mandag 31. juli 2017

Endelig noe regn, og et foreløpig ferdig resultat...

Etter å hatt tørke her siden 12.juni, så var det utrolig deilig å få 17 mm med regn i går. Det regner i dag også, og 9 mm så langt. Det er godt å kunne la vannslangen få hvile i noen dager ;)

I går ble vi føreløpig ferdig med kanting inntil steinbelegget. Bedet ble også kantet pga. av dette, og i anledning av det målte jeg opp dette store staudebedet som opprinnelig var veldig lite. Det startet som en tynn strek med liljer og dagliljer, og som bare har bygd seg utover og utover.


Sånn så det ut forrige søndag før jeg begynte å kante bedet

Og sånn så det ut langs kantene...

Mye skjer på en uke! :)

Det er mange timers arbeide, men jeg er fornøyd så langt.  Godt å være ferdig med den delen. Det mye mer å gjøre, men det som er ferdig er ferdig.

Jeg har brukt mange timer på grunnarbeidet, og etter dagens regnskyll fikk jeg se at det fungerte. Vannet rant innover mot bedet som planlagt :)

Siden jeg rettet opp et opprinnelig skakt bed, så fikk jeg mer plass her oppe, ogmindre plass i enden. Alle plantene er plantet i ren subbus. Det gir veldig god drenering og er veldig næringsrikt. Så jeg må nok fortsette lukingen!

Er helt forelsket i denne mørke Sedum 'Chockolate Drop'. Den gule heuchera bak den har fått flottere farge etter at den kom frem fra en gedigen hosta som sto foran den. Hostaen er flyttet ned i hagen, og har fått mye bedre plass der. 

Hvis noen lurer så er det en variegert daglilje ytterst til venstre.

Så til sensommerens juveler :)

Nyinnkjøpt Solhatt /  Echinacea 'Green Jewel'

Echinacea 'Coconut Lime'

Echinacea 'Double Pink Delight'

Lilje /Lilium 'Tiger Babies'

Sidalcea 'Elsie Heugh'

Selvsådd sjokoladecosmos. Denne fargen er så fin!

44 kommentarer:

  1. Hello, your new path and flower bed look lovely. Gorgeous flowers. The chocolate cosmos is just stunning. Happy Monday, enjoy your new week!

    SvarSlett
  2. Wow, Marit, your photos are fantastic, especially the last one with the flower closeups!!! Absolutely gorgeous!

    SvarSlett
  3. Godt det ble litt regn hos dere.
    Har (nærmest) gitt opp solhatter! Fin, liljen 'Tiger Babies'. Den har selskap med L. 'Jessica' i samme fargenyanse :)
    Skal tenke på såing av sjokoladekosmos om overvintringen feiler! Stilig plante.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig kom det regn her også. Det forstår jeg godt, for de er ikke enkle å få til. Mine står i lett jord og lett skrånende bakke. Ja, den er fin. Den har jeg ikke sett før.
      Ja, de er fine og lette å så. Kjøpte frø fra Impecta i vår.

      Slett
  4. Wow, du är fantastisk! Vilket jobb och så himla fint det blev. Värt allt slit, fast det är ju roligt också.
    Ljuvlig färg på Tiger Babies.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det var mye slit, og spesielt i går for å bli ferdig før regnet kom. Morsomt er det, ja.
      Den har en fin farge, ja.
      Ha det godt.
      Klem, Marit

      Slett
  5. Tillykke med regnen, det var dejligt for dig. Flot bed du har fået lavet, og du har købt lækre Echinacea.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var virkelig godt å få det nå. Tusen takk! Det er kun den ene jeg gar kjøpt, og det er Green Jewel. De andre har kommet igjen :)
      Klem

      Slett
  6. Dette har vært mye jobb Marit. Det må være deilig å være ferdig og se resultatet:-) Godt at det fungerte som du hadde planlagt i forhold til regn.Skikkelig bra timing.
    Har endelig fått regn her også, det har vært mye vanning siden midten av juni.
    Gled deg over det nye steinbedet!
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har det vært. Det er det alltid, Eirin :)
      Det er spennende å se om det fungerer som tenkt, og regnet kom som bestilt. Ja, jeg kan ikke huske å ha vannet så mye noen gang. Det gjør jeg :)

      Slett
  7. Kjempefin grusgang! Det er godt du slipper vanning. Det gjør vi også, for å si det sånn... i overkant nedbørfylt her. Håper på varm indian summer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er helt sikkert. Huff, ja får håpe at dere får det. Her har det vært veldig varmt og tørt lenge.

      Slett
  8. Hei Marit

    Ja, det som er færdigt er færdigt!
    Alletider at du nu kan lægge det arbejde bag dig!
    Lækre Echinacea, min favorit er jo 'Green Jewel' den har jeg selv haft i et par år.
    Flot tigerlilje - jeg tror der må være L. lancifolium i stamtræet.

