onsdag 17. november 2010

Juleplatter

Dette er noe jeg har samlet på i mange år, men interessen har tatt seg opp nå i det siste. Det er mange som selger disse nå før jul, så nå har jeg fått helt dilla. Har begynt å se på både svenske og danske sider. Minner litt om plantejakt dette, så det er ikke helt ukjent ;)
Sånn ser de altså ut noen av de jeg har selv. De er fra Royal Copenhagen og første juleplatte ble produsert i 1908.

Det er fortsatt iskaldt ute, i natt var det minus 14,4 her. Snøen har blitt liggende og det er jeg faktisk glad for. Godt med en lite isolerende lag for plantene.

I dag så jeg den første dompapen her. Mannen min så en stor hauk i dag, så her er det mange forskjellige fugler. Nøtteskrikene er her nesten fast nå. Her i forrige uke så jeg to rådyr rett nedenfor her på veien. Det var en mor med en kalv som var ganske liten. Håper de holder seg unna mine planter! Jeg rakk dessverre ikke å ta bilde av de, for de er så lynsnare. De er så vare for lyder og står ikke stille lenge av gangen.

2 kommentarer:

  1. Jammen er det kaldt hos deg - brrr.

    Kjekt med litt samledille i november mens vi venter på tid for ny såing!

    SvarSlett
  2. Randine, ja det er fryktelig med denne kulda. Den gjør meg så frossen at jeg bare sitter oppå ovnen og fyrer.

    Ja, det er moro å ha fokus på noe i november også. Tiden mot frøsåing går veldig fort.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...