torsdag 1. august 2013

Duftbomber...

Ja, de kan nesten ikke kalles noe annet disse erteblomstene. Bare jeg går forbi de, så kjenner jeg den herlige duften. Jeg har de plassert ved hushjørnet rett foran inngangen, så jeg passerer de mange ganger om dagen. De jeg sådde i år er de samme som jeg hadde i en Give away på våren. Er det noen av dere som fikk frø som har fått sådd de og fått de i blomst?

Her er noen bilder  de jeg sådde og litt annet som blomstrer nå :-)

Denne er fra egne frø som jeg samlet inn i fjor



Som dere ser så vokser de godt i år også.

Skulpturell  Iris ensata... :-)

Solhatt, Echinacea


Høstphlox, Phlox paniculata

Ha en fin dag!

42 kommentarer:

  1. Hei Marit

    Ja, duften er en af fornøjelserne med haven nu!
    Der kan Phloxen også være med - og liljerne uha - især dem med noget Orientalsk, trumpet eller longiflorum i sig.

    Hos I. ensata har jeg ikke rigtig bemærket nogen duft? - men fin ser den ud netop før udspring!

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, phlox dufter deilig og det samme med liljer. Jeg har nesten ingen orientalske liljer her, for de klarer ikke vinteren så godt her.

      Iris ensata ble bare med på bildene, den dufter ikke det har du helt rett i! :-) Den ble bare med fordi den er så pen å se på rett før den springer ut :-)

      Ha en deilig dag du også!

      Slett
  2. Deilig med duftende blomster ved sitteplasser og inngangsdør! Har en kaprifol som blomstrer nesten hele sommeren og dufter - nam :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et ekstra pluss med planter som dufter. Kaprifoler dufter utrolig deilig! :-)

      Slett
  3. Det är fint med luktärter, och doften är ljuvlig, min sådd blev inget i år, har hört flera som inte heller lyckats med luktärterna. Bilderna är fina, kul bild på Irisen, min ena flox har börjat blomma, tyckte det kändes tidigt, förknippar dem med hösten.
    Ha det gott !

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har brukt samme oppskrift de to siste årene. Jeg legge de i vann i et par døgn, og sår de i melkekartonger slik at røttene får utvikle seg godt. Siden tar jeg en stor potte/krukke hvor jeg legger en stor neve med helgjødsel/hønsegjødsel i bunnen av potten og legger jord over der, og planter så erteblomstene. Noe annen gjør jeg ikke, men de blomstrer som bare det.

      Irisen er kul , ja! De har begynt blomstringen tidlig i år, men det skyldes nok det fine været! :-)

      Ha det godt!

      Slett
  4. Hej Marit
    Sikke et nyt og flot headerbillede. Åhh. den lyseblå lathyrus er fin i farven.
    Hilsen Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, den lyseblå er min favoritt også. Jeg likte den så godt at jeg tok frø av den i fjor sommer.

      Slett
  5. Härligt med luktärter, de doftar ju så ljuvligt! Själv har jag bara Lathyrus Latifolius som är perenn, men den doftar ju inte, sorgligt nog. Mina Phlox har också börjat blomma lite smått, är speciellt förtjust i
    "Blue Paradise" som har en underbar blå färg./ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er synd at den staudeerteblomsten ikke har noe duft. Det er på grunn av duften at jeg har de :-)

      Jeg liker også 'Blue Paradise', den er så skjønn i fargen.
      Klem Marit

      Slett
  6. Erteblomster hører til i en god hage! duften er himmelsk og landsbylivmannen mente at akkurat den parfymen måtte jeg ha. Ikke vet jeg om de er opphav til noen parfymer akkurat :)Jeg måtte ha to forsøk i år , før jeg lykkes - halve sådden var 'Twlilight' og den andre halve fikk jeg i posen fra Plantasjen da du og Anne Kari hadde hage på Operataket :)Høstfloksen kommer for fullt her nå. Den er absolutt en trofast traver i Eplehagen.

    Anne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de hører med til sensommeren. Jeg vet ikke om det er noen parfyme som er basert på den duften, men det burde det være!
      Jeg sådde ikke den pakken i år, men skal nok det til neste år.
      Høstphlox er faste travere her også. De er så flotte på sensommeren.

      Slett
  7. Oh how I love your lathyrus. I wish I could smell the scent. In my garden they don't like to grow helas.
    Have a wonderful day Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, it is a pity that you can not feel the smell of them.

      Have a wonderful evening, Marijke!

