mandag 1. juni 2009

Skikkelig tørt

I dag har jeg nesten ikke fått gjort annet enn å vanne her, for vi har vært borte store deler av dagen. Først på formiddagen hos naboen til te/kaffe og kake, og siden til middag hos mine foreldre. Bakvendt rekkefølge, men godt var det lell *ler*

Før jeg dro begynte jeg å vanne, for flere planter hang med nebbet. Det var rett og slett krise hos flere nyplantede hosta! Når jeg kom hjem, så var det bare å fortsette. Når så mye er tørt på en gang, så blir det bare litt nødvanning overalt. Jeg vannet alt senest på lørdag og det grundig, så jeg er egentlig litt forundret over at alt var så tørt igjen nå...
Men jeg får starte dagen i morgen med skikkelig vanning så det monner. Til onsdag melder yr bare om 13 grader, og det skal bli kaldt i forhold til i dag. Her var det 28 grader kl.16.00.

Så da er vel varmen over for denne gang. Jeg skal plante aurikler i morgen, og da kan det godt være litt svalere. Men ned til 13 på onsdag hørtes direkte kaldt ut....

8 kommentarer:

  1. Flott Rhododendron bilde du har fått i bloggen, det virkelig lyser opp.

    Her er det også tørt, men heldigvis ikke så varmt som hos dere.

    Ha en fin dag med Aurikkelplanting og vanning!

    SvarSlett
  2. Takk for det, Randine! Jeg skal ut og vanne nå. Det er ikke meldt om så varmt i dag, så da fordamper ikke vannet så fort. Ikke lett å finne den ideelle temperaturen!

    SvarSlett
  3. Nyyydelig Rhododendron i headingen din! Jeg begynte å vanne her i går også. Og glemte å ha rosegjødsel i bedene først, det var dumt. Men da venter jeg bare til neste gang jeg må vanne.

    Skal si sommervarmen forsvant fort! Fra å være for varmt til å jobbe i hagen i går, er det i dag kaldt med en isende vind fra nord. Hutre! Da får jeg se om jeg kommer litt lenger med grønnsakshaven min.

    SvarSlett
  4. Takk for det, Ninni. Du får sikkert sjansen igjen til å vanne ganske snart. Denne fryktelige vinden tørker ut alt som er.

    SvarSlett
  5. Her begynner det også å bli tørt. Jeg må nok sette igang med noe vanning her snart for flere planter begynner å se temmelig slakke ut. Men jeg ønsker meg ikke regn - da bare fortsetter det å regne og regne og da vil jeg heller vanne.

    Og jeg er enig med Randine og Ninni, den rhododendronen var nydelig:)

    SvarSlett
  6. Nydelig Rhododendron, ja, Og jeg må også vanne,men mine Hosta står stort sett i skygge, og greier seg. Verre med Clematisene, som trenger vann. Tenkte å ta en vannerunde nå i kveld, men nå regner det, så jeg må vente til i morgen. Hvis det ikke skulle bli regn i hele natt, da !! Har vannet litt ekstra på Miss Bateman som hadde fått noen brune blader, og som står bristeferdig, likedan Guernsey Cream. Sistnevnte har jeg klippet visnesyke på et par ganger. Ser ut til at det hjelper når jeg kan klippe vekk med en gang. Godt å være pensjonist. Skal til Strømmen imorgen til torsdag, og så til Beitostølen fredag til søndag, må vanne skikkelig før jeg drar både onsdag morgen og fredag morgen, tenker jeg. Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  7. Juni, den rhododendronen er en yakusumanum sort. Du kan se det på filtlaget på bladene. de ekte sortene har en sånt fint pelslag på seg. De blir som nevnt ikke så høye, men blir heller bredere i veksten. Jeg har hatt den i mange år, og den var også med på flyttelasset hit. Den er fortsatt ikke høy, men begynner å bli tett og bred.

    Jeg har vannet i hele dag, og det var virkelig nødvendig. Nei, regn i flere uker vil jeg i hvertfall ikke ha ;-)

    SvarSlett
  8. Bjørg, ja clemtais trenger mye vann.

    Mine nye hosta står i stekende sol, og noen av de likers eg ikkes er jeg. Men de har jo også hatt en stor overgang fra innedrivhus til sol ute. De klarer seg sikkert, og kommer bedre tilbake til neste år.

    Det kom ei lita skur her i stad, men nå er det opphold igjen. Så du må nok vanne skikkelig i kveld ;-)

    Ha en fin kveld du også!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...