onsdag 26. juli 2017

Dagliljer/ liljer i utvalg... del 1

Det er bare å innse at akkurat nå er det dagliljefest her :) Den ene etter den andre springer ut. De står kun en dag, så det gjelder å nyte de akkurat den dagen. Det er flere som kaller disse for liljer, men er de ikke. Lilium er liljer, og Hemerocallis er dagliljer. To forskjellige familier altså.  Liljer står i flere dager, men  dagliljer varer kun en dag altså. Derav navnet ;)

Starter i dag med en som er i slekt med liljer, nemlig Afrikas blå lilje/ Agapanthus. Hva jeg har gjort riktig i år vet jeg ikke, men jeg pleier aldri å få disse til å blomstre. I fjor hadde jeg rekord med 2 blomster på en gang. I år er det hele 8 blomster!!!

Se bare her. Deter altså 8 stilker ut i fra en plante. 

Er usikker på hva denne heter. Bitte liten, mørk og veldig vakker. Dette er altså en lilje :)

Dette er min minste daglilje. Den heter 'Corky' og er så lett å kjenne igjen pga. en mørk stripe på kanten av blomsten

Som sees her

Denne vet jeg også hva heter, nemlig ut i fra fargen så er den lett å kjenne igjen.
'Green Flutter' som er gulgrønn i fargen

Resten er "no name"



Se på denne. Både humle og flue på samme blomst. Det har i det store og hele vært veldig mange humler og bier her i det siste. Gledelig!



Liker så godt disse med en "halo" inne i blomsten

34 kommentarer:

  1. :o Ja, skulle likt å vite hva du har gjort for noe bra med Afrikaliljene? Min har akkurat like få stilker som alltid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det eneste jeg har gjort annerledes er at den har stått veldig kaldt i vinter. Nesten rundt 0 grader.
      Vet alt om det dessverre...

      Slett
  2. Gratulerer hjerteligst med de afrikanske! Så bra! Har du gjødslet mer enn før? gitt dem mer lys??

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, ikke sant. Nei ikke noe gjødsel. Men jeg tok den tidlig opp av kjelleren og inn i drivhuset i april. Kanskje det har noe med saken å gjøre...

      Slett
  3. Åh, så heldig du er som får Agaphantus til å blomstre! De er jo så nydelig :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det synes jeg også :)
      De er helt nydelige, ja!

      Slett
  4. Hei Marit. Nydelig agapanthus. Jeg har ikke fått noen blomster på min enda. Lurer på om det blir noen i det hele tatt. Nydelige liljer. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Tusen takk! Din kan ennå komme med blomster.
      Fin kveld til deg også.

      Slett
  5. Flotte dagliljer hos deg...og mange varianter:)
    Nå er det lenge siden jeg har kikket innom deg, skal rulle meg nedover og oppdatere meg:)
    Ha en fin ukeslutt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Da får du mye å lese igjennom :)
      Ha en fortsatt fin uke!

      Slett
  6. Godt du klargjør forskjellene. Det er viktig. Så mange nydelige dagliljer. Mine ta en del r år før de blomstrer. Hva er set du gjør, som får så mange blomster på Afrikaliljen? Har aldri hatt mer enn1 blomst på min fem å gamle... Du har et eget lag Marit:)
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange som tror at alle er liljer. Sådet er jo greit å få klarlagt det for folk.
      Tusen takk!
      Den sto kaldt, og ble tatt tidlig inn i drivhuset i vår :)

      Slett
  7. Hei Marit

    Lækre lilje og dagliljer!
    Liljen kender jeg ikke men den ser ud som et ældre kryds, måske med L. lancifolium, har den bulbiller?
    Nej din Green Flutter er meget mere gul end noget af det jeg har - så er det afklaret!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Det er en lilje kjøpt fra Canada. Nei, jeg tror ikke at den har det. Skal se etter i morgen.
      Ja, den er garantert den riktige, og den er enda grønnere enn på bildet.

      Ha en deilig aften

      Slett
  8. Så flotte afrikaliljer!! Du er flink å få dem til:)

    SvarSlett
  9. What a gorgeous burst of colour and beauty, Marit!

    SvarSlett
  10. God morgen Marit
    Ja dagliljerne er skønne nu. Jeg har det som dig med Agapanthus, to blomster i fire potter, ja det er ikke meget :)Tillykke med dine.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. God morgen Lisbeth

      Ja, det er de og de finnes jo i så mange farger. De er vanskelige å få til, ja ;)
      Tusen takk!
      Klem

      Slett
  11. Hej Marit!
    Så fin Afrikas blå lilja, och många blommor. Min klarade inte vintern och har inte köpt någon ny, men saknar den. Dagliljorna börjar slå ut också här.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! De er veldig fine ja, og de hører med nå på sensommeren. Så bra!
      Ha det godt

      Slett
  12. Hello, what a beautiful variety of lilies. Gorgeous colors and images. Happy Thursday, enjoy your day!

    SvarSlett
  13. Eg er så imponert over alle ulike liljene/dagliljene du har.
    Men eg har forstått at du har ein fantastisk og innhaldsrik hage.
    Nyt siste juliveka.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hyggelig å høre!
      Ha en fin siste juliuke du også!
      Klem

      Slett
  14. Beautiful pictures of the African lily, Marit. You also caught the Daylilies beautifully. Very nice colours. Gr Jan W

    SvarSlett
  15. Sikke nogle smukke dagliljer. Dem har jeg (heller) ingen af...og det får jeg nok heller ikke. Pladsen er vist ved at være fyldt ret godt op. Måske en dag, hvis jeg omlægger bede.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg er så glad i de, for all blomstring fra nå utover er ren bonus. Jeg setter så stor pris på de som lyser opp på sensommeren.
      Du må nok bare å rydde plass til noen :)

      Slett
  16. Vackra allihop men 'Green Flutter' är lite extra. Jag är och har alltid varit svag för rent citrongula nyanser. De måste ju bli kanon med hostor eller hur :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er helt spesiell,og nesten selvlysende gul. Den hadde vært fin ved siden av en gul hosta ja. Problemet er bare at dagliljer må ha sol, og det er ikke hostaene like glad i... ;)

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...