mandag 6. juli 2015

Roseportrett del 2, og noen martagonliljer...

I går var desidert den varmeste dagen så langt i sommer med hele 31 grader her en stund. Det er nesten for mye for min smak...Uværet ble fort avlyst i går kveld så jeg på yr, så vi slapp med skrekken... ;)) Yr spådde at det ville starte å regne kl. 05.00 og det startet 04.50, så en må si at de i alle fall hadde rett i noe ;)) Så langt har det kommet 26 mm med regn, og det er jeg veldig godt fornøyd med. Det var så tørt overalt i hagen nå, at regnet var høyst nødvendig. Sørgelig med alle peoner og roser som var så fine nå, men det er bare sånn det er. Jeg tok veldig mange bilder i går, og de kommer i posjoner utover i uka :))

Mange av disse rosene jeg tar med i roseportrettene har jeg lite erfaringer med selv siden jeg har kjøpt flere av de i år. Men jeg tar de med likevel.  Alle betraktninger er veldig subjektive, bare så jeg har sagt det ;))

                                                         'Winchester Cathedral'

Jeg kjøpte denne i vår, og så langt har den oppført seg eksemplarisk. Jeg har hatt den en gang før, men da døde den, men om det var plasseringen eller rosen skal være usagt.

Det er en David Austin rose med alle de fortrinn som rosene hans har. Hvit, dobbelt/fylt blomst står det på sidene hans om den, og med god duft. Den remonterer hele tiden, og det er jo alltid en god ting med roser. Det står også at den er en sport av 'Mary Rose', og den har jeg fra før her og har veldig god erfaring med. Så det lyder lovende! Høyde på engelske sider er oppgitt til 120 cm og det samme i bredden. Mao. da blir den sikkert 1 meter her ;)) Den er tett og kompakt, og har veldig mange knopper den jeg har kjøpt nå i år. Den har nesten ikke torner, og det synes jeg også er en fordel på roser ;))

Den ser ut som en gigantisk bløtkake...

Men jeg liker bløtkaker, så det så... ;))

Mange blomster på en gang

'Mary Rose'

Siden rosen over her er en sport av 'Mary Rose' så tar jeg den likegodt med i dag.
Denne rosen kjøpte jeg for tre år siden, og den er både sunn og livskraftig. Står mye dårligere plassert enn mange andre av de jeg har, men kommer trofast igjen hvert år med mange blomster. Den er også en David Austin rose, og blir beskrevet på sidene hans at duften er som honning og mandler. Jaja, den dufter i alle fall godt! Den remonterer veldig godt, og blomstrer helt til frosten tar den. Blomsten er fylt/dobbel og er veldig vakker. Høyde på ca. 1 meter og vidden på omtrent det samme, og er veldig hardfør. Denne var en av de første David Austin rosene jeg kjøpte, og fikk jo da selvsagt blod på tann når denne klarte seg så fint.  Etter det har det blitt veldig mange David Austinroser her... ;))


Den står omkranset av en alpeclematis som jeg synes er så vakker som nabo til den.

'Constance Spry'

Denne rosen har jeg også hatt i tre år, og jeg kjøpte den nærmest ved en tilfeldighet. Visste ikke så mye om den da, og plasserte den ved siden av en japansk lerk jeg har her. Noen ganger har en flaks, for ikke visste jeg at den kom til å klatre høyt opp i den... 
Nok en David Austinrose, og den er fra 1961.  Den var en av David Austins første roser, og er nok for mange rosekjennere en kjent og kjær rose som er mye brukt selv i dag  selv etter 50 år :)
Det står at den kan bli 2-3 meter og er som dere sikkert har forstått en klatrerose, og min er i alle fall  2 meter hvis ikke mer. Den må være utrolig hardfør, for min har som nevnt klatret 2 meter opp i en lerk, og der har den jo ingen beskyttelse om vinteren. Men likevel blomstrer den selv på de høyeste greinene. Blomsten er halvfylt, men mer løs i formen enn mange av de senere sortene har utviklet. Sterk, nydelig roseduft! Det er bare et minus med denne og det er at den har enormt med torner... ;))

Den er også en veldig vakker rose synes jeg...