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, ikke sant. Og nye oppgaver venter. Håper å høre fra rørleggeren om hva som skjer fremover.
      Ja, de er så lekre. Green Jewel er veldig fin. Jeg liker grønne blomster.
      Ja, det er sikkert noe sånt. Har hatt den i mange år.

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  9. Så fint det ble, deilig når en stor jobb er gjort. Godt at dere fikk regn :-) Gleder meg til de få solhattene jeg har skal blomstre når jeg ser dine bilder. Ha en fin kveld!
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, gjett om. Det var helt nydelig når det fosset ned. Solhatter er så fine. De har akkurat begynt blomstringen her. Ha en fin kveld du også!

      Slett
  10. Hej Marit!
    Du jobbar och sliter, och det blev riktigt fint. Helt fantastiska dina solhattar, skulle inte kunna välja en av dem, de är alla lika fina. Bra att du fått regn, här är det fortsatt sol och torrt väder, efter förra veckans skyfall.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, jeg har slitt mye med dette. Tusen takk! Solhatter er fine uansett farge. Får håpe du også får noe mer regn.
      Ha det fint.

      Slett
  11. Hei Marit!
    Så fint det blir. Purpursolhatt er en spennende plante. Jeg har sådd en blanding i år og i fjor. Det dumme er at jeg ikke vet hva de heter, men det flotte er det kommer mange veldig forskjellige og spennende farger.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Ja, de er så fine. Jeg har også sådd sånne blandinger før og det er mange fine i de selv om de er navnløse. Tror jeg skal få sådd flere av de.
      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett
  12. Alle tiders at I omsider fik noget regn. Dine før og efter billeder viser en utrolig forbedring. Det er blevet flot.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Det var så kritisk tørt her, at det var veldig godt å få regn nå. Tusen takk!

      Slett
  13. Godt jobbet Marit! jeg blir litt misunnelig på solhattene dine. Her ble de mindre og mindre helt til de bare forsvant. Men jeg skal prøve meg igjen! Fin tirsdag i hagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tysen takk, Marit! Solhatter er faktisk noe som trives her. Lett sandblandet jord er nok grunnen til det. Lykke til!
      Ha en fin hagedag du også :)

      Slett
  14. Det er et stort stykke arbeid du har gjort i hagen. Vakre Solhatter som har startet blomstringen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var mye jobb. Tusen takk!

      Ha en fin tirsdag!

      Slett
  15. Hej Marit!

    Oj vad du har jobbat, jag känner igen ett stort projekt när jag ser det, mycket snyggt. Och gott att du fick regn så dina växter kommer till sin rätt.

    Att släpa runt med vattenslangen, koppla på fler slangar och flytta den av och an är också ett slitigt arbete som man tröttnar på till slut.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det har vært mye jobb, men det er godt at det nå er en pause i det. Tusen takk!

      Ja, jeg har fire slanger som har vært i bruk omtrent hele tiden, så nå er jeg glad for at vi fikk 30 mm med regn. Håper at du også får det snart!

      Klem!

      Slett
  16. What nice straight lines do you have in the garden.
    The chocolate cosmos is my favoirite today. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! It's a pretty flower.

      Slett
  17. Hei Marit. En skikkelig jobb du har gjort. Godt at det blir sånn som du hadde tenkt deg. Jeg sådde også sjokoladecosmos, men det ble ikke vellykka. "green Jewel" skal jeg kikke etter. Nydelig. Du kan gjerne få litt av det regnet som er ventet her utover uka. Her er det søkkvått. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, det var mye jobb, men er fornøyd med resultatet. Hm, da får du prøve igjen. Jeg hadde hell med meg på de. Ja, den er så fin. Takk, men jeg tror at vi får mer en nok vi også. Det har nettopp regnet her også.
      Ha en fin dag.

      Slett
  18. Så fint det ble! Og så mye arbeid!
    Vakker sjokolade cosmos :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Mye arbeide, ja. Det er den :)

      Slett
  19. Så imponerende arbeid du har gjort denne uka. Det blir kjempeflott og ser så inspirerende ut. Lykke til videre :-)

    SvarSlett
  20. Flot arbejde hele vejen igennem! Tillykke med regnen, den kom vist lige tilpas efter anlægsarbejdet var afsluttet. Engang imellem skal man have lov til at være lidt heldig.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det kom i rett i tid. Det er sant!

      Slett
  21. Wow! Godt jobbet! Det ble utrolig fint. Du er min inspirasjonskilde:-)

    SvarSlett
  22. Så snyggt det blev och nu kan jag orientera mig bättre när jag såg helhetsbilden. Heuchera och solhattar är verkligen i sitt bästa nu. Och dina Sedum ser fantastiska ut :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, da er det enklere for deg å forstå hvir det er. Ja, nå er det deres tid.
      De er fine nå :)

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...