tirsdag 27. august 2013

Glemsk og litt fargeforandring...

I går fikk jeg gravd  ferdig utvidelsen av det store hostabedet. Jeg har holdt på i nesten en uke, og i går ble jeg altså nesten ferdig. Må bare blande inn litt grus.  Jeg har stammet opp alle thuja og cypresser der, så nå er hostaene mer synlig. De var jo nesten helt dekket før jeg tok frem hagesaksen.

Bilder av det kommer en annen dag.

Jeg gravde også opp to stakkars rockii trepeoner som rett og slett levde en sørgelig tilværelse gjemt og glemt i et annet bed. Det gjorde jeg midt i solsteken i går, men det gikk utrolig nok helt fint. Jeg vannet de hver halvtime, og de fikk ikke engang slappe blader. Det var 21 grader og stekende sol, så det var nesten et under at det gikk så bra. Nå har de kommet frem fra gjemselen og glemselen. Tenk å glemme bort to rockii... De trenger nok mange år før de blomstrer, for disse er ikke mye å skryte av. Men sånn går det når en har for stor hage og for mange planter å stelle. Kremt, kremt... ;-) De skal etterhvert få selskap av 7 andre rockii trepeoner bare de blir sendt snart. Pga. tørken i Kina har det blitt utsatt og utsatt. Snart er det høst her, og de bør komme i jorda snart.

Når en snakker om glemsel, så er det mer jeg har glemt bort... I går kveld fikk jeg mail fra Peonmannen i Barkåker om at han hadde sendt meg en Paeonia/peon 'Green Halo' Den bestilte jeg i juni etter å ha sett noen nydelig bilder hos Karsten i Danmark. Den må jeg også få plass til i utvidelsen av bedet. Ikke nok med det, så venter jeg også en stor import fra Eurobulb med løker. Det bedet blir fullt før jeg får snudd meg... ;-)

Så over til dagens bilder. Ja, litt må jeg jo variere, både på blomsterfargen og på sommerfuglene ;-)

Dette er  det eneste bildet hvor en sommerfugl satte seg på en annen blomst, nemlig Sidalcea 'Elsie Hugh'

Clematis 'Ivan Olsson' har fått besøk av en blomsterflue

Nesten samme farge på både blomst og sommerfugl, denne gangen en jeg kjenner navnet på, Sitronsommerfugl. Blomsten er en selvsådd dahlia.


Trangt om plassen...

Selvsådd dahlia her også med fint besøk...

44 kommentarer:

  1. Du og du som du holder på i hagen :) Jeg er litt hagelat, men ei økt ble det i går. Nå kaller jobben, så ingen haging på meg i dag.
    Finfin tirsdag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye som må gjøres i hagen nå. Men jeg tar det over langs, og da går det bra.

      Ha en fin dag!

      Slett
  2. Ja også her ligner vi hinanden, jeg køber også somme tider nye og glemmer de gamle. Men Rockii pæoner har jeg ikke nogen af endnu. Lækkert med alt det, du har bestilt, glæder mig til at se det.
    Jeg har også bestilt hos Eurobulb :)
    Fine billeder af dine blomster med sommerfugle og svirrefluer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lett å glemme bort noen planter når en har så mange. Vi er visst ganske like der også :-)
      Jeg gleder meg også til å se de til neste år. Peonene må jeg nok vente en studn på å se i blomst. Det blir spennende å se hva du har ebstilt fra Eurobulb!
      Takk!

      Slett
  3. Hei Marit

    Du har rigtignok meget på vej! Håber "Green Halo" kommer til at trives hos dig:)

    Sidste år plantede jeg pæoner (herunder træpæoner) i slutningen af oktober og senere i Värmland i starten af november! Alt kom fint op:)

    Så bare de kommer før frosten så går det nok!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er mye planter på vei hit, og jeg håper at Green Halo vil trives hos meg!

      Det er godt å høre at det gikk bra med din sene planting av trepeoner.

      Ha en deilig dag!

      Slett
  4. Det var en lekker Peon "Green halo". Sitronsommerfugler er fine insekter.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fin, og håper den vil blomstre her en gang om noen år. Ja, de gule sommerfuglene er så flotte.

      Ha en fin onsdag!

      Slett
  5. Bra at peonene har fått en bedre plassering nå!
    Jeg tror forsyne meg at jeg så en sommerfugl i går, så kanskje de dukker opp her også etterhvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var på tide at de fikk det ;-) Der kan du se, da ser du sikkert flere i dagene som kommer!

      Slett
  6. i really like the clematis shot!

    SvarSlett
  7. I envy you. For your garden arrives a lot of insects.
    What you encourage them to arrive bees and butterflies?
    I send greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I know I am lucky! I have only coneflowers, and they just love them. They must have something they want.

      Have a nice day, Lucia!

