fredag 21. juli 2017

Lav aftensol...

I går kveld begynte jeg på et nytt prosjekt her, og planen var å virkelig gå i gang på det i dag. Men i dag regner det faktisk, og da er det utsatt til senere. Tenk det har kommet hele 3,6 mm i skrivende stund!

Men er jeg ferdig med andre prosjekter? Langt i fra, men dette er planlagt lenge. Det er bare meg som arbeider i hagen, og derfor bestemmer jeg når jeg gjør hva ;)

Jeg har ingen bilder av det jeg begynte på i går, men det kan komme en annen dag. Jeg har et gigantisk stort bed med mange forskjellige stauder i. Planen fra i fjor som skulle utføres i år har blitt endret. I steden for å ha et "solbed" i varme farger i trekantbedet bak i hagen blir det i stedenfor plantet stauder plantet inn i dette fra før store bedet. Jeg har nettopp luket hele bedet og vil prøve å fortette hele bedet så ugresset ikke så lett får etablere seg igjen.

Jeg skal kante dette bedet med grus langs steinbelegget og "rette" opp dette store bedet. Det blir smalere i den ene enden og bredere i den andre enden. Jeg har begynt å flytte stauder fra den smale enden, og delte flere stauder i går. Jeg har mange stauder på "vent" i en kasse fra før, og de skal få komme inn i dette bedet. Bl.a. Helenium i div. varme farger. Det er nye takter herfra ;)
Måtte bare utfordre min motstand mot disse fargene. Jeg har fra før flere rustfargede dagliljer i dette bedet, så det tror jeg kan bli bra.

Vel, nå er det nok snakk herfra og jeg får heller vise frem noen bilder fra i går kveld :)

En av de mange lønnene/Acer som er her, og som speiler seg i vannfatet/speilbassenget. 

Iris x pseudata begynner å bli preget av tørken. Men de gir meg stadig glede selv om de er litt shabby :)


Den lave solen kler de godt. Det er bedre å fotografere på kvelden enn midt på dagen.

Så litt roser. Tror denne er 'Elegantyne'

'Geoff Hamilton'

'Princess Alexandra of Kent'

Bustehodet Echinacea 'Green Envy'. Jeg er så utrolig glad for at disse overlever her.  Tror det kommer at de står i veldig lett/sandblandet jord. Snart kommer den flotte rosagrønne fargen frem på denne navnesorten :)

God helg/weekend!

28 kommentarer:

  1. Fina bilder i den låga kvällssolen.
    Eglantyne är en favorit:). Tyvärr fick jag inte med mig den från huset, men den finns ju att köpa:)
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Får håpe at du finner den i en planteskole igjen :)
      Klem, Marit

      Slett
  2. Hello, you must really love to garden and it shows in your lovely photos. Beautiful irises and roses. The Echinacea is lovely. Happy Friday, enjoy your day and weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, I do. Thank you!
      Happy Friday, and enjoy your weekend!

      Slett
  3. Hei Marit

    Aftensol og morgensol - det er bare så godt...
    Flotte billeder!
    Jeg har en enkelt pseudata som skal til at blomstre nu - tror jeg:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er helt sant :)
      Tusen takk!

      Det blir spennende om den vil blomstre!

      Ha en god weekend

      Slett
  4. Hei Marit. Flotte bilder. Nydelige roser og iris. "Bustehodet" var flott. I natt fikk vi over 50 mm her. Gikk veldig utover sommerblomstene. Skal regne til natta igjen. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Tusen takk! Ja, den er flott og snart vil den vise farge også.
      Det var mye! Sommerblomster liker ikke mye regn.
      Ha en fin dag.

      Slett
  5. Herlige bilder. Liker rosene best. ♡

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det kan jeg tenke meg :)

      Slett
  6. Det må være en stor tilfredsstillelse og glæde, at dine dyrt importerede pseudata trives så udmærket. Du får da 'bang for the buck'.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg love for! Det er veldig gledelig :)

      Slett
  7. Green Envy tror jeg passer veldig godt til navnet. Blir i alle fall misunnelig jeg :-) Den er veldig flott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er det mange som har blitt på den. Den er vanskelig å få til, så det er jo supert at den trives her :)

      Slett
  8. The last picture is a symbol for a sunny weekend, very nice flower.
    'Geoff Hamilton' is my choice for today, beautiful flower.
    Beautiful series, Marit. I wish you a nice weekend too.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is Jan! Here in Norway it's called "Solhatt" and it is like "Sunhat"
      It looks like a small sun :)
      'Geoff Hamilton' is a beautiful flower, and one of my favorite roses.
      Thank you!
      I wish you too a nice and sunny weekend!

      Slett
  9. Det er så godt når arbeidslysten er stor, da kan man holde på med flere prosjekter samtidig. Jeg har fått renset opp i den verste enden av det første staudebedet jeg laget, så nå skal jeg passe på å holde det renset framover. Nå har jeg faktisk masse ledig plass, så nå få jeg prøve å få fatt i litt nye stauder. Lykke til med prosjektene dine, Marit. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Så stor er ikke arbeidslysten, men det er gøy å gjøre litt forskjellig. Så bra, og det har jeg også gjort. Skal prøve å holde det sånn heretter, ja. Det har jeg også, og vil kjøpe noen stauder på salg bare de begynner med det.
      Tusen takk, Anne-Kristin!
      Klem, Marit

      Slett
  10. Hej Marit!
    Du har många projekt på gång, och det är bara att välja vad man vill göra först, kan inte bli bättre. Dina rosor och Iris är så fina. Inget regn här, det varma soliga vädret fortsätter.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, jeg har det, og blir vel ikke ferdig med noen av de denne sommeren. Men det er fint å kunne bytte litt på. Tusen takk!
      Vi fikk kun 5 mm i går, men fra tirsdag blir det regn i flere dager ser det ut som på yr.
      God helg!

      Slett
  11. Det er da skønt med flere projekter samtidig, man skal ikke kede sig :) Green Envy er så smuk, den har jeg ikke kunnet holde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det synes jeg også, og kjeder meg gjør jeg ikke ;)
      Det er det flere som sier, så jeg må ha vært heldig med plasseringen. Den står i en liten bakke, så regnet renner vekk fra den. Det tror jeg er helt avgjørende for solhatt i det store og hele. De er vanskelige å få til.

      Slett
  12. Hei Marit! Lekre iriser du viser :-)) Og stilig med det vannspeilet! Her har vi heldigvis ikke hatt regn i dag og vi har har kost oss ute i hagen hele dagen. Også her holder vi på å renovere og og flytte om på ting :-)) Og tette igjen for ugresset! Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Tusen takk! Ja, vannspeilet er fint når noe speiler seg i det. Så bra da! Ja, hvem gjør ikke det når en har en hage :)) Ugresset må tettes, ja.
      Ha en fin søndag!

      Slett
  13. Hi Marit. Nice garden, with beautiful lilies and roses.
    Happy weekend!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...