      Slett
  8. Nydelig Erteblomster, jeg får de ikke til i hagen. Har Høstfloksen allerede begynt å blomstre hos deg? Her har de ikke begynt ennå, men de dufter godt når de kommer.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. De kan være vanskelige å få til, ja. Ja, her har det vært så varmt at de blomstrer som bare det.

      Ha en fin kveld!

      Slett
  9. Aldeles nydelige foto av erteblomster! Det er nesten så jeg kjenner lukten. Veldig fint bilde også av solhatt. Stilig at du har greid å få så mange spennende sorter av egne frø.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! De er faktisk veldig lette å så fra frø.

      Slett
  10. Oh, Marit!
    I love flowers presented by you.
    I love Echinacea, phlox, sweet pea.
    Your pictures are great.
    Have a nice day.
    Regards:)
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Lucia!
      Have a nice evening.

      Slett
  11. Netop i morges gik jeg og blev nostalgisk over duften af phlox. Minderne gik tilbage til 1974 :) Ærteblomster har jeg også til at gro, så jeg får duften hver gang, jeg går forbi.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dufter kan få frem mange minner :-)
      Erteblomster må jeg ha hver sommer!

      Slett
  12. Hej Marit. Dina luktärtor är helt ljuvliga!! Doften är underbar, det var länge sedan jag hade dem hos mig. Det blir inte bra, när man är borta så mycket på sommaren som vi är. Synd att inte "doftdator" finns:).
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Maria! Jeg forstår godt at du ikke kan ha de når du er så mye borte. De må vannes hver eneste dag! Ja, jeg skulle gjerne ha overført duften til deg ;-)

      Ha det godt. Klem Marit

      Slett
  13. Mmmm jeg kjenner lukten helt hit, nydelige blomster og bilder fra hagen din.
    Klem fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin kveld, Marit

      Slett
  14. Åh så fine billeder, Marit! Her hos mig sprang pæonvalmuerne ud i dag i et brus af lyserødt. Klem og ha' en dejlig aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg så på din blogg de vakre peonvalmuer, og de hadde en skjønn farge.

      Klem, og ha en deilig aften!

      Slett
  15. Herlig med god duft i hagen! Vi har plantet syrin i år og jeg gleder meg til den en gang får blomster. Syrin dufter så godt :) Kanskje jeg skal prøve meg på erteblomster neste år. Så snart vi har fått på plass alle buskene og trærne vi skal ha kan vi dra på besøk til våre foreldre for å hente stauder. Kjekt med noe mellom busker og trær mens vi venter på at de skal vokse til og bre seg ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dufter hører med i hagen! Syrin dufter kjempegodt, så der har du noe å glede deg til. Stauder må til, og det blir nok fint i hagen din!

      Slett
  16. Så deilig med duftbomber i hagen! Akkurat nå er det dårlig med det hos meg, jeg savner skjärsminen som blomstret for bare et par uker siden!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, skjærsminen er ferdig her også, dessverre. Den blomstret lenge, men nå er det slutt for i år. Erteblomstene begynner da den er ferdig, så du får huske på å så erteblomster til neste år!

      Klem!

      Slett
  17. Jeg liker at blomster dufter. Ser gjerne etter det når jeg kjøper stauder og roser. Det blir liksom ekstra sommer da :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg også begynt å gjøre. Det gir et ekstra pluss til plantene når de dufter. Ja, duft hører sommeren til .-)

      Slett
  18. U mnie groszek nie chce rosnąć wcale, a bardzo go lubię. Pozdrawiam.
    I mine erter vil ikke vokse i det hele tatt, og jeg liker det. Hilsen.

    SvarSlett
  19. Hei! Det er en duft som er ubeskrivelig av erteblomster. Har mange, men de har ikke begynt å blomstre ennå. Fine bilder du viser. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, det er få ting som dufter som de. Dine begynner nok snart :-) Takk!

      Slett
  20. Jeg føler vi ligger veldig etter i år. Ikke noe av det du viser er i nærheten av å blomstre her enda. Vi får satse på en lang og varm høst :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det skyldes nok været. Her har vi hatt den flotteste sommer på mange år, så med fire uker med stekende sol er det ikke rart at det er tidlig blomstring her! Det håper jeg også på :-)

      Slett
  21. Mmmmm, det er så deilig å vandre gjennom hagen en stille kveldsstund. Da kan jeg kjenne duftene. Erteblomster dufter spesielt godt da, jeg har kun 2 blomster enda, men de har jeg snust lenge på ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de dufter ekstra mye om kvelden. To blomster er en god start, det kommer nok flere! :-)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...