tirsdag 9. juni 2009

Har gjødslet i dag...

...og da blir det ikke regn. Det har motsatt effekt hvis en pusser vinduer... Så i morgen bør jeg pusse vinduer, for jeg trenger regn her ;-)



I dag har jeg fått kommet i gang med litt planteproduksjon. Hostaene blir større for hvert år, og speiselt de jeg har hatt i mange år. Men det er litt av en jobb å dele de opp. Noen fra i fjor fikk større potte og ny jord. Jeg trenger flere hvite merkelapper. I fjor bestilte jeg fra et firma i Lier, og det må jeg huske på snart.





Dette er Primula sieboldii som blomstrer akkurat nå. Akeleiene blomstrer også, og snart begnner Iris germanica blomstringen sin. I dag telte jeg til 32 blomsterstengler på de jeg flyttet i fjor sommer! Snakk om å ha funnet riktig sted til de, ja. Takstein i jorda, nesten ikke jord og sol hele dagen ser ut til å være flott for germanicaer. Bilder kommer senere, da trenger jeg hjelp til å få navn på de.

8 kommentarer:

  1. Det er så søte hvite Akeleier i ditt nye headingbilde, så rene i fargen.

    Det er flott blomstring for Iris germanica dette året, i fjor var det mindre blomster. Nøysomme og utrolig vakre er irisene.

    Ønsker deg en fin dag med regnbyger til hagen!

    SvarSlett
  2. Har prøvd vinduspussetrikset, men det kommer ikke regn. Gjødsling hjelper heller ikke... :) Iallefall ikke på denne årstiden.
    Vakker primula.
    Ha en flott dag!

    SvarSlett
  3. Randine, akeleier er søte og speiselt de hvite.

    Ja, i fjor var det lite germanica blomstring her også. De har vel noen hvileår antagelig.

    Ha en flott dag du også!

    SvarSlett
  4. orchis, nei det er nok ikke alltid at triksene virker. Her er det meldt 2 mm i dag, men det er så lite at det hjelper ikke noe på vanningen ute.

    Ha en flott dag i varmen du også!

    SvarSlett
  5. Jeg hadde en gang en nabo som kalket plenen når han ønsket pent vær. ;-)

    SvarSlett
  6. Linnemi, ja der kan en se. Det finnes nok flere triks for å unngå regnvær, og omvendt. Men de er nok litt for upålitelige til at en kan si at det virker... ;-)

    SvarSlett
  7. Og jeg skal til Bodil på Kongsberg idag, da vil jeg ikke ha regn, nei !! Kommer kanskje innom 10 min i morgen formiddag på vei hjem. Sender deg en melding først i tilfelle det er fint vær !!!!

    SvarSlett
  8. Bjørg, det hadde jo vært hyggelig, men i følge yr skal det bøtte ned i morgen... Men de har tatt feil før, så det kan jo bli fint vær.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...