fredag 23. februar 2018

Clematis i hagen... del 2

Jeg skrev om de storblomstrende sist, og nå skal jeg over på de som er mindre og  for å gjøre det enkelt går under en felles betegnelse som kalles alpeklematis. Det er så mange arter og sorter av clematis at jeg går ikke inn på det nå ;)

C.  'Sorbet'

C. 'Country Rose'

C.  'Albina Plena' som er en av mine favoritter...

... og så godt at dette bildet av den blir med også... :)

Det var noen jeg glemte å ta med sist, og som er storblomstrende. Jeg håper at den første fortsatt lever, for akkurat der som den står eller sto kjørte gravmaskinen over i høst. Hvis den ikke har overlevd vil jeg kjøpe den på nytt.

...nemlig 'Guernsey Cream' Den er som navnet tilsier, kremfarget og den er storblomstrende. 

'Blue Angel' eller 'Blekitny Aniol'

'Warzawska Nike'

Så tilbake til de småblomstrende...

C. koreana x macropetala 'Brunette' i skygge...

...knopper...

...og her et stort bilde.  Denne hadde jeg i min gamle hage, så den har vært med meg lenge :)
Jeg er bare usikker på rett navn.  Den står oppført som alpina,  koreana eller det jeg sist skrev på den, altså koreana x macropetala.

C. alpina 'Love Child'

'Properitus'

og her. Denne er også en av mine store favoritter. 

C. koreana 'Broughton Bride'

'Broughton Bride'

  Da tror jeg at jeg har fått med de jeg har av disse. Jeg liker disse små clematis veldig godt, og i neste og siste innlegg om clematis kommer de som er enda mindre.
God helg!

41 kommentarer:

  1. Good morning, dear Marit!
    I do not have a big garden, but you really have 'the King estate' with your garden! :)
    We have to be patient because the spring ... is so close and yet very far away!
    Wishing you a very nice weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Ella!
      Yes, I have a big garden, and it's filled up with many plants :)
      Yes, we must. I have a feeling that it will not be a early spring here with so much snow to melt :(

      Wishing you too a very nice weekend!
      Hugs!

      Slett
  2. Ljuva, ljuva clematis. Vilken tur att ni finns. Och vilken tur att du har så många du kan visa oss Marit. Jag bra njuter och känner att 'Guernsey Cream' måste jag nog bara ha. Den är så vacker. Ser att också du har 'Blekitny Aniol' som jag tipsade om i ditt förra inlägg. Såg att du hade sökt på 'Mme Julia Correvon' för att se färgen. Det är otroligt svårt att beskriva färger, i synnerhet de som går mot rött men jag skulle nog säga att den har mer en dragning åt vinrött, i varje fall har den en blå ton i det röda. Fast vinrött är nog inte rätt heller. Men julröd tycker jag nog inte den är. Om jag kommer ihåg så ska jag försöka ta ett antal bilder i sommar på en av blommorna och sedan försöka se vilken av dom som kommer närmast i färgåtergivning. Jag tror inte det är någon idé jag letar i mitt fotoarkiv för den färg jag tror är rätt kanske inte alls är det :)

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Ja, 'Guernsey Cream' er bare så vakker. Jeg er som du vet glad i blått, lilla og rosa, men også de lyse pastellfargene. 'Blekitny Aniol er veldig fin, og den er jeg veldig glad i. Ja, farger er vanskelig å beskrive. Jeg har googlet den 'Mme Julia Correvon' flere ganger, og jeg ser at den går litt mer over i rosa enn rødt ser det ut som. Den ser veldig fin ut den også. Det finnes så mange fine clematis, og egentlig vil jeg ha alle sammen :)

      Ønsker deg også en fin helg, Anita!
      Klem, Marit

      Slett
  3. Hello dear Marit!
    Such a lovely varieties of climatis you have in your beautiful garden!
    Your pictures are so delightful for my eyes!
    My favorite are the Brunette and the Albina Plena!
    Thank you for sharing this beauty!
    Wishing you a lovely and sunny weekend!Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!
      Thank you! Brunette is a very special clematis.
      I wush you too a wonderful weekend!
      Hugs!

      Slett
  4. Endnu en serie dejlige clematis :-) Tak for inspirationen. Personligt er jeg mest til de småblomstrende. De er en anelse mere naturlige.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har så mange at jeg må dele de opp. Jeg er enig med deg at de små ser mest naturlig ut, men samtidig så erjeg veldig glad i de store. Jeg må ha litt av alt :)

      Slett
  5. Hei Marit.
    Mange flotte clematis. C "Albina Plena" er nydelig. Skjønner at det er en av dine favoritter. Sukk, jeg skjønner ikke hva det er med meg og clematis. God helg til deg også.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Tusen takk! Ja, det er veldig fin. Så synd at du ikke får de til.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  6. Fina klematis... igen :) Guernsey Cream satte jag i höstas liksom några andra vitblommande. Ska bli spännande att se om någon orkar blomma. Du hade flera vackra småblommande som jag ska kika efter - de är oftast så tacksamma att odla jämte träd.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Guensey Cream er helt nydelig, og så fint at du også har den. Ja, det er alltid spennende å se.
      Det finnes så mange fine av de, at jeg kunne hatt hagen full av de :)

      Klem, Marit

      Slett
  7. Hej Marit
    Ja vi må have lidt af alt, og mange har vi begge. Det er sjovt, at vi samtidig viser clematis. Sorbet har jeg ikke, det er en fejl, den er godt nok flot.
    Klem og god helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er jo sånn det er! Ja, ikke sant. Sorbet er veldig fin, ja.
      Klem, og god weekend til deg også.

