lørdag 3. august 2013

Spennende planter, hagebesøk og litt annet...

I går fikk jeg besøk av Tommy Tønsberg. For de som ikke kjenner til han så har han vært redaktør av Norsk Hagetidend i mange år, men driver nå sitt eget firma Garden Living. Det var i den forbindelse han var her, for han skulle til et sted i nærheten og skulle komme innom meg med noe som jeg har kjøpt der og som skulle byttes. Snakk om service! Jeg har møtt han før, for vi har hatt han som foredragsholder i det lokale hagelaget her. Så det var veldig hyggelig å treffe han igjen.

For å gjøre en lang historie kort, så var han her i 1,5 time og da gikk tiden veldig fort. Ikke vanskelig å finne noe å snakke om med en sånn kunnskapsrik person! Det var veldig hyggelig hagebesøk :-)

I vår kjøpte jeg en plante fra Garden Living, og det var en plante som for meg var helt ukjent. Den heter
Persicaria virginiana 'Painters Palette'. Dette er en typisk woodlandplante, så jeg har plantet min på nordsiden av huset hvor det er mye skygge. Denne liker jeg så godt med sine flotte tegninger på bladene. Håper den klarer seg her.


Nede i hagen har jeg en totalt feilplassert klematis som blomstrer der i sin ensomhet. Den er en staude klematis som heter 'Star River' og 'Zostarri'. Ikke mindre enn to navn har denne ;-)
Jeg skal prøve å få flyttet den til en annen plass hvor den synes bedre.

Her er det bilde av en fylt primula som jeg kjøpte i vinter og oppbevarte i kjelleren. Den blomstrer nå som bare det, og det er jo hyggelig.

Kjempeverbena , Verbena bonariensis blomstrer nå 

Til og med en og annen akeleie holder fortsatt på med blomstring

Høstphlox, Phlox maculata 'Natascha'

Til slutt skal jeg vise blomster av en plante jeg kjøpte i vår som jeg er meget spent på.

Den heter Callicarpa bodinieri 'Profusion' eller Glassbær på norsk. Den er en lite kjent plante her i landet, og jeg så den først på en dansk blogg i fjor høst. Som linken viser så skal den på høsten få lilla bær, og jeg lider valgets kvaler. Jeg kjøpte 3 stk. planter i vår, og de plantet jeg i store potter. Da jeg vet at disse ikke er helt herdige her, så vet jeg ikke hva som er best å gjøre med de. Det er flere alternativer.
1. Plante de i bakken og håpe at de overlever
2. Sette de i drivhuset
3. Sette de i kjelleren.

Som de fleste vil mene så kan jo jo plante en ute og se hvordan det går. De har blitt så fine, så jeg har ikke lyst til å ofre en av de ;-)
Begge de andre alternativene er ikke så gode de heller. I drivhuset er det nesten like kaldt som ute, og der fryser de uten noe dekke over seg. I kjelleren er det ikke kaldt nok til at de vil gå i dvale er jeg redd for. Hjelp! Sånn er det når en kjøper først og tenker etterpå... ;-)

Gode tips mottas med takk! :-)

28 kommentarer:

  1. Vidunderlige billeder fra din eventyrhave, Marit - tænk at du har akeleje og primula i blomst nu her i begyndelsen af august. Glasbær så jeg for første gang i Arboretet. De er så fine.
    Ønsker dig en dejlig dag! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de akeleiene har virkelig blomstret lenge, og primulaene blomstrer for annen gang i år. De er fine, ja, så jeg har veldig lyst til å få de til å trives her.

      Ha en deilig dag du også, klem!

      Slett
  2. Hei Marit

    Det lyder som et rigtigt godt besøg, med god dialog og super service samtidigt!

    Med Glasbær er rådet her i Danmark -veldrænet jord og tildækning de første sæsoner. Tror jeg ville vælge dit 3 alternativ, kælderen, måske kan de få lidt let frost først?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det var et veldig hyggelig hagebesøk, og servicen er upåklagelig! :-)

      Takk for gode råd, ja jeg kan til og med sette de i trappenedgangen til kjelleren, der står de skjermet og samtidig kan jeg få gitt de litt vann. Der vil de fryse litt også. Det spørs om ikke det blir det beste alternativet.

      Ha en deilig dag du også!

      Slett
  3. Vilket spännande trädgårdsbesök! Fin växt du köpte, har aldrig sett den förut. Svårt med övervintring av känsligare plantor, jag har samma problem. Lycka till Marit.
    Ha en fin lördag
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var et spennende besøk å ha i hagen! Nei,d en har ikek jeg sett før heller.

      Ja, det er ikke lett med sånne ømtålige planter, men jeg får bare prøve å gjøde det beste ut av det.

      Ha en fin lørdag du også.

