tirsdag 6. desember 2016

Knekk sa det...

Jeg har ventet en stund på en amaryllisknopp som skulle blomstre, og den hadde begynt å åpne seg.
Dessverre så ble den litt for tung, og når jeg skulle støtte den opp så knakk den...

Til tross for manglende rot, så klarer den seg fint i en vase.  Måtte ta en trepinne og tre den gjennom stilken. 

'Alfresco' heter den.  

Den er nr. 2 jeg har fått igjen, så noe riktig må jeg ha gjort i det året som har gått siden sist de blomstret :)

Litt førjulsstemning...

42 kommentarer:

  1. Hei Marit!
    Den ble jo veldig fin som knekt også. Har ikke helt lykkes med å drive dem frem året etter.

    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det spiller ingen rolle,for blomsten er like fin. Det er faktisk annen gang denne her blomstrer, så den må være enkel å få igjen :)

      Klem, Marit

      Slett
  2. Du er flink som får dei igjen, eg har prøvt, men det gjekk ikkje.
    Eg har kjøpt stativ på Plantasjen som Amaryllisen
    står i, det funka godt.
    Men dei er jo fine avskårne også sjølvsagt.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror jeg må ha vært heldig, for de har ikke fått godt stell akkurat ;)
      Ja, de har jeg sett, og de ser kjekke ut.
      Det er de!

      Klem

      Slett
  3. Kanskje favoritten, den der! Heldigvis holder de lenge i vase også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er den jeg liker best. Ja, det gjør de.

      Slett
  4. I love the flowers of the amarilis. Hope you are doing well!!
    Rosehugs from Holland.

    SvarSlett
    Svar
    1. Me too! Yes, thank you, and I'm doing as well as I can at this time of the year ;)
      I hope you are doing well too!
      Rosehugs from Norway

      Slett
  5. Hej Marit
    Ja heldigvis blomstrer de bare videre i vasen, så det er ingen problem.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, heldigvis gjør de det, og det går helt fint.
      Klem

      Slett
  6. Sikke en smuk, dobbelt amaryllis! Og den er også smuk i vase :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Nana! Ja, den er veldig fin i vase også. De selges jo slik i blomsterbutikkene også :)

      Slett
  7. Godmorgen Marit

    Ja, sådan kan det gå - Når man er så glad for det fyldte;)
    Smart med en pind inde i stænglen!

    Ha en dejlig onsdag

    SvarSlett
    Svar
    1. God morgen Karsten

      Ja, det skal jeg gi deg helt rett i! Det måtte jo gå sånn når blomsten er semidobbel, men likevel er den min favoritt ;)
      Ja, det er et råd jeg har lest om, og det fungerer veldig fint.

      Ha en deilig onsdag

      Slett
  8. Hej Marit!
    Det är en vacker Amaryllis. Hoppas den blommar länge. Jag tror jag har en knopp på förra årets lökar. Skall bli spännande att se.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det er den. Det er ikke sikkert at den blomstrer like lenge, men jeg får nyte den så lenge den gjør det.
      Så bra!

      Ha det godt

      Slett
  9. Koselig førjulsstemning hos deg Bra du klarte å redde Amaryllysen.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det måtte jeg jo bare prøve på :)

      Ha en fin onsdag!

      Slett
  10. Uffda. Sånn ble den ene her også. De er jo minst like fine sånn.

    Ha ei fortsatt fin adventstid! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skjer veldig fort, men de er like fine, ja :)

      Ha en fin onsdag!

      Slett
  11. So simple, so very beautiful.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! The simplest things can be very beautiful :)

      Slett
  12. Så vakker den er! Smart med den pinnen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det erden. Det var et råd jeg leste et sted, ogdet fungerer veldig fint :)

      Slett
  13. Alfresco har jeg hatt også. Kanskje har jeg den ennå. Bra at de står fint i vase også. Mine gamle står mørkt og kaldt fremdeles. Kjøpte en på torget. Redd den kommer før jul, men står nå litt kaldere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo en ganske alminnelig sort. Jeg kjøpte den i en blomsterbutikk. Ja, de selges i blomsterbutikker til å sette i vase. Leste at en kunne tilsette holdbarhetsmiddel for løkvekster i vannet, men det hadde ikke jeg. De kommet ofte før jul ja, men det hjelper å sette de kjølig.

      Slett
  14. Så fin! Jag sparar också amarylliskrukorna och brukar få dem att blomma om - men på sommaren därpå. En ny blomma till jul har jag nog aldrig fått. Hur förvarar du löken?
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hatt de stående i en gang hvor det blir veldig varmt om sommeren, og tørt fordi jeg ofte glemmer å vanne de. Om høsten blir det kjølig der og det tror jeg de liker. Kanskje det bare er hell/tur at de blomstrer på nytt :)
      Ha det godt

      Slett
  15. Hej Marit!

    Jag är inte alls duktig med dessa speciella julblommor, mina amaryllis brukar sluta precis så där, att de knäcks. Det får bli hyacinter istället, gillar doften.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, de har lett for å knekke. Hyasinter dufter så herlig, ja!

      Klem

      Slett
  16. Huff da, men like fin i vase også! Jeg ble så lei av at Amaryllis veltet når de stod på det fineste at jeg kjøpte amaryllisstativ til de, og siden har det gått bra! Ha en fin dag Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo det! Det skal jeg kjøpe meg også.

      Ha en fin dag du også, Inger Johanne!

      Slett
  17. Det er så gøy når de kommer igjen :-). Utrolig flotte, en plante som hører julen til her hos oss også.
    Ha en fortsatt fin adventstid!
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det virkelig! Amaryllis er utrolig flotte :)
      Ha en fin adventshelg!

      Slett
  18. Så vacker! Fördelen kan vara att löken spar mycket energi och spar du den ett år till så är den enklare att få att blomma igen. Jag har köpt en ny dubbel vit i år och den kommer med 4! stänglar. Får se hur det går. Ska nog stötta den redan nu.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den! Det er sant, og jeg vil prøve å få denigjen til neste år :)
      4 stilker! Ikke dårlig :) Ja, de behøver støtte tidlig, for ellers så går det som med min... ;)

      Klem, Marit

      Slett
  19. Faktisk synes jeg de er minst like fine i en vase. Kanskje fordi de ofte strekker seg så langt der de står i potten. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er i grunnen det, for de blir lett alt for lange :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...