lørdag 17. februar 2018

Flere hjertesukk på en gang...

Her kommer nok et innlegg om snø, og denne gangen om hvor lei jeg er av snøen...
Dere blir sikkert lei av å høre om snø, men jeg kan love dere at jeg er enda mer lei...
Hagerelaterte ting er det derfor lite av her for tiden. ;)

Det kommer jo snø hele tiden, og frem til drivhuset er jeg ennå ikke kommet. Vi har hatt mer enn nok med å holde gården fremkommelig frem til der hvor vi har veden og plass til bilene. I morgen får vi kanskje besøk av barn og barnebarn hvis de er friske nok, og vi måtte i dag parkere slik at det er plass til to biler til.
Alt jeg ser er snø og atter snø, og jeg kjenner på at nå holder det med snø her. Snødybden er stadig på 111 cm, og så mye snø har det ikke vært her på de 12 årene vi har bodd her. I følge yr skal det komme litt mer snø her i morgen og enda litt mer på mandag.  Men etter det skal det så langt de har meldt ikke komme mer snø. Puh...

Dette er så langt jeg har fått måket på veien bort til drivhuset. Min mann har tatt vekk det som er av takras som stadig siger utover når solen er fremme. Vi vet snart ikke hvor vi skal gjøre av snøen, for det er ikke plass til mer snø her nå. Dette er altså snømengdene som er foran meg og her står jeg også på en høy kant. Så det er nesten  en meter snø som må spas vekk for hånd. Jeg tar litt og litt hver dag, så kommer jeg nok bort dit en dag. Får håpe at jeg når det innen det faller i sammen...
Neida, så ille er det vel ikke, men jeg har allerede måket taket på rivhuset 3 ganger denne vinteren, så det hadde jo knekt sammen hvis jeg ikke hadde gjort det. 

Ord blir i grunnen overflødige når en ser sånne mengder... Dette er der hvor snøen er måket ned fra taket, men ellers er det bare snøen som har falt i vinter...

Men når solen skinner så er det jo pent...

...og også etter at solen har gått ned :)

Så vinter er jo ikke bare negativt, men nå må værgudene ta seg i sammen... Våren er ønsket her snarest... ;)

Ellers pakker vi, sorterer og kaster ting for min mor. Til mandag er det bare en uke til hun kan flytte inn i den nye  leiligheten for det ble en halv uke fremskyndet.  Så tiden går veldig fort nå. Når hun er vel innflyttet er det da å selge huset hun har bodd i over 50 år og som er mitt barndomshjem. Det er så mye som både blir gitt bort og  som skal kastes. Folk av hennes generasjon hadde jo opplevd annen verdenskrig og de skulle en jo ikke kaste noe som helst. Så jeg skal love for at det er mye å gå igjennom.  I løpet det siste året har begge mine svigerforeldre dødd og vi har allerede mange ting som står pakket ned i kjelleren. Så jeg har egentlig ting langt ned i halsen...

Jeg hygger meg med blomstene i kjelleren og prøve å ignorere at på Vestlandet har de  allerede snøklokker i blomst... Det er store forskjeller i Norge nå.  Hvis en ser bort fra snøen som er kommet i fjellet, så er det faktisk områdene rundt her hvor det har kommet mest snø. Så jeg blir sikkert helsprø innen det blir vår her i år. Den virker veldig  langt unna akkurat nå... ;)

Jeg ønsker dere en fin kveld!

49 kommentarer:

  1. Hi Marit: No one should ever have to deal with this much snow. It must overwhelm you at times.

    SvarSlett
  2. Hej Marit
    Sne er smukt, men nå man får det i de mængder, og det bare bliver ved og ved, så bliver man meget træt af det, selv børn bliver jo trætte af det efter et stykke tid.
    At rydde op og kaste bort ting bliver man også meget træt af, jeg håber, foråret snart kommer til dig.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er jo det, men det behøver ikke være i sånne mengder. Jeg tror at alle er lei snøen rundt her.
      Det er helt sikkert at en blir trett av ting, ja. Jeg håper jo på det jeg også.
      Klem

      Slett
  3. Hei Marit.
    Fatt mot. Snart har vi våren her.Det er bare bry med snøen. Vi skal visst få en del snø i slutten av uka. Uff. Husket når vi tømte både mitt og mannens barndomshjem. Helt utrolig hva den generasjonen samlet på. De hadde mye trangere kår enn oss, så på en måte kan en forstå de. God kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Jeg håper at du har rett,men uansett kommer den først til deg :)
      Ja, jeg forstår dem godt sånn sett, men det får være måte på.
      Ha en god kveld du også.

