tirsdag 25. juli 2017

Det går da sakte fremover om ikke annet, og mange dagliljer...

På søndag ble jeg helt slått ut av varmen her. Jeg innbilte meg at det gikk an å grave midt i sola når det var 26 grader, men der tok jeg veldig feil ;)

Jeg fikk gjort litt i går, for da var det overskyet. Det ble for det meste graving og fjerning av ugress. For flere år siden la vi subbus utover hele gårdsplassen. Subbus er knust stein som også bli kalt for steinmel. Det er en ting som er helt sikkert, og det er at ugress spirer veldig lett i subbus.

Nå er altså første del av det delvis ferdig. Lengst bort til høyre er en steintrapp som jeg lagde for flere år siden. Jeg måtte grave vekk mye masse der nå for å få grusen i høyde med trappen slik at det ikke ble en farlig trapp med masse løs grus. Siden skal det fjernes mer gress der. Denne grusen jeg bruker inneholder en del sand som har kommet med på "kjøpet". Derfor må jeg vanne den for å få skylt av den sanden. Ugress har veldig lett for å spire innimellom i grusen/steinene når det er mye sand der. Men det nytter ikke å vaske grusen først, for det hadde blitt alt for mye jobb. Så jeg må nok bare regne med det ja...

Så langt har jeg kommet. Disse steinene som sees i forkant er bare lagt der inntil videre. Til neste år skal vi kanskje bygge ny garasje, og da blir det endringer på mye. Så inntil vi vet hvordan ting blir ligger disse steinene der for å holde grusen på plass.

Så til noen dagliljer. Nå er det virkelig dagliljetid her :)
Nesten alle er "no name"



Denne har aldri blomstret før. Den har også en mørk kant, men denne har mye mørkere farge på blomsten også enn de andre jeg har

En "spider"

En til som også er litt "spider" den også

Nydelig farge...

Aner jeg en liten mørk kant på denne ? ;)

Denne vet jeg faktisk hva heter, og det er 'So Lovely'. Jeg kunne ikke vært mer enig...

Nå må jeg ut og vanne. Mens andre i Norge drukner i regn, så får vi ikke en dråpe her. Kritisk tørt er vel en god beskrivelse. Kun 23 mm i hele juli, og det har ikke regnet skikkelig siden 12. juni. Så nå håper jeg det snart kommer litt regn hit også.
På yr er det et kart over stor skogbrannfare, og vi bor ikke uventet midt i det. Hver dag så ser jeg et fly som flyr over her for å speide etter brann. Det er jo litt betryggende, men samtidig så forteller det meg hvor tørt det faktisk er her. Det kan komme litt regn på fredag, men yr har flyttet på dette regnværet hele uken. Det skulle ha regnet på mandag, på tirsdag osv. og nå er det altså fredag det skal komme litt regn. Jeg tror det når jeg ser det...

34 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Ja det er uhyggeligt, når det bliver så tørt, jeg håber, der snart kommer regn hos dig.
    Hvert år prøver du at arbejde i haven, når det er for varmt, du lærer det nok aldrig :)))
    Smukke dagliljer alle sammen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er helt sikkert, og det gjør jeg også, hver dag!
      Nei, jeg lærer aldri... :))
      Tusen takk!
      Klem

      Slett
  2. Hei Marit. Det er nifst når det blir så tørt. Her har det regnet mer eller mindre i 4 dager, så nå holder det. I dag tror jeg vi får se sola etterhvert. Flotte dagliljer. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, det er skummelt. Dere har vært heldige.
      Tusen takk!
      Ha en fin dag.

      Slett
  3. Hello, you are really moving right along with the path. The lilies are all beautiful. I hope you have some rain there, the wildfire here in our country have been scary. Enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, I am. Thank you!
      The wildfire is scary.
      Happy Tuesday!

      Slett
  4. Hej Marit!
    Vi har lika torrt, idag känns det som det skulle kunna komma lite regn, det är mulet, men vi får se. Fina dagliljor, mina står i startgroparna, med stora knoppar.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, og det er fryktelig at det ikke kommer noe regn. Får håpe at du får noe.
      Tusen takk!
      Ha det godt.

      Slett
  5. Du gik rundt i solskin i søndags....her fik vi 25 mm vand...noget af en forskel.

    Det ser da rigtig godt ud, den belægning du har lavet. Viser du på et tidspunkt et "oversigtsbillede" så man kan se hvordan det ser ud? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er store forskjeller selv bare her i landet, så regnet er ujevnt fordelt.

      Ja, det skal jeg gjøre!:)

      Slett
  6. Gøy med nye dagliljer! Så mange fine detaljer og kanter på de :) Ja, jeg er veldig glad for siveslangene jeg har i de to tørreste bedene. Vurderer flere. Flittig kannebæring for tiden...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og det finnes så mange forskjellige av de!
      Det forstår jeg godt!
      Her er det flittig vanning fra Numedalslågen. Er glad for at det er mulig.