      Slett
  8. De er like fine som de forrige! Nydelig farge på sorbet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er helt nydelig :)

      Slett
  9. Jepp, mange vakre av alpina og andre halvsmå også!
    Står på Clematis on the Web (nettstedet jeg finner ut mest om Clematis) at fine 'Brunette' er krysning av C. koreana var fragrans x C. fauriei. Så da er vel forvirringen total :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Ok, takk for info! Ja, da ble jeg egentlig ikke noe klokere ;)

      Slett
  10. Hei Marit

    Så fik vi igen emn serie flotte Clematis fra dig!
    Man kan godt blive overvældet og imponeret af de store, men egentlig besider de små en lethed og elegance som er helt fantastisk:_)
    Spændende hvad du kommer med næste gang!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, en kan virkelig bli overrasket over disse mindre clematis. De er jo absolutt like fine som de store. Jeg liker alle sammen :)
      Ja, jeg må bruke litt tid på det, for de husker jeg ikke alle navnene på ;)
      Jeg må nok søke på bloggen og i arkivet der.

      Ha en deilig weekend

      Slett
  11. I hope all beautiful clematis will show their flowers this year. Regards.

    SvarSlett
  12. Hei Marit!
    Vakre klematis. 'Guernsey Cream' har jeg sett etter at jeg så den hos Maria (Sabelhagen) for flere år siden.
    Til våren skal jeg se etter flere. Det er veldig fascinerende med blomster som strekker seg oppover og oppover.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Ja, det var der jeg så den også. Jeg har bestilt min hos Rom hagemiljø, og de har den i listene sine men de får den ikke i år. Jeg har bestilt den til neste år hvis de får tak i den.
      Ja, de er alle så fine.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  13. Hei Marit! Mange lekre clematis du viseri de siste innleggene dine :-)) Jeg har kun noen av de mindre botaniske. Spesielt glad er jeg for at clematis tenuiloba trives og ser ut til å spre seg i det sørvendte grusbedet mitt :-)) En liten skatt i hagen! Håper du slipper å få mer snø nå. Her kunne vi nok trengt litt snø for nå har vi hatt barfrost over lengre tid og det kan jo skade enkelte vårløk. Men vi får håpe på det beste?! Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Tusen takk! Så spennendeda. Sånne sarte typer er ikke noe for meg ;)
      Her må de tåle det harde klima vi har her. Det er ikke meldt om så mye snø fremover, men sibirkulde. Så akkurat nå er jeg glad for snøen. Vi får håpe på det beste ja.
      Ønsker deg også en fin helg!

      Slett
  14. Jeg er meget imponeret over, at du kan finde plads til så mange forskellige planter i din have. De småblomstrende clematis er så smukke. Jeg kan generelt bedst lide planter med små blomster.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har en stor hage, og er en plantesamler som bare må ha mer og mer planter. Ja, det er de så absolutt, og planter med små blomster er jo veldig fint.

      Slett
  15. Det var mange vakre Klematis du har i hagen din i ulike farger.

    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
  16. Tusen takk!

    Ha en fin lørdag du også!

    SvarSlett
  17. Hello, what a lovely collection of clematis. My favorite plant and bloom. A wonderful variety of colors too. Have a happy day and weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you!
      Have a happy day and weekend you too!

      Slett
  18. Nydelige alpeklematis, synes de er lettere å få til enn annen klematis,

    God helg,
    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er mye enklere å få til enn de storblomstrende. De tåler mye mer av kulde, så der er nok forklaringen på det.

      God helg!

      Klem, Marit

      Slett
  19. Jeg kan lide alle clematis, store som små, men er rigtig træt af gruppe to på grund af beskæringen. Det er så svært at bestemme, hvornår man bedst tyr til saksen, så blomstringen generes mindst muligt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg også. Her er det sjelden noe problem, for her fryser de alltid så mye ned uansett, i alle fall de som er i gruppe 2. Men jeg forstår at det er annerledes hos deg med en helt annen vekst og lengre sesong.

      Slett
  20. Hej Marit!
    Så fina, planterade några liknande som dina alpklematis i rosa och vitt, gillar formen, och har också märkt att de småblommiga trivs bättre hos mig.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, de små er enklere å få til. De er jo veldig fine de også.
      God søndag!

      Slett
  21. Get a summer feeling from this ! Very nice !

    SvarSlett
  22. Vilka vackra clematis du har. Älskar dessa!
    Önskar dej en fin söndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ha en fin søndag du også!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...