onsdag 21. juni 2017

Litt av alt...

Noen ganger blir det nesten litt for mye som skjer på en gang, for nå synes jeg det blomstrer over alt :) Det er jo en luksus, så jeg klager ikke!

Her kommer det litt av alt... :)


Hortensia/Hydrangea macrophylla 'Minty Ice'

Fylt Geranium uten navn. Noen som vet det? 
Nå har jeg fått hjelp til å finne ut hvem det er. Den heter G. himalayense 'Birch Double'

Meconopsis betonicofolia

'Morden Blush'

Blomsterflue/Syrphidae inne i en pelargonia

En av de beste rosedufter som finnes kommer fra denne, nenlig 'Frülingsduft"

Peonene/Paeonia har akkurat startet, og her er 'Buckeye Belle' 

Liker den best når den er lukket som her. Fargen er mørkere enn det bildet viser.
Den er mer som den under her.
En til i nesten samme farge. Selvsådd sjokoladecosmos/Cosmos astrosanguieus.
I år kjøpte jeg frø av denne, og det er første gang jeg har sådd den. 

I hagen nå har jeg begynt på et nytt prosjekt (nå igjen) ;)
Mer om det i neste innlegg.

42 kommentarer:

  1. Nå har du fått roseduften din med 'Frühlingsduft'. Så gøy med selvsådd sjokoladecosmos. Det er så flott nå at jeg gjerne skulle hatt litt stopp i utviklingen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg endelig fått! Den dufter utrolig godt. Ja, og den var så enkel å så. Kjøpte frø fra Impecta.
      Jeg også! Sommeren går alt for fort...

      Slett
  2. Hei Marit

    Dejlige sommerbilleder du viser!
    Meconopsis er jo en favorit!
    Og Blomsterfluen det ligner den dobbeltbåndede -Episyrphus balteatus-

    Og pæonerne, med deres imponerende dybe farve!

    Spændende med en nyt projekt, det glæder jeg mig til at læse om!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Ja, det er de. Dessverre har mine blå forsvunnet, så det er bare den hvite igjen.
      Ja, det vet du bedre enn meg, så det er sikkert den :)

      Ja, den fargen er helt utrolig. En sånn farge er ikke ofte å se.

      Hehe, ja det er ikke måte på med prosjekter her nå, men det er i sammenheng med resten.

      Ha en deilig dag

      Slett
  3. Marit, I love your photography! I feel as though I am with you, looking at these beautiful flowers...I can almost smell them! Thank you so much for sharing. :)

    SvarSlett
  4. Hej Marit
    Ja det går så stærkt, at vi ikke kan følge med :) Din geranium hedder Geranium pratense Flore Pleno. Jeg har den også.
    Flot at du selv har sået chokolade cosmos.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er helt sikkert! Tusen takk, da vet jeg det. De var veldig enkle å så, så jeg håper at jeg kan få modne frø av de.
      Klem

      Slett
  5. Snygg färg på nävan och meconopsisen är så läcker. Så fina pioner också, jag allt är fint:). Aha ett nytt projekt, spännande:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  6. Hu og hei hvor det blomstrer til deg, Marit!
    Men så har du jo mye også da. Jeg har innsett at jeg aldri får en rosehage, den er for liten til det, og for lite sol. Så jeg får nyte dine:)
    Kan det være en Geranium himalayense 'Plenum'? Jeg hadde dilla på geranium en gang, helt til de tok litt overhånd i bedene.
    Så søt sjokolasekosmos. Mine luktet aldri sjokolade, men fine var de.
    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er veldig mye akkurat nå. En behøver jo ikke så stor plass for å ha en rose da, Kathrine. Det finnes flere som ikke blir så store.
      Ja, der er nok det rette navnet, og nå husker jeg det. Den heter G.himalayense 'Birch Double' Tusen takk for hjelpen!
      Jeg har aldri hatt mange av de nettopp av den grunnen at de sprer seg for mye. Men må innrømme at mange av de er veldig fine.
      Ja, de er så søte. Tror de må ha mye sol for å lukte sjokolade.
      Ha en fin dag :)

      Slett
  7. Her var det mange vakre blomster. Herlig med høysommer, men skulle ønske vi fikk litt varme her i vest også :-)
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det forstår jeg veldig godt. Her har vi et nydelig vær akkurat nå.
      Ha en fin dag!