      Klem Marit

      Slett
  4. Hoppas du lyckas med övervintringen av den spännande växten! Det är ju svårt med växter som inte är riktigt härdiga, man har ju inte hur mycket plats som helst innom-hus. Det har en tendens att bli lite överfullt i källaren!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også. Nei, plassen i kjelleren er begrenset, og da nytter det ikke å sette for mye der. Det er fullt allerede med de plantene jeg hadde der i vinter. Så jeg må tenke på dette ;-)

      Klem Marit

      Slett
  5. Har sett denne Callicarpa, og den er spektakulær med sine veldig lilla bær, nesten mer lilla enn bildet ditt viser vil jeg si, men jeg har heldigvis klart å stå imot fristelsen. Tror jeg ville satset på kjelleren, men stor fordel om det ikke er for varmt der. Har kjøpt Laurbær og oliven i år og de går i min kjeller, men der kan jeg ha fra 0 grader og oppover alt ettersom jeg ønsker og de får kunstig belysning. Alle primulaene jeg kjøpte i januar blomstrer nå i hagen, det er gøy når man får det til og det er egentlig ikke veldig vanskelig. Lykke til! Brita

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres spennende ut at fargen er enda mer lilla! Jeg har to kjellere, og i den ene er det ganske kaldt, ca 5 grader. Alternativet er å sette den i trappa ned til kjelleren som er uisolert, men lukket igjen med dør. Der kan jeg også få vannet de ved behov. Jeg går nok for den plassen til å begynne med, og kan heller flytte de inn hvis det blir for kaldt.
      Primula er lette å få til hvis de bare overlever til de blir plantet ut.

      Slett
  6. Dejligt med besøg af en der ved noget, det nyder vi, og tiden går hurtigt. Jeg kunne godt kende glasbærblomsterne. Jeg købte en bitte en for et par år siden, den klarede vinteren her, men det er jo anderledes hos dig. Min er vokset pænt til, så jeg forventer fine bære, inden længe, men som Maries på Hortofilia, bliver den ikke sådan lige med det samme. Den fyldte primula er meget smuk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Jeg kunne tenke meg at den ville trives hos deg i ditt milde klima, ja. Jeg er jo ikke sikker på om mine vil rekke å få modne bær, men jeg håper på det :-)
      Takk!

      Slett
  7. Dejlige billeder.
    Og held og lykke med overvintringen af glasbær. Det lyder da som en god idé med kældertrappen. Jeg venter spændt på at høre fortsættelsen ... ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, jeg tror at jeg vil benytte kjellertrappen. Hvis det blir alt for kaldt, så kan jeg bare flytte de inn i kjelleren.
      Du får nok høre om hvordan det går :-)

      Slett
  8. Hello Dear Marit!
    Thank you for visiting. Always remember me.
    Forgive me for the last few of you I visit.
    I have a large backlog on many blogs. But you always remember me. Thank you very much.
    Your flowers always impress me. They are so beautiful.
    I wish you a pleasant and enjoyable weekend.
    Kisses.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia

      That is ok Lucia! Just visit me when you have time! Thank you.
      Have a wonderful weekend dear Lucia :-)

      Slett
  9. Åh, det var en spennende person å gå sammen med i hagen.

    Jeg kan ikke noe om Glassbær, men siden du har tre planter og tre alternativer til overvintring, er det jo mulig å velge alle :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det virkelig!

      Det er mulig å velge alle ja, og jeg har ennå lang tid til å bestemme meg på :)

      Slett
  10. Det var virkelig en spennende plante. Jeg tror jeg hadde latt i alle fall én av dem overvintre i kjelleren. Da har du i alle fall god kontroll på den!

    Også de andre plantene dine var flotte, du har virkelig utrolig mye fint! Skjønner godt at Tommy Tønsberg ble der i halvannen time. :):)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir nok til at jeg setter de i trappenedgangen/kjelleren. da har jeg i alle fall litt kontroll innbiller jeg meg :-)

      Tusen takk!

      Slett
  11. Kan dessverre ikke hjelpe deg med gode råd ang den nye planta di, Marit.
    Men ser du har kjempeverbena du også. Jeg hadde denne i fjor, som ettårig. I år har den spredd seg noe sinnsykt i små stiklinger. Overalt. Har du samme erfaringen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har fått så mange gode råd, så det er helt i orden :-)
      Jeg hadde den i fjor, men klippet stiklingen av den tidlig, så den rakk aldri å sette frø. Da skal jeg prøve de i år om noen kan komme av seg selv på stedet der jeg har den.

      Slett
  12. Kjekt med hagebesøk og flott at det finst slik god service. Er heilt sikker på at Tommy kosa seg i hagen din med ein så stor planterikdom som du har. Kjekt å dele erfaringar.
    Glassbærplantene var flotte og dette blir valgets kvaler. Håper du får gode råd av nokon som har erfaring med dei.
    Nyt resten av helga.
    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt supert med sånn service! Kjekt å dele erfaringer og snakke hage med han ja :-) Jeg har fått så mange gode råd nå, så nå vet jeg hva jeg skal gjøre med de.

      Ha en fin søndag!

      Klem fra Marit

      Slett
  13. Så spennende hagebesøk da, tiden går fort når man er hos dig. Det finnes så mye å se på og verdinnen er superhyggelig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Mia! Du er hjertelig velkommen igjen du også vet du :-)

      Slett
  14. Så gøy med hagebesøk :) Kan tenke meg at dere hadde mye å snakke om. Du har så mange flotte planter i hagen din :) Vi har handlet mer jord i dag også noen flere planter. Vi har fått tak i den siste av de tre japanske lønnene vi har planlagt å ha. De hadde den ikke der vi kjøpte de andre.

    SvarSlett
  15. Ja, det var veldig gøy. Det blir spennende å se bilder fra plantingen :-)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...