søndag 25. februar 2018

Clematis i hagen... del 3

Da er jeg kommet til siste del, og i dag skal jeg ta for meg de minste clematis jeg har. For inntil 3 år siden hadde jeg ingen, så de er i grunnen en "ny" dille innen min clematissamling. Dvs. jeg hadde en , men det kommer jeg til. Jeg innrømmer lett at jeg er en håpløs plantesamler som egentlig samler på det meste innen planter ;)
Det har nok de fleste fått med seg ;)

Jeg likte aller best de storblomstrende før og jeg liker de fortsatt, men jeg har virkelig oppdaget de mindre og små av disse. I min gamle hage hadde jeg en blå C. integrifolia. Jeg likte den sånn passe, og plutselig nå så liker jeg de veldig godt. Det er merkelig hvordan smaken endrer seg  :)

For flere år siden så kjøpte jeg en liten plante av en mann som solgte planter på nett. Det var helt tilfeldig at den ble med, og den ble behandlet som et stebarn og ble plantet nederst nede i hagen hvor den ble glemt bort rett og slett (huff) ;)

For to år siden når jeg gjorde så mye nederst i hagen, så "oppdaget" jeg denne planten på nytt, og den hadde jo vokst så mye! Den fikk ny jord,  jeg fjernet ugress rundt den, og pga.mer jord så fikk den også mer vann. Den blomstret opp bokstavelig talt opp!



Den burde nesten ha stått om denne der jeg skrev om de storblomstrende, for disse blomstene er nesten like store som på de.  Den har stått der i 10 år, så den må ha utviklet rotsystemet godt. C. integrifolia 'Star River' 
For to år siden hadde den over 50 knopper!

C. integrifolia 'Roguchi'

C. integrifolia 'Rosea'

C. integrifolia 'Myrvold'

Den samme her. Nydelig blåfarge på den.

C.  x diversifolia 'Benedikt'

Dette er også 'Benedikt'. Disse vokser hos meg i halvskygge og trives godt med det. Denne har vokst til dobbel størrelse bare på et år. Integrifolia klatrer ikke på samme måte som de andre, for de må ha noe å støtte seg på. Men bare de får det klarer de å holde seg oppreist.

Dette bildet forteller ikke sannheten, for denne er bitte, bitte liten! Den blomstret for første gang i sommer, og den behøver også støtte. Den er så liten og tander, at den blåste ned flere ganger i sommer. Den må bindes opp til neste år :)
C. viticella 'Betty Corning'

Her er en oversikt over hvordan en beskjærer clematis. Clematis er delt inn i tre grupper, 1,2,3, og det er tidligblomstrende, sommerblomstrende og sensommerblomstrende. Jeg har flere fra hver gruppe og da har jeg blomstring mer eller mindre fra mai til september. Håper dere har blitt inspirert til å plante flere clematis i hagen! :)


38 kommentarer:

  1. Hi Marit,

    How are you today?
    Clematis is a beautiful plant, and you have it in all sizes! :)
    Wishing you a beautiful sunday!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Ella,

      All is well, thank you! I wish you too a wonderful Sunday!
      Hugs!

      Slett
  2. Hej Marit!
    Så fina de är, och tack för länken till hur man beskär dem.
    Den du glömt bort, är otroligt vacker. Ser fram emot mina nya, skall bli så spännande att se om de klarat vintern.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk! Ja, den er nyttig å bruke. Ja, det er den. Det er alltid spennende å se hvordan de har klart seg gjennom vinteren, ja.
      Ha en fin søndag du også.

      Slett
  3. Åh, hvor er de søde de små clematis. Det er lige mig :-) Kender du Clematis 'Fusca var. Ianthina', for den kan jeg virkelig anbefale - den er SÅ sød. Jeg har en beskrivelse på min haves hjemmeside: https://byhaveniebeltoft.dk/clematis-fusca-var-ianthina/
    Jeg vil helt sikkert finde nogle af de sorter, du viser.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så søte. Ja, jeg liker de veldig godt. Nei, den kjenner jeg ikke, men den ser veldig fin ut. Jeg er ikke sikker på om den overlever her. Ja, gjør det :)

      Slett
  4. Hello dear Marit!
    And the small sizes Climatis are also preety as the big size!
    My favorite is the Benedict Climatis!
    Such gorgeous pictures from your beautiful garden!
    I always enjoy reading your posts!
    Wishing you a lovely day and a happy week!Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!

      Yes,they are. I love Benedikt too. Thank you!
      I wish you too a hapoy new week ahead!
      Hugs!

      Slett
  5. Hello, the Clematis is beautiful. This species has a pretty bell shape.
    Enjoy your day and new week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, these small speices have wonderful bell shape.
      Happy Sunday, and enjoy your new week ahead you too!

