lørdag 25. mars 2017

Den som sier...

...at lykke ikke kan kjøpes for penger, har ikke prøvd å kjøpe blomster ;)

I går ettermiddag skulle jeg innom det lokale gartneriet her for å kjøpe noen påskeliljer på tilbud. Trodde jeg da...
Når jeg kom inn i gartneriet ble jeg varm og kald på en gang, for der sto en utrolig flott camellia og ropte på bare meg! Det er jeg helt sikker på at den gjorde, for det var ingen andre som kikket på den en gang... Den sto der sammen med to andre camellia, men de ropte ikke på meg i det hele tatt. Det var kun den ene, og da måtte jeg jo bare kjøpe den.  Det ble ingen påskeliljer nei, for de forsvant ut av hodet mitt like hurtig som den andre kom inn...

Jeg har jo mange camellia fra før og var ikke sikker på om jeg hadde den fra før. Mange av de jeg hadde fra før har jeg slitt med å få i blomst inntil i år, så derfor kjente jeg den ikke igjen. Men når jeg kom hjem og fikk sett på hva de het for noe, så hadde jeg jo "selvsagt" denne fra før. Den står nå med mange knopper, så da får jeg ekstra lang blomstring med nettopp den. Det var vel ikke uten grunn at jeg hadde den, for den er utrolig vakker (i mine øyne da...) ;)

Vidunderet heter Camellia japonica 'Margareth Davis', og det gjør ikke noe i det hele tatt at jeg har to av denne! Jeg hadde som nevnt glemt navnet på den, for den var i blomst her  en gang for tre eller fire år siden, og hvem kan vel huske sånt...;)


Hadde dere latt være med å kjøpe denne? ;)

Her har Plantasjen  og andre noe å lære angående merking av planter...

Se så stor den er, og så mange knopper den har! Den står nå plassert i drivhuset, sammen med flere andre camellia som jeg begynte  å flytte opp i fra kjelleren i går kveld. I natt har det så vidt vært under 0 grader, og jeg var klar over at det antagelig ville bli det så varmovnen har stått på.

Dette er den jeg kjøpte for en stund siden på Plantasjen uten riktig  navn og som bare het white... Jeg tror at den kan være den 'Brushfield Yellow', men det er flere som kan se omtrent sånn ut så det er vanskelig å si.

Nede i kjelleren hadde denne begynt å blomstre, og jeg trodde det var den som het 'Hawaii', men det var det ikke. Denne heter 'Kewpie Doll', men den som heter 'Hawaii' er stapp full av knopper den også så det blir mange camellia å vise frem fremover ;)

Jeg begynte som nevnt å flytte på disse plantene fra kjelleren i går kveld, og de har hatt sin første natt i drivhuset. De er så fulle av knopper, og det vil vise seg hvordan det går fremover med knoppene. Jeg håper at de ikke vil kaste de...
Det er jo det som kan være "problemet" med camellia, nemlig det at de ikke liker å bli flyttet på.

Det var så herlig å kunne bruke drivhuset igjen! Jeg venter litt med å flytte det lille jeg har sådd bortsett fra stemorsblomstene. Blodbegerene stopper ofte litt opp i veksten hvis det blir for kjølig. Min gradestokk/temperaturmåler hadde blitt ødelagt, så jeg får kjøpe en ny til å ha i drivhuset. Det var rim på bilen, så det har kanskje vært -1 eller noe sånt ute i natt. Camellia tåler fint at det er kjølig, så jeg er ikke bekymret for de.  Det er ventet varmere vær og dagen fremover, men om natten må jeg regne med å ha varme på i drivhuset i lang tid fremover. Her kan det være nattefrost så sent som i mai...

Her blir det strålende sol i dag og opp mot 11 grader sier yr :)

Ha en fin vårdag!

42 kommentarer:

  1. Så flott! Jeg har ikke varme i drivhuset, så der kommer ingenting ut før jeg er sikker på at nattefrosten er over. Nå sitter jeg og håper på at det tunge skylaget skal lette litt, tenkte å legge ut komposten i bedene i dag... ha en fin lørdag! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Nei, da må en bare vente. Håper at solen også kommer til deg. Her er det lett skydekke, men det skal bli sol senere. Ha en fin lørdag du også!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Den hade helt klart fått följa med även mig hem! Men jag gick förbi en polkafärgad på en plantskola häromdagen - inga namn bara Camelia japonica. Kanske borde jag ångra mig? För visst kan man få mycket växtlycka för lite pengar :) Brushfield's Yellow, den jag köpte, hade en väldigt kompakt mitt där kronbladen är lite mer cremegulvita än kantkronbladen.

    Jag ska plantera om mina camelior idag. De jag köpte har alldeles för små krukor märker jag.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde jeg nesten regnet med :)
      De hadde to andre som jeg ikke kjøpte, og den ene var polkafarget med rosa og hvite flekker. Det finnes så mange flotte av disse blomstene. Ja, hvis du likte den ville jeg nok angret meg ;)
      Denne jeg kjøpte var ikke billig, men den var stor og flott.
      Ja, jeg finner sikkert ikke ut hva den gule jeg har heter, men jeg kjøpte 'Brushfield Yellow' på Plantasjen før,så jeg bare tenkte at den var en alminnelig sort de ofte fikk kjøpt.
      Den min er lysere gul først, og blir litt mørkere gul litt senere.

      Det skulle jeg også gjort, men de er så fulle av knopper at jeg tror at jeg venter litt :)

      Klem, Marit

      Slett
  3. Helt imponerende hva du har, og supervakre er de!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er utrolig vakre :)

      Slett
  4. Hei. Den var helt nydelig. Jeg har ikke vært så heldig med camelia. Kanskje jeg får prøve igjen. Ønsker deg en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tusen takk! Nei, de er ikke av de enkleste å få til dessverre. De vil ha det lyst og kjølig inne, og passer ikke i en varm stue.
      Ha en fin dag.

