torsdag 31. desember 2015

Årskavalkade 2015 del 2...

Da er det bare å av slutte årets tilbakeblikk, og et av problemene med et sånn kavalkade er å begrense seg... Jeg har veldig mange bilder i mitt arkiv, og det er jo nesten umulig å velge ut bare noen få... ;)

Jeg startet med solfylte bilder fra begynnelsen av juli, peoner og martagonliljer var på topp akkurat da.

Lilium martagon 'Albiflorum'

Disse bildene er tatt 3.7 og da er det mye vakkert å se på. Jeg fikk navnet på denne etter å ha spurt Pionmannen, og den heter 'Candyheart'. Den ser nesten ut som en rose, virkelig en godbit...

Noe jeg ikke kommer utenom er alle rosene mine som har blitt en skikkelig dille. Hadde aldri trodd at jeg skulle få sånn dilla på de, men før fikk jeg ikke de til og da var det ikke noe moro med de... ;)
Nå er det en fryd å holde på med roser, og så mye at jeg lagde 8 roseportretter av noen av de jeg har i hagen. Håper de kan inspirere andre som også bor i høyere klimasoner til å prøve seg på roser. Trives de her , så trives de også andre steder med H4 og høyere ;)

I år var vi med hagelaget på en tur til et hagesenter som ligger i Arendal og heter Lundbergs Planteskole. Der hadde de et godt utvalg av roser, og jeg fikk med meg hjem 3 stk. av 'Munstead Wood' Den hadde jeg sett så mange flotte bilder av og hørt så mye skryt om, at den måtte jeg bare ha, og da likegodt 3 stk. når jeg først skulle kjøpe den... ;)

Denne rosen har alt jeg begjærer...
Duft, farge og rik blomstring... Bedre blir det nesten ikke...

Men juli var ikke bare solskinn, her et bilde fra 7.7
Roser med regndråper som ser ut som små perler er så vakkert...

I juli dukket også opp mine favoritter i hagen av flagrende vesener, nemlig de første neslesommerfuglene :)

Bildet er tatt 15.7

Sommerfuglene i hagen er et stort høydepunkt i året synes jeg, og dere aner ikke hvor mange sommerfuglbilder jeg har, og ikke jeg heller... Det eneste jeg vet er at det er mange, veldig mange... ;)

Disse bildene under her er tatt i begynnelsen av August

Admiral sommerfugl

Hvit C


Stor var gleden da denne sørgekåpen landet på taket. Litt vanskelig å få tatt bilde av, men pytt pytt...

Disse to bildene er tatt 23.8

Admiralene og andre sommerfugler var helt ville etter disse Liatrisene. husker jeg...

Noen annet jeg husker var at på denne dagen som dette bildet over her ble tatt hadde jeg besøk av en ekkel orm... Den vil jeg ikke vise bilder av nei... Den endte sine dager på stuegulvet hos naboen da katten deres hadde fanget den og tok den med inn... Jaja, sånn kan det gå...

Jeg tar heller med flere sommerfugler som disse her, brunflekket perlemorsommerfugl som var veldig glad alle de sommerfuglbuskene jeg hadde plantet i sommer...

Bilder tatt 31.8

Så kom september med mye regn, veldig mye... Tror vi fikk 350 mm med regn i løpet av noen uker

Da måtte jeg til Kongsberg og se på flommen som var da...

Men fortsatt var det deilige dager med sol og varme, og masse sommerfugler..


Trangt om plassen... Tatt 17.9

Sommerfuglene fortsatte å være i hagen til 1.10

Noe så uvanlig som en løvetann i blomst så sent og da fant en neslesommerfugl den så klart...

Dette er et bilde som ikke er vist før. Det er en Hvit C som hygget seg høyt oppe i drukerankene mine 2 meter over bakken...

Den 20 oktober var det den første frosten . Noen dager etterpå så jeg at et par pilfinker ordnet opp i fuglekassen på veggen før vinteren kom. De tenkte kanskje at da var den klart til våren igjen...



Dette bildet av 'Mary Rose' er tatt 5.11. Da hadde den blomstret helt siden i begynnelsen av juli. Ikke dårlig for en rose å holde ut så lenge med frost og det hele...

Men da var det også slutt som roseblomstringen. Den første snøen kom den 16. november, og dette bildet er tatt 21.11. Etter det har snøen kommet og gått flere ganger, men det har bare vært 2-3 cm av gangen.

Dompapene kommer alltid hit til jul sammen med litt snø og dette bildet er fra 28.12.