      Slett
  8. Ja du har hatt litt av en jobb, tungt å grave over flere dager men så ble det nok bra.
    Så fine bilder av blomster og sommerfugler, tistelsommerfugl heter den første.
    Har du mørke blader på den gule dahlia, jeg har fått frem en som ligner og jeg liker så godt det mørke mot den klare gulfargen.

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tok det pent og da blir det ikke så stor belastning på bekken eller armer. En må jo ta de hensynene, og da går det ikke så fort. Takk! Fint at du forteller meg hva de heter :-)
      Ja, de har mørke blader alle de jeg sår av dahlia, for jeg synes de er så fine.

      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Helt vidunderlige billeder, Marit - og jeg nyder at følge dine haveplaner. Her er den største udfordring muldvarpen, som er godt i gang med at ødelægge min have :-)
    Klem og ha' en dejlig aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så trist at du har mulvarp som ødelegger hagen din! Håper du får skremt den bort.

      Klem, og ha en deilig dag i syd!

      Slett
  10. Lekre bilder Marit! Jammen har du mye godt i vente til våren igjen :)Trepeoner ser ut til å trives godt her på Vestlandet så jeg må vel gå til anskaffelse av noen flere jeg også :) Har du egen import fra Kina?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er nå en legger grunnlaget for neste vårs blomstring :-) Det er jo flott at trepeoner trives hos deg, og det burde de jo gjøre med det klimaet du har!
      Ja, jeg importerer selv, og det er første gang jeg gjør det fra Kina. Mest som et eksperiment, så jeg får evaluere det og se hva jeg synes når plantene en gang kommer.

      Slett
  11. Kjekt med nye bed og nye planter :)
    Nydelege bilde du viser :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid kjekt med nye bed .-)
      Tusen takk!

      Slett
  12. Så fin sitronsommerfugl! Gleder meg til å se peonene, selv om det blir en stund å vente :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir nok en stund til du får se blomstene på de ja! ;-)

      Slett
  13. Nice to have a new bed for more new plants, I envy you, because my garden is fully booked. Your tree peonies will recover soon now they are planted on a better spot. You only have to wait a few years for flowers but they will come.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is very nice to have enough space in my garden, but it is soon full here too. Yes, I know it will take som years before they will bloom, but they are worth waiting for.

      Slett
  14. Du har så mye fint i hagen din. Herlig å se på bildene :)

    SvarSlett
  15. Ja du Marit, at du glemt to trepioner, ikke så rart kanskje når du har så mye i hagen, men like vel.. kremt.. de kommer sikkert blomstre godt nå som de får stell av dine grønne fingrer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tenk at det er mulig! ;-) Men det er nok fordi jeg har så mange planter her...
      Jeg håper de vil trives, ja! :-)

      Slett
  16. Gleder meg til du viser bilder av det nye hostaprosjektet ditt, Marit - og de oppstammede tujaene.

    Fin dag hos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bilder kommer snart. Ha en god torsdag!

      Slett
  17. Som du jobber i hagen. Gleder meg til å se flere av de flotte bildene dine.

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
  18. Kan du komme på besøk til meg? jeg trenger noen råd. Det lange hekkbedet må flyttes ut i plenen for at hekken skal få nok plass og at det skal bli mulig å luke i bedet fra baksiden.

    Hvordan starte? Skal jeg bruke jorda som er eller bytte ut? Hvordan flytte store roser og busker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke bil så det får jeg ikke til dessverre. Det går fint å bruke jorda som er fra før hvis den er OK. Men det går også an å blande inn ny jord. Det er veldig vanskelig å flytte store planter. Klipp de noe ned for da er de enklere å flytte :-)

      Slett
  19. Du må lave et bed mere, med alle de planter du har, ti hi.
    Jeg er spændt på at se hostabedet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det kan hende at jeg må lage et bed til :-)

      Slett
  20. Cieszę się, że będziesz miała piwonię, którą lubisz. Owady ślicznie na kwiatach wyglądają. Pozdrawiam.
    Jeg er glad for at du hadde en peon som du liker. Insekter på blomstene ser nydelig. Hilsen.

    SvarSlett
  21. Det skal bli spennende å se Hostabedet ditt når det blir ferdig. Så fine de selvsådde georginene dine er. Jeg har aldri forsøkt å så georginer. Jeg har alltid satt knoller. Kanskje jeg må prøve frø også...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes også det er spennende. Du får nok se bilder av det! Georginer er veldig enkle å så og knoller blir det av de også. Du burde prøve :-)

      Slett
  22. Skjønne bilder! Så moro at du klarte å flytte trepeonen, og at det gikk så bra! Du er flink som vannet den hver halvtime. Trepeoner er spesielle, og verdt å ta vare på. Høres gøy ut med løkimport.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det måtte mye vann til for at den skulle tåle flyttingen til midt i sola. Trepeoner er så flotte ja, så nå har den fått et mye bedre sted å stå. Løkimport er veldig gøy, ja :-)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...