mandag 8. november 2010

Hostafrø


 Jeg fikk her om dagen mange blodbegerfrøkapsler ( Rhodochiton atrosanguineum) av min mor etter planter som hun fikk av meg i vår. Ikke alle var modne, men det var i hvertfall noen av de som var det. Jeg har i år bestemt meg for å så de tidligere enn i fjor. De kommer så sent i blomst her i vårt klima, at jeg tror at jeg skal for første gang så de i desember.

 Angående frø, så falt jeg for fristelsen å kjøpe masse hostafrø fra USA som er "streaked" eller stripete som det heter på norsk ;)
Jeg kjøpte masse frø derfra i vinter og sådde de i mars. De spirte veldig bra, og det ble uhorvelig mengder med små frøplanter som ble priklet ut sent i høst. De står nå ute i kulda i potter, og jeg lurer på hvordan de liker barfrosten som er nå. Minus 8 nå i kveld og ikke noe snø så langt, men kanskje litt på onsdag.
I hvertfall skal jeg så disse frøene nå i vinter, og gjøre et nytt forsøk hvis de som står ute i kulda ikke overlever. De jeg sådde i vinter var veldig mange varigerte, men mange var også grønne. Men det er jo det som er morsomt med frø, en vet aldri helt hva som kommer opp. Disse er av krysninger av varigerte planter, men ingen av de blir rene navnesorter. Men frømix kan være morsomt med hosta, for da får en i hvertfall noen spesielle planter.

Bildet over er av en av mine hvite novemberkaktuser( Schlumbergera truncata)


 Jeg har nå fire forskjellige farger av de, og akkurat nå står alle og blomstrer. Hyggelige planter som er lette å få til og som blomstrer som bare det to ganger i året.

8 kommentarer:

  1. Spennende med de Hostaplantene, vil du navne dem med tall ?? Jeg gleder meg til våren, kanskje du har for salg 2010Marit eller noe ???

    SvarSlett
  2. Bjørg, ja det var en god ide! Det kan nok bli noen for salg ja. De jeg fikk frem i sommer var skikkelig stripete. Håper på det med de nye frøene også.

    SvarSlett
  3. Flott bilde av novemberkaktusen, kjekke planter som blomstrer i høstmørket.
    Spennende med nye Hostafrø fra USA..

    SvarSlett
  4. Min hvite novemberkaktus blomstrer også, til tross for mishandling. Den rosa har stillestående knopper og mista ei hel grein forleden, satte den i en kopp vann så får vi se.
    Heldig du som har fått fram stripete hosta! Alle jeg har sådd har blitt reint grønne. Men man trenger jo det også.

    SvarSlett
  5. Her er det bare knopper på novemberkaktusene enn så lenge.
    Hostaene jeg sådde i fjor står også ute. Det er første gang for meg med hostafrøplanter så jeg er ganske spent på hvordan det går.
    Her er det snø i lufta og ufyselig surt.

    SvarSlett
  6. Randine, ja det er hyggelig med blomstrende inneplanter nå på denne tiden av året.

    SvarSlett
  7. Berit, jeg har nesten på følelsen at det er nettopp mishandling disse liker. Jo tørrere, jo mere blomster. Det kan godt hende du får røtter på avleggeren din, for de er lette å få til.

    Grønne hosta er fine de også, mne jeg har en hang til stripete/varigerte planter ;) Men alle de som jeg har sådd fra egne frø er grønne alel sammen. Så det må nok bestøves fra to varigerte planter skal en få stripete avkom.

    SvarSlett
  8. Marit, ja novemberkaktusene kan variere med blomstring fra oktober helt frem til jul. Det viktigste er at de blomstrer!

    Ja, det skal bli spennende å se hvordan overvintringen av hostaene går. Her er det helt hvitt på bakken og det snør som bare det!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...