Været i desember har vært litt snø og masse regn. Senest i går regnet det som bare det. Nå er det meldt om skikkelig kulde fra lørdag, og det er jo alltid spennende å se om de får rett i -15 - 20 grader... Håper ikke det, nei...

Ja, dette var årets siste blogginnlegg. Jeg vil benytte anledningen til å takke alle dere som legger igjen hyggelige kommentarer på bloggen min. Jeg setter veldig pris på hver og en som jeg får.

Jeg ønsker dere alle sammen et riktig godt nytt  (hage) år i 2016! :)

Happy New Year!

Nyttårsklem fra Marit

68 kommentarer:

  1. Marit, thank you for the lovely review of your garden year. So interesting you have become a rose lover too. Thank you for your comments on my blogposts in 2015 and I wish you a healthy and happy 2016 with lots of garden pleasure!
    Janneke

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Janneke! Yes, finally I become a roselover :)
      Thank you for all nice comments. I wish you a Happy New Gardening year!

      Slett
  2. Ser jo ut til å ha vært en kjempesommer når man ser bildene ;) Du har besøk av utrolg mange og fine sommerfugler! Heldiggris.
    Takk for 2015, Ser deg i 2016 :)
    Nyttårsklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg faktisk at det var hvis en tar bort alt regnet i august ;)
      Jeg håper de vil komme til sommeren også. Jeg gjør alt for at de skal trives :)
      Vi sees, ja!

      Klem fra Marit

      Slett
  3. Hello, Gorgeous highlights and images. The butterflies are fabulous! I love the birds, especially the pretty Bullfinch. Thanks for visiting my blog and for the nice comments. Wishing you and your family a happy, healthy New Year!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Eileen! Thanks for all your nice comments. I wish you a Happy New Year too!

      Slett
  4. Hei Marit!
    Veldig morsomt å se årskavalkaden din. Det er alltid inspirerende å besøke deg. Og ikke minst, tusen hjertelig takk for alle kommentarene du legger igjen hos meg. Setter veldig stor pris på der. Ønsker deg et riktig godt år og et godt, fruktbart hageår!
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk for alle dine besøk og hyggelige kommentarer! De varmer og gleder meg veldig.
      Ønsker deg et flott nytt hageår!

      Klem, Marit

      Slett
  5. Vilken härlig avslutning på 2015, jättefin krönika.
    Så många fjärilar du haft hos dig hoppas de kommer åter nästa sommar.
    Ser fram emot att följa dig 2016
    Gott nytt År
    Kramar Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Maria! Ja, det håper jeg også. Godt nytt år!

      Klem, Marit

      Slett
  6. Jammen godt vi er på vei mot sommer når man ser på disse vakre bildene. Ønsker deg et fredelig, trygt og godt nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er virkelig godt å tenke på!

      Godt nytt år til deg også!

      Slett
  7. Beautiful pictures !!
    Happy New Year !!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Happy New Year to you too, Ela!

      Slett
  8. Dejlige billeder af din årskavalkade, du har bestemt også meget flot, martagonliljer bl.a. dem havde jeg ikke held med i år. Godt du har fået flere roser, så har vi igen fælles interesser.
    Man kan godt se, du er vild med sommerfugle, du har taget mange fine billeder af dem.
    Rigtig godt nytår til dig
    Vi ses i 2016

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! De trives veldig godt her, og det er jeg så glad for. Jeg synes vi har mange felles interesser :)
      Ja, det er jeg! Jeg håper de kommer like mange til neste år.
      Godt nytt år til deg også!

      Det gjør vi!

      Klem

      Slett
  9. Et herlig tilbakeblikk av hageåret som har gått. Jeg blir aldri lei av å se bildene dine av flotte sommerfugler.
    Ønsker deg et riktig godt nytt år. Gleder meg til å følge deg videre.
    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Godt nytt år til deg også!

      Klem, Marit

      Slett
  10. Godt nytt år Marit! Flott årskavalkade! Nyttårshilsen fra Inger Johanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Godt nytt år til deg også, Inger Johanne!

      Slett
  11. Hei Marit, koselig å se bilder fra året som har gått!
    'Munstead Wood' er på listen min også, håper å finne en plass til minst en i min nye hage. Nydelig med all sommerfuglbildene, det har ikke vært en god sommer for sommerfugler her hos oss, håper på bedre i 2016.
    Ønsker deg et riktig godt nytt år, klem fra Helene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Helene!
      Tusen takk! Ja, det er en utrolig vakker rose, forstår godt at du ønsker deg den.
      Her har det vært uvanlig mange sommerfugler i år. Får håpe du også får se noen.

      Godt nytt år, klem!

