onsdag 5. juli 2017

Ikke bare en, og mange roser...

I går gikk alle ønsker i oppfyllelse. Skulle tro det var julaften... ;)
Det ble ikke bare en ny iris i blomst, men to! Ingen av de har blomstret før.

Denne er ikke hvit, men gulhvit/kremhvit.

Iris x pseudata 'Okagami'

Spennende farge!

Iris x pseudata 'Yasha' og to stykker i blomst på en gang!

'Maiden's Blush' sprer sin gode roseduft nede i hagen. Jeg flyttet den i fjor, og da kom det ingen blomster forståelig nok. I år er den derimot full av knopper! Den blir et "beist" av en rose, så jeg må nok tukte den litt ;)

Helt ny rose for meg og ny i år. 'Louise Odier'

'Princess Alexandra of Kent'  er en Austinrose som frøys helt ned i vinter, og jeg var helt sikker på at den var død. Den så nemlig helt død ut i vår. Den lever nå i beste velgående og er full av knopper! En kan jo ikke annet enn å beundre de for livsviljen..

Nok en Austinrose som har overlevd og som også frøys helt ned.
'Geoff Hamilton'

De kledelige regndråpene kom av en kort byge som ga hele 2,2 mm med regn. Det er det første som har kommet siden 19. juni. Det er så tørt her at gresset begynner å bli gult. Det er meldt om kun 2 mm på lørdag, så det er virkelig ikke mye hjelp å få med vanningen. Jeg er glad for at jeg har vann fra Lågen til å vanne med, men jeg klarer ikke å vanne alt. Været er upåklagelig ellers, 20 grader i går og  det er stort sett fint vær hele tiden. Men den evindelige vinden som vi har fått her i det siste hjelper heller ikke på tørken, snarere tvert om. Sukk, vi hageeiere har mange bekymringer angående været... ;)


27 kommentarer:

  1. Nydelige blomster på både iris og roser! Men holder en knapp på Iris x Pseudata. Krever de spesielt stell? (Står øverst på ønskelisten nå ;-). ) Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, de er veldig enkle å få til. Et par av de har blitt borte, men resten lever i beste velgående. De er krysset med pseudacorus, og de tåler veldig mye. Det forstår jeg :)
      Ha en fin dag!

      Slett
  2. Hej Marit!
    Så vackra Iris och rosor, Okagami har en helt fantastisk färg. Vi har ungefär likadant väder, varmt och blåsigt, och inte många droppar regn.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Ja, den er veldig spesiell i fargen.
      Vi får håpe at det kommer litt regn snart!
      Ha det godt.

      Slett
  3. Så supert at rosene som frøs ned kom seg. Ja, det blåser her også, tror det er rundt 12 grader så det er ingenting å skryte av. Men sol :) Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en blir så glad når de overlever. 15 grader og vind akkurat nå her. Det blåser nok mer hos deg enn her.
      Sol er bra! Ha en fin dag.

      Slett
  4. Ååå så läckra de är :) Ser fram emot att mina nyplanterade ska blomma om 1-2 år... Har haft en helt vanlig pseudacorus som växt och blommat helt förunderligt vackert i år. En växt jag ofta ratat för sin vanlighet.

    Austinrosor är väldigt vackra och doftar ofta ljuvligt men upplever de som känsliga. Tycker du de är starka och friska?

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er så lekre. Dine blomstrer nok om 1-2 år, ja. De har jeg også, og min har også blomstret veldig mye i år. De har bare litt feil farge ;)

      Austinroser trives som regel ikke her, for de tåler ikke så godt de kalde vintrene her. Men noen har klart å tilpasse seg, og det er jo bra. Det er åpenbart noen som tåler mer enn andre.

      Klem, Marit

      Slett
  5. Hei Marit

    Superlækre pdeudata!
    Dejligt at se dem uden sneglebid!

    Jeg har en sneglebidt Okagami hernede og Yasha i Sverige tror jeg. Den glæder jeg mig til:)
    Austin er ved at få et ry for ikke at lave holdbare roser, men det er klart at nogen er mere robuste end andre!

    Vi må håbe du får regn til helgen - det lover de jo:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Ja, du har jo noen av de selv i Sverige. Får håpe de slipper sneglebitt.

      Ja, de er jo ikke av de mest hardføre rosene, og de klarer seg som regel ikke så godt i innlandet som her med kalde vintre. Men noen tåler mer enn andre, og jeg må ha funnet noen av de :)

      Ja, og nå lover de kanskje 10 mm. Det hadde vært så fint :)

      Ha en deilig dag

      Slett
  6. Good morning dear Marit,
    Your Irisses are so special. I never seen them before. I wish I had the space to plant rose Maidens Blush. It's so beautiful. Enjoy the great weather you have.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon dear Marijke,

      Thank you! They are not usual at all, so I'm very glad I have them. I can understand you, but it's a big rose. Yes, I will.
      Have a nice day.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  7. Smukke blomster, både roser og iris, og glædeligt at dine roser alligevel har overlevet og oven i købet kommer til at blomstre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig gledelig.

      Slett
  8. Hello, I love the gorgeous irises and beautiful roses. I hope you have some rain soon. Have a great day and week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, me too. Have a nice day!

      Slett
  9. What gorgeous irises and roses, Marit! Rain is good to freshen things up and to help things grow!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Linda! Yes, that's true!

      Slett
  10. Vakre Iris, så gøy at de blomstrer. Jeg ønsker meg Maidens blush, men den er for stor for min hage, den er sikkert et vakkert syn!!
    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en vakker rose, men den behøver god plass. Ja, den er helt nydelig :)
      Klem, Marit

      Slett
  11. Grattis till fin blomning på dina irisar. Och så roligt att Princess Alexandra är högst levande, söt ros.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig gøy.
      Ha det godt.
      Klem, Marit

      Slett
  12. Hei Marit!
    Vakre iris og roser. Det er en god følelse å se at "døde" roser våkner til liv. Roser kan ofte være nesten-døde.
    Riddersporen du spurte om, er 'Guardian Lavender'.
    Ha det godt!
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Ja, det er helt sikkert. Jeg hadde avskrevet de helt, men plutselig våknet de opp igjen.
      Takk for navn. Må få meg noen flere riddersporer.
      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett
  13. Very nice, Marit. We had only one Peony flower this year, so I'm glad to see another one. He wins today. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! Peonies can be gone for many years, and then come back.

      Slett
  14. Kan tenke meg alle de fine rosene dine nyter solen! Men er enig i at vinden er mindre fantastisk. Louise Odiere har den mest fantastiske duft...

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...