torsdag 19. januar 2017

Jeg lengter...

Blommig fredag, og denne gangen er det et enkelt tema som er lett å svare på.

Jeg lengter etter alt som ikke har med vinteren å gjøre.  Nemlig vår, sol, varme, dufter og blomster! Kort oppsummert på 1-2-3... :)

Vi har jo egentlig hatt en "snill" vinter så langt, og det er jo deilig uansett. Men vinter er vinter, og når kalenderen viser at det er slutten av januar begynner lengselen etter våren å bli sterk.
Frøkatalogene som dumper ned i postkassen til stadighet gjør ikke lengselen noe mindre ;)

Jeg lengter etter å prikle blodbeger...


Jeg lengter etter at det lille som er av is og snø blir borte og at julerosene kommer med store knopper igjen...


Jeg lengter etter å se Hepatica igjen...


Jeg lengter etter å se liljer igjen...


Selvsagt savner jeg alle rosene!

Jeg kunne fortsatt i det uendelige...

Vinteren er så lang, og lengselen etter våren er stor.  

Så vil jeg gjerne si noe mer om lengsel i seg selv.  I vår moderne verden hvor alt skal gå så fort og vi er vant til at alt skjer så hurtig, så er det lett å glemme bort noe veldig viktig, nemlig det å lengte. Jeg skal ikke påstå at alt var bedre før, men det var noe som var annerledes. Da måtte en glede seg og lengte etter noe på en annen måte enn i dag.  Noe vesentlig har gått tapt i vår travle verden hvor en kan få det en ønsker seg bare ved noen tastetrykk. Lengselen har blitt ofret på veien...

Jeg synes faktisk at det innimellom er godt å lengte etter noe...

Vinteren er egentlig en god øvelse i å lengte :)


Disse her lengter jeg også etter!

God helg :)

Se flere lengsler her...

52 kommentarer:

  1. Härligt att läsa om din längtan. Så vackra rosor och rhododendron, sockersött i rosa:) Liljan var en riktig snygging.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha det godt.

      Klem, Marit

      Slett
  2. Att längta och se längtan som resan tänker jag är bra och härligt. Det är den processen jag gillar. Undrar hur vi hade känt om vi inte haft vintrar utan haft mer av vår-sommar hela tiden??

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og det liker jeg også. Det er vanskelig å si, men jeg tror ikke jeg hadde likt det.

      Klem, Marit

      Slett
  3. Hei Marit

    Ja, det har du ret i, der er snart kun vejret og årstiderne tilbage at længes efter..
    Uden mørk vinter ville vi ikke værdsætte de andre årstider så meget!

    Flotte billeder!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, ikke sant... Vinteren er i så måte veldig viktig, for da blir folk tvunget til å lengte litt. De som ikke liker det reiser til syden...
      Tusen takk!

      Ha en deilig weekend

      Slett
  4. Hello, great post and lovely flowers. I agree winter is a good exercise in longing. We have to enjoy each day to the fullest. Happy Thursday, enjoy your day and weekend ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you. Yes, that's true.

      Happy weekend!

      Slett
  5. Hei.Bra bilder og bra tekst. Ja, jeg lengter. Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
  6. Really gorgeous, Marit! I especially love your last 3 photos! :)

    SvarSlett
  7. Hej Marit
    Ja det er helt sikkert godt at længes og at savne noget, det kender mange af de unge mennesker ikke til i dag. Det er så nemt at trykke på en knap. Nogen længes også efter ordentlig vinter, det kunne være godt bare 14 dage i december eller januar, men i marts vil vi ikke have det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, jeg synes det, og unge i dag får ikke oppleve det nei, for det er bare å trykke på en knapp ja. Jeg har lengtet lenge, men så langt er det en dårlig vinter vi har. Jeg savner snøen, så den må gjerne komme nå, men ikke i mars ;)
      Klem

      Slett
  8. Håller med om att längtan är viktig. För trädgårdsfolk i kallare klimat är nog vårlängtan en väldigt gemensam sak. Kan inte komma på något annat som vi har så gemensamt.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den. Det har vi til felles, ja, og det er jo en god ting. Vi lengter alle sammen.

      Slett
  9. Det er godt å lengte etter noe som ligger foran oss, nemlig våren og lyset. Det var mange vakre planter du lengter etter å se igjen.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Tusen takk!

      God helg!

      Slett
  10. Jeg er så enig med deg Marit. Godt å lengte og noe å se frem til. Deilige bilder som absolutt fremmer lengselen etter sommerhagen. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt å ha noe å lengte etter. Tusen takk!n:)

      Slett
  11. Jag håller helt med dig, att längta är en skön känsla, ett skönt tillstånd som man kan unna sig att vara i. Våren kommer, i år igen, och det är skönt att få längta efter den, att se vartenda tecken på dess närmande som en liten skatt.
    Nu ska jag gå ut i solskenet och lyssna på fågelkvitter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Våren kommer snart, og det er herlig å lengte etter den.
      De kvitrer så fint her også :)

      Slett
  12. Hej Marit!
    Helt enig med dig, vill så gärna ha vår, men det är bara att vänta. Idag är det riktigt varmt, och har satt ut mina sådder i trädgården. Provar med plastbackar, vi får se om det blir något.
    Underbar hepatica.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, vi må nok bare vente for det tar ennå en tid før det blir vår. Tusen takk,

      God helg!

