fredag 10. juni 2011

Noen flere skyggeplanter...

Her er det for tiden masse skygge, og det er fordi vi holder på å regne bort...

Da passer det å vise frem noen flere planter som kan klare seg både i sol, halvskygge og skygge.
Dicentra formosa 'Aurora', denne står i full skygge
Rosa akeleie som står i halvskygge
Doble hvite akeleier som også står i halvskygge. De trives heldigvis både i skygge og sol, så de er enkle å plassere.
'Nora Barlow' som står i full sol
Varigert helleborus som står i full skygge
Iris sibirica og hvite lupiner. Disse står i halvskygge
Svartkrone, Frittelaria  camtschatensis som her står i full skygge

12 kommentarer:

  1. Den frittelarian har jag beundrat ett eller annat sted nettopp. Den är helt underbar, vilken färg. Är den härdig hos dig alltså, då finnes det hopp. Undrar om det finnes hopp om sommar också. Jag tackar mig för allt regn vi fått, nå är det färdigtvattnat, över 100 mm sista månaden är nok tror jag.. Konstigt nog tycker jag vi varit ute mest hela tiden..
    Hoppas på sol imorgon :)

    SvarSlett
  2. Flott svartkrone. Jeg fikk tak i den en gang, men den ville ikke her.
    Jeg holder på å planlegge et bed som får en del skygge, så jeg samler på ideer til skyggeplanter som kan plantes der. Bra å vite at akeleier blomstrer like fint i skygge. Dicentra står allerede på listen.
    Ønsker deg en fin pinse.

    SvarSlett
  3. Mia, du leste nok om den i det siste nummeret av Hagetidend. Jeg plantet mine løker i fjor høst, så de har klart vinteren fint. Tror vi har omtrent samme herdighetsone.

    Huff ja, nå holder det virkelig med regn for en stund. Håper på masse sol i helga, ja!

    SvarSlett
  4. Mariann, jeg har lest om at den trives ikke overalt. Jeg har sikkert vært heldig med løkene.
    Ja, det finnes sikkert enda flere planter som klarer både sol og skygge. Akeleier er greie sånn, for de trives uansett.
    Ha en fin pinse du også!

    SvarSlett
  5. Nydelige alle sammen!!!
    Det blir frodig nå med alt regnet men det var dette med måtehold da.
    God pinse.

    SvarSlett
  6. Den Frittelarian likte jeg veldig godt!
    Ha en fin pinse. :)

    SvarSlett
  7. Mario, ja det blir nok vekst på det meste heretter pga. alt regnet. Men på den annen side så slipper vi å vanne på en stund.

    SvarSlett
  8. Sissel, ja den er virkelig spennende med den mørke fargen.

    SvarSlett
  9. Den Helleborusen var da fryktelig lekker...

    SvarSlett
  10. Snuffeldyret, ja den er spesiell. Jeg kjøpte frø en gang på hagegal, og så ble den sånn. Jeg håper jeg får modne frø på min så jeg kan så noen flere. Lurer på om ikke det er den som selges hos T&M, men jeg husker ikke hva den heter. De har hatt den før i hvertfall.

    SvarSlett
  11. Mye fint som blomstrer i skyggen hos deg, de hvite irisene og lupinene var lekre sammen.
    Håper regnet har gitt seg på dine trakter.

    Ønsker deg en fin pinsehelg!

    SvarSlett
  12. Randine, ja nå har i hvertfall regnet gitt seg for en liten stund. Det er så vått her at hagen trenger å tørke opp igjen nå.
    Ha en fin pinse du også!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...