      Slett
  8. Har du roser og Hortensia som blomstrer allerede? Her får vi nok vente en stund til på den varen, alle våre roser er av de litt senere slaget.
    Ja, nå går det unna i svingene og jeg klarer ikke å følge med på alt som skjer. Nye blomster blomstrer hver dag og det er en luksus å få være med og oppleve det.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, rosene har akkurat startet å blomstre her nå. Hortensia som blomstrer nå er litt "juks", for jeg kjøpte de i fjor høst og hadde de i kjelleren i vinter. Men uansett er de så vakre nå :)
      Det er ren luksus, ja!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Mye lekkert hos deg Marit! Her er det lite som kan minne om sommer når det gjelder temperaturer og det regner stort sett hele tiden.. Skikkelig godt vær for knott og snegler :-(( Men det er grønt og frodig og så får vi håpe at godværet kommer etter hvert?! Fortsatt fin uke hos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Stakkars dere, jeg føler virkelig med dere. Her er det som i en ørken akkurat nå. Det må dere gjøre!
      Ha en fin dag!

      Slett
  10. Very nice, Marit. Great series, Paeonia is the one I like very much.
    Gr Jan W

    SvarSlett
  11. Vilken vacker hortensia. Fin och ovanlig färgställning. Håller med dig om pionen Buckeye Belle. Tycker också att den är finast när blomman är sluten. Ha en skön midsommarhelg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er faktisk mange blomster som er finest da.
      Ha en fin midtsommerhelg du også!

      Slett
  12. Selvsådd sjokoladecosmos :-) Den var ny!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, helt ny i år, og frø kjøpt fra Impecta :)

      Slett
  13. Å så härligt :) Hortensian var nästan som blåbär och glass. Fin blomning du har nu. Jag försökte fota iris igår och 'Buckeye Bell' blommar här också men eftersom den är nyplanterad är inte blomman representativ ännu.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! :) Den er helt spesiell, ja, og er en av de sortene som jeg kjøpte fra Bakker i fjor høst som skal remontere både på fjorårskudd og årets skudd. Det gjenstår å se til neste vår. Det tar litt tid å etablere disse peonene, men de er så vakre når de endelig blomstrer.

      Klem, Marit

      Slett
  14. Så mye flott! I år har jeg kjøpt en cosmos i blomst, fordi i fjor rakk de vi sådde ikke å komme i blomst før frosten kom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det kan være lurt å gjøre det, og da har en jo lenge glede av de :)

      Slett
  15. Fantastiskt! Tänk Marit när vi satt och undrade hur det skulle gå med trädgårdarna när vintern var som hårdast och när det blev många minusgrader i april. Men det verkar gått bra. Här växer det och frodas också även om jag inte har så mycket blomning. Din hortensia 'Minty Ice' är makalöst vacker.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!

      Ja, vi var bekymret da, men heldigvis så har det gått bra med de fleste.
      Det er godt at det vokser hos deg også. Tusen takk!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Vakre roser og peoner som har startet blomstringen hos deg. Sjokoladekosmos er en fin plante, men det overlevde ikke hos meg. Kanskje jeg også skal prøve å så frø.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ikke her heller, for mine fikk lus inne.
      De var enkle å så.

      Ha en fin kveld!

      Slett
  17. Hei. Nydelige bilder du viser Marit. Blir spennende å se neste prosjektet ditt. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tusen takk, Hanne-Lise. Ja, det skjer mye her nå.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  18. Hello, so many pretty colors and blooms. I love the hydrangea, peony and the last cosmos. Happy Thursday, enjoy your day and weekend ahead.

    SvarSlett
  19. Flotte bilder Marit! Hortensiaen, Peonen og Sjokoladecosmosen er noe jeg virkelig ønsker meg i hagen. Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin kveld, Inger Johanne :)

      Slett
  20. Good evening dear Marit,
    I can imagine that you don't know where to look first when the whole garden exploses. Fantastic photo's. So wonderful captured. The chocolate cosmos is a beauty! So are all the other plants.
    Have a wonderful evening.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,

      Yes, that's true. Thank you!
      Have a wonderful evening you too.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  21. Skulle ønske sjokoladecosmosen sådde seg her også. Den er så fin. Nydelig den mørke peonen også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har ikke selvsådd seg, men jeg sådde den i februar :)
      Tusen takk!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...