      Slett
  4. Hello dear Marit!
    Well...I haven’t seen so much snow in my life!
    I only can wish the sun to rise and the snow will melt.
    Hope you can see tomorrow your family and get started to clean your mother’s apartment.
    Try to enjoy your preety flowers at the basement!
    Have a warm evening!Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!
      I can imagine it, because this is unusual even here.
      It will melt in the end, but I don't know when...
      Thank you!
      Yes, I will :)
      Have a nice evening you too!
      Hugs!

      Slett
  5. Hoppas du slipper mer snö, och att vårsolen kommer och smälter undan allt.
    Det är jobbigt att slänga och flytta. Hoppas det går bra.
    Ha en fin söndag
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg på! Det er mye jobb, ja.
      Ha en fin søndag du også.
      Klem, Marit

      Slett
  6. Hello, that is a lot of snow on your property.. I know you must be happy to work with your seeds in the basement. I hope you have good weather for the move. Have a great new week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it's very much snow here now. I'm very glad for it. Thank you!
      Have a nice new week you too!

      Slett
  7. Tenk at jeg likte snø bedre enn noe annet som barn. Jo mer, jo bedre! Kanskje greit at du har noe annet å pusle med så du ikke blir helt sprø!
    Vært gjennom det der å rydde tre fulle etasjer etter mor som hadde sakmlet opp i 50 år... Vi må passe på så det ikke blir like ille etter oss ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn var jeg også. Jeg elsket snø, og det gjør jeg også nå, men ikke i store mengder. 30 cm er i grunnen nok ;)
      Ja,det er helt sant. De fleste må jo gjøre dette i større eller mindre grad. Vi har i grunnen fått dosen i år,for vi har ryddet et en stor leilighet etter min manns tante nå i høst og mine svigerforeldre i vår. Så dette er tredje innboet på under 10 måneder. Så det begynner å holde kjenner jeg. Ja, det er helt sant! :)

      Slett
  8. Hei Marit

    Dette er usædvanlig store mængder sne, som i "gamle dage"...
    Flot at du klarer så meget som du gør. Der er meget at se til!

    Vi må håbe at det ikke bliver som 2013! Ja, jeg tror stadig på vår i marts:)

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, dette er som i "gamle" dager ;) Det er mye også til her å være. Det er akkurat 12 år siden sist.
      Jeg prøver, men det blir mye se til og i tillegg kommer det bare mer og mer snø...

      Nei, det får vi håpe på. I 2007 ble det 50 års flom her, og jeg er redd for at det blir en flom i år også.
      Hos deg blir det nok det :)
      I "gamle" dager var mars alltid en snørik måned, så jeg håper at det blir annerleder nå i år!

      Ha en deilig søndag du også

      Slett
  9. Veldig mye snø hos dere!
    Ja, det er nok mye å ta fatt i for en mor som skal flytte :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig mye snø her nå! Det skal jeg love at det er :)

      Slett
  10. Skjønner godt at du er lei av all snøen dere har fått i vinter. Får håpe den forsvinner fort når det engang skjer.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også! Bare den ikke smelter så fort at det blir flom.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  11. Hei Marit. Jeg skjønner godt at du er lei, men nå er vi heldigvis så sent på vinteren at smeltingen kommer i gang så snart solen er framme. Det er jo mye som skal smeltes bort hos deg, så det tar nok litt tid. Du får fylle på med løkblomster inne så lenge og nyte at lyset er på vei tilbake. Ha en fin søndag og kos deg med familien på besøk. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin. Ja, heldigvis så er vi det, men her kan det også komme mye snø i mars. Ja det kommer til å ta tid, men sånn er det bare. Jeg har mye fint i kjelleren som blomstrer, så jeg hygger meg med de når det blir for ille ute.
      Ha en fin søndag du også!
      Klem, Marit