Her har den forsøkt seg som "hengerose". Den har vokst ut på en lerkegrein, og pga. de tunge greinene og blomstene har den altså begynt å henge nedover i løse lufta

Her er et annet bilde av den hengende på en lerkegrein. Veldig søt da...


Da holder det med roser for i dag :))

Det er klart for et skifte i hagen, for nå er irisene på vei ut, og andre arter tar over, nemlig liljene.

Før likte jeg veldig godt vanlige asiatiske liljer, men i de siste årene har jeg bare kjøpt et slag liljer, nemlig martagonliljene. De er de vakreste jeg vet om tror jeg... ;))

Denne er ny i år. Den har jeg byttet til meg og kommer fra Sverige, og vokser på et gammelt torp der. Morsomt med sånne gamle sorter.

Enn så lenge er den knappe 25 cm, men den vokser seg sikkert til...


Denne har jeg kjøpt fra Eurobulb som LIlium martagon. Ikke så ulik den over, men enda mer krøllete i formen.

Så over til favoritten over alle favoritter...

Lilium martagon var.albiflorum

Er den ikke vakker...?

52 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Jo den er bestemt vakker, det er den, du har byttet dig til også, jeg har kun en Martagonlilje, der vil blomstre i år, jeg håber, de vil igen næste år.
    I var heldige med så meget regn, vi fik kun 8 mm og nu blæser det så meget, at det hurtigt forsvinder igen. De lover mere i morgen, men lad os nu se, om vi får det. DMI ramte også tidspunktet præcist :)
    Constance Spry er en smuk rose, min er også ny, så den er ikke nået så højt op i træet endnu :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tusen takk! Når martagonliljene først får begynt å blomstre, så synes jeg de blomstrer stort sett hvert år.
      Ja, jeg var veldig fornøyd med det regnet, og nå ser det ut som de avlyser det som var meldt i morgen. Så da var det godt å få det som kom i går, for det var så fryktelig tørt alle steder nå.

      Ja, den er så vakker, og din vil nok vokse seg høyere etter en stund. Min er tre år, og har nådd to meter allerede :)

      Klem

      Slett
  2. Interessant å lese "planteportretter". Alltid kjekt å høre andres synspunkter om planter, synes jeg.

    SvarSlett
  3. Flotte roser :-) Lekker "Winchester Cathedral", liker også bløtkakeroser.
    Mary Rose har jeg også, den ble kjøpt i fjor og jeg ble så fascinert av blomstene. Klart seg bra, frosset litt på bladene i vår, men det ser ut til å være borte og den er nå full av knupper.
    Constanse Spry fikk jeg en stikling av i fjor, den har nå hele 3 knupper (er bare 30 cm selv ennå da men..) så dette blir spennende.
    Nydelige Martagonliljer du har :-)
    Her pøser regnet ned i dag, men det gjør ingenting for jammen var det tørt i hagen nå. Ha en fin sommeruke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en lekker hvit rose! Bløtkakeroser er helt topp enten de er hvite eller rosa, for det er flere av Austinrosene som ligner på det :)
      Mary Rose er ev vakker rose som både er hardfør og veldig fin. Den skuffer ikke!
      Så spennende med din stikling av Constance Spry! Maratgonliljer er så vakre, at de må jeg bare ha flere av.
      Her regnet det bare på natta, etter det var det opphold her. Men det var nok bare det samme regnet som hadde flyttet seg oppover til deg. Det gjorde veldig godt ja.

      Ha en fin sommeruke!

      Slett
  4. The white and pink combo is really good.

    Mersad
    Mersad Donko Photography

    SvarSlett
  5. Nydelige Roser som du har i hagen din. Martagonliljer er virkelig flotte og så mange ulike du har. Vi har også fått regn i dag og det var bra.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, regnet var veldig nødvendig nå!

      Ha en fin tirsdag!

