lørdag 13. juni 2009

Deling av hosta...

... har jeg holdt på med i dag. Noen er kjempelette å dele, andre må en bruke sag på omtrent. Jeg har utstyrt meg med en bra kokkekniv i rustfritt stål som jeg fyker rundt med i hagen på jakt etter delbare hosta. Jeg tenkte på det før i dag, at det må se litt mystisk ut å fly med en kjempestor kniv i hagen dag ut og dag inn. Men naboene rundt her begynner vel å bli vant til litt av hvert etter at jeg flyttet hit ;-)

I dag var vi en liten tur på gartneriet her, og jeg måtte bare kjøpe en Cordyline australis til. De hadde den på tilbud, og da kunne jeg jo ikke la være...

Den har navnesorten 'Red Star' og ligner ganske mye på den første jeg kjøpte i Bergen for over to år siden, men ikke helt. Denne virker mye smalere på en måte. Jeg kjøpte også en annen i vår, og den heter 'Purple Tower'. Den er som navnet tilsier, mye mer lilla i bladverket enn de to andre jeg har. Men da får det holde. Jeg steller meg til med enda flere ut og inn planter, og burde snart lære meg at det er masse jobb om vinteren...

Det ble et fantastisk vær her i dag, og gradestokken kom opp mot 24 grader. I går hadde jeg på varme her, og lå under pledd på kvelden. Skal si det skifter fort.

I morgen skal jeg be mannen om å gjøre den årlige klippen av "fugletreet" her. Det er en formklippet gran som må klippes på toppen hvert år, ellers så vokser den til himmels. Da må han opp i en lang stige, og det er ikke noe for meg. Jeg blir svimmel i en gardintrapp...

Jeg skal nøye meg med å klippe den nedenfra, for det må også gjøres. Hvis ikke får den granbar ned til bakken og mister sin fine fasong. Akk ja, hva en steller seg til med...

Dette er et gammelt bilde fra vi flyttet inn, og der er treet nyklippet.

9 kommentarer:

  1. Corydline har jeg aldri hatt, men jeg så en her om dagen som fristet. Får se om den fremdeles frister når jeg kommer meg til et hagesenter igjen. Det er litt mye strev med de inn og ut plantene synes jeg og.

    Deling av hosta kan være en krevende jobb.

    SvarSlett
  2. Cordyline ønsker jeg meg også. Disse du har bilde av var skikkelig flotte.
    Akk ja, enda mer å sikle etter.

    SvarSlett
  3. Cordyline er vakre og lettstelte planter. Tåler ganske mye juling i form av både tørke, hete og kulde. Har et par selv, men de hadde ingen navnelapp. Ligner veldig på dine. Så også en med nesten rosa blad. Angrer at jeg ikke kjøpte. Må ut å lete.... :)
    God Søndag!

    SvarSlett
  4. Juni, ja de er flotte planter. Litt uvanlige i hagen synes jeg først, men nå er jeg helt frelst! ;-)

    SvarSlett
  5. Elsa, ja de er virkelig flotte. Da jeg kjøpte min første i Bergen for 2,5 år siden, så hadde de ikke engang hørt om de på disse kanter. Nå selges de overalt.

    Det finnes mye å sikle etter for en stakkars hagegal... ;-)

    SvarSlett
  6. orchis, ja jeg har oppdaget at de er lettstelte, selv om vinteren innendørs. Mine står i kjelleren under lys i ca 10 grader. Den hadde ingen navnelapp den første jeg kjøpte, men det har de hatt de to jeg har kjøpt i år. Rosa hørtes virkelig flott ut!

    Ha en flott søndag du også!

    SvarSlett
  7. Ja, vi lager oss mange jobber etterhvert, men kos óg da! Jeg har begynt å formklippe og stamme opp to furuer jeg. De er små nå, men jeg skal la dem vokse litt hvert år og forhåpenligvis få flotte trær etter hvert.

    De to bladplantene du har kjøpt var virkelig vakre, du har god smak :)

    SvarSlett
  8. Ninni, ja vi lager oss noen ganger litt for menge jobber kanskje? ;-)
    Men det er moro også. Spennende med oppstamming av flere trær hos deg. Synd at de vokser så sakte.

    Cordylinene er flotte ja, en skikkelig fargeklatt! Det er jo så mye grønt på alt annet ;-)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...