fredag 27. februar 2015

Favorittgjøremål i hagen...

Dette er temaet i Blommig fredag denne gangen, og det er lett å svare på :)

Jeg elsker å gå rundt i hagesentere og kjøpe planter til hagen, og etterpå grave vekk plen og plante de etterpå! Det er moro å jobbe i hagen og stelle der, men ingen ting slår å lage nye bed og plante til der med nye planter :) Det er jo ikke bare beplantningen som er morsom , men også hele prosessen fra planlegging til ferdig resultat.

Jeg starter med å vise et av bedene jeg lagde i fjor :)


Hageslangen  er god å ha når en skal skissere opp et nytt bed...

Her har vi begynt å grave, og se hvor grå plenen har blitt. Her er det bare leire i hele området hvor det er plen, nesten blåleire...

Det var så tørt når vi gravde at vi måtte vanne plenen mens vi holdt på. Tørr leire blir som betong og er helt umulig å grave i, men med godt med vann blir leira som smør...

Det er mye jobb å lage nye bed, og det er mye som er kjedelig underveis. Men alt er bare velstand når jeg skal begynne å plante. Her er bedet ferdig plantet :) 

Det er ikke alt jeg klarer å gjøre selv i hagen av de virkelig store prosjekter, men når det kommer til beplanting da er det bare jeg som holder på :)

Et stort prosjekt ble gjort her i 2013, var nemlig hagegangen gjennom hagen. 

Det er jo bare så herlig når ubeplantet jord ligger åpen og bare venter på meg...

Sånn ble det til slutt. Jeg kan jo ikke si annet enn at det var veldig gøy å plante til der... :)

Her er et annet bed jeg lagde i 2011

Sånn så det ut der før...

Etterpå...



Dette bedet lagde jeg i 2011.  Husker at jeg var så utrolig lei av å fjerne gress, men når jeg skulle beplante der var alt bare fryd og glede ;)

Antar at det er flere enn meg som har det sånn...

Heldigvis har jeg fortsatt mye gress igjen som kan fjernes, og nye bed som kan skapes ;))

                                                     
Se flere bidrag her

43 kommentarer:

  1. så flotte bilder av bedlagingsprosessen! Jeg har planer om å lage et bed rundt en lykt i innkjørselen. Vil ha en klatrerose oppover lykten og blomster rundt. Det blir litt tilfeldig hvilke blomster jeg får fatt i, men dette gleder jeg meg til! FIn helg til deg! klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
  2. Det er så gøy å se at vannslangen er flittig i bruk. Jeg drar med meg slangen over alt, og lager rare merker rundt omkring. Nå har gubben gitt meg en sprayboks, så nå sprayer jeg alle steder, så kommer gubben etter med spade :)))

    Klem Vivi

    SvarSlett
  3. Enig med deg der - å plante til et nytt bed er kjempegøy. Jeg har mest problemer med å følge det opp etterpå, altså luke. Også har vi så lite vann om sommeren. Der for må jeg begrense områdene.
    Det er en veldig god ide jeg så på noen av bildene - litt steinlegging inn i bedet for å sette store potter med busker og sommerblomster.

    SvarSlett
  4. Det er ikke mye som slår det å få grave ned nye planter nei:-) Og om ikke så altfor lenge er vi der igjen! Gleder meg til å se om du lager noen nye bed i 2015 (regner med det:-)
    Klem!

    SvarSlett
  5. Du har gjort mycket fint i dina land och det blir mindre gräs att klippa för varje år. Det är kul när man ser det växa fram.
    H en fin fredag
    Kram Meta

    SvarSlett
  6. Her kan jeg tilslutte mig, det er skønt at købe planter og at plante bedet til bagefter. Jeg kan også selv plante (dog ikke rhodoerne), men må have hjælp til det hårde arbejde :)
    Det blev flotte bede, du fik lavet, dejligt at se.
    Klem

    SvarSlett
  7. Så mange flotte bed du har laget de siste årene. Blir spennende å se hva som blir årets nye prosjekt.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
  8. Så fina planteringar du gjort.
    Jag älskar också att göra nya planteringar och se att resultatet blivit som jag hoppats på.

    Trevlig Helg

    SvarSlett
  9. Hvor er det smukke billeder, Marit, og jeg forstår din store glæde ved at planlægge og anlægge nye bede og den fine gang gennem haven.
    Ha' en rigtig god weekend, klem!

    SvarSlett
  10. Hej Marit.Tak for spændende billeder af alle dine nye bede................det er også noget af det bedste jeg ved.
    Og har da også fået anlagt en del nye bed de sidste par år.
    Din nye gangsti er blevet rigtig flot................den kan du godt være stolt af.
    Rigtig god weekend knus Jette

    SvarSlett
  11. Att plantera är verkligen bland det roligaste!
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  12. Hageslangen er kjempefin til å lage nye bed med! For linjene blir mye mykere enn om en merker opp på annen måte. Artig med nye bed, og ikke minst fjerne plen,))
    Det er ikke lenge til det blir sånn som på dine flotte hagebilder her.
    Det er fredag, og jeg skal sette meg ut med årets første utepils! Håper du og får vårdager snart, men her er mars en skikkelig snømåned...Så vinteren er ikke over her enda. Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
  13. Vilken toppensyssla......även en av mina favoriter.....visst är det kul att plantera nytt......=)

    Trevlig helg!

    Kram Ninni

    SvarSlett
  14. Our garden is a postage stamp compared with yours!
    Beautiful pictures, Marit. Have a nice weekend.
    Gr Jan W

    SvarSlett
  15. Men visst är det underbart att njuta av sin trädgård, på många sätt.
    Ha de gott. Catarina

    SvarSlett
  16. nice planting areas and walkway!