      Slett
  6. Martagonliljer har jeg litt overalt i hagen. De fantes her når vi flyttet inn og har spredd seg villig - ikke meg imot:-)
    Så flotte roser du viser!
    Ha en fin dag i regnet! Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Så heldig du er som hadde de der fra før. Det tar noen år før de får spredd seg, men mine hvite har endelig gjort det. Synes de er så fine!
      Tusen takk!

      Ha en fin sommerdag!

      Klem, Marit

      Slett
  7. Det er så fint hos deg... flott at flommen ble avlyst!

    SvarSlett
  8. Åååå, så mye vakkert på en gang. Klart vi liker bløtekake :)

    Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, selvsagt gjør vi det :))

      Slett
  9. Such beautiful flowers! I love the last shot! These are amazing blossoms!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, they are amazing :)

      Slett
  10. Så dejlige billeder, Marit!
    Her havde vi også kvælende varmt vejr i går, og det varslede uvejr udeblev - vi fik kun lidt regn, selv om haven tørster.
    Ha' en dejlig dag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte!

      Jeg har sett flere ganger at vi har veldig mye likt vær, og det er jo naturlig, for det er ikke så lang avstand mellom våre to land :)
      Her kom det heldigvis mye regn, og det var helt nødvendig.

      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  11. Så morsomt med 'Constance Spry' i lerketreet!
    Fint at Austinrosene trives :)
    Ja, nå kommer martagonliljene for fullt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hun trives godt der ser det ut som, for etter tre år har hun blitt 2 meter. Liker veldig godtlerketreet til å slynge seg opp i :)
      Ja, endelig...!!!

      Nå er det deres tur i hagen :)

      Slett
  12. Det lyder godt, at Winchester Cathedral er en kompakt busk. Mange Austin roser bliver ellers temmelig ranglede og behøver en form for støtte. Det er så forunderligt, at planten kan producere en sport, som så udvikler sig til en fin haveplante i sig selv. Den midterste martagon ligner en, jeg viser på bloggen i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den virker i alle fall som det så langt. Jeg kjøpte den i vår, så jeg har ikek så mye erfaring med den ennå. Noen av de trenger oppbinding ja, så jeg liker godt de som ikke behøver det. Ja, det er forunderlig! Men hyggelig at noen planter utvikler vakre sporter.
      Den du viste i går var nydelig!

      Slett
  13. Jeg kan rigtig godt lide dine martagonliljer. De er så fine. De større liljer kan godt blive lidt for prangende synes jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg liker også de, for de er ikke så prangende som du sier. De er så enkle og vakre.

      Slett
  14. Vakre roser, spesielt den andre. Liljer er og i hagen min, men ikke hvit. Hun er pen. Hilsener.

    SvarSlett
  15. Så fina dina rosor är, min Mary Rose vill inte alls..
    Å dina liljor är fantastiska. Jag vill så gärna ha fler, kanske skulle beställa från Eurobulb igen, det var några år sedan nu. Har du inga liljebaggar? Jag har massor..
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så trist at din Mary Rose ikke trives. Trodde den ville trives hos deg som har et mildere klima enn her...
      Ja, liljer er så vakre, og Eurobulb selger de om våren, ikke om høsten som mange andre. Jada, jeg knuste senest i går to stykker. Liljebiller er det nok av her dessverre...

      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett
  16. Austin roser...mine favoritter!
    Jeg har også 'Winchester Cathedral'...så flott:)
    Våknet til en ferdig-vannet hage idag...mye på kort tid og ustabilt resten av uka...men sommer er det lell:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er mine favoritter også :)
      Den er en nydelig rose!
      Ja, ferdig vannet hage var deilig å våkne opp til i går, og det var helt nødvendig med regn nå. Ja, vi må regne med litt ustabilt vær, men nå ser det bedre ut enn det de meldte i går :)

      Slett
  17. Hei Marit!
    Blir litt misunnelig når jeg ser så vakre og sunne roser.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ingen grunn til det, du må prøve noen roser selv og se at det går an å lykkes med de :)