      Slett
  5. Den havde bestemt også råbt på mig, men det er ikke sikkert, jeg havde råd :) til at høre råbet.
    Dejligt du igen kan benytte drivhuset, jeg håber dine camelliaer beholder knopperne.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg nok den hadde ;)
      Jeg har ikke kjøpt mange roser som deg, så jeg tok meg råd til den. Noen ganger må en bare lukke ørene, ja.
      Ja, det er så deilig å endelig kunne bruke det igjen. Det gjør jeg også.
      Klem

      Slett
  6. Hej Marit!
    Förstår att den ropade på dig, och att du hörde ropet, den ville komma till någon som kan ta hand om den. Otroligt fin.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
  7. Hej Marika

    Ja, sånn var det bare :) Tusen takk!

    God helg!

    SvarSlett
  8. Det var lekre Camellia som du har kjøpt. Kjenner meg igjen i at noen planter bare roper på meg og de blir alltid med hjem.

    Håper du får en fin helg med det gode værvarselet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er nok flere som kjenner til det :)

      Ha en fin helg du også!

      Slett
  9. Oh, älskar camelia och undrar om in stora buske i Wales har börjat blomma ännu, vet inte eftersom jag är i Spanien och här blommar allt för fullt.
    Ha en god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har nok noen store busker med camellia i blomst, og synd at du ikke får sett de nå.

      God helg!

      Slett
  10. Ha-ha :) Du har så rett!
    Påskeliljene får vente...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! :)
      De kommer snart opp andre steder...

      Slett
  11. Hei Marit

    Alletiders at du fik denne, og du kan snart sammenligne med din egen!

    Og så ser jeg at i får varmen op!

    Ha en dejlig helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det kan jeg gjøre. Tror jeg har blomstring til langt ut på sommeren med alle de jeg har.

      Ja, det skal jeg si at vi har, for nå er det 12 grader her :)

      Håper at det er varmt hos deg også!

      Ha en deilig helg

      Slett
  12. Hello, they are lovely blooms. Looks like you came home with some beautiful plants. Happy Saturday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, they are. Thank you!
      Happy Weekend!

      Slett
  13. Hei, noe så vakkert, forstår godt at du ikke klarte å gå forbi den. Jeg tenkte også å kjøpe noen påskeliljer til trappen, men de hadde kommet så langt at gleden hadde blitt kortvarig:) Ha en god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, de er det,og de er vanskelig å gå i fra, ja :)
      Ja, da er det ikke noe vits i det.
      Ha en fin helg!

      Slett
  14. Thanks for the nice spring day, Marit. They listened, and it's a beautiful day. You've made beautiful pictures. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. So nice, Jan! It have been a lovely day here too. Thank you!

      Slett
  15. Absolutely gorgeous, dear Marit! Thank you so much for sharing, and I hope you are having a great weekend. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, dear Linda!
      I wish you a nice weekend :)

      Slett
  16. Den ER helt nydelig! Og helt enig, gjør ingenting å ha to :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, det gjør ikke noe :)

      Slett
  17. Wow, inte hade jag kunnat gå förbi den heller:) Jättesöt.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var nok ikke så mange som hadde gått fra den :)
      Ha en fin kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  18. I can understand what you felt when you saw this beautiful Camelia. And you did the right thing to buy it. What a work it will be to bring all your plants to your greenhouse. Enjoy this beautiful Sunday Marit.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I'm sure you can, Marijke! It'a lot of work, but I have done it little by little. I wish you too a wonderful Sunday!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  19. Så fin og sund den er, din nye camellia. jeg forstår godt, du blev fristet over evne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den måtte jeg bare kjøpe :)

      Slett
  20. Så nydeleg !
    Nesten som ein draum å sjå dei vakre blomane.

    God søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det er en vakker blomst.

      God søndag!

      Slett
  21. Fantastiske kamelia!
    Ikke lett å unngår kjøp på hagesentrene i disse dager...jeg skulle bare kjøpe jord på Rom hagesenter, og det ble både planter og annet som plutselig fant veien inn i bilen:)
    Hage=lykke...sier jeg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! Nei, det er omtrent umulig...
      Kan du skjønne hvordan de havnet der?!
      Ja, sånn er det bare :)

      Slett
  22. Så klart att den ropade på dig Marit! Och jag förstår att du inte kunde låta bli att köpa den, det gör ju inget att du har den förut, man kan aldrig få för många camellior ... eller det kanske man kan, dom ska ju få plats också :) Den är i varje fall fantastiskt vacker. Och jag gissar nog att det är 'Brushfield Yellow', tycker den liknar min. De senaste blommorna som kommit på min är mer vita än de första var. Men dom har det karakteristiska gräddgula i mitten som din har. 'Kewpie Doll' är också jättevacker. Jag ska åka på trädgårdsmässa nästa vecka igen. Det är den största mässan här i Stockholmsområdet och då ska jag se om det kanske finns någon camellia som ropar på mig :)

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn var det bare, Anita! Nei, en kan ikke få for mange av de, men som du sier så tar de mye plass. Jeg tror at jeg må stoppe med mine kjøp av de, men så har jeg også veldig mange ;)
      Ja, jeg synes absolutt at den kan ligne på 'Brushfield Yellow', og den har se før solgt på Plantasjen før med navnelapp på... I år het den bare "white"
      Ja, det synes jeg også, og i sommer skal jeg prøve å ta stiklinger av de jeg har. Det skal i teorien være mulig, men om jeg får det til vet jeg ikke...
      Håper du finner noen på messen! Hvis det finnes noen der, så pleier de å rope veldig høyt! :)

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...