tirsdag 20. februar 2018

Clematis i hagen... Del 1

Jeg kikker stadig i mine arkiver, og finner da nye planteslekter jeg ikke har skrevet om før.  Clematis er en av de, og de er så gode å ha i hagen. Jeg husker at mine foreldre hadde én utrolig flott storblomstret clematis, og det var 'The President'. Den var omtrent den eneste som var i salg her på 80-tallet, og den var derfor å finne i omtrent annenhver hage tror jeg ;)

Det var mitt første møte med den slekten, og den imponerte meg veldig. Den dekket en hel vegg alene, og hadde en utrolig flott farge.

De jeg har kommer litt om hverandre angående størrelse, men jeg prøver etter beste evne å sortere de. Jeg starter med de storblomstrende:

Først ut er 'The President' :)

'Hagely Hybrid'

'Romantica'  fotografert i skyggen

'Dr. Ruppel'

'Ivan Olsson'

...og den samme her :)

'Mrs. Cholmondelay'

'Miss Bateman'

'Nelly Moser'

'Comtesse de Bouchaud'  

Så kommer noen få som heter vitacella. De er mindre i blomsten og ikke så prangende som de store, men minst like flotte. 

C. vitacella 'Polish Spirit'

C. vitacella 'Maria Cornelia'

Fortsettelse følger :)

42 kommentarer:

  1. Clematis er utrolig flotte! Skulle gjerne hatt en egnet plass for en.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de erjo det! Du finner nok et sted hvor du kan prøve :)

      Slett
  2. Good morning dear Marit!
    You have a great collection of Clematis!
    Such beautiful colors!
    I love the Nely Moser!
    Gorgeous pictures and macro shots!
    Have a lovely week!Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon dear Dimi!

      Thank you! I love Nelly Moser too, and it's one of my favorites.
      I wish you too a lovely week!
      Hugs!

      Slett
  3. Hei Marit

    Imponerende at disse spinkle planter kan bære så store blomster.
    selve den indre blomst udvikler sig fantastiskt - fra det kompakte til de helt spredte øjenvipper:)

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det kan du si, for stilkene/greinene er jo veldig tynne. Det er jo nesten ikke til å tro at de kan få så store blomster. Ja, de er veldig fine å studere i midten, og det ser ut som øyevipper, ja :)

      Ha en deilig uke du også

      Slett
  4. Underbara clematisbilder och växtporträtt som du gör :)

    'Maria Cornelia' hittade jag i höstas men jag kommer inte ihåg om det var före eller efter jag såg en bild av henne. Tror det var före och att det var hos dig :) Sen funderar jag på om 'The President' kan vara lite ljusare? När jag skulle sälja huset köpte vi en som min dotter satte i kruka. Vet inte om den var onamnad eller om hon slängde etiketten... Men namnet är borta och jag har gissat på presidenten
    http://www.4seasonsbycarna.com/clematis-fran-laga-till-hoga/

    Annars är det flera av de där klassiska som är väldigt vackra 'Hagley Hybrid' till exempel. Misshandlar den och den jag tror är presidenten. De har inga stöd och ingen bra jord.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :)

      Jeg tror det kanskje var etter at du hadde sett min, for du bemerket at du likte den så godt. Ja, så jeg tror du så den her i sommer.

      Mine 'Presidenter' har alltid vært mørk blålilla, men det kan sikkert være noen ulike fargenyanser på om de står lyst/mørkt.
      Jeg ser på linken din at du har en som ligner veldig på den, men den heter Marie Louise Jensen. Den er lik i fargen, men jeg finner ingen andre der som gjør det ;)

      Ja, det er lett å blande de, for det finnes utrolig mange sorter og navn i den familien.

      Bra jord vil de ha, ja.

      Klem, Marit

      Slett
  5. Meget smukke fotos, du viser. Jeg er meget glad for clematis, men desværre har jeg ikke det store held her i haven. Jeg tror, det er noget med jorden. Et par stykker er det dog blevet til. Når jeg ser dine fotos, får jeg lyst til at prøve igen. Glæder mit til næste afsnit.
    Mange hilsener. Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er så fine, men de er litt vanskelige, ja. Det kan godt være at det er noe med jorden, ja. Du får prøve igjen, og håpe at det går bedre da :)

      Slett
  6. Hei Marit!
    Nydelige klematis. Jeg er litt forelsket i de plantene selv. Problemet er bare at klimaet her er litt for hardt for de. Jeg prøver likevel og har fått Hagerly Hybrid, Niobe og Madame Julia Correvon - alle viticella klematis - til å blomstre, om enn sent. Skal prøve meg på Dr Ruppel også siden jeg elsker fargen - vet du herdighet på den etter din erfaring? Gruppe to klematisene har en tendens til å fryse tilbake for meg hver vinter.
    Ønsker deg ei flott, nedbørfri uke!:)
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena!

      Tusen takk! Ja, det er lett å bli forelsket i de. Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg forstår at det er kjølig/kaldt der.
      Clematis alpina, og Clematis integrifolia bør gå fint hos deg. Så bra da! Jeg tror at Dr. Ruppel er H5.
      Noen fryser lett tilbake,ja.
      Takk, og det samme ønskes deg! :)

      Slett
  7. Such an array of colours - a perfect antidote to the grey and white you see outside.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I must dive in my own photos because I need it. Outside is just grey, or black and white. I long very much for spring, and I guess you long for it too.