      Klem, Marit

      Slett
  18. Åhh, så mange lekre roser og bløtkaker Marit! Jeg er i gang med å plante flere roser på Enerhagen og her var det inspirasjon å hente. Så artig at Martagonliljen blomstrer hos deg! De hvite jeg fikk av deg lever og vokser, men det blir ingen blomster i år. Neste år:) Gleder meg allerede.
    HIlsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk; Jannicke! Ja, flere roser må til, og dte finnes jo så mange flotte roser å velge i mellom. Så det blir nok fint hos deg!
      Ja, jeg ble så glad når jeg så at den kom med blomster i år. I fjor var det ingen nemlig. De trenger ofte noen år på seg før de blomstrer, så din hvite kommer kanskje med blomster til neste år ja!

      Slett
  19. Ahh, jeg merker duften fra dine roser helt hit. Når du får 'dilla' på noe så blir det noe fantastisk flott. Kan forestelle meg din hage nå med Austin, nydeligere enn noen sinne :)

    SvarSlett
  20. Det er noen skjønne Austin-roser du har. Alle de du nevner er noen kjære favoritter her hos meg. Du har god smak :):) Liker så godt fargene og sortene du viser på bloggen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, vi har da god smak begge to :))

      Slett
  21. Tror regnet kom hit i stedet for. Her har det virkelig plasket i dag!
    Bløtkake eller ikke, den er aldeles nydelig :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg så på radaren til yr at det gikk i den retningen. Vi fikk regn bare om natta, og helt perfekt timet spør du meg :))
      Tusen takk!

      Slett
  22. Rekker nesten ikke følge med på innleggene dine jeg,) Du har så mye flott å vise frem!
    Hvite roser er nydelige. Og selv om jeg nesten ikke spiser kaker, liker ikke kaker så godt, så liker jeg jo roser:-) Og bløtkakeroser!
    Jeg har nå endelig, bestilt noen nye martagonliljer. For som du sier, de er så vakre! Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Her går det unna i svingene ;)) Tusen takk! Det var mest ment som en metafor, for jeg spiser ikke mye kaker jeg heller ;)) Rosene ser ut som bløtkaker, og de liker jeg også veldig godt. De ser jo ut som de kan spises opp :)
      Så bra! Martagonliljer er utrolig vakre, ja. De må en bare ha i hagen.

      Ha en fin dag!

      Slett
  23. Fina rosor och liljor. Min Martagon har inte kommit upp i år, tror att jag flyttade den till en annan plats, och det gillade den nog inte. Ha det fint Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, da går det nok noen år før den vil blomstre igjen. Men den kommer jo igjen :)

      Ha det godt!

      Slett
  24. Winchester Cathedral finns även här, en trevlig och - än så länge - frisk ros.
    Men fastnade längst med blicken på dina fantastiska krolliljor! OJ OJ OJ! Så underbara de är! Jodå, väcker habegär, för har jag jag bara en sort, den alldeles vanliga. Men hade så gärna haft den och den... och den också! =o))
    Allt gott!
    /Katarina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en flott rose! Ja, de kan nok vekke må ha begjæret :))
      Det finnes utrolig mange flotte sorter av de.

      Ha det godt!

      Slett
  25. Hei Marit

    Alletiders at du sådan laver fine roseportrætter -. Austin laver flotte roser - og især de senere er også ret robuste:)
    Flotte martagon liljer - her i Sverige ser man den indimellem forvildet!
    Fik den første sending Primula igår - Karin havde sat dem i en stor potte som Bertil hentede til mig -der var 4 planter i god vækst :) Tak for dem også!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Tusen takk! Jeg hygger meg med å lage de :)

      Ja, Austin har mange flotte roser! De har blitt mer robuste etterhvert ja, tror de poder de inn på bedre grunnstammer enn de engelske, for de første rosene som kom hit i Norge av de tålte ikke mye...
      Spennende at de forviller seg i Sverige! Har ikke sett det her.

      Så bra, og utrolig at de overlevde!

      Ha en deilig dag

      Slett
  26. Beautiful pictures, Marilt . These Lilies are great!!
    Gr Jan W

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...