      Slett
  12. Hej Marit!
    Kan förstå att du tycker det räcker med snön nu. Det dröjer ett tag innan den snön har försvunnit, men så småningom får vi alla njuta av vackra vårblommor igen. Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
  13. Det er et par flotte snebilleder, du viser til slut i dit indlæg. Selvom der er enormt meget sne hos dig, er det fint, at du kan se skønheden i snelandskabet. Og så har du jo din dejlige kælder, hvor du kan gå ned og nyde blomsterne.
    Det er et stort arbejde at rydde op i et hus. Det kan næsten virke helt uoverskueligt, og der er jo også følelser forbundet med det. Det bliver godt, når I er færdige - og din mor forhåbentlig finder sig godt tilrette i sin nye lejlighed.
    Hav en god søndag!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, en må jo prøve å gjøre det beste ut av det, for jeg får ikke gjort noe med været eller snøen. Ja, den er flittig brukt skal jeg si deg.
      Ja, det er helt sant. Vi må bare i gjennom det,så det er bare å ta ting underveis. Det går sikkert bra, og hun gleder seg veldig.
      Ha en god søndag du også!

      Slett
  14. Oj, oj, oj Marit! Det är inte klokt med all snö ni har. Jag visade just min man den översta bilden där man kan ana taket på växthuset. Han bara stod och gapade och trodde inte det var sant. Men det är likadant i Sverige, stora skillnader på snödjup. Vi har i princip ingen snö alls medan det i Norrland är som det är hos dig. En märklig vinter. Tänk att du måste gå ner i din källare för att få drömma lite om våren. Visst är det märkligt. Trösten är väl att snart kommer i varje fall solens strålar att ta på snön så förhoppningsvis kommer den att smälta fort bara det kommer igång. Hoppas dina barn och barnbarn är friska idag så att du får kärt besök.

    Önskar dig en fin söndag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det kan du si, Anita ;) Det verste er at jeg bor jo engang ikke i nord. Jeg bor på Østlandet (7 mil fra Oslo), så det er ikke helt til å forstå hvorfor det er sånn. Men sånn er det bare! Ja,det smelter sikkert fort bare solen blir litt sterkere. Ja,de kommer alle sammen i dag så vi blit 9 stykker :)

      Ønsker deg også en fin søndag!

      Klem, Marit

      Slett
  15. White is the color of innocence, but who knows what's happening underneath all that snow. Nature can cope with all of this, I hope you can too, Marit.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true. I hope I will, Jan!

      Slett
  16. Det är väl ni i sör Norge som fått mellan 200 och 400% mer snö än normalt? Det är mycket i Hemsedal så jag ser att det är mycket men inte onormalt mycket.

    Röja ur hus är mycket jobb och många, många svåra beslut. På ett sätt kanske det ändå är tur att vintern ligger som den gör. Tänk röjningen och en ljuvlig vårdag... vem vill röja då.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er her vi har fått det ja... :(

      Det er jo nettopp sånn det er, men jeg er glad for at det er vinter tross alt. Det hadde ikke vært til å holde ut ;)

      Klem, Marit

      Slett
  17. Det er jo helt vildt med så megen sne hos jer. Vi skulle gerne have haft lidt af din sne her - vi har næsten ingenting haft.
    Kan godt forstå at du bliver lei og længes efter vår.
    Stort arbejde med at pakke alle tingene væk og rydde op i dit barndomshjem, det kan der gå megen tid med.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er faktisk helt vilt, og jeg kan ikke huske sist det var så mye snø her. Jeg kan gjerne sende deg noe snø, for jeg vil gjerne bli kvitt det meste av den. Ja, jeg lengter veldig etter vår. Det er mye arbeide med det ja, og en vet jo ikke hvor lang tid det vil ta.
      Klem

      Slett
  18. Jeg føler med dig, Marit. Selv i et lille land som Danmark er der en del forskel på vest og øst, så i Norge må det jo være endnu mere udpræget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Marie. Ja, det er jo større forskjeller her, for Norge er jo mye større enn Danmark. Så det av Norge som vender mot Nordsjøen har et veldig mildt klima. Det blir omtrent som hos dere i Danmark. Her hvor jeg bor vender det mot øst, og her er er vi kommet i en slags istid tror jeg. Ikke en dag uten snø ;)

      Slett
  19. Din stakkel - det var da voldsomme mængder sne I har fået. Kan godt forstå du er træt af det.

