan det har gått når vannet trekker seg tilbake. Dere ser at europallene har flyttet på seg i natt. De lå mye lenger opp enn det de gjør nå. Hadde det ikke vært for det treet som ligger der, så hadde de vært langt av gårde nå ;-) Dette er egentlig en liten bekk til vanlig, men med sånne mengder med regn så blir den en liten elv.

Pulsatilla som snart springer ut

Min bittelille trepeon som har kommet med tre skudd. Kanskje den også vil blomstre til neste år som den andre jeg har med knopper (ikke bare med en men to! )

Ha en flott dag uansett vær!

29 kommentarer:

  1. Det regner her også. Regn, regn og atter regn. Og kaldt. Blir mye klaging på været, men nå vil jeg veldig gjerne ha sol og varme.

    Ha en flott dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det samme elendige været mange steder. Vi får ikke gjort annet enn å klage dessverre. Jeg ønsker meg også sol og varme nå!

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  2. How terrible for your country having so much rain after a long and cold winter. Overhere the days are dry but grey sky's all the time. I hope you will have better weather soon.
    Have a wonderful day Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is not good. In several places there is still frost in the ground. I hope the weather will soon be better in your contry and here as well.

      Have a nice day, Marijke!

      Slett
  3. Usch, så tåkigt med allt regn hos dig! Vi har fortfarande torrt här, men till helgen ska vi få regn. Mot vädrets makter har vi människor inte så mycket att säga till om. Vi får ta det som det kommer även om det är trist!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke noe bra alt dette regnet. Det er rett og slett for mye av det her.Jeg sender deg gjerne litt regn ;-)
      Nei, vi har ikke mye å si over været. Det er bare å ta det som det kommer. Klem Marit

      Slett
  4. Åh sikke noget,Marit - hele 86 mm på bare 15 dage er jo utroligt meget! Her lider vi nærmest af tørke, og vi har sol og 20 grader lige nu. Jeg håber, alle dine smukke planter klarer sig!
    Klem og ha' en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,d et er kjempemye regn på så kort tid. Du er heldig som har så flott vær. Det er stor forskjell nå, og i luftlilnje er det ikke så langt ned til deg. Ja, plantene klarer seg nok, for det er jo ikke frost om natten lenger. Det er jo en god ting ;-)

      Ha en deilig aften, klem!

      Slett
  5. Så kjedelig med så mye vann. Håper virkelig du får bedre vær fremover, det fortjener du nå=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjedelig med så mye regn. Det haded vært fint å få litt sol nå ja, etter en sånn lang vinter og kald vår. Men det er ikek jeg som bestemmer det dessverre ;-)

      Slett
  6. Uha det ser bekendt ud med alt det vand, jeg håber ikke, der kommer så meget som lovet, her kommer der ingenting.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du vet vel alt om for mye vann! :-) Nei, nå håper jeg det er snart slutt på dette dårlige været. Du må gjerne få litt!

      Slett
  7. Kjedelig med så mye regn at det blir flom i bekken din. Håper plantene klarer seg bra og at det blir sol de neste dagene.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det skal faktisk litt til at det blir flom der. Men nå er alt så mettet av vann, at nå flommer alt over.

      Det er meldt litt regn i morgen og kanskje litt sol på lørdag og søndag. Det hadde vært deilig!

      Ha en fin kveld!

      Slett
  8. I dag har det lettet opp her, og nå er det flotte meldinger til midt uti neste uke. Vi har visst byttet vær for en stund. Tydelig at det har vært vanskelig å varsle været, for her har det variert med varsel om regn 17. mai, sol 17.mai, skyet oppholdsvær 17. mai, osv.
    Håper det ikke blir så altfor gale hos dere framover.
    Ha en fin 17. mai!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hørtes deilig ut med så mye fint vær! Det virker som Bergensværet har kommet hit, ja :-) Ja, dette været kaller jeg for stabilt ustabilt, så det er nok ikke lett å melde, nei. Ha en fin 17. mai du også!

      Slett
  9. Huff, sånn uflaks du har hatt med väret denne våren. Vet nesten ikke om jeg tör å fortelle det, men mens du har fått 86 mm regn har vi fått 6. Med sol, vind og temperaturer rundt 20 grader nesten alle dager har det blitt skikkelig tört her. Tenk om du kunne sende litt regn hitover (men ikke imorgen er du snill:-) og jeg kunne sende litt sol til deg. Det hadde nok gjort susen for hagene våre:-)
    Ha en flott 17.mai imorgen, og jeg håper dere får opphold!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Ja, der ser du, det er jammen forskjell! Nå vil jeg ikke ha mer dårlig vær... :-) Jeg sender gjerne litt regn til deg, men kan gjerne vente til uka med å sende det ;-)
      Vi kan gjerne bytte ja, for her trengs det masse sol nå.
      Det kan se litt bedre ut i morgen og i helga. Håper det stemmer.

      Ha en fin 17. mai du også.

      Klem!

      Slett
  10. Arghhh, vi er ikke fornøyd med værgudene om dagen. Ha en finfin 17 mai og god pinse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det skal jeg love deg :-( Ha en fin 17. mai og pinsehelg du også!

      Slett
  11. Huff så svær elv! Spennende med trepionen! God 17. mai og pinse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er egentlig ikke en elv, men en bitteliten bekk til vanlig. Men med sånne mengder med regn så blir den miste bekk til en stor elv. Ha en fin 17. mai du også!

      Slett
  12. Å nei kor ergelig med så mykje nedbør. Det er jammen forskjel i vårt vidstrakte land. Her er det fint ver no og det er meldt fint til over helga.
    Ha ein fin 17.Mai sjølv om veret ikkje er topp.
    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig stor forskjell her i landet vårt. Det er jo flott at det er meldt fint vær hos deg. Ha en fin 17. mai!

      Klem fra Marit

      Slett
  13. Det var MYE vann :( Håper det tørker snart opp igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Det håper jeg også...

      Slett
  14. Hei Marit

    Ja, det er godt nok meget regn i har fået. håber jeres froskeegg har overlevet - Og nu trænger i til sol, så vil alle planterne eksplodere;)

    Din Træpæon ser helt godt ud!

    Du må have en dejlig aften og en festlig 17 mai!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er virkelig mye regn som har kommet her. Bare solen kommer en gang så blir det nok mange blomster på en gang.

      Ja, den ser godt ut, men den er ikke mer enn 10 cm høy. Men veldig livskraftig, så jeg håper at den vil blomstre til neste år.

      Tusen takk! Du må ha en deilig aften du også! :-)

      Slett
  15. Utrolig å se hvor sterke naturkreftene er... Morsomt at du tar bilde av det, og dokumenterer det. Håper sola varmer, slik at bekken minsker raskt.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...