      Slett
  12. you grow and share such beauty. :) loved the mourning cloak and the sparrows made me smile. happy new year!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Happy New Year to you too!

      Slett
  13. Hei Marit

    Flot årskavalkade lækker martagon! Og også glæden ved sommerfugle har vi til fælles:)

    Du og dine ønskes et godt 2016!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Ja, martagon er flotte liljer.
      Det har vi! :)

      Godt nytt år til deg og dine også!

      Slett
  14. Mange vakre bilder fra hageåret ditt, med mange vakre sommerfuglbilder.

    Ønsker deg et fint nytt hageår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Godt nytt år til deg også!

      Slett
  15. Så gøy å se hage året ditt. Mange flotte bilder. Godt at historien med ormen endte "godt". For deg i hvertfall. ;-)

    SvarSlett
  16. Hej Marit!
    Så vackra bilder du visar från ditt trädgårdsår. Pionen Candy Heart blev en favorit. Så vacker. Hoppas på ett nytt fint trädgårdsår 2016.
    Ha det fint!
    Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Tusen takk! Ja, den er veldig fin, og glad for at jeg har den.
      Ønsker deg et fint hageår!

      Slett
  17. Hej Marit.Tak for en dejlig kavalkade for 2015.......rigtig smukke billeder du viser.Er rigtig glad for at følge din dejlige blog.Og ser frem til et rigtig dejligt haveår 2016 Nytårsknus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette,

      Tusen takk! Jeg er også glad for å følge din blogg. Godt at vi har funnet hverandre!
      Godt nytt hageår!

      Nyttårsklem fra Marit

      Slett
  18. Godt nytt år, Marit :) Jeg har riktignok vært litt bloggslapp i det siste, men jeg skal nok glimte til innimellom slagene.
    Klem fra Turid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Turid, og godt nytt år til deg også!
      Hyggelig å høre fra deg igjen :)

      Klem fra Marit

      Slett
  19. Deilige blomsterbilder, og sommerfuglebilder – ikke minst! Dompapene er sjelden kost på våre trakter, og det må være helt fantastisk å ha dem utenfor rundt juletider! Så morro med fugleliv utenfor vinduene. Godt nyttår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de kommer alltid til jul, og i år er de flere enn noen gang. De er så koselige å se på, og veldig moro å se på, ja.

      Godt nytt år!

      Slett
  20. Fina bilder från det gamla året. Gott nytt år till dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Godt nytt år til deg også!

      Slett
  21. Flotte bilder fra 2015! Gleder meg til å se mer i 2016 :-)
    Godt nytt år!

    SvarSlett
  22. Hello Marit
    Photos of tropical flowers, butterflies, birds.
    I'm waiting for this moment!
    You showed interesting months of 2015.

    Happy New Year.
    Greetings from Poland.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia

      Thank you so much!

      Happy New Year!

      Slett
  23. Riktig godt nytt år til deg. Det er alltid så hyggelig å lese bloggen din. Nydelige bilder tar du. Vakkert med litt snø i hagen også. Vi har ikke hatt mye av det her på berget. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og det samme til deg! Ja, det er pent med litt snø, selv om nå er alt borte her også.

      Slett
  24. Marit, your photos are absolutely gorgeous and bring me much joy! Thank you so much for sharing. Happy New Year! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much, Linda!
      Happy New Year!

      Slett
  25. Kan inte få nog av dina vackra bilder! Tack!
    God fortsättning på det nya året!

    SvarSlett
  26. Lekker Martagonlilje Marit !! Hos oss er rose interessen vekket i år, og vi noterer navn :-)
    Hyggelig å følge bloggen din, og takk for kommentarer fra deg.
    Vi ønsker deg et riktig godt nytt hageår !!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er en av mine favoritter også! Det er hyggelig at flere får dilla på roser :)
      Takk for hyggelige kommentarer!

      Jeg ønsker dere et godt nytt hageår også!

      Slett
  27. Du tar så utrolig fine bilder Marit! For en flott kavalkade du har laget!
    Her har vi ett par cm snø. Ikke nok til at det kan beskytte plantene mot kulde, men det pynter opp litt i hagen da:-)
    Ønsker deg ett godt nytt år! Gleder meg til å følge med på hva som skjer i hagen din i 2016!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Nora! Det snør her i dag, men det blir ikke noe ut av det dessverre. Det pynter opp, ja!
      Godt nytt hageår til deg også!

      Klem, Marit

      Slett
  28. Åh ja ,man bliver så glad når man ser sommerfugle. Skønne billeder af sommerfugle du viser her i din årskavalkade.