    Jeg vil gerne have noget sne, men ikke i den størrelsesorden som I har. De har lovet meget hård frost i næste weekend (Måske ned til minus 20) så det ville passe mig fint, hvis vi fik et lille lag sne først.

    Håber sneen snart smelter hos jer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er helt sikkert.

      Jeg kan gjerne sende deg litt,for her er det alt for mye.

      Det gjør jeg også.

      Slett
  20. I like snow, but as much as it is with you is already an exaggeration. This certainly makes daily life very difficult. I'm sorry. Regards.

    SvarSlett
    Svar
    1. I like snow too, but not so much as we have now.
      Regards.

      Slett
  21. Hej Marit!

    Du har min sympati, detta är inte trevligt alls. Så uppenbart det är att vi fått nya väder- och nederbördsmönster. Här, där vi brukar ha ordentliga snömängder är det knappt så det täcker marken. Februari brukar vara kall men temperaturen håller sig strax under nollan.

    Man behöver inte längre läsa globala temperaturkurvor, det är så uppenbart att vädret ändrar karaktär.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Tusen takk! Det er godt å få litt sympati midt opp i elendigheten. Det er åpenbart noen nye mønstre i været eller kanskje ikke? Sånne vintre husker jeg fra jeg var barn med mye snø. Det er helt klart at noe skjer med været, ja.

      Klem!

      Slett
  22. Hei Marit, ja det begynner å bli nok.. Vi kommer såvidt inn med bilen i innkjørselen her, ha ha
    Ha en fin dag, og nyt blomstene du har inne.

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ida,

      Ja, det er helt sikkert. Det er omtrent sånn det er her også.
      Nå må dette snøværet slutte...
      Ha en fin dag du også!

      Klem, Marit

      Slett
  23. Hej Marit!
    Käre barn vad snö ni har. Förstår om ni är mer än less på den och på snöskottning nu. Hoppas att yr höll vad de lovade och att det har slutat snöa nu och att solen förhoppningsvis kan börja smälta bort den som redan är istället.

    Känner igen det där med sparade ting. De äldre generationerna sparade på allt. Så och mina föräldrar.

    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anna-Karin!
      Ja, det er veldig mye snø her nå. Vi er kjempelei av å måke snø her nå. Ja, nå har det sluttet å snø her. Det har ikke blitt noe sol her så det er ikke noe snøsmelting.

      Ja, det var sånn med de eldre generasjonene, så der er det mye å gå igjennom.

      Klem, Marit

      Slett
  24. Hei Marit!
    Jeg vet at det kanskje ikke er noen trøst, men jeg kan ikke forvente vår før i mai - og sånne snøforhold har jeg hver vinter. Akkurat nå er det ca 1,5 meter snø på plenen og minus 10 grader, hardpakket skare. Vi har da i det minste fått lyset tilbake etter to månders mørke.
    Det er ikke lenge til dere har grønne blader på trærne heldiggrisene. Det får vi ca i slutten av mai.
    Plantene er godt beskyttet under snøen og får ikke frostskader :)
    Ha ei finfin uke,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena!

      Jo, det er jo en slags trøst, for da er jeg i hvertfall ikke alene om elendigheten. Det høres ille ut å ha det sånn hver vinter. Du har det helt klart verre enn meg!
      Her er det fortsatt 111 cm, for det kommer litt snø hele tiden. Men her er det kun -1,5 nå. Ja, lyset er om ikke annet tilbake.
      Jeg tror ikke vi får grønne blader med det første,men sikkert tidligere enn deg ;)
      Ja, det er sant. I fjor vinter hadde vi bare barfrost, og det er jo bedre overvintring med masse snø.
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  25. Eg forstår godt at du blir lei av så mykje snø. Slik er det her
    på hytta som me er på vinterferie, ser berre høge kantar langs vegane
    og rundt hytta. Det har vore slik sidan november.
    Gler meg til våren.
    Du har jammen å stå i når du skal rydde ut av barndomsheimen, me brukte
    mange veker då me gjorde det same.
    Vanskeleg å kaste det ein veit var sett stor pris på av foreldra.
    Lukke til.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn blir det bare. Ja, det er kjempehøye brøytekanter her også. Jeg gleder meg veldig til våren jeg også.
      Ja, det er mye å henge fingrene i. Det er jo nettopp sånn det er. Tusen takk!
      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...