fredag 28. juli 2017

Oversiktsbilder...

Det går som nevnt sakte fremover med det siste prosjektet. I dag har jeg holdt på ute i mange timer. Det tar sin tid for jeg må fjerne ugress, plante planter, måle opp, klippe duk, hente subbus og grus omtrent samtidig ;)
Neida, så ille er det ikke, men tungt er det og det tar mye tid. Jeg synes det går så sakte, men det gjør jo ikke noe. Jeg ser enden på dette om noen dager.

Først et stemningsbilde.  Morsomt å se Liatris speile seg i nettopp vannspeilet :)
Liatris er for øvrig blitt rene ugresset. De spirer overalt! 

Så langt er jeg kommet i dag. Det går jo fremover...

Her er bildet tatt motsatt vei

Her har jeg plantet inn flere Helenium som passer i fargene til dagliljene

Salvie til venstre, og Helenium til høyre. Jeg tror at jeg kan komme til å like disse fargene i bedet i små doser ;)

Nå er det omtrent like mye jobb igjen som det jeg gjorte i dag. Jeg har vært ekstra nøye med grunnarbeidet. Ved mye regn og kraftig regn vil vannet få fart på seg ut fra steinbelegget. Det er fall på det ut fra huset  så det vil renne ned i grusen. Jeg har med vilje lagt grusen noe høyere enn bedet og de ytterste plantene slik at vannet skal renne inn i bedet og tilbake til irisene. Det er teorien, og så får jeg jo se om det stemmer en gang det kommer mye regn.  Det kan bli lenge til...
Det kom 5 mm i går kveld, og det skal kanskje komme litt i morgen også. Men det er mikroskopiske mengder. Skal det monne noe må vi få minst 30 mm, men det ser ikke  ut som det blir med det første.

42 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Du har da nok at se til, men det ser fint ud indtil nu.
    Regn ja det kan vi også bruge, men vi får ikke noget trods tunge skyer.
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, jeg er godt fornøyd så langt. Det er mye jobb, ja.
      Regn kunne vi godt fått mye av og nå spår de at vi skal få både i dag og i morgen. Jeg tror det når jeg ser det!
      Klem

      Slett
  2. Hei Marit

    Det har jeg også prøvet med Liatris, et år spirede de overalt, men året efter var der næsten ingen der havde overlevet - så invasionen udeblev.

    Ja, det er bare så vigtigt at gøre det ordentligt fra starten, det betaler sig bare så godt i længden!

    Her har det regnet en del nu, og mere skal der komme - så her er tørken afblæst!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Her har alle overlevd, så jeg må nok luke noen bort.

      Ja, det er sånn det er. Jeg vil ikke ha dette mystiske ugresset som vokser i subbusen opp igjen. Bitte små lyselilla blomster, og så kommer de opp over alt og sprer seg utover :(

      Heldige dere! Her skal det kanskje komme regn i dag og i morgen. Vi får se!

      God weekend!

      Slett
  3. Det er imponerende å se alt arbeidet du legger ned! Flinkingen :-)) Men skikkelig grunnarbeid er gull verdt og lønner seg i lengden! Her handler det jo mye om god drenering :-)) Ha en flott helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg må få blitt ferdig, for i neste uke antar jeg at hagen skal graves opp her. Da får jeg mer enn nok å gjøre :(
      Ja, grunnarbeidet får en igjen for!
      Det forstår jeg godt :)
      God helg!

      Slett
  4. Hei Marit. Flink er du. Det lønner seg alltid med godt grunnarbeid. Vi har hatt noen timer med opphold og sol, men nå regner det igjen. Du kan gjerne få litt herfra. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Tusen takk! Ja, det gjør jo det. Utrolig så mye regn du får. Her kommer det omtrent ikke noe. Jeg tar gjerne imot noe regn, ja! :)
      God helg!

      Slett
  5. Så flott det blir! Liatris hadde jeg også, men den likte nok ikke jorden her. Ble borte fort.. Og de andre jeg prøvde også.
    Vi har hatt tropevarme her. Ikke mulig for meg å få gjort noe i hagen, så jeg har kost meg med den istedet.
    Og mange turer i midt-norge har det også blitt.
    Jeg må nok vente til kjøligere dager før jeg kan få hagearbeidsvær. Er det ikke regn, så er det varmen,)
    Koselig med varme farger i hagen. Jeg kjenner en som hadde bestemt seg tidlig at han ikke likte grønt. Nå er han over 60, og fortsatt bestemt seg for å ikke like grønt. Godt ikke alle er sånn, tenker jeg,)
    Ha en fin fin helg.-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Den liker seg i lett sandblandet jord hvor vannet forsvinner fort tror jeg.
      Vi har hatt rundt 25 grader i en måned og det er fint jobbevær, men blir det varmere enn det nytter det ikke å gjøre noe. Nyt varmen mens du har den! Ja, det er rart at det ikke er noen mellomting. Her er det sykt tørt etter over 6 uker uten regn.
      Jada, det er helt fint. Jeg sådde noen dagliljer og alle ble røde, og da får jeg leve med de :)
      Heleniumen passet helt perfekt til fargen på dagliljene!
      Jeg er ikke glad i de fargene, men jeg jobber med å like de :)
      Jeg har en mor som elsker rødt, og når jeg var liten hadde jeg bare røde klær. Tror det stammer derfra ;)
      God helg!