      Slett
  8. Hei Marit.
    Flotte clematis. Ifjor kjøpte jeg Miss Bateman. Så den er jeg litt spent på. Som du sikkert vet har jeg ikke vært heldig med disse plantene. Håper at det har snudd. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Tusen takk! Ja, og den er egentlig lett å få til. Håper du er heldig med den.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  9. Hello, so many pretty species and colors. Clematis is one of my favorite flowers. Lovely images. Have a happy day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! It's one of my favorites too.
      Happy Tuesday!

      Slett
  10. Hej Marit
    Ja man kan også nemt få en dille for clematis, de er flotte alle. Maria Cornelia har jeg ikke, den ser godt ud.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er helt sikkert. Den kjøpte jeg for to år siden, og det er veldig fin. Litt mindre i blomsten, men får mange blomster.
      Klem

      Slett
  11. Clematis er vakre planter.
    Eg har ikkje vegg til å plante dei til, men såg at nokon
    hadde ein clematis voksende langs litt hønsenetting på eit nedfallent tre, det
    var spesielt og kjempefint.
    Eg har berre den bllålilla med store roser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Clematis kan plantes mange steder, men de må ha noe å klatre i. Det var nok veldig fint,ja.
      Den er jo veldig fin.
      Klem

      Slett
  12. Hej Marit!
    Så vackra, allihop, men din Romantica har en mörk härlig färg. Är så förväntansfull på de nya jag planterade förra sommaren, hoppas att de har överlevt vintern. Klarar de småblommiga bättre än de med stora.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, den er veldig mørk i fargen og spesiell. Jeg håper at de vil blomstre til sommeren. Ja, de pleier å være enklere å få til.
      Ha det godt.

      Slett
  13. Clematis er ikke til at undvære i haven, de giver så godt i højden og kan ofte klemmes ind trange steder.
    Jeg er på udkig efter nogle hvide clematis og har noteret mig Maria Cornelia og Ivan Olsson.
    Glæder mig til at se flere, dejlige billeder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sant. Det er jo sånn der er, og de vokser seg høyt oppover. Ja, de er begge lyse og fine. Forstår godt at du har notert deg de :)
      Det er hyggelig å høre!
      Klem

      Slett
  14. You can't have enough Clematis in your garden, Marit.
    Beautiful pictures, I like them all, we've but 4 species of Clematis.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true, Jan! Thank you. You must buy some more of them :)

      Slett
  15. Arkivet er et fint sted å være nå! Foreldregenerasjonen imponerte alle med 'The President'. Vi satser på "litt" flere. Hvordan motstå slike skjønnheter? 'Ivan Olsen' ser veldig bra ut. Tror jeg må se etter den. Artig navn også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Ja, de gjorde jo det, og hadde en eneste President.
      Ja, "litt" flere er et god beskrivelse ;)
      Den er så fin synes jeg. Forstår at du vil ha den.

      Slett
  16. Hi Marit!
    I was very busy these days and I could not come to visit you! I am sorry for that!
    I also had a clematis but died and I do not know why?!
    Wishing you a very nice day! Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Ella!

      That's ok! Clematis can sometimes be very difficult. It can be the soil, or watering. Many have died here tok.
      I wish you too a nice day!
      Hugs!

      Slett
  17. Så fine bilder av klematisene, æ har bare 1 og den vil æ ikke ha på husveggen der den vokser, så æ klipper den ned vær gang, skal flytte den i år , som æ skulle ha gjort i flere vårer nu p

    Ha en fin onsdag.

    Lisbeth:O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Da er det nok best å få gravet den opp til våren :)
      Ha en fin onsdag du også!

      Slett
  18. Vilka härliga clematisbilder Marit! Jag älskar clematis. Om det är något som trivs i min trädgård så är det clematis. Jag minns också 'The President' som var vanlig "förr i tiden". Vår granne hade en sådan och jag beundrade den mycket. Jag har inte så många sorter som du men dom kommer år efter år. 'Miss Bateman' köpte jag en gång. När den började blomma hade den små blekt rosa blommor. Fel alltså. Och dessutom kom den bara en sommar sedan försvann den. Jag undrar vad det var för sort jag fick. Tack för dina härliga växtporträtt!

    Önskar dig en fin onsdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Ja, det gjør jeg også, og som alt annet jeg samler på så blir det mange av de. Men så er de også en herlig slekt å ha i hagen. Ja, før i tiden var utvalget lite, men 'The President' hadde de :)
      Det er jo umulig å si, men det kan ha vært C. var Rubens for den har lyst rosa blomster og tåler lite. Den går ikke her.

      Ønsker deg også en herlig kveld!

      Klem, Marit

      Slett
  19. Det er så fantastisk flott å se bildene av dine klematis. Jeg er også glad i de men har selvfølgelig kun en brøkdel av det du har :) Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  20. Tusen takk! Ikke alle har like god plass som meg, så det forstår jeg veldig godt ;)
    Ikke alle har samme plantedilla heller ;)
    Ha en fin helg!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...