lørdag 24. august 2013

Sensommergleder...

Det er fortsatt mye å glede seg over i hagen.  Jeg har vist mye av det før, men en god ting kan ikke vises for ofte, ikke sant? ;-)


Her er det i nærbilde

Flotte blader

Til slutt et oversiktsbilde av det. Den heter Acer negundo 'Flamingo'. I år er den større en noen gang tidligere.
Det er så vakker på sensommeren med de rosa bladene som den ikke får før det er juli/august. Den er H4/H5  i herdighet, og fryser litt tilbake hver vinter. Men det tar den igjen utpå sommeren, for da vokser den veldig mye.

Årets mest eksotiske? Oliven på oliventreet mitt! Jeg har hatt dette treet i to eller tre år, men det er først i år at det har blomstret. Blomstene var ikke så mye å skryte av, men det er morsomt med egne oliven :-)

Må bare vise frem den kjempehøye agapanthusblomsten min

Denne kjøpte jeg i vinter, og den har så og si blomstret siden da. 

Denne pasjonsblomsten har jeg vist før, men den blomstrer så utrolig rikt at jeg bare måtte ta den med igjen

'Mary Rose' remonterer

Til slutt har det sneket seg med et insektsbilde i dag også.

Ha en fin helg!

Se flere helgegleder hos Vivis hagerom

51 kommentarer:

  1. Alt det fine kan vises mange ganger=) Det treet er helt fantastisk=) Håper du også har sol=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, den lønnen er jeg veldig glad i. Her er det masse sol, ja! Håper du også har det :-)

      Slett
  2. Grattis till oliverna! Kan se dina bilder hur många gånger som helst:) Bladen är så snygga!
    Mary Rose är så söt. Måste rusa ut och kolla om min blommar nu också:)
    Fin lördag till dig Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, bladene på den lønnen er veldig pene, og de passer så godt til alt det andre rosa jeg har her ;-)
      Håper at din Mary Rose også blomstrer.

      Ha en fin søndag!

      Klem Marit

      Slett
  3. Gosh! For en Acer!

    (Kanske man skal prøve å få til en tur til Raamme likevel...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en flott lønn. Ramme er dessverre litt for langt unna denne gangen.

      Slett
  4. Så mycket fint som blommar hos dig fortfarande! Mary Rose är så vacker, som en marsipan-ros./ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, den ligner på en marsipanrose.

      Klem Marit

      Slett
  5. Nej Marit vi to er enige om, at man godt må lave gentagelser. Billederne er jo smukke. Acer negundo er fantastisk, klipper du i din? Jeg synes min bliver for voldsom, så jeg er nødt til at klippe lidt hvert år. Min står i staudebedet.
    Fin pasjonsblomst og tillykke med oliven :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Lisbeth, der er vi helt enige :-) Ja, jeg har måttet klippe den før en gang da jeg flyttet den, og etter det har den skutt i været. Jeg må nok snart klippe den for at den ikke skal bli for stor. Min står også i et bed som jeg har bilde av der. Takk!

      Slett
  6. Så mye flott!
    Tenk at du har egne oliven - så moro! Gratulerer!
    Ha en fortsatt fin helg!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er moro med egne oliven :-)

      Ha en fin søndag.

      Klem!

      Slett
  7. Flotte bilder av sensommergleder!
    Imponerende høy stilk på agapanthusblomsten din. Tar du frø av den kanskje?
    Den rosa pasjonsblomsten din er lekker! Den må du bare vise flere bilder av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, jeg synes at jeg måtte vise frem den stilken, for så høy agapanthus blomst har jeg aldri hatt før.
      Det kan hende det blir noen flere bilder av den ja :-)

      Slett
  8. Mange flotte bilder av sensommergleder, kjekt med egne Oliven. Solhatt og insektbildene er flotte.

    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
  9. Welcome Marit!
    I admire your wonderful plants.
    They are very beautiful.
    Too much heat destroyed many plants in my garden.
    I wish you a nice weekend.
    Regards:)
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Lucia!

      Yes, it has been a long and warm summer. Not all plants like it.
      Have a wonderful sunday!

      Slett
  10. Ja, det er bare om at nyde denne dejlige sensommer! Og du har stadig så meget fint i din have!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo bare så deilig nå, så den må en nyte! Takk!