      Slett
  6. Good morning dear marit,
    Your garden is so lovely to see. In Holland we have had bad weather for weeks. Lot's of rain and sometimes strong winds. Never mind the garden needed it. Everything is so green overhere.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,

      Thank you! Oh, it's nice. We have not got rain for 6 weeks, so we desperate needs some rain. Maybe today and tomorrow if the forecast is correct.
      A green garden is better than a yellow one :)
      Have a wonderful day and weekend
      Rosehugs, Marit

      Slett
  7. Så godt og skikkelig arbeid du har gjort, Marit. Selv om det tar tid, lønner det seg i lengden. Jeg har holdt på med riving av et bad som skal renoveres, så det har vært lite hagejobbing i det siste. I dag håper jeg på at det skal tørke opp så jeg får klippet plenen. Ha en fin lørdag. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, det er like godt å gjøre det med en gang. Huff, det er mye jobb,og da får du ikke tid til å være i hagen.
      Ha en fin lørdag!
      Klem, Marit

      Slett
  8. Hej Marit!
    Vilket otroligt jobb du gör, och fint resultat blir det. Vi fick äntligen regn igår, det blev ett riktigt skyfall. Hoppas det kommer till dig också.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk! Så bra da, og det håper jeg at vi fårher også i dag.

      Ha det godt.

      Slett
  9. Fine oversiktsbilder av dine nye bed, skjønner godt at det er mye jobb.

    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig mye jobb :)

      Ha en fin lørdag!

      Slett
  10. Fine bede du viser. Imponerende at Liatris sår sig selv. Her i haven overlever de, men vokser ikke nævneværdigt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg er også imponert over det, men det må være den lette sandjorden den står i som gjør det. I samme bedet overlever alle mine echinacea, så det må være noe spesielt der. På speilbildet/bildet ser du hvor frodig Liatrisene er. Jeg vet ikke hvorfor de liker seg så godt her :)

      Slett
  11. Det blir så väldigt fint Marit - du gör ett kanonjobb. Hoppas ni får mer regn. Vågar knappt skriva det men det har regnat i natt och regnar nu. Håller tummarna för rejäla mängder här också. En del planteringar är helt nedtorkade.

    Lönnen blir ca 3-5 m enligt den här länken - http://www.egnersvaxter.se/acer-truncatum-kinesisk-spetslonn-p-174.html

    Där jag plockade fröna i Tianjin växte träden som en allé längs en gångväg jämte floden. Kanske något högre än de säger på länken men jag upplevde dem som en bra höjd och vackra, blanka blad.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Carina! Ja, det håper jeg på. Så heldig du er. Her kommer det bare 5 dråper i slengen...

      Så spennende da! Da må jeg finne et fint sted å plante den.

      Klem, Marit

      Slett
  12. I am imagining a garden that is full of flowers.
    A sea of beautiful colours.
    Can't wait to see.

    SvarSlett
  13. The reflections of sky and plants in the scale are beautiful.
    Nice impression, Marit. I wish you a nice weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan!
      I wish you too a nice weekend.

      Slett
  14. Hello, your hard work and long hours are paying off with your beautiful garden beds. I love the flowers and the pretty reflections in the water. Happy Saturday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it pays off in the end. Thank you!
      Happy Weekend!

      Slett
  15. Det blir utrolig flott!
    Så spennende med føringen av vannet. Håper det virker som tenkt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det blir spennende om det fungerer. Her regner det ikke mer enn 3 dråper av gangen :(

      Slett
  16. Håper Liatris vil spre seg her også! Har plantet hvite i år.
    Ja, godt grunnarbeid er avgjørende for et bra resultat. Bra jobba!
    Vi har grus inntil husveggen hele veien rundt. Trenger sårt påfyll. Vet at man burde feie til side, legge duk, og slippe alt ugresset... Nå regner det igjen forresten. Hvordan kan det ha seg at du blir snytt for alt regnet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de burde jo gjøre det hos deg også. Jeg plantet for flere år siden 10 hvite og 10 lilla, men den en kun et fåtall av de hvite igjen. Så de lilla tåler mer åpenbart.
      Ja, det betaler seg på lang sikt.
      Det hadde jeg håpet at du kunne forklare meg, for her får vi ikke noe. Skyene tar en annen vei åpenbart.

      Slett
  17. Det ser rigtig godt ud - og sikke et arbejde.

    Her har jeg ingen succes med liatris. Fik en af Carsten sidste år og plantede den ud. Her i år kommer den med en sølle stængel - og jeg kan faktisk ikke huske om ikke jeg bare hev den op i ren irritation :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig mye arbeide.

      Det er flere som sier det. Jeg må ha vært heldig med mine, for de har blitt til store tuer. Ja, en kan bli irritert av sånt ;)

      Slett
  18. Ciao! Ho trovato ora questo tuo blog e mi piace moltissimo! Ti seguirò con piacere! Hai una bellissima aiuola di emerocallis :)

    Un saluto e buona Domenica :)

    SvarSlett
  19. Beautiful plants !
    so much greenery to cool down the soul

    SvarSlett
  20. Så fint det er med grus i hagen!! Jeg har falt for det totalt. Sparer enormt med luking på det:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, duk i bunnen og grus sparer mye jobb :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...