mandag 29. november 2010

Reprise av gårsdagen

Det er nesten ikke til å tro, men det kom  30 cm med snø her i går! Så i dag måtte jeg ut igjen for å måke drivhustaket. To ganger i november hører absolutt med til sjeldenhetene.
Nå ligger det hauger med snø overalt.  På Kongsberg kom det "bare" 15 cm, så det er virkelig et snøhull jeg har bosatt meg i. Trodde det hjalp å flytte sørover, men jeg flyttet åpenbart ikke langt nok syd... ;)

Jeg venter på frø i posten både fra T&M og hostafrø fra USA. Ting tar tid i posten ser det ut som. Venter også på juletallerker fra Sverige. Det tar visst også sin tid. Antar at de er blitt stoppet i tollen som alt annet som kommer ra utlandet. Den 200 kr grensa burde de snart få gjort noe med :(

10 kommentarer:

  1. Jeg trodde aldri jeg kom til å si dette men "Jeg skulle ønske det kom en 20-40cm snø her også."

    -10 uten snø er verre enn -10 med snø...

    SvarSlett
  2. smgj, det kan jeg skjønne. Det virker fryktelig kaldt når det er 10 minus og ikke noe snø.
    Men nå har det kommet nok her i hvertfall, så jeg håper at andre får litt snø også ;)

    SvarSlett
  3. Frø fra T&M tar lang tid er min erfaring. Skulle ønske noe av snøen kunne ta seg en tur hit. Vi har 7 - 12 minus og bare noen få cm med snø, er redd det vil gå hardt utover diverse vekster i hagen.

    SvarSlett
  4. New Dawn, ja du har helt rett, frø fra T&M kan ta fryktelig lang tid. Jeg har bestilt masse fra de før, så det er bare å vente. Jeg kan godt sende litt snø til deg, for nå er det nok her :)

    SvarSlett
  5. Velkommen litt lenger syd, Marit! Selv om vi har fått 10 cm fjonesne her også nå. Og over 5 kuldegrader. Og kuling.

    Det står at det skal sendes innen 7 dager på T&M. Men det er 12 dager siden. Og om det er dem eller Posten er heller ikke godt å si. Og det er nok tulllete tidlig å begynne å vente, tidligere erfaring tatt i betraktning.

    SvarSlett
  6. Og du trenger ikke dra lenger enn til Skien, her er det ingen snø, og jeg trenger litt for å beskytte de 'nye' Hostaene mine !!!!Vi drar en uke til Skotland på onsdag, og der melder de snø, så jeg tar med stillongsen, jeg !!!! Ha en fin uke i vinterNorge. !!

    SvarSlett
  7. Maria, ja noen ganger kunne det vært fristende med en mildere vinter enn det er her. Men jeg trives veldig godt her, så jeg får nok bare slite med snø og kulde. Men at det skulle være mer snø og kulde her enn på Kongsberg har overasket meg flere ganger.

    Ja, T&M er ikke kjent for å være raske med utsendelsene sine, og heller ikke posten hvis de har stoppet frøene for å sjekke om alt er som det skal være. Så da er det nok bare å smøre seg med tålmodigheten en ikke har for sånne ting... ;)

    SvarSlett
  8. Bjørg, det er nesten rat at det kommer så mye snø her i forhold til dere langs kysten. Men jeg skjønner at du kunne trenge dyne til hostaene dine. Tror ikke sånn langvarig barfrost er så bra for plantene, men det er i hvertfall ikke bra for sneglene ;) Du skal se det er mindre av de til neste sommer!

    Godt tur til Skottland!

    SvarSlett
  9. Her har det også snødd og det er iallfall uvanlig. Snø som ligger mer enn noen timer i november??? Utrolig!
    Her har det faktisk kommet mer snø enn på fastlandet, bortimot 30 cm snø har vi her i dag. det er litt vanskelig å måle for det blåser i tilegg så snøen daler ikke akkurat fint og stille. Kanskje har vi mer i vente også. Jeg liker det!! Men det er kaldt, minus 7 og vind her ved kysten - det merkes!
    Så nydelig bilde du hadde på toppen nå Marit!

    SvarSlett
  10. Marit, ja det må være uvanlig på dine kanter. Her er det jo ingen sensasjon med snø i november, mend et som er uvanlig er mengden og kulda ikke minst. Her er det 15 minus nå, men ikke noe vind. Fint at du liker snøen da :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...