      Slett
  11. Wow. Egne oliven! Skjønner ikke hvordan du får det til :-) Trodde det var for kaldt her i landet. Uansett - jeg er imponert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er for kaldt for den ute om vinteren, det har du helt rett i! :-) Min bor inne i kjelleren under lys hele vinteren, for så å komme ut på våren igjen :-)

      Slett
  12. Dejlige billeder fra din smukke have! Klem og ha' en god lørdag aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en deilig søndag, klem!

      Slett
  13. Hei Marit

    Tillykke med din oliven, det er flæot!
    Sommeren i år har da været fantastisk:)
    Og den ser ud til at fortsætte, bare vi nu undgår nattefrost!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Takk! Ja, vi har hatt en fantastisk sommer med nesten to måneder med bare fint vær. Litt regn må en jo regne med ;-)
      Ja, det ser lovende ut. Nattefrost håper jeg vi slipper på en stund enda.

      Ha en deilig søndag!

      Slett
  14. Hei!
    Så flink du er som får fram oliven!
    Eg hadde også olivenplante eit par år.
    Men den fraus ein vinter.
    Silje

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      De tåler ikke å stå ute om vinteren, så de må inn før vinteren kommer.

      Slett
  15. Å så herlig å se Mary Rose! Den er en av mine yndlingsroser. Er så takknemlig for at den blomstrer så rikt utover høsten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mary Rose er en flott Austinrose, ja. Den remonterer godt, og det er jo et stort pluss!

      Slett
  16. Vad fint det blommar hos dig, agapantusen är fantastisk, jag fick aldrig några blommor på min, så jag tröttnade på den, de är så fina.
    Ha en skön helg !

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Agapanthus er ikke av de enkleste å få i blomst nei, så jeg forstår at du ga den opp.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  17. Så många underbara växter du har! Och din varigerade acer...mmm, vacker, vacker.
    Mina olivträd får stå ute på hösten några nätter med frost, då blommar de rikligt våren därpå.
    Kram från Törnrosa

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, den er vakker!

      Takk for godt tips, jeg har alltid tatt min inn lenge før det blir frost. Skal prøve å la den stå ute litt lenger i høst.

      Klem fra Marit

      Slett
  18. Vackra motiv kan man se ofta och hos dig finns det många. Härliga soliga dagar igen nu, tänk så skönt att tänka tillbaka till i höst :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Mia! Ja, denne sommeren kommer til å være deilig å tenke tilbake på :-)

      Slett
  19. Så mye fint det er i augusthagen din, blomstene koser seg og viser sin beste side når været er så fint.
    Pasjons-blomsten din har så fine farger, bare nydelig.

    Fine helgegleder, god søndag fra Marit.

    Eplene heter Transparent Blanche eller Glassepler som vi kaller de,
    det er de som modnes tidligst, men så må de spises på kort tid eller så blir de eplemos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja vi har vært heldige med været i det siste. Jeg trodde kanskje at det var glassepler, for det lignet på de. De er veldig gode selv om det er kort holdbarhet på de.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  20. Utrolig vakre bilder og morsomt at du får olivner på oliventedet ditt. Er de gode? Har du prøvd å dyrke gulrotblomster noen gang? Vi har noen på Geitmyra matkulturseter for å vise barna økologi i praksis og at vi trenger inskter for polinering. Gulrota får pene skjermblomster og jeg tror de hadde vært fine sammen med for eksempel solhatt.

    SvarSlett
  21. Hei! Jeg må innrømme at jeg har aldri smakt på de, for de er første gang jeg har oliven på treet mitt. Jeg har dyrket gulrøtter, men de ble høstet før de gikk i blomst. De er nok fine sammen med solhatt, ja. Reddiker har også flotte blomster.

    SvarSlett
  22. Veldig frodig og fortsatt fin blomstring hos deg, Marit. Du er heldig som har en hage full av gleder.

    Kjempe hyggelig at du ville vise din helgeglede. Ønsker deg en fin ny uke. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!

      Alltid like hyggelig å være med på dine helgegleder, Vivi!

      Ha en ny fin uke du også.

      Klem

      Slett
  23. Hei! Gleder kan aldri vises for ofte. Nydelig seinsommerblomstring. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  24. Glemte å skrive at toppbildet ditt er så flott.

    SvarSlett
  25. Så flott blomstring du viser frem:) Og busken Acer negundo 'Flamingo' var jo fantastisk! Den har jeg lyst på altså.
    Morsomt med egne oliven. De er jammen fine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en nydelig busk/tre. Den pleier å være lett å få tak i.
      Det er mest for moro skyld at jeg har oliventre, men de er fine.

      Slett
  26. Headeren din var helt nydelig!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...