      Slett
  13. Vilka vackra bilder Marit! Speciellt tycker jag om den med rosorna. Den är som ett bokmärke. Kommer du ihåg bokmärkena man lekte med som barn? Jag antar att ni hade sådan i Norge också. Jag vet att du inte tycker om vintern och längtar efter våren. Och när jag ser dina bilder så börjar jag också längta ... även om jag tolkade temat på ett annat sätt i mitt inlägg.

    Önskar dig en riktigt skön helg! Här har det varit solsken idag men det är jättehalt. Det blir lätt så när det kommer snö, är kallt, milt, kallt och milt igen. Det är tur att det finns broddar att ha på skorna.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Ja, jeg husker de bokmerkene, og mange samlet på de.
      Jeg er ikke så glad i vinter nei og spesielt ikke mørket. Men samtidig er vinteren en tid hvor en kan lengte litt. Tror det er godt å kunne gjøre det innimellom. Blomsterbilder får en til det, ja!

      Her er det nå 5 grader og det er en merkelig vinter. Det skifter i været hele tiden.

      God helg!

      Klem, Marit

      Slett
  14. Længsel har vel noget med forventningens glæde at gøre. Jeg tror, vi er heldige med, at vi bor et sted, hvor årstiderne skifter. På baggrund af mørket og kulden glæder vi os til lyset og varmen. Havde vi haft sommer hele året, havde vi nok taget det som en selvfølge.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det tror jeg også, så vinteren er da god til noe. Vi har mye å glede oss til!

      Slett
  15. Ja, det er mye å lengte etter :-)
    Jeg tror også det er sunt å lengte litt :-)

    SvarSlett
  16. Ja, vinter er vinter, selv om den er mild. Lengter til våren, som jeg syns er den fineste tiden på året :) Ha en fin fredag Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nettopp det den er. Våren er den beste årstiden, ja.

      Ha en fin helg, Inger Johanne!

      Slett
  17. Hei Marit. Du setter ord på noe viktig her, at det faktisk er sunt å lengte litt innimellom. Tenk på alle de som bare kjøper alle planter ferdig, som får gartnerfirma til å gjøre hagen fiks ferdig og som må ha alt på stell fra første stund. Takk for at du vinklet innlegget slik, det gjorde godt! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin!
      Ja, jeg tror at vi bare har godt av det. Det er en helt annen opplevelse å dyrke de frem selv, ja. Tusen takk for dine varme ord!
      Klem fra Marit

      Slett
  18. People will always yearn, Marit, but nowadays that can be fullfilled more quickly. Almost everything is at hand or PC range. I wish you a wonderful weekend and look forward to the seedlings when they are in the garden. Have a nice weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true, Jan. Things goes faster and faster every year. I wish you too a wonderful weekend. I hope the spring is soon in your country.

      Slett
  19. Det sies at den nordiske vinteren har ett formål: å få oss til å sette pris på våren...

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det passer jo godt! :)

      God helg!

      Slett
  20. Vinteren er en ypperlig tid å lengte etter våren på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den god til, og vi har godt av det også...!

      Slett
  21. Ikke mindre enn du lengter etter våren, fargene og lukter. Men vi må være tålmodige og vente på henne. Hilsen.

    SvarSlett
  22. Med din fina trädgård finns det mycket att längta efter, även för oss läsare!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det var hyggelig å høre :)
      God helg!

      Slett
  23. Hej Marit, det er jo netop det jeg også tænker på. At skulle spire og glædes over det grønnes. Smukke billeder af din have og skønne blomster. Vi har så meget at se frem til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, det er så viktig nå om vinteren. Tusen takk! Det er nettopp det vi har :)

      Slett
  24. Another beautiful flowers in winter.

    SvarSlett
  25. Så fine bilder! Jeg er heller ikke noen vinterelsker, men lengter ikke like hysterisk etter våren nå som jeg gjorde for noen år siden. Etter at jeg oppdaget hva nåletrær/busker og Rhododendron og andre vintergrønne planter kan gjøre med hagen på vinteren så har jeg lært meg å nyte litt av vinteren i hagen også.

    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, det er greit å hygge seg litt med vinteren, for den varer så lenge som den gjør uansett. De vintergrønne er veldig fine om vinteren, ja.

      Klem, Marit

      Slett
  26. Visst längtar jag efter vår och försommar, inte minst när jag ser dina foton, men annars tycker jag att det är ganska skönt med en paus och att ha tid till att ta det lugnt och fixa med saker inomhus. Min iver efter att så drar inte igång än på en månad, men då kör jag full fart framåt. :)
    Kram Kristina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvem gjør ikke det nå! Det er skjønt med en pause ja, og da får en tid til andre ting. Det er full fart i fra slutten av mars her også :)

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...