      Slett
  7. Hei Marit

    Flotte dagliljer, jo det ligner da en mørk kant - det er flot og super moderne:)
    So Lovely er lækker, den ser grøn ud i midten?

    Ja, indimellem er det smartere at kigge ud af vinduet og se vejret:)
    Her har der lige været en regnbyge der gav 2mm - helt uvarslet...

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Ja, det gjør da det :)
      Den er faktisk litt grønn i midten, ja.

      Ja, ikke sant! Det er visst vanskelig å melde været for tiden for meterologene, for de klarer knapt å spå dagen vær... ;)

      Her kommer det ikke noe regn i det hele tatt...

      Ha en deilig dag

      Slett
  8. Beautiful daylilies, Marit, what's in a name if there is beauty!
    Hope you will have rain soon, there are enough forest fires in the world ....
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan!
      I hope it too, because it 's so terrible dry here. That's true!

      Slett
  9. Dette er et fysisk tungt prosjekt, det kan jeg skrive under på av egen erfaring:-) Grus og stein er slitsomme greier som man merker i ryggen etterpå. Men fint blir det!
    Ja, denne törken er noe elendige greier. Vi har fått 14 mm nedbör i juli og det eneste (nesten) jeg önsker meg nå er regn.
    Dagliljer er herlige blomster, navn eller ei :-)
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Jeg har så vondt i ryggen i dag at i dag er det hviledag. Tusen takk!
      Ja, det er helt forferdelig nårvdet blir så tørt. 14 mm er utrolig lite! Det gjør jeg også.
      Det er de, ja! :)
      Klem, Marit

      Slett
  10. Godaften Marit.Ja !!! der er altid udfordringer i vores haver.
    Og det med belægninger der skal minimere ukrudtet er jo noget af en videnskab.
    Men rigtig smukke billeder af dine dagliljer.
    Rigtig dejlig aften oppe nordpå.Knus Jette Der lige har solgt sit hus og fået en dejlig lejlighed

    SvarSlett
    Svar
    1. God aften, Jette! Ja, det er jo det. Er det ikke det ene, så er det noe annet. Ja, det er litt av en vitenskap det der.
      Tusen takk!

      Til lykke med både hussalg og ny leilighet!

      God aften til deg også!

      Klem, Marit

      Slett
  11. Yr har flyttet på regnet her også... Kom noen få dråper i dag i omtrent to minutter.
    Så mange nydelige liljer du har :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare. Her kom det ingen dråper. Begynner å bli skremt av denne tørken.
      Tusen takk!

      Slett
  12. Fantastic photos, Marit! I love all the colours and details!

    SvarSlett
  13. Jeg har gjort samme erfaring med subbus. Jeg trodde at det ville bli mer stabilt - fastere, og det er det nok, men det er en stor ulempe med alt ugresset. Ren singel er mye bedre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok litt for mye næring i det. Singel er bedre ja, men subbus har noen fordeler. Det er god drenering i subbus.

      Slett
  14. Tänk det är ännu roligare att läsa här hos dig nu när jag sett din trädgård i verkligheten :) Tittade till sticklingarna i förrgår och de såg ut att må bra. Till och med Dicentran som hade gått av verkar klara sig trots allt. No name spidern var en läckerbit i min smak.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig da, Carina! Ja, nå vet du hvor alt er. Det er jo fint at de har klart seg så bra så langt. Hvis du klarer å få røtter på alle sammen blir jeg veldig imponert! :)
      Tenk at den også overlevde enda jeg klarte å knekke den :(
      Jeg skal finne navnet på den til deg!
      Ja, den er lekker :)

      Klem, Marit

      Slett
  15. Vakre Dagliljer som blomstrer hos deg nå. Ugress i gangveier har jeg også og det er et evig arbeid å fjerne.
    Håper du snart får tiltrengt regn i hagen.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er et evig arbeide...
      Det kan se sånn ut som vi kan få noe på fredag.

      Ha en fin dag!

      Slett
  16. Det er tungt å spa grus! Men så fint det blir :) Håper ugresset holder seg unna lenge, lenge. Dagliljene dine er nydelige. Mine har ikke startet blomstring enda, men de kommer vel når de finner det for godt ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig tungt. Tusen takk!
      Jeg legger duk under,så det er jo lov å håpe på det :)
      De gjør nok det!

      Slett
  17. Subbus ser fint ut! Gøy at dagliljene er på gang!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Subbus er fint, ja, men dette er elvegrus :)
      Ja, det er helt sikkert!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...