    SvarSlett
  17. Ja, det tror jeg virkelig er din favorittsyssel :D Alltid artig å følge med på den!
    Hos meg er det lite (egentlig ingen) mer plen å fjerne, så jeg må finne andre måter å få plass til nye planter på.

    SvarSlett
  18. Hei Marit! Det er fantastisk morsomt å ha bed med bare jord. Plassere plantene rundt omkring, skakke litt på hodet og forandre litt. Det har blitt innmari fint i de nyplanta bedene dine. Gangveien er jo, flott da. Den ligger det mye arbeid bak.
    Riktig god helg! Anne

    SvarSlett
  19. Kære Marit
    Det elsker jeg også...
    Men det er også dejligt at se det vokse til.

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
  20. Jeg elsker nye besudlete bed men jeg overlater til min bedre halvdel å grave :-)) Her medfører jo anlegging av nye bed også en del muring siden vi bor litt bratt :-)) Hagen din ser bare så kjempelekker ut! God helg

    SvarSlett
  21. Herlig!...å plante nye blomster og busker...selv om det kjedelige og tunge arbeidet må til først.
    Flotte bed du har laget!
    God helg:)

    SvarSlett
  22. Marit!
    I love you garden.
    Beautiful photos, Marit.
    Have a nice weekend.

    SvarSlett
  23. I år ønsker jeg også å legge plassen med blomster og jeg må kvitte seg med gresset. Dine nye blomster stedene er veldig hyggelig. Hilsen.

    SvarSlett
  24. Hei Marit

    Sikken i har fået gravet gennem årene - og det er godt - græs er ikke særlig spændende...
    Og godt du ikke forfalder til de totalt rette linier :) det lader vi andre om!

    Ha en super dejlig aften

    SvarSlett
  25. Skjønner godt at du er fornøyd. Det ble veldig fint :-) Verdt alt arbeidet skulle jeg tro :-)

    SvarSlett
  26. Visst är det så Marit, att planera och plantera, det är så roligt. Ha en skön helg!

    SvarSlett
  27. Ja planleggingen og gjennomføringen er (nesten) hele moroa. Derfor må jeg stadig sette i gang med nye prosjekter:) Det er utrolig tilfredsstillende å skape i hagen. Hagegangen ble veldig fin! Flotte bed også:) God helg

    SvarSlett
  28. Flotte bilder av bedene dine, å grave i hagen og sette ned planter må vel være noe av det beste man kan finne på å drive med! Jeg venter en forsendelse med 40 liljeløker neste uke så neste helg skal jeg plante dem. Gleder meg :-) Mange av dem er ‘Tree lilies’, blir 2 - 2.5m høye så det blir mer som en skog av liljer! Ja jeg liker å kjøpe planter og løk jeg også….

    SvarSlett
  29. Så fint Marit och så många rabatter du gjort. Jag håller med dig om att det verkligen är fantastiskt roligt att göra nya planteringar!
    Må så gott
    Milla

    SvarSlett
  30. Mycket fint Marit och jag känner så gott igen känslan :) Du beskriver den väldigt bra. Spanar lite extra på din gång, den har inspirerat mig tidigare också. Upplever att avslutningar och gångar kan lyfta en plantering så mycket.

    Kram, Carina

    SvarSlett
  31. Hej Marit!
    Så kul att se hur dina rabatter vuxit fram och hur fina de blivit!
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvarSlett
  32. Känner igen mig i det där, förutom att jag kanske inte planerar så noga.... Men att "få" nya plantor in i trädgården, att plantera dem och se hur de utvecklas var och en, ja, och tillsammans med andra, det är absolut en favoritsyssla. Härligt!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvarSlett
  33. Vad trevligt att få se en överblick av din hage! Så fint och vad mycket jobb!

    SvarSlett
  34. Så fint å se mer av hagen din! Den er så fin, og jeg skjønner godt du synes det er gøy å planlegge nye bed, og anlegge det etterpå. En herlig kreativ prosess!!

    SvarSlett
  35. Så fint! Gillar också att plantera nytt!
    Man är så spänd på resultatet och känner sig så nöjd.

    Trevlig helg. Kram Ewa :)

    SvarSlett
  36. Så fina rabatter du har. Jag gillar din små rabattöar i gräsmattan. Ha det fint. Carita

    SvarSlett
  37. Du har så utrolig mange vakre bed=) Skulle gjerne ruslet rundt i hagen din, altså=) Håper du har det fint, og at søndagen er koselig=) Vibeke

    SvarSlett
  38. Det er helt riktig - spa opp bedene er no tungt slit, men trøster meg til at det er mosjon jeg trenger ;-). Planting derimot er så moro! Elsker ferdig preppa bed til blomster eller grønnsaker - også plante og så. Ikke så grådig lenge igjen nå.

    SvarSlett
  39. Tusen takk fir alle hyggelige kommentarer! :)
    Jeg dette veldig stor pris på alle sammen.

    SvarSlett
  40. Hageprosjekter er morsomme, både planleggingen og ikke minst å se resultatet. Dine prosjekter ble kjempefine :-)
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
  41. Verkligen fina planteringar du gjort! Men, är det inte lite fusk att köpa alla plantor när man kan dra upp från frö? ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  42. Du har gjort en vakker blomsterbed i hagen din!
    Ser veldig fin!
    Og nå videre til våren!

    Vennlig hilsen
    Gerry

    SvarSlett
  43. HÄRLIGA foton:) hoppas ni har lika vårsoligt som oss här i GBG, nu ser man hopp efter mörker.

    Vill du se ett UNDERBART tornhus kan du kika in min blogg:)

    ha en härlig helg

    LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...