    Her har vi kun haft sne en gang...ellers har det været mildt..men i dag er det vendt...det blæser kraftigt og temperaturen er faldet markant...så det er isnende koldt at gå udenfor. Muligvis får vi også sne...UF.

    Jeg vil ønske dig en dejlig havesæson 2016.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant. Tusen takk!

      Det er litt snø i luften her i dag, og nå skal det bli veldig mye kaldere fremover.

      Jeg håper du også får en fin hagesesong også!

      Slett
  29. Riktig godt nyttår! For en praktfull kavalkade Marit! Nytelse fra begynnelse til slutt. Munstead Wood oppdaget jeg sent i sommer. Travet rundt på ulike gartnerier for å få kjøpt den, men alle var utsolgt. Blitt veldig populær sa de. Neste år prøver jeg igjen, for fargen er helt vidunderlig. Nå er det bare å glede seg til en ny hage- og bloggsesong:)
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år, ja! Tusen takk!
      Ja, den har blitt veldig populær. Jeg kjøpte 3 stk. likegodt på en gang, og håper at de overlever vinteren. Fargen er helt skjønn, ja.
      Det er mye å glede seg til :)

      Slett
  30. Godt nytt år! Jeg er klar for å følge hagen din videre i 2016:) Bloggen din er som et oppslagsverk og det er kjempe kjekt når jeg skal lese om planter jeg vurderer å plante. Tusen takk! I år vurderer jeg å plante roser, og så håper jeg at jeg også kan få til dem etter hvert. De tidligere forsøkene har ikke vært så vellykket. Kanskje 2016 blir et roseår?

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år til deg også! Tusen takk, det var veldig snillt sagt av deg! Jeg er så glad for at du også vil prøve deg på å få til roser. Det er ikke så vanskelig å få de til, en må bare velge de rette sortene. Men kjøp roser som tåler mye, for da har en større sjanse til å lykkes. Jeg er sikker på at 2016 blir et flott roseår! :)

      Slett
  31. Spennende årskavalkade, godt nytt år, tenk at det allerede er 2016.
    Hilsen ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Godt nytt år til deg også!
      Ja, tiden går utrolig fort...

      Slett
  32. Tack för en härlig kavalkad! Försökte fota fåglar häromdagen genom köksfönstret men det gick inte så himla bra. Domherrar skulle jag gärna se fler av här.

    Rosor, underbara rosor och liljorna... Tänk så mycket ljuvligt vi har framför oss.

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, de er ikke så enkle å fotografere uansett. Det blir bare flere og flere dompapper her, og det er jeg glad for.

      Ja, det er en fin tid vi går i møte om noen måneder :)

      Ha det godt,

      Klem, Marit

      Slett
  33. Marit ... jag har varit på väg att titta på din årskrönika del 2 flera gånger men hamnat i tidsnöd och jag vill ha god tid på mig när jag tittar på alla dina vackra bilder som du samlat ihop till en fantastisk bildbukett.

    Dina fjärilsbilder är magiska. Du har tagit så fina i år (förlåt, förra året menar jag ;) ) och när jag tittar på dom så känner jag riktigt hur mycket fjärilarna betyder för dig. Det är ju detsamma för mig så det kanske är därför jag tycker så mycket om dom. Din bild på rosen med regndroppar är också magisk.

    Jag kan konstatera att du fick första snön långt tidigare än vi fick. Jag tror aldrig jag varit med om att det inte kommit en enda snöflinga förrän efter jul något annat år. Det brukar åtminstone flyga lite snö i luften även om det inte blir så mycket på marken.

    Dina fågelbilder är också fina. Tänk att du har domherrar. Och pilfinkparet är så fina. Vi har mycket fåglar här nu för nu har vi fått riktigt kallt. Igår var det minus 14 och just nu är det minus 12. Vi matar fåglarna varje dag med jordnötter, fröblandning, talgbollar och äpplen.

    Tack för din fina årskrönika! Nu ska jag titta vidare på ditt första inlägg för år 2016.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen Anita!

      Jeg så ikke det du gadde skrevet før nå. Tusen takk, dine kommentarer varmer meg veldig!
      Jeg er blitt veldig glad i sommerfugler, ja, og de gleder meg veldig.

      Ja, den første snøen kom tidlig, men den lå bare et par dager. Nå har vi fått minst 20 cm med lett luftig snø, og i morgen kan vi få 20 cm til. Plutselig er det blitt en gammeldags vinter igjen.

      Her om dagen telte jeg 12 stykker! De kommer for å spise solsikkefrøene, og er veldig sultne nå i kulden. Her er det -10 nå.

      Ha en fin kveld, Anita!

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...