      Slett
  6. Hej Marit
    De er flotte alle sammen, måske skal jeg have flere staudeclematis, de er jo fine.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er jo det. Staudeclematis er litt undervurdert i forhold til de store, og det er jo litt synd for fine er de.
      Klem

      Slett
  7. After all these tempting floral glimpses throughout the winter I am looking forward to see shots of your garden from spring onwards.

    SvarSlett
    Svar
    1. I guess you will see many photos from my garden when the snow melts. We had to dig up half of the garden last autumn, so I guess it not so pretty under the snow. But I have to work with it.

      Slett
  8. These clematis are beautiful in purple colour .

    SvarSlett
  9. Godt man ikke behøver at vælge nogen fra. Det er lidt sjovt, at man tænker horisontalt med denne gruppe og vertikalt med de andre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo kun plassen i hagen som evt. setter begrensninger. Jeg kunne gjerne hatt enda flere. Ja, det er litt morsomt :)

      Slett
  10. Nelly Moser inspired when I was a child, the close up photography did the rest. I really enjoy your beautiful flowers and your passion for these species. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I know that you like Nelly Moser. I had photo of it in Clematis part 2. It's a beautiful species.
      Thank you, Jan!

      Slett
  11. Hei Marit


    De er lækre de små!
    'Roguchi' super i formen og 'Myrvold' sikken en farve i solen!

    Og nu har de også ændret vejrprognoserne - varmen kommer tilbage om en uge...
    Vi får se!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, de er jo det! Det finnes så mange flotte sorter i denne slekten, og jeg skulle gjene hatt enda flere av de.

      De melder det for så vidt her også, men ikke noe varme å snakke om. Her meldig de om -18 til torsdag, og etter det blir det rundt -10 grader. Men hos deg blir det sikkert mye varmere :)

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  12. Hei Marit.
    De er fine alle sammen. Kanskje jeg skulle skaffe meg noen staudeclematis. Kanskje jeg er heldigere med de. Likte veldig godt " Benedikt". Her har det snødd mye i dag. jeg tror jeg er like lei som du er. Fortsatt god søndag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Ja, de er jo det. Det tror jeg ganske sikkert, for de visner helt ned akkurat som en staude, og de kalles også staudeklematis. Den liker jeg også. Her snødde det i natt, men ikke i dag. Ja, nå holder det med snø. Ha en fin kveld.

      Slett
  13. Flotte klematis:)
    Det er jo et utvalg av klematis så en kan bli helt svimmel, og vanskelig å velge.
    Nå gleder vi oss til våren er her igjen, selv om det snør og er medlt kalde dager denne uken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så mange fine av de, og jeg skulle gjerne hatt enda flere. Ja,vi må bare holde ut.

      Slett
  14. Så søt den på nederste bildet er! Ser nesten litt "kreppet" ut i kronbladene :-) Flere av de du viser i dag ville jeg ikke gjettet at var clematis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fin. Den er kreppet ja :)
      Nei, en skulle ikke tro det på mange av de.

      Slett
  15. Du har verkligen en fantastisk samling av olika sorters clemtais Marit. Clematis integrifolia har jag tittat på hos plantskolan flera gånger och funderat på om jag skulle skaffa mig men har inte hittat någon bra plats att ha den på i och med att den inte klättrar som andra clematis. Den sorten jag tittat på heter 'Fascination'. Och nu när jag sett dina bilder så blir jag sugen igen. Har återigen skrivit upp den på min växtförteckning över eventuella växter jag har vid datorn :) Kanske blir det ändå en i sommar.

    Tack för inspirationen och en trevlig vecka!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har blitt mange her etterhvert. Det har kommet så mange fine nye sorter i siste årene, at du finner nok noen.
      Disse tåler mye kulde, så de pleier ikke å gå ut om vinteren.

      Ønsker deg også en fin ny uke!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Så fina de är allihop, tack för all klematisinspiration. Det finns inte en endaste clematis på landet, så jag ska kika igenom dina inlägg flera gånger och välja ut någon bra:).
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det må du jo gjøre noe med :)
      Ha en fin kveld.
      Klem, Marit

      Slett
  17. Hi Marit. Lovely clematis, I like them.
    Goodnight.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Tania,

      Thank you. Me too!
      Good night.

      Slett
  18. Hei!

    Liker veldig godt de småblomstrende klematisene:) Og du verden så mange du har da! Ikke overraskende det:)
    En av de vakreste klatreplantene.

    Ha en fin ny uke:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Ja, de er så fine. Ikke overraskende det, nei ;)
      Det er helt sikkert!

      Ha en fin uke du også :)

      Slett
  19. Finfin inspiration Marit! :) Tittade lite extra på de olika namnsorterna av integrifolia - mycket fina. Satte en vit i höstas som jag hoppas på... Och sen några andra vita olika sorter. Började på en beställning häromdagen och det blev mest vita och ljust rosa av någon anlending.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Carina! Ja, det finnes så utrolig mange flotte av de. Hvite har jeg ikke sett til salgs her dessverre. Ja, det er i de fargene jeg også kjøper clematis i.

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...